גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על מה מפסידות מדינות ה-BRIC כל שנה 160 מיליארד ד'?

המדינות המתפתחות מפסידות הכנסות ממסים בסך זה, בשל ניצול לרעה של מחירי העברה ע"י תאגידים בינלאומיים, כך קובע דו"ח שפרסם לאחרונה ארגון ה-Christian Aid

המדינות המתפתחות מפסידות מדי שנה 160 מיליארד דולר בהכנסות ממסים, בשל ניצול לרעה של מחירי העברה ע"י תאגידים בינלאומיים, כך קובע דו"ח שפרסם לאחרונה ארגון ה-Christian Aid. בנוסף, נתונים אשר הוצגו בכנס שנערך לאחרונה על ידי ארגון ה-OCED, מצביעים על כך ששליש מכלל הסחר העולמי מתבצע בין חברות קשורות.

המונח "מחירי העברה" מתייחס למחירים הנקבעים ביחס לעסקאות המבוצעות בין אותן חברות קשורות, המשתייכות בדרך כלל לתאגיד רב לאומי, בין אם המדובר על חברה בת יחידה ובין אם מדובר על קונגלומרט ענק. תקנות מחירי העברה אשר אומצו על ידי המדינות נועדו להבטיח גביית מחיר שוק בעסקאות בין צדדים קשורים ועל ידי כך למנוע מתאגידים רב לאומיים לנצל את ההפרשים בין שיעורי המס במדינות באמצעות תכנוני מס לא לגיטימיים. עקרון שווי השוק (arm's length), החולש על הרוב המוחלט של הכללים והתקנות בעולם, נועד להבטיח כי כל מדינה בה מתבצעת פעילות עסקית תוכל לגבות מס בגין חלקה ההוגן (fair share).

מדינות ה-BRIC קבעו, בדומה למדינות אחרות (לרבות ישראל), כללים מתאימים שחובה לעמוד בהם, אך חלק מהן הגדילו וקבעו כללים חריגים שמשפיעים על כלל פעילות הקונצרן.

עו"ד (כלכלן) יריב בן-דב ועו"ד דן זיידמן ממשרד בר-צבי את בן-דב, המתמחה בתחום מחירי העברה וחבר ברשת הבינלאומית Transfer Pricing Associates, ואשר מייצג לקוחות ישראלים בנושא זה במדינות ה-BRIC, מציינים כי כללי מחירי העברה חלים מכוח הדין הישראלי על חברות הפועלות באמצעות חברות קשורות גם במדינות ה-BRIC. עם זאת, מדינות ה-BRIC, שמהוות יעד מועדף לפעילות של תאגידים רב לאומיים, מייחסות חשיבות עליונה לאכיפת כללי מחירי העברה שלהם, שהם שונים מרוב הכללים הנהוגים בעולם ומחמירים יותר. "מניסיוננו בייצוג חברות ישראליות הפועלות במדינות אלה, ישנה חשיבות עליונה להסדרת הנושא, ככל הניתן מראש, על מנת להימנע מכפל מס ומקנסות".

הודו

הודו, בהיותה יעד מועדף למיקור חוץ של חברות רבות ברחבי העולם, החילה את כללי מחירי העברה בתחילת העשור הקודם. עקב היותה מוקד משיכה לתאגידים רב לאומיים, האכיפה המקומית של כללי מחירי העברה הינה בראש סדר העדיפויות של רשויות המס במדינה.

לאחרונה ניתן פסק דין נגד חברת Vodafone אשר חויבה בתשלום מס בגובה 2 מיליארד דולר בגין עסקה שביצעה לרכישת חברה מקומית. כפי שנהוג גם בישראל, כללי מחירי העברה חלים בין היתר על עסקאות שמטרתן רה-ארגון עסקי, ולכן במקרה Vodafone, עלה בידי רשויות המס בהודו להוכיח כי הרכישה שבוצעה על ידי חברות זרות (אשר היו ממוקמות במקלטי מס) קשורה במישרין לנכסים המוחשיים והרוחניים הנמצאים בהודו ולכן חויבה ענקית הסלולר בתשלום מלוא שומת המס.

מניסיוננו בהסדרת הנושא עבור חברות ישראליות הפועלות בהודו, ביקורות מחירי העברה בהודו מתמקדות לא רק בעסקאות עם חברות קשורות זרות אלא גם בעסקאות בין צדדים קשורים בתוך הודו עצמה בכדי למנוע ניצול לרעה של פערי מיסוי בין האזורים השונים במדינה. בישראל המצב דומה, ואף על פי שפקודת מס הכנסה מחילה את כללי מחירי העברה על עסקאות בינלאומיות, רשות המסים כבר אכפה את כללי מחירי העברה על עסקאות פנים ארציות.

סין

רשויות המס בסין החלו לאכוף את עקרון שווי השוק במסגרת ביקורות מס של חברות רב לאומיות כבר בתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת. עם הפיתוח המואץ של הכלכלה הסינית ופתיחת השווקים המקומיים למשקיעים ולחברות זרות, נוצר הצורך בחקיקה פורמאלית של כללי מחירי העברה, ואלה אכן נכנסו לתוקף בתחילת שנת 2008.

כללי מחירי העברה המקומיים מבוססים על הקווים המנחים של ארגון ה-OECD, אך חשוב להדגיש כי אופן אכיפת הכללים על ידי רשויות המס שונה, ומהווה נקודת מפתח מבחינת הבנת ויישום הכלכלים המקומיים. כך למשל, בנוסף לביקורות מחירי העברה הרגילות, בוחרות הרשויות להתמקד בסקטורים שונים לתקופות זמן קצובות בכל הקשור לביקורות מחירי העברה.

חשוב להדגיש כי כללי מחירי ההעברה המקומיים עברו לאחרונה רוויזיה מקיפה. הנישומים נדרשים להחזיק ולהציג את התיעוד על פי דרישה תוך לא יותר מ-15 ימים (!), לעומת תקופה ארוכה יותר בישראל, למשל. בנוסף, כמו בישראל, גם בסין נדרשים הנישומים להגיש טפסים ייעודיים להצהרה על עסקאות בין-חברתיות. לאי החזקת התיעוד הנאות יש השלכות כלכליות ופליליות, לחברות שאינן מצייתות לכללי מחירי העברה ואף לנושאי משרה באותן חברות.

ברזיל

ברזיל למעשה אינה מכירה בעקרון שווי השוק. החקיקה בברזיל נוקשה ביותר ודורשת מחברות המשתייכות לתאגידים בינלאומיים לעמוד בשיעורי רווחיות קשיחים, אשר לרוב אינם תואמים את שיעורי הרווחיות של חברות עצמאיות הפועלות בתוך בתעשייה. הכללים הקשיחים מחולקים לשיטות המתאימות ליצואנים ויבואנים, כובלים ברוב המקרים את הנישום ולא מאפשרים לו לנצל את היתרונות היחסיים של החשיפה לשוק המקומי מבלי לשחוק את רווחיו. מניסיוננו, הדבר מקשה ביותר על חדירה לשוק המקומי שכן שיעורי הרווחיות הגבוהים אינם מאפשרים לחברת האם, אשר מבוססות לרוב מחוץ לברזיל, ליהנות מחלק הארי של הרווחים שהופקו במדינה.

בנוסף, ברזיל אינה מכירה לרוב בתשלום תמלוגים בגין שימוש בקניין רוחני (תיקי ידע, סימני מסחר וכו') כחלק מנושא מחירי העברה. לפיכך, התגמול שתשלם חברה מקומית עבור שימוש בקניין רוחני של חברה קשורה (אשר נדרש למשל על ידי החברה האם הישראלית לפי כללי מחירי העברה בישראל), יהא כפוף לכללי המיסוי הכלליים אשר מגבילים עד מאוד את ניכוי המס כתוצאה מתשלום תמלוגים עד לאחוז מזערי ובכפוף לאישור הרשויות והבנק המקומי. זאת ועוד, תשלום התמלוגים לחברה מחוץ לברזיל כפוף למס במקור של 15 אחוזים (10 אחוזים לחברות ישראליות עקב קיום אמנת מס בין המדינות) והנישום הברזילאי אף מחויב ליתן תרומה למכון המחקר הלאומי של ברזיל בגובה 10 אחוזים נוספים. תרומה זו אינה נחשבת לצרכי מס ולכן לא ניתן לקבל בגינה זיכוי.

בעבודתנו עם חברות הפועלות או המתכננות לפעול בברזיל ניכר שמרביתן לא לקחו בחשבון את נושא מחירי העברה כשיקול בבואן להתחיל בפעילות בשוק הברזילאי. כאמור, על אף המשיכה המובנת לאחד השווקים המתפתחים הגדולים בעולם והטבות המס שמעניקות חלק מהמדינות המשתייכות לפדרציה הברזילאית בעבור פעילות עסקית, אי התחשבות בכללי מחירי העברה עלולה לגרום לנזקים לחברות אלו.

רוסיה

הצורך בכללי מחירי העברה עלה ברוסיה בעיקר כתוצאה ממחירי ההפסד בהם מכרו חברות כריית הפחם והנפט המקומיות את תוצרתן למפיצים קשורים אשר מוקמו במקלטי מס. על אף שמחירי העברה נאכפים על ידי הרשויות המקומיות, חקיקה ברורה המבוססת על עקרונות ה- OECD אמורה להיכנס לתוקף רק בתחילת השנה הבאה. טיוטת החוק אומצה על ידי הדומה (בית הנבחרים התחתון) בתחילת השנה ומצביעה על שינויים נרחבים בדרישות התיעוד הנאות אותו יידרשו חברות להגיש לרשויות המס תוך 10 ימים (!). גם הקנסות בגין אי ציות לכללי מחירי העברה או אי הגשת תיעוד נאות מועד אמורים לעלות באופן ניכר. כך, נישום אשר אינו מחזיק בתיעוד נאות או מחזיק בתיעוד חלקי או לא מדויק, צפוי לקנסות של עד 40% מערך השומה.

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מגמה מעורבת באסיה


מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים