גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא היו יומרות להפעיל חנות מוזיקה ולכן ישבנו על הגדר"

חברות התקליטים הישראליות, שמחזיקות בזכויות על אלפי שירים, לא ששות להתקדם עם הטכנולוגיה ■ כשבחו"ל אייטיונז חוגגת עשור, רק עכשיו נזכרו בארץ להקים חנויות דומות

גלגלי הטכנולוגיה עשו דרך ארוכה מאז שהומצא פורמט ה-MP3, שביקש לדחוס את צלילי המוזיקה אל תוך קובץ אחד קטן, זמין ונגיש - מהעברת דיסקים לקבצים דיגיטליים, דרך חנויות המוזיקה, הלאה למכשירי הסלולר ועד העתיד הלא נודע.

אך בתוך כל סבך האמצעים הללו, הקהל הישראלי נשאר מאחור. לא בגלל שהוא מתקשה להסתגל לשינויים בצריכה, אלא בעיקר כי לא מאפשרים לו.

חברות התקליטים הישראליות הן בעלות הזכויות על עשרות אלפי שירים. למעשה, מרבית האמנים הפועלים בישראל עושים זאת באמצעות חברות התקליטים, כדי להפיק אלבומים וכדי להגיע לקהל.

בין לבין, קמו יוצרים בודדים שניסו לעשות את הדרך באמצעות מותג עצמאי, אך כוחן של חברות התקליטים לא נעלם.

המונופול על שוק המוזיקה בישראל הפך את החברות הללו למניעות של התעשייה, מה שבסופו של דבר ניוון את ההתחדשות הטכנולוגית שבה. אחרת, קשה להבין איך בעולם של שירותי מוזיקה בסטרימינג, חנויות מוזיקה מקוונות ושלל אמצעים דיגיטליים, חברות התקליטים עדיין בונות את העתיד שלהן בעיקר על דיסקים.

מפעילות הסלולר, שמנסות למלא בישראל את החלל שנוצר מהיעדר חנויות מוזיקה מובילות כמו iTunes של אפל או שירות המוזיקה שלנוקיה, מתקשות להתמודד עם ההתנהלות של חברות התקליטים המקומיות. לטענתן, הסיבה להיעדר מגוון רחב של שירים בחנויות הסלולריות שלהן ולכך שאין בישראל שירותים כמו בחו"ל לרכישת שירים, נובעות מהפחד של חברות התקליטים למכור שירים ללא מנגנון הגנה על הקובץ (DRM).

פחד זה אירוני, שכן החברות חוששות מפני העתקה פיראטית של קבצים לא מוגנים, אך היעדר שיתוף פעולה אמיתי שלהן גורר את הצרכנים לחפש תוכני מוזיקה דרך אתרי הורדות לא חוקיים.

"אנחנו חברת תוכן. לא היו לנו בעבר יומרות להפעיל חנות מוזיקה ואכן ישבנו על הגדר", מודה סמנכ"ל שיווק ומכירות ב-NMC-הד ארצי, רמי ירון. "לקח לנו זמן להרים בעצמנו את הכפפה כדי ליצור אלטרנטיבה חוקית. עכשיו אנחנו עושים זאת דרך מיזם עם וואלה, שיאפשר לשמוע את הרפרטואר של המוזיקה המקומית והבינלאומית בסטרימינג ובהורדה".

ירון טוען כי הסיבה שלא קיימים בישראל שירותי מוזיקה מחו"ל כמו אייטיונז, שסוגרת בקרוב עשור בשוק, אינה באשמת חברות התקליטים. "נשמח לתת לכל גוף, דוגמת אפל, תוכן כדי שאנשים יוכלו להוריד שירים בצורה חוקית. הלוואי שהיו בישראל שירותים כמו Spotify או פנדורה, אשר מאפשרים שמיעת מוזיקה בסטרימינג. אני יודע שזה נבחן, אבל זה לא יוצא לפועל. לכן, הגענו למצב שאין ברירה: אנשים צורכים תוכן לא חוקי ואנחנו צריכים חנות משלנו", הוא אומר.

ההורדות הפיראטיות הפכו, בצדק, לנושא רגיש אצל חברות התקליטים. לטענת ירון, כמו גם גורמים אחרים בתעשייה, קהל הצרכנים לא באמת מבין את הבעייתיות. "ילד שמוריד דיסק, עשוי לקבל על כך שבחים מהוריו", אומר ירון. מצד שני, קשה להאשים את הקהל שכן אין לו אפשרות נוחה באמת לקנות שירים בצורה חוקית. מלבד חנויות המוזיקה הסלולריות, אתרים בודדים בישראל מציעים אפשרות להורדה חוקית וגם שם המגוון דל ומצומצם.

"נילחם יותר ברצינות בהורדות הפיראטיות ב-2011 באמצעות חקיקה, חינוך השוק ומאבק גם בשוק הפיראטי הפיזי", אומר ירון. "אנחנו מתכננים להאשים פלילית אנשים שמורידים שירים בצורה לא חוקית וגם אתרים. בנוסף, נעבוד עם רשויות האכיפה שמחוץ לישראל בשביל להוריד שרתים שלא נמצאים בארץ".

במקביל לחנות שמתכננים להקים ב-NMC, חברת התקליטים מנסה בכל זאת להתקדם טכנולוגית ולמשוך קהל צעיר אל החנויות. בספטמבר השיקה החברה את Music On Key, מוצר המשלב התקן USB עם כרטיס זיכרון שכולל בתוכו אלבום נבחרים של אמנים ישראליים, במחיר של 40 שקל.

"זה מוצר ביניים שמתאים לעולם היום ונמשיך להוציא אותו, מכיוון שהוא מאפשר לשמוע את השירים במחשב וגם בטלפון. הוא חוסך ללקוח לבצע לבדו את ההעברה לקובץ דיגיטלי. הפרויקט הזה מצליח ויש לו פידבקים מצוינים אצל צעירים, נוער וחיילים", אומר ירון. לדבריו, בינתיים המוצר יאפשר רכישה של אלבומים ישראלים בלבד.

סוגרים חנויות, אבל מאמינים בדיסקים

חברות התקליטים עדיין מאמינות במכירות הדיסקים, על אף שבשנים האחרונות הן עצמן הפכו לזן נכחד וחלק נכבד מסניפי הרשתות הגדולות נסגר. "מכירת דיסקים היא עדיין משמעותית מבחינת המכירות בחברה לעומת מוזיקה דיגיטלית כי אין באמת אלטרנטיבות וזה עניין של חינוך שוק", אומר ירון. "אנשים צורכים היום יותר מוזיקה לעומת שנים קודמות בגלל אמצעי האזנה מרובים כמו נגנים, טלפונים ומחשבים. עדיין הדיסקים מוכרים טוב, כמו שלמה ארצי ועידן רייכל. הצריכה של דיסקים פיזיים לא תיעלם לגמרי", אומר ירון.

גם בחברת התקליטים "התו השמיני" מתכננים חנות להורדה והאזנה לשירים בסטרימינג. חנות זו לא תציע רק שירים של קטלוג החברה, אלא גם של חברות אחרות בארץ, כולל שירים ישראלים ולועזיים. על אף התוכניות להקמת החנות, בחברה עדיין מאמינים בפורמט הפיזי כאמצעי הכנסות עיקרי. לדברי קובי פישף, סמנכ"ל ההפקה בחברה, "בשנים האחרונות ראינו את הירידה במכירות הדיסקים, אבל זה היה עדיין מוקדם להספיד אותם. הם עדיין חיים ויש קהלים שפחות מחוברים לאינטרנט וממשיכים לקנות אותם".

ומה הלאה? פיש טוען כי ב"תו השמיני" לא מתכננים לסגור חנויות פיזיות. "החנויות שלנו בדיוטי פרי ובירושלים מוכרות בהיקפים טובים. עם זאת, הגענו למסקנה שמצד אחד יש ירידה במכירות בשוק הפיזי ומצד שני השוק מגלה בשלות, ואלה מאפשרים לנו להציע לקהל רכישה דיגיטלית במחיר נוח".

עוד כתבות

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"