גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השותפות ב"תמר" מגיבות: אזרחי ישראל איבדו היום 4 מיליארד דולר לטובת אנשי עסקים פרטיים במצרים

(עדכון) - החברה לישראל, כי"ל ובז"ן חתמו הסכם ארוך לאספקת גז טבעי עם EMG בהיקף של מיליארדי דולרים ■ שר האוצר בוועידת ישראל לעסקים: פתחו את המאגר או החזירו את הרישיון

על רקע הקשיים בהם נתקלות השותפות בפרוייקט "תמר" לאחרונה, הודיעו הבוקר (ב') שתי החברות המרכזיות בקבוצת החברה לישראל, כי"ל ובז"ן , כי חתמו על הסכמים ארוכי טווח עם חברת EMG לאספקת גז טבעי למתקניהם.

בנוסף, הודיעה החברה לישראל כי החברה הבת שלה רותם חתמה על הסכם עם EMG לאספקת גז טבעי לתחנת כח בהיקף 440 MW שהחברה פועלת להקמתה במישור רותם, לתקופה של 20 שנה. מהחברה לישראל נמסר כי ההסכמים של החברות בקבוצה עם ספק הגז המצרי מותירים לשיקול דעת החברות אם לרכוש כמות גז משמעותית נוספת מהמצרים או מ"תמר".

עו"ד ג'ק סמית ומשה קריגר ממשרד גורניצקי ייצגו את קבוצת החברה לישראל ועו"ד ניב סבר ממשרד פירון ייצג EMG, בניהול המו"מ.

השותפות בפרוייקט "תמר" הגיבו להודעה: "בזמן שבאוצר ובוועדת ששינסקי דנים על המיסים הנוספים שצריך להטיל על ספק הגז הישראלי, אזרחי ישראל איבדו היום 4 מיליארד דולר לטובת כיסיהם של אנשי עסקים פרטיים במצרים. למרות שמסרנו התרעות מתמשכות בחר האוצר להתעלם פעם אחר פעם מהסכנה, ודחף את החברות לרכוש גז מספק הגז המצרי על חשבון האינטרסים של אזרחי ישראל והאחריות המלאה רובצת על ראשי המשרד שיצטרכו לשאת באחריות לנזק האדיר שנגרם לקופת המדינה".

על התנהלות שר האוצר אומרות השותפות כי "בניגוד להבטחותיו בכתב ובעל פה שטייניץ גורם לסיכול היכולת לפתח את פרויקט תמר שהוא פרויקט התשתיות הגדול ביותר שאמור לקום במדינה".

עוד אומרים בשותפויות כי מדיניות האוצר יצרה תקדים בינלאומי במסגרתו בפעם הראשונה ויתרה מדינה על מיליארדי דולרים של תמלוגים ומיסים לאזרחיה לטובת אינטרסים של יזמים פרטייים ממדינה זרה ומפלה את התוצרת הישראלית כחול לבן.

כי"ל בהסכם עד 2030

כי"ל חתמה על הסכם עד שנת 2030. בהנהלת החברה מציינים כי מהלך זה הינו בנוסף להסכם לרכישת גז טבעי מקבוצת ים תטיס משנת 2008 והחיבור למערכת הולכת הגז הטבעי בדצמבר 2009. ההסכם מבטיח אספקת גז טבעי למפעלי החברה שעברו לשימוש בגז טבעי כמקור האנרגיה העיקרי לפני כשנה.

כ"יל תרכוש מ-EMG כמות גז שנתית של כ- 0.2 BCM לתחנת הכח העתידית שתוקם בסדום, ושומרת לעצמה אופציה (עד 31 במרץ 2011) לרכישה נוספת של 0.53 BCM, הן לשימושים תעשייתיים והן לתחנת הכח העתידית. רכישת הגז לתחנת הכח החדשה מותנית בהחלטה על הקמתה וקבלת היתרי בנייה. התנאים הללו צריכים להתקבל עד יוני 2012.

ההיקף הכספי הכולל של ההסכם, עד לשנת 2030, מסתכם בכ- 370-460 מיליון דולר (ללא האופציה) בהתאם למחירי החשמל הנוכחיים וכולל מנגנון מחיר "רצפה" ו"תקרה".

דני חן, מנכ"ל כי"ל דשנים: "המעבר לשימוש בגז טבעי שיפר באופן משמעותי את ההגנה על הסביבה בתהליך הייצור של המפעלים בדרום והוזיל משמעותית את מחיר האנרגיה. החוזה החדש הינו צעד חושב להבטחת אספקת האנרגיה לכיל עד 2030".

בז"ן חתמה על הסכם ל-20 שנה

גם בז"ן כאמור הודיעה היום כי חתמה על הסכם לרכישת גז טבעי, ל-20 שנה, עם ספקית הגז EMG עבור מפעלי החברה והחברות הבנות, כרמל אולפינים וגדיב. בבז"ן אומרים כי החלפת המזוט בגז טבעי כמקור האנרגיה העיקרי של החברה, יביא לחסכון של כ-130 מיליון דולר בעלויות אנרגיה ישירות.

בנוסף צופה החברה התייעלות בצריכת האנרגיה, חסכון בעלויות אחזקה ויעילות תפעולית מוגברת. עם המעבר לגז טבעי יקטנו באופן משמעותי הפליטות לאויר ובזן תהיה אחת מחברות הזיקוק והפטרוכימיה הידידותיות ביותר לסביבה באגן הים התיכון ובסטנדרטים מערב אירופאים.

כמות הגז אותה צפויה החברה לקנות מ-EMG בשנת 2011 תגיע לקצב שנתי של 22.5 מיליון MMBTU. החל משנת 2012 החברה רשאית להגדיל בהדרגה את רכישות הגז עד 38 מיליון MMBTU לשנה בשנת 2014 ואילך. עד סוף 2011 על החברה להודיע ל-EMG על כמות הגז שהיא מעוניינת לרכוש משנת 2013 ואילך ובלבד שכמות זאת לא תפחת מ- 22.5 מיליון MMBTU לשנה.

מחיר הגז, נקבע לפי נוסחה המתבססת על מחיר הנפט, הכוללת מחירי "רצפה" ו"תקרה". בזן התחייבה לרכוש או לשלם (Take or Pay) בגין כמות שנתית מינימלית של גז טבעי בהיקף ובהתאם למנגנון שנקבע בהסכם.

ההיקף הכספי הכולל של ההסכם מוערך בכ- 1.8-2.9 מיליארד דולר לתקופה של 20 שנה. ההיקף בפועל יושפע ממכלול של תנאים ובעיקרם מחיר הנפט והיקף וקצב צריכת הגז. אספקת הגז צפויה להתחיל עם השלמת חיבור מפרץ חיפה ובז"ן למערכת הולכת הגז הטבעי. על פי מידע שנמסר מחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז), ההזרמה צפויה להתחיל ככל הנראה במהלך הרבעון הראשון של 2011. בז"ן מצידה סיימה את התקנת המערכות הנדרשות בחצר הזיקוק לצורך קליטת הגז הטבעי ואף התקשרה עם נתג"ז בהסכם להולכתו.

ישר בן מרדכי, מנכ"ל בז"ן, אמר כי "אנחנו ממשיכים להשקיע בפעילויות לחיזוק החברה. חתימת ההסכם והשלמת המעבר לשימוש בגז טבעי כמקור האנרגיה העיקרי של בז"ן, יחד עם השקעות רבות אחרות, ימצבו את החברה כאחת מחברות הזיקוק ופטרוכימיה המובילות והידידותיות לסביבה בתחום באגן הים התיכון ובסטנדרטים מערב אירופאים. מדובר בצעד אסטרטגי שעונה על הצורך המיידי למעבר מהיר לשימוש בגז טבעי".

גורמים בשותפויות הישראליות ב"תמר" מסרו ל"גלובס" כי "השר הטייניץ קבר את פרוייקט תמר".

עוד כתבות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● עוד עולה מהנתונים כי כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

רשות המסים מגבירה את האכיפה על משכירי דירות שהקפיצו את המחירים למפונים במאות אחוזים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות