גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חודק טוב למערכת הבנקאית - הוא מייצר לנו הזדמנות"

בניגוד לבנקאים בכירים אחרים אילן אמיר, ראש האגף העסקי בבנק הפועלים, מברך על "סגירת הפערים ברגולציה" שיצרה ועדת חודק

אילן אמיר צמח בבנק הפועלים מלמטה. הוא לא היה עוזר יו"ר, לא הגיע ממשרד האוצר ולא הוצנח מבחוץ, אלא מילא שורת תפקידי מטה ושטח, עד שהגיע לפני שנה וחצי לתפקיד מהמרכזיים בבנק: ראש האגף העסקי בחטיבה העסקית.

"במשך 25 שנים בבנק עשיתי כמעט כל תפקיד, והבאתי ערך מוסף ליחידות שבהן הייתי. לשמחתי המנהלים שלי זיהו את זה וקידמו אותי", אומר אמיר.

היום הוא מסומן כאחד מהמנהלים המובילים בדרג טרום-ההנהלה של הפועלים, ומנהל את האשראים הגדולים במשק. בתפקיד הבא שלו יהיה כנראה חבר הנהלה.

"ראש האגף העסקי הוא תפקיד שמשלב צד ניהולי וצד מקצועי; זה מה שאני אוהב, ואז אני כמו דג במים", מסביר אמיר. "אני אחראי על 280 עובדים, שמטפלים בתיק אשראי של כ-100 מיליארד שקל, במימון העסקאות הגדולות ובניהול האופרציה. החברות מטופלות לפי סקטורים: בנייה ונדל"ן, תקשורת ומסחר, תעשייה, היי טק ושוק הון, תשתיות ותיירות. מעבר לכך נמצא אצלי מערך סחר חוץ שנותן שירותים לכל הבנק".

- מה קורה עם קונצרנים שפעילותם פרוסה ביותר מסקטור אחד?

"קונצרן הוא קבוצת לווים. יש מנהל קשרי לקוחות שמרכז את הטיפול בקבוצה. בדרך כלל הטיפול ירוכז בסקטור שמחזיק את החלק הגדול בקונצרן.

"בכלל, טיפול באשראי לקבוצת לווים גדולה מורכב מאוד ניהולית, כי לכל פעולה יש השלכות רוחב. לכן נדרשת בדיאלוג העסקי יכולת היקש, ביצוע אינטגרציה וניתוח השפעות הדדיות בתוך הקונצרן בין חברות ציבוריות לחברות פרטיות ולחברות שבהן הקונצרן אינו רוב".

- עולה טענה שהמרווחים באשראי העסקי נמוכים מדי. כל בנק מסביר שהמתחרים מורידים מחירים, ושהוא חייב להצטרף כדי לשמר את חלקו בשוק.

"בזמן המשבר בשנת 2008 פיצינו על הסיכון דרך העלאת המרווחים. כשהצמיחה חזרה והפירמות התאוששו, התפתח לחץ מחירים. בסופו של דבר לבנק הפועלים יש מובילות ללא עוררין באשראי העסקי במערכת הבנקאית וביכולת לתת פתרון מלא ללקוח.

"אנחנו יודעים לקחת עסקה מכל הכיוונים: לנתח, לממן ולעשות סינדיקציה, ממימון אמצעי שליטה ועד מימון השקעה. לשתף פעולה עם שלוחות בחו"ל ועם מערך סחר-חוץ שהוא הטוב ביותר במערכת הבנקאית. ביכולות אלו אין לנו מתחרים".

- ואיך אתם פועלים בשוק של מרווחים יורדים?

"אנחנו עובדים באחריות. אתה רואה בדוחות הכספיים את השינוי בתיק האשראי והמרווחים. המרווח של בנק הפועלים מנוהל בצורה אחראית, וכך גודל התיק. אנחנו בוחנים עסקאות לגופו של עניין".

- גם במחיר של ויתור על עסקה?

"אני רוצה לתת מענה ללקוחות, אבל לא בכל מחיר. כשמגיעה אלינו עסקה, הקו המנחה לקביעת המחיר הוא רמת הסיכון והתשואה מהעסקה. אם מגיעים לסף שאנו לא רוצים להיות בו, אם המחיר או הסיכון הוא כזה שלא כדאי לנו לעבוד, נוותר על העסקה.

"יש לנו פרמטר ברור: כוכב צפון שנקרא תשואה מתואמת סיכון. כשאני במרחב שלא נוח לי, לא אעשה את העסקה".

- מסתמנת בבנק מגמה של מעבר לסינדיקציה.

"אנחנו פועלים להגדיל את ההכנסות שאינן מסיכון, וסינדיקציה היא אחת מהדרכים. בעתיד נבנה גם את עסקאות הנדל"ן עם אפשרות לסינדיקציה, כדי לאפשר היחלצות מהירה אם נידרש להקטין אשראי".

"כמו להקים מאפס"

אמיר הצטרף לבנק הפועלים בשנת 1985. דרך מסלול ההכשרה לניהול, ניהל סניפים קמעוניים, וב-1995, כאשר הבנק יישם את המלצות מקינזי והקים את המרכזים העסקיים, מונה אמיר למנהל קשרי לקוחות במרכז עסקים תל אביב, כחלק מהאגף המסחרי שהוקם אז.

"זה היה להקים משהו חדש מאפס", הוא נזכר. "הייתה מערכת יחסים מורכבת עם מנהלים שלוקחים מהם נכס. אבל המטרה היא להגדיל את העוגה ולא לחלק אותה מחדש".

לאחר כמה תפקידים נוספים מונה אמיר ב-2006 למנהל האגף המסחרי, ומשם קודם לאגף העסקי. "אני עוסק בספורט, רוכב על אופניים ורץ למרחקים ארוכים. לפעמים לוקח את הבן שלי לדווש אתו בשווייץ בהרי האלפים, בהתחלה בשיפוע מתון ואחר כך בשיפוע קשה יותר. קריירה דומה לספורט, אחרי כל יעד אתה ממשיך ליעד הבא ומטפס הלאה".

- כללי המשחק מול השוק החוץ-בנקאי משתנים כעת, עם יישום מסקנות ועדת חודק?

"מוקדם להגיד. בינתיים חודק יצר האטה משמעותית בהנפקות, אבל נראה שהוא טוב למערכת הבנקאית. כשאני מלווה כסף אני רוצה לראות שגם מלווים אחרים הלוו לאותו לקוח באמות מידה ראויות ומקצועיות. מהיום ועדות ההשקעה של המוסדיים נדרשות להיות באמות מידה יותר דווקניות, לדרוש קובננטים, לכתוב אנליזה. אנליזה זה לא סתם נייר. זה נותן לי תחושה נוחה יותר".

- כלומר חודק בעצם משחק לידיים של הבנקים?

"לנו זה מייצר הזדמנות. מקצועיות הבנקים בתחום האשראי היא יתרון אסטרטגי שנבנה במשך שנים. ניתן לסגור את הפער, אבל זה ייקח לגופים המוסדיים הרבה שנים. אני מרגיש נוח להתחרות בשוק שבו הכללים דומים, כי כעת המוסדיים יתחרו במגרש שבו יש לנו יתרון".

- תמיד יהיה הבדל בין בנק לגוף מוסדי.

"הכללים אף פעם לא יהיו זהים, אבל הם התקרבו. אני כבנק לעולם אקח רמת סיכון פחותה יותר מגוף מוסדי, וחודק סגר את הפער וביטל חלק מדרגות החופש של המוסדיים. ההבדל הוא הרי ברגולציה. מאיתנו בנק ישראל דורש, ובצדק, רמות דיווח וניהול סיכונים ברמה גבוהה. המוסדיים בדרך לשם. עודד שריג (הממונה על שוק ההון - ע.פ) לוקח אותם לשם, ועכשיו גם רשות ניירות ערך מתחילה לדרוש כללים דומים, הרי אלו ואלו כספי ציבור. הרגולציה סוגרת פערים ואני מברך על כך, גם כאזרח שכספו מושקע, ובוודאי כבנקאי שרוצה להתחרות".

עוד כתבות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק