גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לנגוצקי לטורבוביץ': "מאפיונרים! אתם חמדנים אינסופיים!"

(עדכון) - סערה באמצע נאומו של יו"ר דלק אנרגיה, שאמר כי "זו המדינה הגרועה ביותר בעולם ליזמי גז" ■ הגיאולוג לנגוצקי פרץ בצעקות מהקהל: "אם כל כך רע פה - תעזבו"

כשבוע לאחר פרסום הדוח הסופי של ועדת ששינסקי, אשר המליצה להעלות את תקבולי המדינה מתגליות הגז והנפט ל-52%-62% משליש היום, התייצב היום (ג') פרופ' איתן ששינסקי, העומד בראש הוועדה, אל מול המצלמות בהופעה פומבית ראשונה במרכז הבינתחומי בהרצליה. אתר "גלובס" העביר את הדברים בשידור חי.

ששינסקי נשא דברים קצת יותר משעה לאחר ששר האוצר יובל שטייניץ תקף בחריפות את חברות האנרגיה, תוך שהוא מגבה את ששינסקי ואמר כי הממשלה לא תיכנע ללחצים ותיישם את המלצות הוועדה. "יש גבול לחמדנות של חברות האנרגיה", אמר שטייניץ.

ששינסקי התנצל בתחילת נאומו ואמר כי הוא אינו בקו הבריאות. "אולי הגוף שלי מתחיל לאותת לי לאחר כל ההתקפות נגדי", אמר.

ששינסקי סיפק מעט רקע על עבודת הוועדה: "הוועדה באה לשנות את החקיקה משנות ה-50, שקבעה כי בעלי החזקות משלמים שמינית מההכנסות, דהיינו 12.5% על פי הבאר במקרה של תגלית. כאשר יש תגלית בשטח הרישיון, בעל הרישיון מקבל חזקה ל-30 שנה שניתנת להארכה על התגלית ומתחילה ההפקה. הנקודה שצריך לזכור היא שבכל התהליך הזה אין תשלום למדינה בכל אחד מהשלבים. בניכוי אגרות, החזקה ניתנת למעשה בחינם.

"במדינות אחרות ההסדרים רבים ושונים. מדינות רבות עושות זאת בעצמה דוגמת נורבגיה. אצלנו עשו 'מיקור חוץ' ואני חושב שזה סביר, בכללים הנכונים. חברות עסקיות יכולות להפיק את המשאב בצורה הטובה ביותר. אני לא אכנס לשאלות המשפטיות, שנענו במפורט בדוח הוועדה. כשהתחלנו לעבוד, בדקנו את עצמנו שאנחנו עומדים על קרקע משפטית יציבה, וגילינו כמובן שכן. אין בהמלצות הוועדה שינוי רטרואקטיבי - מדובר על מיסוי הכנסות עתידיות, ולמעשה כל שינוי מדיניות מיסוי יכולה להיחשב כ'טרואקטיבי'".

"חברות האנרגיה לא שילמו דבר למדינה"

ששינסקי התייחס גם לחלקן של מדינות אחרות במשאבי הטבע שלהן, ואמר: "אנחנו במקום אחרון; חלקה של המדינה במשאבי הטבע הוא 30% וב-2016 נהיה ב-25%. זה מצב לא מידתי. יש מקום, הצדקה וחובה על המדינה לבחון את העניין.

"בארה"ב יש מכרזים על הזיכיונות והחברות משלמות למדינה 'בונוס', על הזכייה; ולכן בארה"ב חלקה של המדינה הוא כ-70% וארה"ב היא בהחלט מדינה שאפשר להשוות אותנו אליה. במדינות ה-OECD, שמייצרות גז, יש חלק מדינה של 60% ומעלה, וזו תשובה הוגנת לטענה שהושמעה כי המלצות הוועדה חורגות מהמקובל ב-OECD".

ששינסקי התייחס גם להמלצת הוועדה הנוגעת לניכוי האזילה, ואמר כי "ניכוי אזילה הוא כמו פחת על משאב הטבע והוא מותר בהפחתה ממיסוי, אבל פה הרי קיבלו את המשאבים למעשה בחינם ועדיין קיבלו את ניכוי האזילה. בענף האנרגיה בארץ, סך התשלומים למדינה הוא 25% וכאחוז מהרווח הוא 31%. בכל עסק אחר במדינה אנחנו רואים שסך התשלומים זהה ולכן חברות האנרגיה לא שילמו למעשה דבר למדינה".

ששינסקי התייחס לטענותיהן של חברות האנרגיה לפיהן נפגעה כדאיות פיתוח "תמר" נוכח המלצות הוועדה, ואמר כי לטענות אלה "אין בסיס". הוא הדגיש כי "הלכנו על קרקע מוצקה ביחס למימון 'תמר' וחד משמעית הוא לא נפגע!".

לנגוצקי לטורבוביץ': "מאפיונרים!"

יורם טורבוביץ', יו"ר דלק אנרגיה, נשא דברים לאחר ששינסקי ותקף את הוועדה: "היא חטאה לתפקידה בכך שאמרה שהיא משווה את נטל המס למדינות מפותחות ובפועל השוותה אותנו ללוב ואינדונזיה. אנחנו במדינה הכי גרועה ליזמי גז - וממסים רטרואקטיבית מאגרים קיימים".

טורבוביץ' אמר בהמשף כי "אנחנו במצב שהסקטור העסקי מטווח על ידי משרד האוצר ומשרד התשתיות נמצא בדעת מיעוט מבורכת, אבל לא מספיקה". הוא התייחס כמובן לכך שמשרד התשתיות דורש להחריג את "תמר" ממסקנות הוועדה, אך בשלב זה חלק מהנוכחים בקהל תקפו אותו ואמרו לו כי שר התשתיות עוזי לנדאו מעולם לא ביקש להחריג את "תמר" אלא רק להפחית את המיסוי למאגר ב-2009".

לדבריו, "הנזק שגרמה ועדת ששינסקי עד כה מסתכם ב-3 מיליארד דולר, כיוון שהיינו על סף חתימה על החוזה עם החברה לישראל, שחתמה לבסוף בלית ברירה ל-EMG המצרית". טורבוביץ' ביקש לסתור את דבריו של ששינסקי וטען כי "בישראל ממסים הרבה יותר מארה"ב ובריטניה. בניגוד למה שנאמר מוקדם יותר, אנחנו ממש לא קרובים לארה"ב".

"המלצות הוועדה קיצוניות לחלוטין - שיעור חלק המדינה (GT) הוא 46% לעומת מה שהומלץ פה", סיכם. "הגענו למצב שאחרי הצלחה קובעים לי כמה אני צריך להרוויח. אני מסכים עם שר האוצר שאין גבול לחמדנות אבל אין גבול לחמדנות האוצר".

טורבוביץ התייחס להצהרות שר האוצר בעבר לפיהן המלצות הוועדה לא יחולו רטרואקטיביות וטען: "החלת השינוי הפיסקאלי על תמר מהווה הפרה של מצגים והתחייבויות מפורשות שניתנו".

בשלב זה התפרץ מהקהל הגיאולוג יוסי לנגוצקי, שהגיש תביעה לזכויות ב"תמר" ו"לוויתן", וזעק לעבר טורבוביץ': "אני אבי הרעיון של גז ישראלי ועוסק בזה כבר 40 שנים. אני חש בושה אדירה של החמדנות האינסופית של החבורה שאתה מייצג. כבעל מקצוע, אתם קיבלת גיזת זהב ואתם תעשו כמויות כסף אדירות. אתם פשוט נוהגים בשיטות של מאפיונרים, פשוט בושה וחרפה! אם כל כך רע פה ואתם סובלים -תעזבו ואני תוך 30 יום מביא חברה בינלאומית ומוציא את הגז הזה".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל