גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המבקר: גלנט שיקר לביהמ"ש ולמינהל; פלש ל-28 דונם לא שלו

(עדכון) - ‎‎היועמ"ש יקיים דיון מעמיק בממצאי המבקר בתחילת השבוע ויחליט האם להמשיך להגן בבג"ץ על מינויו של האלוף גלנט לרמטכ"ל - או לבקש מהממשלה לבטל את המינוי‏

‎‎מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, גילה ממצאים חמורים באשר להתנהלותו של האלוף יואב גלנט בפרשת הקרקעות במושב עמיקם ובאשר להתנהלותו ארוכת השנים מול הרשויות.

על-פי ממצאי המבקר, גלנט הגיש לבית משפט השלום בחדרה תצהיר שקרי, חתם על מכתב שקרי למינהל מקרקעי ישראל, פלש לשטח בן 28 דונם שאינו שלו ונמנע מלפנותו במשך 4 שנים, וכן עשה שימוש חורג לצרכיו בשטח ציבורי פתוח שאינו שלו.

עובדות אלה עומדות בבסיס ממצאי המבקר, שאותם העביר אמש (ד') ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין. בין החומרים שהעביר לינדנשטראוס ליועץ נמצאים גם החומרים הגולמיים בפרשה, לרבות התשאול שערך לינדנשטראוס לגלנט עצמו בתחילת השבוע.

המבקר ציין כי "תהליך השימוע של גלנט תרם להבהרת הנושא".

‏היועץ המשפטי עצמו אמור לקיים דיון מעמיק בממצאי המבקר בתחילת השבוע הבא, ולהודיע לבג"ץ עד ליום שלישי אם הוא ממשיך להגן על החלטת ועדת טירקל להמליץ על גלנט ועל החלטת הממשלה למנותו לרמטכ"ל - או שהוא משנה את עמדתו. במקרה כזה וינשטיין צפוי לפנות לממשלה, לבקש ממנה לבטל או להשעות את החלטת המינוי של גלנט, ולהציע לה לפנות מחדש לוועדת טירקל, כדי שזו תדון מחדש במינויו של גלנט בהיבט של טוהר המידות, על בסיס הממצאים החדשים של המבקר.

‏אם הממשלה תפעל כעצתו ותבקש מוועדת טירקל לדון מחדש במינוי, היא תיאלץ לשם כך לבטל את החלטתה מ-5 בספטמבר 2010 למנות את גלנט לרמטכ"ל.

אם וינשטיין לא יפנה לממשלה בטרם ימסור את הודעתו לבג"ץ, או שהממשלה לא תשתכנע מדבריו ותבטל את המינוי לצורך בחינה מחודשת, בג"ץ עשוי להוציא צו המורה לה לעשות כן - והליך זה יהיה מביך עוד יותר בעבור גלנט, ברק והממשלה, ולהימשך זמן ארוך יותר.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "החומר שהתקבל ומשמעותו המשפטית ייבחנו בכובד-ראש וביסודיות המתבקשת. החלטת היועץ המשפטי לממשלה תתקבל בשבוע הבא". ‏‎‎‏

גלנט עצמו מסר הערב בתגובה כי הוא אינו מתכוון להתפטר והוא ממשיך בחפיפה לתפקיד הרמטכ"ל. עוד מסר גלנט כי יעביר ליועמ"ש הבהרות לגבי עניינים שעלו מדוח המבקר.

היועץ וינשטיין

בוועדת טירקל כועסים על הביקורת

‏בד-בבד, מתברר כי הן ראש הממשלה בנימין נתניהו, הן שר הביטחון אהוד ברק והן הרמטכ"ל היוצא גבי אשכנזי המטירו על גלנט שבחים מקצועיים בעת שהופיעו בפני ועדת טירקל - ואף אמרו כי כל נושא הקרקעות מקורו ב"סכסוכי שכנים" במושב עמיקם, שאין בהם כדי להשפיע על הכוונה למנות את גלנט לרמטכ"ל.

גלנט עצמו, בהופיעו בפני ועדת טירקל, הגדיר את אי-הסדרים בנושא הקרקעות - "רוב מהומה על לא מאומה". לדבריו, "תושבים במושב חברו אל כתבים ומתארים לא נכון את המצב".

בוועדת טירקל שוררת מורת-רוח רבה באשר לביקורת שנשמעה כלפיה בתקופה האחרונה, כאילו לא ביצעה את עבודתה כראוי ולא בדקה כדבעי את החשדות שעמדו נגד גלנט, לפני החלטתה לאשר את מינויו.

בוועדה מציינים כי פעלו מעל ומעבר כדי לבחון את כל הסוגיות, לרבות פניות יזומות הן ליועץ המשפטי לממשלה, והן במטרה לקבל את החומרים הגולמיים באשר לסכסוך המשפטי בין הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לבין משפחת גלנט, לרבות פרוטוקול הדיון שהתנהל בבית המשפט לעניינים מקומיים בחדרה.‏

ועדת טירקל ביקשה גם השלמת פרטים מבא-כוחו של גלנט, עו"ד דורי קלגסבלד, לאחר שתשובות שמילא גלנט בשאלון ניגוד העניינים שהוגש לוועדה לא הניחו את דעתה.

הוועדה אמנם קיימה את התשאול לגלנט לפני שהונח בפניה דוח המשנה ליועץ המשפטי, עו"ד מייק בלס, בנושא הקרקעות, ולא מצאה לנכון לזמן את גלנט לתשאול מחודש, אולם מקורבים לוועדה מציינים כי כל הסוגיות העיקריות עמדו בפני הוועדה, וגלנט אף נשאל בעניינן, גם בלי שדוח בלס עמד בפניה, ומדוח זה לא למדה הוועדה פרטים חדשים כלשהם.

עם זאת, ועדת טירקל לא בחנה טענות בנוגע להטעיות או אמירת אי-אמת, בטעות או במכוון, על-ידי גלנט, בעת שנתנה את החלטתה ולפיה אין מניעה למנות את גלנט לרמטכ"ל.

ככל שעניינים שכאלה אכן מופיעים בחוות-דעתו של מבקר המדינה, ויובאו לבחינה מחודשת בוועדת טירקל - הם עשויים להוות עילה לשינוי עמדתה הסופית של הוועדה.

גלנט אמר לטירקל בהקשר זה כי הוא "עבר בהצלחה מבדקי פוליגרף שבהם נשאלו גם שאלות מתחום טוהר המידות". האם השתלטת על שטחים ציבוריים, שאל טירקל את גלנט. "בנחלה שלי אין גדר, אין השתלטות, ואין לקיחת קרקע", השיב גלנט.

בהחלטתה לאשר את המינוי כתבה הוועדה כי "הטרידה אותה השאלה אם יש פגם במינוי גלנט בשל פרשת הקרקעות", אולם חברי הוועדה קבעו לבסוף כי "אין בפרשת הקרקעות כדי לפסול את המינוי מבחינת טוהר המידות, או מכל סיבה אחרת, ואין מקום לחשש שהמינוי אינו ראוי מסיבה זו".

‎‎שתי עתירות בבג"ץ

‏יצוין כי בפני בג"ץ תלויות ועומדות שתי עתירות נפרדות באשר למינוי גלנט, זו של התנועה הירוקה העוסקת בקרקעות במושב עמיקם, ועתירה נפרדת של תנועת "יש גבול", המבקשת לפסול את גלנט בשל חלקו במבצע "עופרת יצוקה" של צה"ל ברצועת עזה לפני כשנתיים.

‏עוד מתברר כי ב-30 באוגוסט, יום לפני פרסום החלטתה של ועדת טירקל לאשר את מועמדות גלנט, פנה נציג ארגון "בצלם" לוועדת טירקל, אך נענה כי הוועדה סיימה את הדיונים וגיבשה את עמדתה. ואולם, באותו יום קיבלה הוועדה את חוות-דעתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מייק בלס, בנושא הקרקעות - וזו דווקא נשקלה לפני החלטתה הסופית של הוועדה, למחרת היום.

המסמך המלא של ממצאי מבקר

דובר משרד מבקר המדינה פרסם היום פרטים על 5 נושאים עיקריים שעלו בבדיקת פרשת הקרקעות של אלוף גלנט במושב עמיקם ואשר עברו אמש ליועץ המשפטי לממשלה, על-פי בקשתו ממבקר המדינה מיום 17.1.2011.

א. פלישה לשטח על-ידי האלוף גלנט:

פרשת הפלישה לשטח של כ-28 דונם ונטיעה של מטע זיתים בו, מעבר לשטח של 35 דונם שנמסרו לאלוף גלנט על-ידי מינהל מקרקעי ישראל "לפנים משורת הדין", כפי שכתבה במכתבה מנהלת המחוז של מינהל מקרקעי ישראל.

אין מחלוקת כי האלוף גלנט פלש לשטח לא לו, כאמור בממצאי הבירור שערכנו. גירסתו היא כי הטעות, בה הוא מודה ועליה הוא מצר, נעשתה על-ידי קבלן מטעמו (ידידו, מר גורי רוזן), שביצע עבורו את הנטיעות בשטח שקיבל (35 דונם), והמשיך לטעת ברצף עוד כ-28 דונם נוספים. את הטעות, שהוא מגדיר כטעות בתום-לב, הוא תולה בנימוקים הכרוכים במלאכת הנטיעות, בעוד לו עצמו לא היתה, לפי הטענה, מעורבות בעניין.

ב. התמשכות הליך פינוי השטח:

דרך ההתנהלות של האלוף גלנט מרגע שהוברר לו כי מדובר בכניסה לא מורשית מצידו, וכי עליו לפנות את השטח אליו הוא פלש, כאמור בסעיף א' דלעיל.

גם בעניין זה אין למעשה מחלוקת על כך שהאלוף גלנט לא פינה את השטח במשך כארבע שנים. על-פי ההסבר שנתן בנושא זה, הוא העביר את הטיפול בעניין לבא-כוחו, עו"ד מיכאל תשבי, שפתח במגעים עם גורמי המינהל והמושב.

לדבריו, הוא ביקש להימנע מעקירת העצים הנטועים בשטח הפלישה בבחינת "אל נא תעקור נטוע", ולוותר על זכויותיו בעצים הנטועים, כך שיישארו בשטח.

ג. שימוש חורג בשטח ציבורי פתוח במושב:

בפרשת השימוש בשטח הציבורי הפתוח שבסמוך לביתו למטרת יצירת דרכי גישה שנבנו ללא היתרי בנייה, נמצא כי האלוף גלנט עשה שימוש חורג בשטח הציבורי הפתוח הסמוך לביתו המיועד לכלל לצורך מעבר רק לכלי רכבו. אין חולק כי שטח ציבורי פתוח שייך לכלל הציבור, ובמקרה זה עשה האלוף גלנט שימוש בשטח לא לו. השימוש החורג נמשך שנים ארוכות.

ד. הצגת עובדות מול רשויות שלטוניות:

דרך הצגת העובדות על-ידי האלוף גלנט מול הרשויות השונות. בהקשר זה שני עניינים נראים ראויים לתשומת-לב:

הראשון: בכתב התגובה לבקשה למתן צו איסור שימוש חורג שהוגש מטעמם של יואב גלנט ואשתו לבית משפט השלום בחדרה בהליך הפסקת השימוש החורג בשטח הציבורי (ב"ש 2060/07) צוין, כי "במהלך הבנייה התברר למשיבים כי נדרשת להם תוספת בנייה של כ-40 מ"ר במבנה המגורים. מאחר שהמשיבים הם שומרי חוק, הם פנו לרשויות התכנון טרם ביצוע תוספת הבנייה על מנת לקבל את האישורים הנדרשים, והגישו בקשה להיתר בנייה כדין".

תגובה זו נתמכה בתצהיר, שנחתם על-ידי האלוף גלנט, ובו צוין כי למיטב ידיעתו העובדות המפורטות בכתב התגובה הן נכונות.

ממסמכים שבידנו עולה כי האלוף גלנט ביקש היתר בנייה הכולל את החריגות שעשה במהלך הבנייה לאחר תום הבנייה, כדי להכשיר אותן בדיעבד.

טענת האלוף גלנט ופרקליטיו בפנינו היתה כי לא ניתן היה בידם לברר את העניין עד תום לאור הזמן הקצר שעמד לרשותם ותשובת היועץ המשפטי לממשלה מיום 20.1.11. מכל מקום, לדבריהם, אין מקום לזקוף לחובתו עניין שהיה בטיפולו של עורך הדין שניסח את המסמך.

אין חולק כי על התצהיר חתום האלוף גלנט, כמי שמאשר את נכונות העובדות בתצהיר, לאחר שהוזהר כחוק.

השני: מכתב מיום 18.2.03, כתוב בכתב-יד וחתום על-ידי יואב גלנט, אל המחלקה החקלאית במינהל מקרקעי ישראל בחיפה, שבו הוא מבקש לנטוע עצי זית (בעיבוד רב-שנתי) בחלקה המצויה בחזקתו, אותה קיבל בשנת 2001 לצורך עיבוד עונתי. במכתב מצוין, כי "החלקה הנ"ל מעובדת על-ידי מזה מספר שנים".

התברר כי בפועל החלקה לא עובדה על-ידו.

ה. מעורבות הרשויות השלטוניות:

מהממצאים עולה חשש לכך שרשויות שונות נהגו בעניינו של האלוף גלנט בדרך מקלה ולפנים משורת הדין, ולכך מצטרף חשש שהדבר אף נבע מרום מעמדו.

לא ניתן להתעלם בהקשר זה גם מן התרבות הכללית הבלתי תקינה שנחשפה בפנינו במהלך הבדיקה באשר להתנהלות רשויות המינהל. בדיקת תפקודם של אלה ראויה לבחינה נפרדת.

עיקרי הממצאים של המבקר בפרשת גלנט:

* פלישה לשטח של כ-28 דונם: אין מחלוקת כי האלוף גלנט פלש לשטח לא לו. גירסת גלנט: זו טעות שנעשתה בתום-לב, ולא היתה לו מעורבות בעניין.

* התמשכות הליך פינוי השטח: אין מחלוקת על כך שהאלוף גלנט לא פינה את השטח במשך כ-4 שנים. גרסת גלנט: עורך דינו ניהל משא-ומתן בעניין, כיוון שביקש להימנע מעקירת העצים הנטועים בשטח הפלישה.

* שימוש חורג בשטח ציבורי פתוח במושב (למטרת יצירת דרכי גישה שנבנו ללא היתרי בנייה): אין חולק כי שטח ציבורי פתוח שייך לכלל הציבור, ובמקרה זה עשה האלוף גלנט שימוש בשטח לא לו. השימוש החורג נמשך שנים ארוכות.

* הצגת עובדות מול רשויות שלטוניות: 1. משפחת גלנט ביקשה היתר בנייה הכולל את החריגות שנעשו במהלך הבנייה לאחר תום הבנייה, כדי להכשיר אותן בדיעבד - אך הצהירה כי ביקשה את ההיתר לפני הבנייה; 2. גלנט ביקש ממינהל מקרקעי ישראל לנטוע עצי זית בחלקה מעובדת - והתברר כי בפועל החלקה לא עובדה.

* מעורבות הרשויות השלטוניות: חשש שרשויות שונות נהגו בעניינו של גלנט בדרך מקלה ולפנים משורת הדין.

עוד כתבות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק