גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התקינה הבינל' לחברות הפרטיות

מה ההבדל בין התקן הבינל' החדש לישויות קטנות ובינוניות לבין התקינה הבינל' המלאה?

כללי החשבונאות המקובלים בישראל נקבעו במשך עשרות שנים על-ידי לשכת רואי החשבון בישראל. זאת עבור חברות ציבוריות ופרטיות כאחד. בשנת 1997 הועברה סמכות זו למוסד הישראלי לתקינה בחשבונאות על-פי הסכם מסגרת בין רשות ניירות ערך לבין לשכת רואי חשבון בישראל.

והנה, מהפכת התקינה החשבונאית הבינלאומית שהחלה בשנת 2008, שלפיה חברות ציבוריות מחויבות לאמץ את התקינה הבינלאומית (IFRS) בדוחות הכספיים שלהן, הגיעה השנה, 2011, גם לחברות הפרטיות - בדמות התקן הבינלאומי לישויות קטנות ובינוניות IFRS for SMEs.

החל משנת 2011, כל חברה פרטית אשר מדווחת כיום לפי "כללי החשבונאות המקובלים בישראל", תהיה רשאית להמשיך ולדווח לפי אותם כללים, או לעבור לדווח לפי אחת משתי האפשרויות הבאות:

* התקינה הבינלאומית המלאה (IFRS)

* התקן הבינלאומי לישויות קטנות ובינוניות (IFRS for SMEs)

ההבדלים העיקריים

החברות הפרטיות יידרשו לבחון בזהירות הראויה ומתוך שיקול-דעת ארוך-טווח, האם ומתי לנטוש את כללי החשבונאות המקובלים בישראל, ואם כן - האם לאמץ את התקינה הבינלאומית המלאה או את התקן החדש לישויות קטנות ובינוניות.

בחינה זו תיעשה באמצעות זיהוי ההבדלים העיקריים בין שתי מסגרות הדיווח כמובא להלן:

* נדל"ן להשקעה ורכוש קבוע - בשונה מה-IFRS, בתקן החדש בוטלה אפשרות הבחירה לשערך לשווי הוגן את הנדל"ן להשקעה ואת הרכוש הקבוע. במקום זאת, יש למדוד את הרכוש הקבוע לפי מודל העלות; ואילו נדל"ן להשקעה יימדד לפי מודל השווי ההוגן רק כאשר ניתן לאמוד את שוויו באופן מהימן על בסיס מתמשך וללא עלות או מאמץ מופרזים.

* פיצויים ופנסיה - בשונה מה-IFRS, בתקן החדש בוטלה האפשרות לרשום את הרווחים וההפסדים האקטואריים לפי שיטות מורכבות (כגון שיטת ה"רצועה"). כמו כן, ניתן במקרים מסוימים לפשט את החישוב האקטוארי, ולהתעלם מעליות שכר עתידיות, משירות עתידי ומתמותת עובדים במהלך השירות.

* מיזוגים ורכישות - בשונה מה-IFRS, לפי התקן החדש יש לכלול בעלות המיזוג את כל העלויות שניתנות לייחוס במישרין למיזוג, כגון שכר-טרחת עורכי דין, רואי חשבון ומעריכי שווי. כמו כן, מוניטין נחשב לנכס אשר מופחת באופן שיטתי, כאשר ברירת המחדל לתקופת ההפחתה היא עשר שנים.

* השקעה בחברות מוחזקות - בשונה מה-IFRS, התקן החדש מרחיב את מספר החלופות שבהן ניתן לבחור, לעניין מדידת השקעה בחברות כלולות ובעסקאות משותפות: מודל העלות; בשווי הוגן דרך רווח והפסד; או לפי שיטת השווי המאזני.

* מחקר ופיתוח - בשונה מה-IFRS, לפי התקן החדש יש לרשום את העלויות בכל שלבי המחקר והפיתוח כהוצאות בדוח רווח והפסד. אין להכיר בחלק מעלויות אלו כנכס במאזן.

* הלוואות - בשונה מה-IFRS, התקן החדש קובע כי כל העלויות בגין נטילת הלוואות (כגון ריבית, הצמדה למדד או לשער הדולר) יירשמו כהוצאה בדוח רווח והפסד. אין להכיר בעלויות אלה כחלק מעלותו של נכס, אף אם ההלוואות נלקחו לצורך הקמתו.

בנוסף לכל אלה, התקן החדש משמיט נושאים מסוימים שאינם רלבנטיים לחברות פרטיות, כגון רווח למניה, דיווח מגזרי ודיווח לתקופות ביניים. התקן קובע מודל חדשני ופשוט לטיפול החשבונאי במכשירים פיננסיים.

הדוחות הכספיים מהווים מקור מידע מהימן ורלבנטי עבור גורמים רבים, לרבות בעלי המניות, משקיעים פוטנציאליים, נותני אשראי ואף פקיד השומה. אימוץ וולונטרי של התקן הבינלאומי החדש לישויות קטנות ובינוניות עשוי להוות הזדמנות לשיפור הרווחיות והמדדים הפיננסיים של החברה. לחלופין, אימוץ זה עלול להיות תאונה חשבונאית בדמות הרעה במצב הכספי של החברה, הקטנת הונה העצמי והכבדה מיותרת על שורת הרווח.

לכן, טוב יעשו החברות הפרטיות אם יבחנו את התקן החדש ואת השלכותיו האפשריות, תוך התאמה לנתונים הספציפיים של כל חברה וחברה, הענף שבו היא פועלת והעדפותיה החשבונאיות.

* הכותב הוא מנהל המחלקה המקצועית במשרד שיף הזנפרץ ושות' רואי חשבון.

עוד כתבות

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

המלחמה בעזה / צילום: דובר צה''ל

בריטניה: "ההצעה המצרית כוללת שחרור אלפי אסירים פלסטינים ו-40 יום הפוגה"

דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי