גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בוגר כמו אננס בשל

עלינו על הטוסטוס והרגשנו צעירים. ואז, באחד העיקולים, באה מולנו משאית בנסיעה מהירה

הפעם קצת קשה לי לכתוב. בדרך כלל המילים נשפכות ממני בקלות, זורמות בשמחה ובבעבוע, כמו ברז סודה בחדר אוכל בקיבוץ. הפעם אני קצת תקוע. אצבעות ידי שאוחזות בעט נוקשות וכואבות. כבר שבוע שאני נמצא באי קו לאנטה. נסעתי ללמוד עוד קצת על הבישול התאילנדי, ובדרך גם קצת לנוח.

מפרץ קטן, בונגלו שפונה אל המים. בערסל התלוי לפתחו אני שוכב בשעות בין הערביים ומתבונן אל השקיעה, ממש לתוך השמש האדומה ואל העננים הכתומים-ורדרדים. מיקי איתי. מסביבי גדלים שיחי אננס אימתניים. ארבעה-חמישה מטרים גובהם. עץ תמרהינדי אחד עצום, ופה ושם פזורים עצי קוקוס. מעורסל ומתנדנד אני מביט אל השמש הארגמנית, וחושב על כך שהפעם הראשונה שבה באתי לארץ האננסים הזאת הייתה כבר לפני עשר שנים. שלוש שנים ברציפות הגעתי לכאן. בדיוק אחרי המונסונים ולפני החום הגדול. תמיד בחורף אצלנו.

עשר שנים זה כלום ביחס לנצח, ודי הרבה במונחים האנושיים הקטנים שלנו. הייתי אז בן 38, ועם הרבה יותר שערות מעל המצח. הניסיון להשוות בין מי שהייתי אז לבין מי שאני היום קורע אותי. אולי מפני שתאילנד היא לא אותו מקום שאני זוכר. גם היא התברגנה. הבונגלו עם גג הקש ועלי הקוקוס שזורי הבמבוקים הולבש בפח וברעפים. המפרצים השוממים והקסומים נמלאו ריזורטים מפוארים. גם האוכל שמגישים במסעדות לתיירים כבר הותאם לחך המערבי, וכמעט שאינו חריף. אתה צריך לבקש שישימו פלפל חריף כדי להרגיש את טעמו המקורי של האוכל.

הגלים עדיין ניתכים אל החוף ומפיקים מוזיקה אלוהית. השמש מלטפת בעונג את עור הפנים. אבל בכל פעם שאני מזמין שיק אננס אני מרגיש איך האשמה מטפסת בגרוני, וקולו של המבוגר האחראי לוחש לי שרמת הסוכר שלי גבוהה מדי גם ככה.

התאילנדים שמים סוכר כמעט בכל מנה. אולי משום שמתיקות מאזנת את חריפות הפלפלים החריפים. אתם חושבים שפולנים מבשלים עם סוכר? חכו עד שתגיעו לפה. יומיים אחרי שהגענו לחוף הנדיר הזה, החלטתי להגיע לשוק ש"בעיר הגדולה", כדי לקנות אננסים. בפעמים הקודמות שבהן הייתי בתאילנד לא העזתי לשכור טוסטוס. הפעם מיקי שכר עבורנו טוסטוס אחד, אוטומטי.

מיקי לא רכב על טוסטוס מימיו, ואני לא עליתי על הדבר הזה כבר 25 שנים. כשחייתי בדרום צרפת קניתי לי הונדה 125 קטנה וממזרית, ונהגתי עליה כאילו הגסטפו רודף אחריי. מובן שכמעט נהרגתי כמה פעמים. מאז לא העזתי לעלות על אופנוע. עלינו על הטוסטוס בלי קסדות. הרגשנו הרפתקנים צעירים, והרוח ליטפה לנו את הפנים וציננה מעט את החום הכבד. ואז, באחד מהעיקולים בדרך חזרה מהעיר, באה מולנו משאית בנסיעה מהירה, והידיים התבלבלו. במקום להאיט האצנו, ובמקום להמשיך בסיבוב - גלשנו והתהפכנו ונגררנו על הכביש אל השוליים.

זה היה כל-כך מהיר, שהחיים לא הצליחו לעבור לי מול העיניים, כמו שנהוג להגיד. שכבתי על האדמה בהלם. הרמתי את הידיים, וראיתי שזרזיפי דם קטנים גלשו במורד הזרועות. אבל הבנתי שאני חי ושיצאתי בחסד. מיקי התרומם מהאדמה לפניי והסתובב סהרורי. הסתכלתי עליו, וראיתי שדם מכסה לו את הרקה השמאלית. עצרו לידינו אנשים נחמדים והציעו לקחת אותנו לבית החולים. סירבנו. התחלנו לחפש את המשקפיים שנפלו לנו בתאונה, ואחרי כמה דקות האנשים הטובים מצאו את מסגרות המשקפיים, וגם את העדשות שהתפרקו מעוצמת המכה.

הסתכלתי על מיקי, וראיתי שהוא נחבל הרבה יותר רציני ממני. הברך שלו דיממה, הזרועות, הראש. מיקי היה גיבור. הוא עלה על הטוסטוס והרכיב אותי בדרך חזרה. עצרנו מול קליניקה של אחות שהתגלתה כמלאכית ממש. אני יצאתי במזל גדול עם שפשופים ושריטות בידיים, אבל העין של מיקי התנפחה ונהייתה סגולה וכחולה. האחות סיפרה שיש המון תאונות אופנוע עם תיירים.

כשהגענו בחזרה לחוף, הוצאתי את האננסים מהתרמיל. הם היו גדולים ומפתים. הנחתי אותם על השולחן ונרדמנו מיד כמו שתי אבנים. בבוקר גילינו שמיקי לא מסוגל לדרוך על הרגל. הברך שלו הייתה נפוחה וסירבה להתכופף אפילו טיפ-טיפונת. העין הייתה בכל צבעי הקשת, והאננסים היו מלאים נמלים. שטפתי אותם מתחת לזרזיף המים במקלחת ואכלנו בשקט. מתיקותם השכיחה לרגע את הכאבים.

במשך ארבעת הימים שעברו מאז אנחנו שוכבים על הערסל ומסתכלים על הגלים. השמש באה והולכת, ואנחנו קוראים וקוראים (וזה המקום להמליץ על ספר מדהים, "המדונה של הרוצחים"), ובין ספר אחד למשנהו אנחנו גם אוכלים עוד סלט פפאיה ועוד קארי עם חלב קוקוס ועוד לאסי, שבא מהודו בכלל, ועוד שיק מהפרי האלוהי הזה. לא סובלים. הפצעים שלי, שהיו מינוריים מלכתחילה, כבר כמעט הגלידו. מיקי מתקשה ללכת ודואב ביותר, אבל מקפיד להגיע בכל יום לקליניקה של האחות, שמחליפה לו תחבושות ומטפלת בו בכפפות של משי. היה לנו מזל גדול.

וככה יצא שהיום בבוקר יצאתי לצעדה על החוף, מתעלם מהאצבע הסגולה ברגל וחושב שבעצם התאילנד הזאת נשארה מקום מקסים, ושגם אני התברגנתי בעשר השנים שחלפו מאז שבאתי לפה בפעם הראשונה. נראה שזה סדר החיים, ובלי מצמוצים ובלי הכאה על חטא חסודה וצדקנית. התיישבתי לשולחן מתחת לשיחי האננס הגדולים, והזמנתי לי לאסי אננס. לא חשבתי על הסוכרים ואפילו לא על הלבלב שלי, חשבתי רק כמה שזה טעים וכמה שהחיים יפים.

מתכונים

סלט אננס

חומרים: 1 אננס גדול ולא בשל מדי, 1 כוס עלי נענע מופרדים, 4 כפות אגוזי קשיו קלויים ושבורים, מיץ מלימון אחד בשל, 1-2 פלפל אדום חריף קצוץ דק, 15-20 שרימפס בינוניים קלופים ומנוקים, 1 כף דבש, מלח ים גס לפי הטעם.

הכנה: קולפים היטב את האננס וחותכים לקוביות קטנות. חולטים את השרימפס במעט מים רותחים מומלחים במשך פחות מדקה. מסננים ושופכים עליהם את מיץ הלימון והדבש. מערבבים עם הפלפל החריף הקצוץ וקוביות האננס. מוסיפים את עלי הנענע ובוזקים מלמעלה את אגוזי הקשיו. מגישים.

מרק קוקוס ואננס

חומרים: 1 ליטר מרק עוף ביתי מסונן, 250 סמ"ק חלב קוקוס, גבעול לימון גראס פרוס אלכסונית דק, 2-3 כפות נוזל דגים תאילנדי (אפשר לקנות בחנויות אסייתיות), 4 שיני שום מעוכות, 1.5 כוסות אננס חתוך לקוביות קטנות, 1-2 כפות סוכר, חופן קטן של עלי בזיליקום, חזה עוף חתוך לפרוסות דקיקות, חופן עלי כוסברה טריים, מלח ים (אם צריך, לפי הטעם).

הכנה: מחממים את מרק העוף בסיר בינוני. מוסיפים לו את חלב הקוקוס, נוזל הדגים, הסוכר, העשבים, השום והפלפל החריף. מוסיפים את קוביות האנס וחזה העוף הפרוס דק. מבשלים כמה דקות, טועמים ומתקנים טעמים אם צריך. מגישים בקערות אישיות עם עוד מעט עלי כוסברה מלמעלה ואורז מאודה בצד.

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"