גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": בתי העסק מיישמים את חוק ההחזר הכספי

חודש וחצי אחרי כניסת החוק לתוקף, כל הרשתות שנבדקו עבור "גלובס" ע"י פרייסל השיבו לקונים את כספם - ואפילו לא דרשו דמי ביטול ■ גם הצרכן, מסתבר, לא מנצל את כוחו לרעה

לפני כחודש וחצי נכנסו לתוקפן תקנות ביטול עסקה שבאו לסיים את עידן הזיכויים עבור החזרת מוצרים, ולקדם צרכנות נאורה בדמות החזר כספי במקרה של חרטה על קניית מוצר או שירות. האם התקנות מיושמות בבתי העסק?

מבדיקה שערך אתר ההשוואות פרייסל (www.pricesal.co.il) עבור "גלובס" עולה כי כל בתי העסק שנדגמו (מתחום האופנה, הפארם וכלי הכתיבה) מכבדים את התקנות: סוקרי פרייסל ביקשו להחזיר מוצרים שרכשו ב-12 חנויות - ובכל המקרים בוצע החזר.

בבדיקה הסתבר לא רק שאין קושי להחזיר מוצרים ולקבל בעבורם החזר, אלא שבאף מקום לא נגבו דמי ביטול כפי שמתיר החוק (עד 5% מערך העסקה).

השוני בין בתי העסק עלה באופן שבו הוחזר הכסף: לדוגמ,ה על מוצר שהנרכש בזארה בכרטיס אשראי נתקבל החזר מזומן; במנגו - על עסקאות שבוצעו בכרטיס אשראי דיירקט (שבו החיובים יורדים מיידית מחשבון הבנק) הובטח לסוקר כי צ'ק ההחזר יישלח לביתו בתוך שבוע; בהוניגמן ביטלו את החיוב דרך חברת האשראי; ובקסטרו התבקש הסוקר לשוב לסניף בעוד שבוע בכדי לאסוף הצ'ק.

כל המקרים הללו עומדים בתקנות לפיהן בתי העסק רשאים לתת מזומן או צ'ק (עד 7 ימים) בנקודות המכירה - משלוח הביתה הוא בגדר "רצון טוב" ומבורך כמובן.

כצפוי, על עסקאות שבוצעו במזומן, ההחזר בוצע בקלות ברוב הרשתות: הסוקרים ציינו לטובה את היחס המנומס והיעיל שקיבלו בסניפי סטימצקי, קרביץ וצומת ספרים (בקריון) - ב-3 החנויות הוחזרו חוברות ציור שנרכשו במזומן תמורתן קיבלו הסוקרים מזומן במקום.

חשוב להדגיש כי על-פי התקנות, חוברות ציור, בדומה לספרים, מוחרגות (תחת הסוגיה כי ניתנות להעתקה), ובתי העסק לא חייבים להשיב כסף על קנייתם, כך שכאן המדיניות היא בגדר "יותר צדיקים מהאפיפיור".

גם ברשתות סופר-פארם, ניו-פארם ואפריל בקריון התקבל החזר במקום על קרם גוף שנרכש במזומן. החזר על מכנסיים שנרכשו במשביר במזומן ניתן לאחר עיכוב קל, משום שהקונה התבקשה לסור למחלקה ממנה נרכש הפירוט ולקבל זיכוי בעבורו - ולאחר מכן התבקשה להמתין 20 דקות להמרת הזיכוי לכסף מזומן.

אין גידול בכמות המוצרים להחזרה

"חששות העוסקים על התנפלות של צרכנים הופרכו. אמנם עדיין מוקדם לקבוע, אולם בשלב זה אין גידול בכמות המוצרים המוחזרים לחנויות, כפי שהיו בתקופת הזיכויים", אומרת עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הגנת הצרכן וסחר הוגן במשרד התמ"ת.

את דבריה מאוששות הרשתות: שירי כצהנדל, מנהלת השיווק במנגו, אומרת כי לא חל שינוי בהתנהגות הקונות של הרשת. "מדיניות ההחזרים במנגו היתה נהוגה עוד לפני החוק. כפי שציפינו, למרות המודעות והשיח על ההחזרים - אין עלייה בכמות ההחזרים, כאשר עדיין הקונות שלנו מעדיפות זיכוי על פני החזר כספי".

גם בפוקס מדגישים כי מדיניות ההחזרים ברשת היתה נהוגה קודם לכן (בטווח של עד חודש מהקנייה), אולם מציינים כי חלה עלייה מסוימת בהחזרת מוצרים ועימם הדרישה להחזר כספי. בתוך כך מעריכים כי עם הזמן מגמה זו תתמתן ותתייצב. עלייה קלה יש גם בכמות ההחזרות בהוניגמן.

בסופר-פארם, שבה מדיניות ההחזרים היתה נהוגה בעבר, מדגישים כי לא חל שינוי בכמות ההחזרות - בדומה לכך גם בניו-פארם, בקרביץ ובמשביר לצרכן.

במועצה לצרכנות, המסייעת למוקד הטלפוני שמפעיל משרד התמ"ת בעניין התקנות, התקבלו פניות ספורות בלבד נגד בתי עסק שלא מכבדים את תקנות הביטול.

לדברי יעל כהן-שאואט, יועצת משפטית במועצה לצרכנות, מדובר בבתי עסק קטנים שפירשו את התקנות בהתאם לראות עיניהם, כך למשל חנות להלבשה תחתונה שסירבה להעניק החזר על פיז'מה, תחת הטענה כי מדובר בהלבשה תחתונה (עליה אין החזרים או זיכויים בהוראת משרד הבריאות). "הסברנו לבתי העסק את מהות החוק ובעיקר את מה שיש להם להפסיד מאי-כיבודו".

החזר על מוצרי חשמל: אל תכניסו לתקע

במוצרי חשמל קובעות התקנות כי בית העסק יקבל מוצר שלא נעשה בו כל שימוש לפיכך שלא הוכנס לחשמל - מה שלעיתים קשה להוכיח ועשוי לעורר אי-הבנה.

שימו לב כי כאשר אתם רוכשים מוצר חשמלי ומקבלים הדגמה בנקודת המכירה שלא ביוזמתכם - לרבות הכנסת סוללות או הפעלת המכשיר, בקשו לקבל מוצר חדש וארוז - אחרת בית העסק רשאי יהיה לסרב להחזר.

יודגש כי עסקאות שנכרתו בבית (לשואבי אבק למשל) מוגדרות תחת עסקאות ברוכלות, שבהן זכות הביטול היא עד 14 יום.

מוצר בהזמנה מיוחדת: לא ניתן להחזרה

החוק מסייג החזרה על מוצרים שיוצרו לפי הזמנה. מכאן שבענף הריהוט עשויות להתעורר מחלוקות.

עו"ד כהן-שאואט מסבירה כי אם בוצעה הזמנה מתוך קטלוג קיים, לרבות צבע הריפוד או העץ - פריטים כאלה אינם מוגדרים כ"ייצור מיוחד". אם למשל מזמינים ספה באורך חריג או מעץ שלא נמצא בקטלוג החנות - לא ניתן לבטל את העסקה.

לדבריה, "חנויות הרהיטים מתנגדות לחוק, ודי בצדק. צריך למצוא את הדרך הנכונה, אולי באמצעות דמי ביטול גבוהים יותר ממה שקובע החוק".

גם תכשיטים שערכם אינו על 3,000 שקל ניתנים להחזרה, וגם פה סוגיית הייצור המיוחד אינה חדה מספיק.

נקודת התורפה: אין סנקציה פלילית

בדומה לחוקים רבים ולמרבית סעיפי חוק הגנת הצרכן, תקנות ביטול עסקה אינן מגדירות סנקציה פלילית במקרה שבית עסק לא כיבד את תוכנן. התקנות מגדירות מתי על בית העסק לקבל את המוצר חזרה (פרק זמן ואופן החזרתו), ואכיפת החוק תעשה על-ידי הצרכן: במקרים שלא בוצע החזר כנדרש, והצרכן חש שנעשה לו עוול - הוא מוזמן לפנות לערכאה משפטית. כתב תביעה ניתן לקבל במועצה לצרכנות.

עו"ד פינקוס מסבירה כי בית המשפט אמור להכריע האם על בית העסק לבצע את ביטול העסקה, ללא תוספת של עונש בדמות פיצויים. לדבריה, חובת ההוכחה כי לכאורה לא היה מקום להחזר על ביטול העסקה היא על בעל העסק. במקרה שבית העסק הוכיח את צדקתו, עשוי בית המשפט לפסוק החזר הוצאות משפט על הצרכן.

תקנות אלה אינן נכללות תחת פיצויים לדוגמה שרשאי בית המשפט לפסוק במקרה שבית העסק פעל באופן לא חוקי - לדוגמה במקרה שבו מוצג מחיר על המוצר ובקופה נדרש הצרכן למחיר אחר.

"פיצוי לדוגמה בחוק ההחזרים יעקר את ערכי התקנות המעניקות חופש לשני הצדדים - הצרכן ובית העסק", מסבירה פינקוס.

עו"ד יעל כהן-שאואט, לעומתה, רואה בעייתיות בהיעדר האכיפה ואף עובדת בימים אלה על הצעת חוק (בשיתוף עם ח"כ איתן כבל), אשר תקבע כי סירוב מצד בית עסק להחזר כספי ייכלל תחת פיצוי לדוגמה ויקנה לבית המשפט אפשרות לפיצוי של עד 10,000 שקל.

"כרגע זהו חוק בלי שיניים. פיצוי עונשי יהווה תמריץ להגשת תביעות", היא מוסיפה, ומדגישה כי בכל מקרה יש לתת לחוק "לרוץ" עוד זמן מה ולבחון את יעילותו, "בהתאם לכוחות השוק והתחרות על ליבו של הצרכן. התקנות מציגות רף חדש של שירות לצרכן - וזהו למעשה המנוע שלהן. התחרות מתמקדת לא במוצר או במחיר אלא בשירות, כך שצרכן מרוצה יהפוך לנאמן. אלא שלא ניתן לצפות שעל כל עוולה בקנייה של 200 שקל ירוצו צרכנים לבית המשפט ויממשו את זכותם".

10 עובדות על תקנות ביטול עסקה

1. מתי אפשר להחזיר ולקבל החזר כספי? עד 14 יום. ביגוד והנעלה יוחזרו עד 48 שעות מהרכישה.

2. באילו תנאים? מוצרים להחזרה חייבים להישמר באריזה מקורית.

3. האם מדובר בכל סכום קנייה? התקנות חלות על מוצרים שערכם גבוה מ-50 שקל.

4. מה לגבי שירותים? התקנות כוללות שירותים בהם אירוח ונופש בארץ, חוגים וקורסים, קוסמטיקה ואסטטיקה, שירותי תקשורת, מועדוני כושר, הגרלות והימורים, מועדוני היכרויות. הפסקת העסקה צריכה להיעשות תוך 3 ימים מרגע הודעה על הביטול (6 ימים בהודעה בדואר רשום).

5. האם יש דמי ביטול? בית העסק רשאי לגבות דמי ביטול בסך 5% מערך המוצר או 100 שקל (הנמוך מביניהם).

6. האם דרושה קבלה? יש להציג הוכחה לביצוע העסקה (חשבונית או פתק החלפה במקרה של החזרת מתנה).

7. תוך כמה זמן ניתן ההחזר? ההחזר הכספי יתבצע עד 7 ימים. בתשלום בכרטיס אשראי יינתן החזר במזומן או בצ'ק.

8. אילו מוצרים לא כלולים בחוק? לא ניתן לקבל החזר על ספרים, מוצרים שיוצרו לפי הזמנה, מוצרי מזון, תרופות ומוצרים שנמכרים ללא אריזה (כלי אוכל, קוסמטיקה).

9. איפה? בקניית מוצר מרשת - ניתן להחזירו לכל סניף.

10. תביעה במקרה של סירוב: אם בית העסק מסרב להשיב כספכם - ניתן לפנות לערכאה משפטית.

עוד כתבות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

בכיר ישראלי לרויטרס: "הצעת חמאס לא מקובלת עלינו"

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית