גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הברקוד הסלולרי: הבשורה השיווקית שכובשת את העולם

עולם של קיצורי דרך, מידע רלוונטי והטבות שיווקיות באמצעות סריקה מהירה בסלולרי ■ כוונו את הסמארטפון אל ה-qr code וצפו בסרטים, הזמינו צימר ועקבו אחר מסלול הנסיעה של קו 48

לנוכחותו השקטה של הברקוד הקלאסי לסימון מוצרים התרגלנו מזמן. קטן, סולידי ומפוספס. כעת צפוי לרשת את מקומו בגאון, גם אם בהצתה קצת מאוחרת כיאה לעם היושב בציון, ברקוד שונה לגמרי - דו-ממדי, עשוי כתמי צבע ונתון לשימושם של צרכנים רבים במגוון פונקציות שיווקיות. הברקוד הסלולרי, או כפי שהוא נקרא באנגלית, qr code - quick response, פותח עולם של קיצורי דרך, מידע רלוונטי והטבות שיווקיות באמצעות סריקה מהירה בכל מכשיר סלולר הכולל מצלמה וחיבור לאינטרנט.

נוסעי קו 48 של חברת מטרופולין (36 אלף כאלה עוברים בקו מדי שבוע, מספרים בחברה) הם בין הראשונים ליהנות מהיבוא של טכנולוגיה. במקום להעביר את זמן ההמתנה בתחנת האוטובוס בניסיון לנחש כמה היא תארך הפעם, ממתין להם על גבי כל תחנה הברקוד החדש, ובסריקה פשוטה וחינמית אל מכשיר הטלפון הנייד שלהם הם יכולים לגלות תוך כמה דקות עתיד האוטובוס להתייצב בתחנה. באמצעות מערכת האיתור מבוססת ה-GPS, המותקנת בכל האוטובוסים של החברה, מדווח המיקום ישירות למאגר הנתונים שלה, ומשם - לעיניו של הלקוח. מערכות תחבורה הציבורית במקומות רבים בעולם, כמו ברלין, צ'ילה, וושינגטון וניו-יורק כבר אימצו את השיטה ומאפשרות לנוסעיהן להתחבר בדרך זו אל בסיס המידע בזמן אמת מתחנת הרכבת או האוטובוס.

"היום אין כמעט תיעדוף לתחבורה הציבורית על הכבישים", מסביר אילן קרני, מנכ"ל מטרופולין, את ההחלטה להיות החלוצים בראש המחנה. "גם אם אנחנו יוצאים בזמן, הנוסעים לא יודעים מתי אנחנו מגיעים. חשבנו איך אפשר לייצר מהימנות במערכת, כשלאותו אדם שממתין בתחנה תהיה גישה למידע בזמן אמת, וחיפשנו פתרונות שלא יעלו כסף ללקוח".

היתרונות של הברקוד החדש, אומר קרני, הם לא רק בחינמיות למשתמש ובפשטות השימוש בו, עם הורדת האפליקציה הראשונית לנייד - אלא גם ביכולת לפקח על השימוש ומאפייניו, בעלות הנמוכה ליישום וגם ביכולת להשתמש בו מרחוק לאחר סריקה ראשונית. "אם כבר סרקת את הברקוד בתחנה הסמוכה לביתך", הוא מדגים, "בפעם הבאה תוכל לקבל באמצעותו את המידע גם מהבית - ולרדת לתחנה בדיוק בזמן".

נכון להיום, פועלת השיטה במסגרת פיילוט ראשוני לקראת יישום בקווי מטרופולין כולם, וקרני מעיד על התעניינות רבתי מצד מרבית הנתקלים באפשרות החדשה. "תמיד נחמד להיות ראשון", הוא אומר, "אבל אני מקווה שכולם יאמצו את השיטה".

לא רק בסמארטפונים

בעולם, מתברר, מדובר כמעט באולד ניוז. הברקוד החדש כבר קנה לו אחיזה בכל תחום כמעט - מזון, טקסטיל, תעופה, תרופות, פרסום, עיתונות ומה לא. חברות כמו גאפ, קליניק, בסט ביי, טויס אר אס ומקדונלד'ס עושות בו שימוש שיווקי. גם GMC, שברולט ופורד מקדמות רכבים חדשים באמצעות קודי qr, כשבפרסומי החוצות של מרצדס בנץ מובילים הברקודים המצורפים ישירות ליצירת קשר עם אנשי מכירות. סרטים וסדרות (כמו "איירון מן", "דם אמיתי" ו"Glee") מקודמים באמצעות קישורים מקודדים לקדימונים, וכך גם קמפיינים תיירותיים שונים.

אוניברסיטת מרילנד מפיצה באמצעותם ברחבי וושינגטון מידע על מסלולי לימודים ייחודיים; המוזיאון הממלכתי JFK בחר לקדם את חשבון הטוויטר שלו בדרך דומה, ואפילו פייסבוק גילתה את הפוטנציאל שבשימוש בברקוד על הקיר, המוביל לאתר הסחר של בעלי הפרופיל. נוכחות מרשימה במיוחד של הברקוד נרשמה בפרסומת ענק בלב הטיימס סקוור הניו-יורקי, שהוצבה במקום על-ידי בית האופנה של מעצב-העל קלווין קליין, ומשכה לא מעט תשומת-לב בכיכר ההומה אדם.

"הראשונים שהתחילו עם הדבר הזה הם היפנים", מספר עופר לב, סמנכ"ל מוצרים ושיווק בחברת תריג'יווישן (3GVision) - המפתחת את האפליקציה המדוברת בארץ תחת השם i-nigma, ומי שאוחזת בנתח יפה ממנה גם באזורים שמעבר לים. "כבר לפני 9 שנים החלו לראות ביפן את הברקוד החדש, והיום קשה ללכת ברחוב מבלי להיתקל בהם בכל פינה: עיתונים, תחנות רכבת, פרסומות. הטכנולוגיה נמצאת על 90% מהסלולריים מראש, מבלי שצריך להתקין אותה בנפרד, והיא מנוצלת בהיקפי ענק".

מגוון השימושים, המכוונים והספונטניים, הולך ומתרחב. כך, למשל, יכול לקוח היושב במסעדה להתרשם מעיצוב הצלחת, להציץ בתחתיתה ושם לגלות ברקוד דו-ממדי. שליפה מהירה של המכשיר הנייד לסריקה - והצרכן הפוטנציאלי מועבר ישירות לסל הקנייה של החברה המייצרת או משווקת את הצלחות. מגזין אופנה מצרף לכתבה ברקוד המוביל היישר לתצוגת האופנה המדוברת על המסך שבכף ידך, וספרי בישול מפנים את הקורא לסרטוני וידיאו להמחשה; רשת סטארבקס אפילו מאפשרת לשלם על הקפה באמצעות הברקודים החדשים - מה שבהחלט עשוי להתרחב למקומות נוספים בהמשך. חברת colorzip היפנית אף פיתחה ברקוד שאפשר להציג בפרסומות בטלוויזיה, כדי להשלים את המידע לצופה ממקום שבתו מול המסך.

תריג'יווישן הישראלית קיימת גם היא כבר קרוב לעשור, ומפתחת כאמור את הטכנולוגיה של האפליקציה לסלולר וכן את השרת שמנווט את הברקוד לאתר המתאים ומנתח את הנתונים בהתאם, כך שניתן לעקוב אחר מידת הצלחתו של קמפיין מסוים. "הטכנולוגיה שלנו זמינה לכל סוגי הטלפונים, גם פשוטים", מסביר לב, "כל עוד יש בטלפון מצלמה ואינטרנט. זו לא נחלתם של מחזיקי אייפון בלבד". השינוי הוויזואלי במראהו של הברקוד החדש, מסביר לב, הוא הצורך בקידוד מידע רב יותר - לא רק מספר סידורי בן כ-13 ספרות, אלא טקסטים ארוכים יותר כמו כתובות אינטרנט.

ב-4-5 השנים האחרונות חדר הטרנד גם לארה"ב ולאירופה. חברות שונות ניסו להביא למשתמשים תוכן סלולרי מעניין בצמוד למה שמודפס - סרטוני וידיאו, תוכן נוסף ואפילו הזדמנות להשתתף בהגרלה נושאת פרסים. עיתונים מצרפים תוכן נלווה באמצעות הברקוד - השלמות ויזואליות, או עדכונים בהתאם להתפתחויות שאירעו לאחר ירידת הגיליון לדפוס. האפליקציה יודעת גם לזהות ברקודים רגילים, וכך אפשר לעמוד בחנות ספרים, לסרוק את הברקוד ולבדוק מיידית מה מחירו הנוכחי של הספר באמזון.

אולם בשנה האחרונה משהו קרה - ועלייה מטאורית חלה בארה"ב בכל מה שנוגע לדפוסי השימוש בברקוד. חברות ברחבי העולם אימצו את הטרנד החדש במגוון דרכים יצירתיות, והשימוש בטכנולוגיה עבר גם לידיים פרטיות - אם על כרטיסי ביקור הכוללים הפנייה למידע באמצעות הברקוד, ואם ברכישת ברקודים לצורך שיווק עצמי ברשתות החברתיות. גוגל טרנד אף מיהר להכתיר את הטכנולוגיה כאחד הטרנדים המובילים לשנת 2010 - וככזה המציל את עולם הפרסום המודפס.

שולטים בברקוד לאחר מעשה

בינתיים, אצלנו, נעשה השימוש המקומי בטכנולוגיה טיפין-טיפין, בצעדים קטנים ומדודים. על רקע נתוני צמיחה של מאות אחוזים ברבעון האחרון בסריקות הברקודים במדינות כמו קנדה, הונג-קונג וגרמניה, בארץ נראה כי הפריבילגיה שמורה ליודעי ח"ן בלבד - וגם הצרכנים ייאלצו כנראה לעשות דרך ארוכה עד שיפנימו את דפוסי השימוש והיתרונות הטמונים בחובם.

מי בכל זאת הרים את הכפפה? במכללה למינהל יוצאים השבוע בקמפיין שיווקי רחב היקף, אשר יכלול בין השאר גם שימוש בטכנולוגיית ה-qr code. הקמפיין, בהיקף כולל של 2.5 מיליון שקל, מציב במרכזו את מוטיב החדשנות, וככזה ישתמש במגוון פלטפורמות שיווק: מדיה, פייסבוק ו-YouTube, וגם בשילוט הכולל ברקודים לסריקה, שיובילו לערוצי הפרסום המקוונים.

בחי פארק בקריית מוצקין הוצמד לכל אזור של חיות שילוט עם ברקוד המוביל לווידיאו מעניין על אותה חיה. יקב ברמת הגולן ידפיס בקרוב על הבקבוקים את הברקוד.

בבנק לאומי השתמשו נקודתית בברקודים החדשים, באירוע ה"טוויטאפ מיוזיק" שארגן הבנק בנמל תל-אביב לחבריו בפייסבוק ובטוויטר. כאן השימוש היה מעט שונה: כל מי שנרשם קיבל ברקוד סלולרי, ששימש לו ככרטיס כניסה למתחם. בנוסף ארגן הבנק משחק רשת-שטח ייחודי, שבו נעשה שימוש בקודים דיגיטליים שהסתתרו ברחבי הערים, על מכוניות, גגות ומדרכות.

"אין לי ספק שהנושא יתפוס תאוצה", צופה לב, ומדגים שימושים עתידיים לטכנולוגיה בארץ - כאפליקציה נוחה לתשלום חשבונות, ולזיהוי כחבר מועדון וקבלת גישה לנתוני לקוח, כמו מידע על צבירת נקודות.

אחד הפרויקטים היותר שאפתניים כרגע בארץ הוא זה של האתר צימר (www.zimmer.co.il), העורך בימים אלה מדריך תיירותי מודפס שיכלול ברקודים סלולריים בעברית ובאנגלית למאות האטרקציות שפרטיהן ייכללו בו.

"בחו"ל זה רץ כמו אש בשדה קוצים", אומר נתן משש, מנכ"ל צימר תיירות בע"מ המפעילה את האתר. "בארץ, חברות ואנשי פרסום מתביישים להודות שעוד לא נתקלו בברקוד. התגובות יכולות לנוע בין זלזול בסגנון 'למי כבר יש אייפון?', לאחרים שפשוט נופלים מהכיסא כשהם רואים איך זה עובד".

- אז למה בעצם זה לא תפס כאן עד עכשיו? איפה נתקענו?

"עד עכשיו המכשול היה פלאפונים חכמים, שלא כולם החזיקו. היום לכל זאטוט בכיתה ג' יש סמארטפון, כך שזה ממש לא מהווה בעיה".

לקראת יריד התיירות בברלין, שהתקיים בשבוע שעבר, ריכזה החברה חוברת ראשונית לחלוקה באלפי עותקים - ובה כ-100 מודעות תיירות, המורכבות מטקסט רגיל עם ברקוד. "אנחנו לא רק מפיקים את הברקוד, אלא יודעים לשלוט בו לאחר מעשה", אמר משש, "כמו לעדכן אותו אם משהו בכתובת האתר משתנה. בנוסף, שדרגנו מראש את כל אתרי החברות שקודדו על-ידינו, כדי שיתאימו לאייפון בצורה מיטבית.

"עד לפני כמה זמן", הוא מזכיר, "כל נושא הספרות נחשב מת. אנחנו לוקחים את הספר ומחברים אותו לאינטרנט - מחברים בין העולם הפיזי לווירטואלי. סוכן שיושב עם ספר כזה ורוצה להזמין חדרים ללקוח ולהדגים לו הכל 'בלייב', יכול אפילו לסגור הזמנה באתר באמצעות סריקה של הברקוד.

"בעוד שנה וחצי אף אחד במדינה לא יזוז בלי לראות את הברקוד הזה", הוא מאמין. "כולם אומרים לנו: 'אתם עכשיו מקיזים דם, אבל עוד מעט זה יהיה בכל מקום".

איך זה עובד?

את הברקוד המקורי פיתחה IBM בשנת 1971, כשבו קווים אנכיים בעובי ובמרווח שונה, ואותיות או מספרים, שבאמצעותם מסומן המוצר המבוקש. על אותו בסיס, מקודדות בגרסה החדשה כתובות האינטרנט שבהן יופיע המידע המשלים שאותו מעוניין המשווק להעביר לצרכן (הפניה לחנות מקוונת, קטלוגים, סרטון פרסומת או כל דבר אחר). אלא שהקידוד החדש נעשה באמצעות צורות דו-ממדיות, כדי שיוכל להכיל מנעד רחב יותר של תווים ושל צירופים, ולא רק 13 ספרות כמקובל עד היום.

הצרכן מוריד חד-פעמית למכשיר הטלפון הנייד אפליקציה חינמית לקריאת ברקודים, הזמינה היום לכל דורש באתרי החברות באינטרנט (או בהזמנה למכשיר באמצעות sms).

ברגע שיצלם למכשירו את הברקוד שבו הוא נתקל, יעשה הקורא המותקן את העבודה: הוא יזהה את הכתובת המדוברת (שמאחוריה אתר שהותאם לצפייה בנייד) ויגיש את המידע על כפית של כסף - או על מסך הסלולר - היישר לעיני המתבונן.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על "התרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות