גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אווידה מישראל תניע מכוניות חשמליות באירופה

החברה האמריקנית שפועלת מישראל תספק 50 אלף סוללות למכוניות חשמליות מתוצרת חברת מיה אלקטריק הגרמנית-צרפתית ב-250 מיליון דולר

כשנתיים אחרי שהוקמה, רושמת Evida פאואר, חברה אמריקנית שפועלת מישראל ומפתחת ומתכננת סוללות ליתיום להנעת מכוניות חשמליות, עסקה משמעותית בהיקף כולל של כרבע מיליארד דולר. כך נודע ל"גלובס".

על-פי ההסכם, שנחתם באחרונה בין יו"ר ומנכ"ל החברה, אשר בנט, לבין ראשי החברה הגרמנית-צרפתית, מיה אלקטריק, כ-50 אלף סוללות יותקנו בחמש השנים הקרובות במכוניות החשמליות של החברה, שישווקו החל מחודש יוני הקרוב.

בשיחה עם "גלובס" אמר בנט כי העסקה נחתמה בתום חודשים ארוכים של משא ומתן ונחשפה בימים האחרונים במסגרת תערוכת רכב בז'נבה, שוויץ, שבה הציגה מיה אלקטריק את כלי הרכב החשמליים שבכוונתה לשווק בקרוב.

סוללות הליתיום של אווידה פותחו במרכז הפיתוח של החברה בירושלים והן מיוצרות בסין. לדברי בנט, בשל היעדר תשתית מתאימה לטעינת מכוניות חשמליות באירופה, הסוללות הותאמו במיוחד לצרכים של החברה הגרמנית-צרפתית ויאפשרו את טעינתן באמצעות שקע חשמל רגיל. זאת בשונה, למשל, מתשתית הטעינה שחברת בטר פלייס הישראלית מתכוונת לפרוס ברחבי הארץ עם ההשקה המתוכננת של הרכב החשמלי.

באווידה מציינים כי הסוללות שיסופקו למיה אלקטריק יאפשרו את הנעת המכוניות בתנאי נסיעה עירוניים למרחק של 80-90 קילומטר, לאחר טעינה בת כשלוש שעות בלבד.

מבחינת אווידה, המעסיקה 20 עובדים בירושלים ועוד כ-200 עובדים במפעל הסיני והרשומה בארה"ב אך מנהלת פעילות גם בבריטניה ובצרפת, זו עסקה משמעותית ראשונה.

לדברי בנט, מאז שנוסדה, רשמה החברה מספר עסקאות "זניחות" ביחס לזו האחרונה, כשהיקפן של כל אחת מהעסקאות הקודמות הסתכם במיליוני דולרים בודדים.

"בתעשייה הזאת עובר הרבה זמן עד שעסקאות מבשילות לכדי חתימה", אומר בנט. "כחברה צעירה, בת שנתיים בלבד, זה הישג יפה ואת פשרו ניתן להסביר בעובדה שאין עוד הרבה חברות בעולם שמסוגלות להציע את הפתרונות שאנחנו מפתחים ומשווקים".

בנט מציין כי "היטבנו לזהות את עליית המכוניות החשמליות שצפויה בשנים הקרובות בעולם ומיקדנו את מירב המאמצים בניסיון להעמיד יכולת הנעה טובה לרכב, גם כשאין פריסה נרחבת לתשתיות טעינה מסודרות ומחיר הסוללות מאוד גבוה". לדבריו, "אנחנו מנסים לספק סוללות זולות יותר ושימושיות מאוד".

השקעה של 2 מיליון דולר

בחברה אומרים כי חרף האתגר שבייצור סוללות ליתיום זולות יחסית, שיתאימו לשימוש המכונית החשמלית החדשה שתשווק בגרמניה ובצרפת, הפיתוח היה פשוט ביחס להתאמת הסוללה לרכב עצמו. "דווקא פיתוח וייצור הסוללה, שהיא בדרך כלל החלק היקר שמהווה את הלב של המכונית, היה החלק הקל שבסיפור", אומר בנט.

"העבודה המסובכת באה אחר כך, בבואנו להתאים את הסוללה לרכב עצמו ולהשיג את האינטגרציה המלאה בינה לבין כל מערכות המכונית, לוודא שהן מגיבות נכון ובצורה מדויקת. זאת, כשכל העת היינו חשופים לביקורות אינטנסיביות מצד מיה אלקטריק, שחלקן נעשו גם במפעל הייצור של החברה בסין בניסיון לעמוד על טיב המוצר ואמינותו. הם היו מרוצים מאוד מהתוצאה. עובדה שבסוף חתמנו", הוא מוסיף בחיוך.

מאז הקמתה, הושקעו באווידה כ-2 מיליון דולר באמצעות מספר משקיעים פרטיים, כשמחצית מהסכום הגיעה מקרן ההון סיכון טרה ונצ'ר פרטנרס, שהיא אחת המובילות בישראל בתחום הקלינטק.

קרן טרה מנוהלת במשותף על-ידי ד"ר אסטורה מודנה וד"ר הרולד וינר, שנוהגים להשקיע בחברות סטארט-אפ העוסקות בפיתוח מוצרים וטכנולוגיות בתחומי מים וסביבה.

"זה הישג מרשים לאווידה", בירך ד"ר וינר. "הדרך הטובה ביותר להיפטר בשלב הנוכחי מהתלות בנפט היא המעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים. ההסכם עם מיה אלקטריק מציב את אווידה בנקודת פתיחה מצוינת בדרך להיות חברה מרכזית לקראת מהפכת המכונית החשמלית בעולם".

"אי אפשר לקרוא לנו יותר: 'קטנים'"

גם בנט, בן 42 ויוצא יחידה מובחרת בחיל הים, משוכנע שהעסקה החדשה תסייע לאווידה לתפוס מקום באחד המקומות המרכזיים במפת המכוניות החשמליות בעולם.

"אני מאמין בעתיד של המכונית החשמלית והוא יהיה כלי תחבורה חכם, הרבה מעבר לתרומתו הסביבתית. כל התעשייה בתחום הזה מבעבעת ועולה ויש עדיין הרבה מה לעשות בתחום".

לדבריו, "האתגרים היום אדירים, כמו פיתוח סוללות מתאימות שיניעו משאיות להובלת מטען בתוך הערים. בסך הכול, אין הרבה ידע בתחום הזה בעולם ואני שמח שהצלחנו להגיע למקום מרכזי בענף הזה אחרי שנתיים בלבד של פעילות".

בנט אופטימי ומאמין שהעסקה עם מיה אלקטריק היא רק סנונית ראשונה. "זו עסקה ראשונה בסדר גודל כזה, אך בשנה הקרובה יהיו לנו עוד כמה עסקאות דומות, כשבשלב זה אינני יכול לפרט עליהן.

"צמחנו להיות אחת החברות הגדולות בתחום ואם עד עכשיו נחשבנו לחברה קטנה מבחינה עסקית, הרי שמעתה יהיה קשה לקרוא לנו 'קטנים'", הוא מוסיף.

שמה של אווידה מוכר גם בחברה הישראלית בטר פלייס, שעתידה להביא לישראל את בשורת המכונית החשמלית.

בנט מסרב להרחיב אודות הקשר בין אווידה לבטר פלייס, אם כי הוא מרעיף שבחים על שאיפותיה לחדשנות.

"בסופו של דבר, בטר פלייס תצטייד בסוללות מתוצרת חברה אחרת, אבל היא מכירה את המוצר שלנו ואני מעריך אותה מאוד. זו חברה מדהימה שמושכת את כל תעשיית המכוניות החשמליות קדימה והיא עוד תגיע לשיאים מרשימים", אמר.

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"