גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אל-על לא תטוס בשבת; חרדים יזרקו עליהם חיתולים"

אחרי שלילת רישיון סאן דור, האם יש סיכוי שאל-על תתחיל לטוס בסופי שבוע - והאם זה יעשה משהו לכיס שלנו? ■ נוסע דתי: "אני מעדיף טייס גוי אוכל שרימפס מאשר טייס יהודי מחלל שבת"

הראש היהודי המציא הרבה מאוד פטנטים: מבמבה, דרך פטיש צעצוע ליום העצמאות ועד לפלאי הטכנולוגיה העדכניים ביותר. בין כל ההמצאות האלה בולטת אחת שלפחות רשמית אמורה לחלוף מהעולם כבר בסוף השבוע הקרוב:

אל-על - פעם חברת תעופה לאומית והיום חברת התעופה הציבורית הגדולה בישראל - המציאה כבר בשנות ה-70 המאוחרות את הפלא של "לטוס עם ולהרגיש בלי" - היכולת להפעיל את מטוסיה בשבת, עם טייסיה ודייליה ושירותיה, אבל להצהיר כי היא חברה כשרה, שומרת שבת וחגי ישראל.

הביקורת באירופה על כך שסאן דור, חברת-הבת של אל-על, לא עומדת בקריטריונים הנדרשים כדי להגדירה חברת תעופה עצמאית באופן מלא, הביאו לשלילת הרישיון של החברה ומציפים בפעם המי יודע כמה אך באופן חד מתמיד את האפשרות שאל-על תפעיל מטוסיה בשבת ותשבור בכך טאבו ארוך שנים.

"שנת 2011 לא תהיה קלה לאל-על בכל מקרה לאור התחרות הגוברת, כך שהאפשרות לשתק לגמרי את צי המטוסים של החברה בשבתות פשוט לא בא בחשבון", אמר בסוף השבוע גורם בענף התעופה ל"גלובס". "זה גם לא רק שבתות - יש חגים, ויש גם פערי שעון שהופכים את העניין למסובך; אסור שתהיה שבת במקום שממריאים ממנו וגם לא שתהיה שבת היכן שנוחתים. ועוד לא התחלנו לדבר על מה שזה עושה לעלויות של השארת צוותים בחו"ל בשבתות ועוד הרבה מאוד היבטים. זה כאב ראש שלא ייאמן לחברת תעופה - אין שום דבר כזה בעולם. אף חברת תעופה לא צריכה להתמודד עם זה שב-20% מהזמן כל הצי שלה פשוט מושבת מפעילות".

"הדתיים עקשנים בעניין הזה - זה עץ שהם נמצאים עליו המון זמן, ואין להם שום כוונה לרדת", אמר גורם בכיר אחר.

בהיעדר מגבלה חוקית, ההימנעות של אל-על מטיסות בשבת כעת תחת שמה נובעת מהחשש מתגובה קשה של הציבור הדתי.

יאיר, נוסע שומר מסורת חבר במועדון הנוסע המתמיד של החברה, הוא אחד מכמה וכמה נוסעים ששלחו (לדבריו) מכתבים בשבוע האחרון לאל-על, כדי להבהיר כי יפסיקו לטוס עם החברה אם תחליט לחלל שבת.

"אני מעדיף טייס גוי שאוכל חזיר ברוטב שרימפס מאשר יהודי מחלל שבת - יש כאן עניין עקרוני", הוא אומר. "המטוס הזה של החברה הזרה יטוס בשבת בכל מקרה. אין לי מה לעשות נגד זה כיהודי - אבל שמטוס עם דגל ישראל יטוס בשבת עם טייס יהודי, שבמודע ובמתכוון לא רק מחלל שבת אלא גורם לעוד כמה מאות לחלל אותה עם מגן דוד על הזנב? זה משהו שכל מי שהשבת יקרה ללבו חייב להילחם בו".

- אז תעבור לטוס עם חברת גרמנית או אמריקנית לחו"ל, ותסכן את מקומות העבודה של ישראלים יהודים בגלל החלטה לטוס בשבת?

"אם צריך אז כן. זה איזשהו גבול. אף חברה גרמנית או אמריקנית לא טסה עם סימן של מגן-דוד ומוכרת את עצמה בתור החברה של ישראל. אתה יודע מה הסיסמה של אל-על בחו"ל? 'זאת לא חברת תעופה, זו ישראל' - זה מה שהם מוכרים. אז שאני אתן יד שישראל שהם משווקים בעולם היא ישראל של חילול שבת המוני?".

ההנחה כיום, גם בתוך החברה וגם בקרב גורמים שונים בשוק התעופה, היא שאל-על למרות הכול תימנע ככל שרק תוכל מטיסה בשבת - ותעדיף לוותר על חלק משמעותי מהכנסותיה כדי לא לפגוע במותג ובייחוד שלה.

בין הפתרונות שנבדקים על-ידי אל-על - החכרת מטוסי החברה לחברות אחרות וכן הקמת חברת-בת חדשה ו"מבוססת" יותר עם טייסים וצוותי אוויר עצמאיים (תוכנית שעשויה להיות בעייתית לאור ההתנגדות המובנת של ועדי העובדים בחברה "להקריב" חברים לטובת החברה-הבת).

"הטיסות ייצאו, המחירים יישארו"

בסוכנויות הנסיעות המובילות סירבו בסוף השבוע להעריך האם סגירת חברת סאן דור המסתמנת תביא להקטנת התחרות בשוק טיסות השכר ותגרור עליות מחירים.

בסוכנויות העדיפו לרכז את המאמצים בהתמודדות עם גל הפונים הלחוצים, שאמורים לטוס עם סאן דור בשבועות הראשונים של אפריל - ואינם בטוחים כי טיסתם תצא ליעדה. בסוכנויות מרגיעים את כל הפונים בימים האחרונים ומשדרים עסקים כרגיל.

והמחיר? הוא, הם אומרים, יישאר נמוך: "אין הרבה לאן לרדת. שחקנים בשוק מציעים טיסות ב-99 דולר לאירופה, וזה גם יימשך. סאן דור היא שחקן מרכזי אבל לא יחיד, נכנסו הנה המון חברות שכר אירופיות, וגם בהן וגם בחברות הישראליות רק מחכים לקלוט את הנוסעים ש'ישתחררו' אם סאן דור לא תעמוד על הרגליים", אומר ל"גלובס" אחד הסוכנים.

- ומה לגבי האפשרות שאל-על תטוס בשבת?

"בכל חברת תעופה בינלאומית זה היה הפתרון המתבקש - אבל קשה לי להאמין שזה יקרה כאן. אין ספק כי מדובר על צעד שיאפשר לאל-על להציע יותר טיסות ופריסה טובה יותר, ויאפשר ללקוחות ליהנות מגמישות גבוהה יותר בתכנון הטיול שלהם, וגם בצעד שיכול לעזור לאל-על להתקדם קצת לכיוון הבריתות הבינלאומיות של חברות התעופה - אבל קשה לראות אותה עושה את זה. אחת הקולגות שלי אמרה לי בטלפון השבוע: 'אין מצב שהם טסים בשבת. החרדים יעמדו על קו ההמראה ויזרקו עליהם חיתולים'".

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים