הסוף לטיסות בשבת: משרד התחבורה שלל רישיון סאן דור

(עדכון) - גורמים בענף התעופה: "אל על תאלץ לבחור בין לטוס לשבת לבין אובדן הכנסות משמעותי" ■ סאן דור הקימה צוות העובד מול צוות של רשות תעופה אזרחית

כפי שפורסם הבוקר (א') ב"גלובס" ובהמשך לפירסום הראשון ב"גלובס" בנושא כבר לפני כשנה - רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה הודיעה בצהריים על שלילת רשיון ההפעלה של חברת סאן דור, חברה בת של אל על שהוקמה בשנת 1977 ומשמשת מאז כמוביל נקוב למספר יעדים באירופה וכן מבצעת טיסות בימי שבת, לעיתים קרובות במטוסי אל על .

שלילת הרשיון התבצעה בעקבות תלונות שהתקבלו בנציבות התעופה האירופית לפיהן סאן דור אינה חברה עצמאית למעשה, שכן היא עושה שימוש מלא במטוסי אל על ובצוותיה.

"חברת סאן-דור פועלת כיום ללא שלד ניהולי וביצועי מלא כנדרש מכל חברת תעופה אחרת, תוך התבססות מלאה על התשתיות של חברת האם אל על", כתב בהחלטתו מנהל רשות התעופה האזרחית גיורא רום.

"רשות התעופה האזרחית הבהירה להנהלת סאן דור עוד לפני למעלה משנה כי החברה אינה עומדת בתקנות התעופה. חברת סאן דור ניסתה לתקן את הליקויים אולם התוצאות לא הניחו את דעתה של רשות התעופה האזרחית". לפיכך, החליטו ברשות לשלול את הרישיון בטווח זמנים קצר "בעקבות אי עמידתה בתקנות הישראליות והסטנדרטים הבינלאומיים הנדרשים מחברות התעופה בישראל".

על פי הודעת משרד התחבורה ההחלטה תכנס לתוקפה כבר ב-1 באפריל, זאת לאחר ששימוע נערך לחברה ביום ה' האחרון. עדיין לא ידוע כיצד תפעל אל על ביחס ללקוחות המכורטסים לטיסות החברה מחודש אפריל והלאה.

"אל על תאלץ לבחור בין שתי אפשרויות ששתיהן קשות מבחינתה: או ש'תצא מהארון' ותחל לטוס בשבת - או שתאלץ לוותר על נתח משמעותי מהכנסותיה ולקרקע את מטוסיה בסופי השבוע", כך הגיב גורם בכיר בענף התעופה לפניית "גלובס".

חברת סאן דור מסרה כי הקימה צוות העובד מול צוות של רשות תעופה אזרחית (רת"א) במטרה לגבש מתכונת פעולה מקובלת לפעילותה של החברה. דובר סאן דור הדגיש ואמר כי "החברה מצפה ממשרד התחבורה לוודא ולעשות הכל כדי לאפשר המשך טיסות סאן דור לכל יעדיה ומשוכנעת שכך יהיה. חברת סאן דור תדאג לכל נוסעיה".

כפי שפורסם כבר בשנה שעברה ב"גלובס", הנציבות האירופית בודקת מזה תקופה את התנהלות חברת סאן דור כחברה עצמאית והעלתה שאלות שונות הנוגעות לרישוי החברה, לאופן התפעול המבצעים שלה ועל מבנה החברה. לאחר שנועדה בין היתר עם נציגי סאן דור ונציגי רשות התעופה האזרחית בישראל - הודיעה הנציגות כי היא שוקלת להטיל מגבלות תפעוליות על טיסותיה של סאן דור לאירופה.

לאור ההודעה שנמסרה בסוף השבוע לרשות התעופה האזרחית, הודיעה האחרונה כי היא שוקלת לבטל את הרישיון. בהודעת החברה לבורסה צויין עוד כי "בשלב זה אין בידי החברה הערכה כספית ביחס להודעה".

סאן דור, חברת הבת של אל על, הוקמה בסוף שנות ה-70 כזרוע של אל על תחת השם "אל על שירותי שכר בע"מ" ולאחר מספר שנים שונה שמה. החברה משמשת כמוביל נקוב למספר יעדים באירופה, ובהם בראטיסלבה, זאגרב, דיסלדורף, ועוד. בנוסף, מפעילה החברה טיסות שכר במטוסיה ובמטוסי אל על, בין היתר בימי שבת ליעדים שונים באירופה. בחודשי החורף, פופולריות טיסות החברה לערים מרכזיות בקרבת אתרי הסקי באלפים האירופיים. הטיסות מופעלות באמצעות צוותי האוויר של אל על.