גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

7 דילמות בשיווק מודרני

עידן "פתרונות כלל אצבע" חלף מן העולם, וזה הזמן לפתור את הדילמות השיווקיות

אתם זוכרים את הסרט ד"ר דוליטל? הווטרינר עם הכישרון לדבר עם חיות? אחת החיות הייתה חיה דו-ראשית, היא נראתה בערך ככה: חיה השרויה בקונפליקט. חיה שלעולם יהיו לה שתי אג'נדות שיעמדו בסתירה זו לזו, ונגזר עליה לחיות עם הרצון ללכת בשני כיוונים מנוגדים בו-זמנית.

קונפליקט פיזי זה, המוצג באופן משעשע בד"ר דוליטל, הוא קונפליקט תפיסתי העובר כיום כחוט השני בעולם השיווק. זו הרגשתם של בוני מותגים מודרניים. האם אני פונה לכיוון הזה או לכיוון האחר?

ברצוני להציג לכם כמה חיות דו-ראשיות בתחום השיווק. כולן קשורות זו לזו, ותהיה להן השפעה דרמטית, לטעמי, על דרך ניהול מותגים ב-3 שנים הקרובות.

1. הצרכנים: Target vs Tyrant

עד לא מזמן הדעה לגבי מהות הצרכן הייתה ברורה - אנשים הם צרכנים לפני כל דבר אחר ופונים אליהם כבני אדם שרוכשים מוצרים. היה עלינו לפלח אותם לקבוצות ואז לשווק על בסיס תובנות צרכניות. חשיבה כזו על הצרכנים כעל מטרה רווחת כבר מספר עשורים ואף הוכיחה את עצמה.

לאחרונה עולות דעות באשר לאופן שבו עלינו לחשוב על הצרכן, והן נוגעות למה שאנשים מכנים "העצמת הצרכן". הכלל הראשון הוא לא לראות בהם צרכנים עם כרטיסי אשראי מהלכים, אלא אנשים עם חיים אמיתיים ועמוסים.

אז איך ניתן לתייג אותם? "האנטי", בקצה אחד של הספקטרום, הם צרכנים הרסניים בכל הקשור למותגים. נמאסו עליהם החברות שאינן מקיימות הבטחות, אין הם מוכנים לקבל בקלות שירות/מוצר גרוע ומשתעממים ממסרים לא מעניינים.

"האדישים" - קבוצה נוספת של צרכנים, גורסת כי מותגים לא מספיק מעניינים, התרחשויות מעניינות יותר קורות עתה בחייהם, אפשרויות הבידור המוצעות להם בעזרת הטכנולוגיה ואמצעי התקשורת, הן עצומות, והרף רק עולה ועולה.

הקבוצה האחרונה של הצרכנים היא של "המשתתפים", כלומר כאלה שרוצים שקולם יישמע בקביעת המותגים. הם רוצים שהמשווקים יפתחו את דלת הקסמים בקבלת משוב, עזרה ברעיונות למוצרים חדשים ומתן ייעוץ לשירותים וכתיבת פרסומות. יש להם כלים יצירתיים וביטחון.

2. תקשורת: פמפום המסר vs הזנת השיח

הדילמה הבאה ממוקדת באופן בו אמורים מותגים וצרכנים לתקשר זה עם זה. ישנם שני מודלים בהקשר לכך.

הראשון גורס כי מותג עומד במרכז העולם ושולח מסרים לאנשים. המודל השני קובע כי שיח (בקרב אנשים) קודם לקיומה של תקשורת המותג, בין אם בעולם האמיתי ובין אם בעולם המקוון.

לפי גישה זו, השיח חשוב יותר מאשר הבטחת המותג, ולכן במקום לחשוב על מסרים, כדאי לחשוב על השיח. במקום להתחיל בדיון, יש לחשוב כיצד להצטרף אליו. במקום לחשוב שעל המותג לספק את כל התוכן, להכיר בעובדה שהצרכנים מוסיפים תוכן בעצמם לדיון, ולא ניתן לשלוט בקלות כבעבר.

דוגמה לדרך הפעולה המתאימה לפי מודל זה מגיעה מכיוונה של יצרנית הבלנדרים Blendtec. זו הבינה כי מתקיים דיון סוער על מכשירים ממוחשבים. בקמפיין נשאלת השאלה "?will it blend". כתשובה מכניסים את ה-iPad האהוב לתוך הבלנדרוכן, It blend.

זוהי דוגמה טובה כיצד להצטרף לשיח. הסרטון נמצא השנה במקום החמישי ב-"share" של פייסבוק ובמקום השני ברשימת "share" של טוויטר.

קל לגרום לקהל לחשוב של-Blendtec יש בלנדרים טובים כי הם הצטרפו לדיון על ה-iPad, במקום להעביר מסרים על מהירות סיבוב וכוח הלהבים. כך המותג הפך לעדכני.

3. מדיה: היקף הקהל vs זהות הגורם המשפיע

דילמה זו נוגעת לפנייה לצרכן מסוגי מדיה משתנים. בעבר, האבחנה הייתה בין "מעל לקו" (ATL), כלומר פנייה במדיה לקהל רחב של צרכנים, לבין "מתחת לקו" (BTL), קרי פנייה ליחידים לפי הצרכים וההעדפות שלהם, לא בהכרח באמצעות המדיה.

כיום יותר ויותר נשמעת הדעה שזוהי ראייה צרה מאוד של המדיה. למעשה, כיום יש לחשוב על מדיה כ-B.O.E: קנויה (bought), בבעלות (owned), או מורווחת (earned).

bought - מדיה שההשתתפות בה כרוכה בתשלום, לדוגמה כל פעילויות מעל/מתחת לקו. owned - מדיה ששייכת לבעלי המותג, לדוגמה קמעונאות בבעלות, אתר אינטרנט, אריזה, יישום.

earned - מדיה שבעל המותג לא יכול לקנות או להבטיח שתתקיים כלל. היא נוצרת בידי אנשים בתגובה למותג/פרסום, בתקווה שתהיה חיובית. לדוגמה, טוויטר, Digg, בלוגים או כתבה בעיתון. במקרה כזה, קידום המכירות הוא בחינם.

מעבר לכך שב-earned קידום המכירות הוא בחינם, היתרון של מדיום זה עבור מותגים הוא שניתן לקבל הצצה בזמן אמת למה שהצרכנים חושבים. האתגר הוא לענות בזמן אמת ולעמוד בקצב המעגל ההיפראקטיבי. עלינו להגיב בזמן אמת כדי להישאר רלוונטיים בעידן ה"עכשיו".

על תוכניות המדיה להציג פתרונות המשלבים את 3 האלמנטים.

4. יעילות: רחב ורדוד vs צד ועמוק

תקשורת שיווקית מייחסת חשיבות רבה למידת הגעת המסר לאנשים. במונחים של טלוויזיה, הכוונה לחדירה - כמה מקהל היעד שלנו נחשף למסר שלנו? 30%, 50% וכו'.

בשלב הבא נפתח הוויכוח על ה"תדירות", קרי כמה פעמים הגיעו אליהם - פעמיים? שלוש? התיאוריה המרומזת היא שאינך יכול להשפיע על מישהו לקנות את המותג, אם אינו נחשף לפרסום. לכן דרושה חשיפה רחבה ורדודה.

דעה אחרת אומרת שלא ניתן להשפיע על קהל על-ידי תקשורת שאינה מייצרת מעורבות. אם נבין שהתחרות האמיתית היא בחיים האמיתיים, נוכל לגרום לאנשים להיות מעורבים ולקחת חלק פעיל. לכן עדיף להתמקד בקבוצה קטנה יותר של אנשים ולגרום למעורבות משמעותית.

5. ערוצי מדיה: ברור vs מעורפל

דילמה זו עוסקת בהבדל בסגנון הפרסום בין כלי המדיה השונים והשפעת ההתקדמות הטכנולוגית על כך. באופן מסורתי, קל להתייחס למדיות מסוימות כשונות ונפרדות. אם אכתוב פרסומת טלוויזיה, פרסום מודפס, או באנר, תדעו למה אני מתכוון.

קל לתת בריף היום למשרד ופשוט לדעת כיצד לשפוט אותו. אבל בואו נסתכל על הגדרת מדיה חדשה - לדוגמה, הדגמה של iPad למגזין Wired. האם זוהי מודעה מודפסת, פרסומת טלוויזיה, אינטרנט - או חוויה אחרת לגמרי?

זה מה שיקרה בסופו של דבר לכל ערוצי הפרסום. הם יהיו חוצי מדיות ויוכלו להציג תמונות, לנגן וידיאו, להגיב לפקודות ולהתקשר לאינטרנט. זה פשוט והופך את התוכן לאינטראקטיבי.

6. תמהיל השיווק: תפיסה vs מציאות

בתחילת השנה דוח של דויטשה בנק בחן חברות שבתקופת המיתון הגדילו או הקטינו את הוצאות הפרסום שלהן, והכין מתאם להכנסות ורווחיות לאורך זמן.

התוצאות היו צפויות: מותגים שהשקיעו בפרסום, הניבו רווחיות גדולה יותר ויצאו מהמיתון מחוזקים יותר. זו לא הפעם הראשונה שנושא זה נבחן, אבל זהו הדוח העדכני ביותר. התוצאה מהווה הוכחה נוספת לכך שפרסום וקידום מכירות עדיין עובדים.

עם זאת, הולכת ורווחת הדעה כי הצרכנים אינם מעוניינים לקנות תפיסה, אלא מציאות. לכן החלק החשוב בתמהיל השיווק שצריך לעשות נכון הוא המוצר והמשימה היא ליצור מוצר שיהיה כל-כך טוב עד שימכור את עצמו.

7. בינ"ל: מאקרו vs מיקרו

שאלת הגלובלי מול הלוקאלי (מקומי) לא באמת פוצחה על-ידי טביעת המונח "גלוקל". הדיון כיום סוער אף יותר, משום ששתי נקודות הקצה מתרחקות זו מזו.

בזכות האינטרנט ניתן ליצור אין סוף אפשרויות על הסט, התוכן הוא אוניברסלי ועם זאת מותאם רק בשבילי. לכן מעתה לא מדובר יותר בגלובלי לעומת מקומי, אלא באוניברסלי לעומת אינדיבידואלי.

הכותב הוא מנכ"ל JWT ישראל.

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסכים ירוקים בוול סטריט: נאסד"ק עולה באחוז וחצי

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן