גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה שראיון אחד עם ביבי יכול לעשות

אחרי הכישלון עם "ויקטוריה" - הגיע הזמן שמישהו יקח את ההסברה למקום חדש ברשת

העולם כולו נגדנו. מי שפותח ערוץ חדשות זר, נכנס לאתר חדשות מהעולם או קורא מה כותבים עלינו בבלוגים ובפורומים משפיעים ברחבי תבל - נחשף לביקורת קשה על ההתנהלות של מדינת ישראל.

ללא קשר לעמדה פוליטית, אם יש דבר שיש עליו הסכמה רחבה לאורך כל קצוות הקשת הפוליטית, זה שההסברה הישראלית לא עובדת. אפשר לתמוך בבנייה הישראלית מעבר לקו הירוק או לחשוב שהיא ממיתה עלינו אסון - אבל גם אלה וגם אלה יסכימו כי התקשורת הזרה צולבת את ישראל על העניין הזה. טוב, כולם חוץ מ"פוקס ניוז", אבל הם באמת לא מייצגים.

רק בחודש שעבר היינו עדים, שוב, לכשל הסברתי ברמה הגבוהה ביותר עם לכידת אוניות הנשק "ויקטוריה". פריקת ציוד הלחימה שהיה בדרכו מסוריה לעזה אמור להיות תאווה לעיניים של פעילות דוברות. כל יחצ"ן מתחיל אמור לדעת למכור את הסיפור הזה, גם ברמת ההישג המבצעי אבל בעיקר ברמה ההסברתית.

בפועל, כשל טכני עיכב את העיתונאים הזרים שהוזמנו לסקר את הנשק שנתפס והוצג בנמל אשדוד, והסיפור הוחמץ. הנקודות שישראל היתה יכולה להרוויח בדעת הקהל העולמית נותרו רחוק.

פעילות הסברתית יוצאת דופן שהשיגה את מטרתה נערכה בסוף מארס. הייחוד שלה היה לא רק בתוצאות החיוביות, אלא בעיקר במדיום: מדובר בראיון חי שערכה כתבת ערוץ 2 דנה וייס עם בנימין נתניהו, שעלה ביוטיוב במסגרת סדרת ראיונות עם מנהיגי העולם שמשדר הערוץ תחת הכותרת World View.

שידור הראיון ביוטיוב הגדיל כמובן את ההפצה של הסרט מעבר לכל קהל של תחנת טלוויזיה אחת, גדולה ומצליחה ככל שתהיה.

אבל המהפכה האמיתית היתה באופן עריכת השאלות: מספר שבועות לפני הראיון צצו ברשת פרסומות שקראו לגולשים מכל העולם להעלות ליוטיוב סרטונים עם שאלות שיופנה לראש הממשלה.

השאלות רוכזו במיני-סייט ייעודי שהוקם לקראת הראיון, ובו הגולשים דירגו את השאלות הכי נוקבות ומעניינות, והן אלה שבסופו של דבר הוצגו לנתניהו. בזמן הראיון עצמו, עיקר עבודתה של דנה וייס הסתכם בהצגת השאלות שנבחרו על-ידי הציבור.

ביוטיוב מספרים כי לקראת הראיון עם נתניהו הצטברו 3,600 שאלות של גולשים מ-90 מדינות, לרבות איראן, סוריה ולוב. מיותר לציין כי אין שום כלי תקשורת מסורתי שיכול לנהל דיאלוג כזה בין מנהיג ישראלי לבין אזרחי מדינות עימות, כולל כאלה שבינן לבין ישראל קיימת מתיחות צבאית ממשית.

אפשר להלל את הדמוקרטיזציה של התקשורת, ואת זה שהמדיה החברתית הפכה כל אדם לעיתונאי בעל השפעה וכל בלוגר לפובליציסט. אבל, כמו שביבי אמר לא פעם בראיון בתגובה לשאלה לא נוחה - לא זו הנקודה.

הנקודה היא שיש כאן כלי הסברתי ראשון במעלה שעומד לרשות ישראל. אמצעי להציג את הפנים האחרות של ישראל, אלה שלא יופיעו בסיקור החדשותי השוטף על ישראל בעולם.

מדינת ישראל חייבת לאמץ את המדיה החברתית ולהפוך אותה לזרוע הסברתית אסטרטגית. לא מדובר רק בערוץ רשמי כמו ראיון עם ראש הממשלה.

תחשבו על כל התמונות של החברים שלכם בפייסבוק: יום כיף בים, מסיבה בתל-אביב, מסעדה בירושלים, טיול במדבר יהודה - התמונות האלה, דווקא בגלל שהן לא מקצועיות ולא באות לשרת אף מטרה מוגדרת, מציגות את ישראל כמדינה חפצת חיים, שבה גם מי שהוא חייל מנהל חיי חברה ומשפחה.

לנו זה נראה טריוויאלי, אבל בסין, בדרום אפריקה ובברזיל רואים את ישראל רק דרך הכוונת של מצלמת הטלוויזיה, שבדיוק מסקרת הפגנה בגדר ההפרדה או עימות אלים בין מתנחלים לפלסטינים על גבעה נטולת שם.

אם אותם צופים היו פותחים את אלבום התמונות של כל אחד מהחיילים בכתבה הזו - הם היו מגלים מאחורי הגבעה הזו חממות של פרחים שמיוצאים לאירופה, וגבינות צאן אורגניות שמיוצרות בעבודת יד במחלבות בוטיק.

בעידן שבו כוחם של כלי התקשורת המסורתיים פוחת, עיתונים עם מורשת מפוארת נמצאים על סף פשיטת-רגל, ובלוגרים עצמאיים משיגים השפעה שמתקרבת לזו של כתבי שטח וותיקים - המדינה צריכה לדברר את עצמה בזירת המדיה החברתית.

אני לא מדבר כאן רק על טיול מאורגן של בלוגרים מובילים ליום כיף בים המלח (יוזמה ברוכה שנעשתה בקיץ האחרון) - אלא לפתוח ערוץ תקשורת מול אזרחי העולם, לא פחות. לא למכור את התיירות לישראל - אלא להראות את הפנים האמיתיות של מי שנמצא פה.

הסברה במדיה החברתית היא לא גימיק תקשורתי אלא מחויבות אמיתית, שראוי להפנות אליה משאבים ולמנות קאדר של דוברים מוכשרים, דוברי אנגלית רהוטה, החל בקציני צה"ל צעירים ועד לראש הממשלה עצמו.

אותו גוף שיוקם יעבוד מבוקר ועד ערב על מטרה אחת: קידום ישראל. איתור ופיתוח במות שבהן ישראל תוכל להציג עצמה באופן ישיר אל אנשים ברחבי העולם. מרבית החברות הצרכנית מסביב לעולם כבר פועלות לקידום המותגים שלהן במדיה החברתית. הגיע הזמן שמישהו יקבל על עצמו את התפקיד של מנהל Brand Israel (המותג ישראל).

כדאי גם לבדוק טוב-טוב את הרצינות של המועמדים. על מנת למלא את התפקיד הזה כמו שצריך. כדי לייצג את ישראל בעולם נדרשת עבודה קשה בהרבה מזו שעומדת בפני דוברי הממשלה כיום.

יואב פרידור הוא מנכ"ל חברת buzzilla למחקרי תוכן צרכנים.

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה