גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדריך לעובד ציבור הנוסע לחו"ל

טועה נשיא המדינה באמרו שאין כיום כללים ברורים בעניין טיסות נבחרי ציבור. דווקא יש

לאחרונה עסוק הציבור בפרשת נסיעותיהם, ארוחותיהם והוצאותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואשתו. נראה כי העדר משא-ומתן מדיני, האפשרות הצפויה להכרת האו"ם במדינה פלסטינית בספטמבר הקרוב, ההתחממות בעזה ותאונות הרכבת והדרכים ביחד עם שביתת הרופאים, פינו את מקומם לעיסוק בכרטיסים, חשבוניות וכיוצא באלה.

טועה נשיא המדינה באמרו שאין כיום כללים ברורים. העובדות שתתבררנה על-ידי מבקר המדינה תיבחנה למול הכללים הבאים:

חוק המתנות: חוק שירות הציבור (מתנות), התש"מ-1979 אוסר, בסייגים מסוימים, על עובדי ציבור, לרבות שרים וחברי כנסת, לקבל נכס, שירות או טובת הנאה אחרת שלא בתמורה. התמורה חייבת להיות מהכיס ולא על-ידי מתן טובות הנאה מעובד הציבור לנותן המתנה.

הפרת הוראות החוק מהווה עבירה פלילית. קבלת המתנה נאסרת לא רק על עובד הציבור אלא גם על בני משפחתו.

דוגמאות מפורסמות לחשדות בעבירה על חוק המתנות הם נשיא המדינה לשעבר, עזר וייצמן, ומפכ"ל המשטרה לשעבר, רפי פלד, שנאלצו להתפטר ממשרותיהם עקב כך.

חוק העונשין תשל"ז-1977 קובע בסעיף 415 כי קבלת דבר במירמה היא עבירה פלילית. עוד קובע החוק בסעיף 284 כי עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מירמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, עבר עבירה פלילית.

הפרת אמונים כוללת: רישום כוזב, ניגוד עניינים, שימוש לתועלת אישית או פוליטית במשאבי הציבור, קבלת מתנה בכוונה לתת לה תמורה בהפעלת סמכות לטובת הנותן.

דוגמאות להרשעות על-פי סעיף זה: השר לשעבר, אריה דרעי; מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, שמעון שבס; ומנהל רשות המיסים לשעבר, ג'קי מצא.

החלטת ועדת האתיקה של הכנסת בעניין מימון נסיעות לחו"ל של חברי כנסת מתחילת שנת 2002: ההחלטה מציינת כי חוק המתנות חל גם על חברי כנסת. בנוסף קובעים כללי האתיקה של חברי הכנסת שחבר הכנסת לא יקבל, במישרין או בעקיפין, הנאה חומרית בתפקידו כחבר כנסת, ולא יפעל בעניין אישי וניגודי עניינים במילוי תפקידו.

נאסר על חברי הכנסת לקבל תשלום עבור הוצאות או הרצאות בחו"ל. מימון נסיעה לחו"ל לחברי הכנסת יכול, על-פי ההחלטה, להיחשב כמתן הטבה חומרית.

הוועדה קובעת כי כל נסיעה של חבר כנסת שלא במסגרת משלחת הכנסת, לרבות נסיעות מטעם הבונדס, טעונה אישור מראש של ועדת האתיקה. נאסר על חברי כנסת לקבל תמורה מהגוף המזמין, למעט החזר הוצאות ממשי (כרטיס טיסה והוצאות אש"ל), ואסור להשתתף בנסיעה שיש בה חשש לניגוד עניינים.

לגבי צירוף בן-זוג של חבר כנסת לנסיעה לחו"ל נקבע כי מימון הנסיעה של בן-הזוג יהיה אך ורק על-ידו או על-ידי חבר הכנסת, ולא על-ידי הכנסת או הגוף המזמין.

ההחלטה קובעת כי יש לבקש מראש את אישורה של הוועדה, ואין די בהודעה.

הוועדה לא תאשר נסיעה לחו"ל אם ההזמנה היא של אנשי עסקים או גופים עסקיים, אלא רק גופים ציבוריים.

דוגמאות להפרת הכללים: אהוד ברק, בהיותו חבר כנסת, חויב לשלם למדינה את שווי ההטבה שקיבלו הוא ורעייתו בשדרוג כרטיס הטיסה שלהם. סגני השר לשעבר רוחמה אברהם ואלי אפללו ננזפו על טיסתם ללא תשלום במימון חברת אגרסקו. חברי הכנסת שמעון פרס, דליה איציק, חיים רמון ופואד בן-אליעזר ננזפו על טיסה ושהות במונקו במימון איש עסקים.

כללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים: הכללים נקבעו בשנת 1977 על-ידי ועדת אשר ותוקנו בהחלטת ממשלה בשנת 2002. נקבע כי שר חייב להימנע מניגוד עניינים, ולא יעסוק תמורת תשלום בכל עבודה, לרבות נאומים והרצאות. שר לא יקבל שכר או טובת הנאה מגוף כלשהו (למעט הכנסות מרכוש שקדם למינויים).

לשר אסור שיהיה עניין אישי בפעולה או בהחלטה. ועדה בראשות שופט שמינה מבקר המדינה מוסמכת לאשר חריגה מהכללים והחלטתה סופית. אם מבקר המדינה מצא חשש לעבירה פלילית בעניינים אלה, יועבר העניין ליועץ המשפטי לממשלה.

דוגמה להעברה כזו היא במקרה של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

נסיעות ראש ממשלה ושרים לחו"ל על-פי תקנון הממשלה: נסיעת שר לחו"ל בתפקיד תהיה באישור הממשלה או ראש הממשלה, ונסיעות פרטיות ידווחו למזכיר הממשלה. שר הנוסע לחו"ל במימון גורם שאינו ממשלתי יפנה מראש ליועץ המשפטי של משרדו כדי לברר אם במימון האמור יש חשש לניגוד עניינים או פגיעה בטוהר המידות או במינהל תקין.

הוראות היועץ המשפטי לממשלה בעניין נסיעות שרים במימון זר: בשעת 2010 הוציא היועץ המשפטי לממשלה הנחיה בעניין נוהל נסיעות שרים וסגניהם לחו"ל במימון זר. ההנחיה אינה קובעת כללים חדשים אלא מרכזת את כל הכללים באופן מסודר.

בין השאר קובעת ההנחיה כי בן-זוג אינו יכול להיות ממומן על-ידי גורם זר, ואם מומן על-ידי גוף כזה - ייראה הדבר כמתנה על-פי חוק המתנות.

הכותב הוא עורך דין. בעבר שימש כמנהל רשות המסים.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"