גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שוק הגמל בישראל לא מת - הוא רק בתרדמת"

אורן כהן, הבעלים של סוכנות "אורן-מזרח": "הגמל כיום הוא מוצר נכה, אבל אני מעריך שבקרוב האוצר ישווה אותו לביטוחי החיים והפנסיה"

ספטמבר 2005. רפורמת בכר רק יצאה לדרך, ואף אחד עוד לא הפנים את העומד להתרחש. גם לא סוכני הביטוח שביכו את האישור שניתן לבנקים לעסוק בייעוץ פנסיוני, ולא הבינו את ההזדמנות הנקרית לפתחם. נפגשנו אז עם סוכן ביטוח צעיר בן 34, אורן כהן שמו, בעלים ומנכ"ל של "אורן סוכנות לביטוח". אבי מנדה, אז סמנכ"ל השיווק של כלל פיננסים בטוחה (היום מנכ"ל קלי שוק הון), אמר לנו לקראת הפגישה כי "כהן מייצג דור צעיר של סוכנים שלא מפחדים מפיננסים".

מנדה צדק. כהן הציג בפנינו באופן מרשים את פעילותו שהייתה אז חדשנית ביותר. הוא העביר עבור לקוחותיו קופות גמל ופיצויים וקרנות השתלמות, בדרך כלל בנקאיות, לקופות פרטיות, ותיווך ביניהם לבין בתי השקעות כדי שיפתחו תיקים מנוהלים. תוך שנה העביר כך 60 מיליון שקל. "מי שעיניו בראשו ומבין את העתיד הולך לכיוון הפיננסי", הוא הסביר לנו אז.

כמעט שש שנים חלפו. כהן, היום בן 39, עבר דרך ארוכה. כעת הוא המנהל והבעלים של סוכנות "אורן-מזרח" המפעילה 165 סוכני בית, ומעסיקה 48 עובדים המטפלים ב-120 אלף לקוחותיה. למרות ירידת המרווחים והקיטון בעמלות, הסוכנות משגשגת וצומחת, והיקף הפרמיות הנפרעות הוא כרבע מיליארד שקל בשנה. 50% מהסוכנות נמצאים בבעלות הפניקס.

כדי להבין את הקפיצה שעשה, צריך לשמוע איך מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, מדבר על כהן. "אורן הוא כוכב אמיתי, יזם ומנהל ואני מאמין שנשמע עליו בעתיד לא מעט", אומר עליו לפידות, אדם שאינו מרבה במחמאות. אגב, שתי הרכישות היחידות של סוכנויות ביטוח שביצע לפידות מאז נכנס לתפקידו היו קשורות לכהן. בראשונה רכשה הפניקס 50% מ"אורן ישראל", ובשנייה רכשה ביחד עם אורן כהן את סוכנות מזרח.

כאחד מסוכני הביטוח המובילים בגמל, אורן מכיר היטב את השוק. הוא סבור כי למרות הרגולציה שפגעה מהותית בהפקדות לקופות הגמל (ובוודאי בהפקדות חדשות) והסיטה כספי לקוחות לפנסיה ולביטוחי המנהלים, השמועות על מותן של קופות הגמל היו מוקדמות מדי. "קופות הגמל לא מתו, הן בתרדמת", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "הגמל כיום הוא מוצר נכה ביחס לפנסיה וביטוחי המנהלים, אבל אני מעריך כי תוך תקופה לא ארוכה האוצר יאפשר להוסיף לגמל ריסק ואובדן כושר עבודה, ובכך ישווה אותו למוצר הקלאסי של ביטוחי החיים והפנסיה".

כדי שהגמל יחזור להיות אופציה תחרותית בשוק הפנסיוני, השוק צריך לספק למאסות גדולות פתרון שכולל חיסכון בנפרד, כיסוי אובדן כושר עבודה בנפרד, וכיסוי למקרה מוות בנפרד. זה ריאלי?

"מה שהלקוח צריך זה שילובים. לדעתי, אין שום סיבה, ברמת הפרט לא רק בניהול הסדר, למכור ריסק, אובדן כושר עבודה וגמל במשולב. יש בזה יתרונות, הלקוח מרוויח יופי ואתה חוסך לו. כבר היום אנו עושים זאת בשוטף להרבה מאוד עצמאים ועסקים קטנים. אנחנו יודעים להתאים את המוצר לאדם ספציפי לפי פרמטרים כמו גיל, מצב משפחתי ומצב רפואי. יש בשילובים יתרונות רבים והרגולטור מוביל אותנו לתהליכים האלה משנת 2012, בין אם נרצה ובין אם לא".

* בתי השקעות שאינם בבעלות חברות ביטוח יוכלו להציע מוצר משולב?

"אני מאוד מקווה שבתי ההשקעות יראו את הלקוח כנכס הראשי והעיקרי שלהן, וינסו לעטוף אותו בעוד מוצרים כדי לתת פתרון מלא. כך גם יפצו את עצמם על אובדן הכנסות בשל הורדת דמי הניהול שמתכנן האוצר".

מי מפחד מפיננסים?

שנת המפנה של כהן הייתה 2005. "האסימון נפל לי", הוא נזכר, "אפילו שלא התיימרתי להיות יועץ השקעות, הבנתי שאני צריך לטפל גם בכספים של הלקוח שעד אז היו מחוץ לתחום. גמל, השתלמות וכמובן הכספים האישיים שלו: ניהול תיקי השקעות, חסכונות לילדים, קצבאות לגיל השלישי. מבחינתי זה סוג של שליחות.

"אני לא מבין איך היה לי האומץ, תעודות הסל וקרנות הנאמנות היו חור שחור בעיני הסוכן ובעיני הלקוח, וכך היה גם מבחינתי ומבחינת הסוכנים שלי. כלל פיננסים החלו אז לתת הכשרה פיננסית לסוכני ביטוח והלכתי לקורסים כדי לרכוש ידע, להרגיש ביטחון ולהבין איך דברים עובדים".

* הלקוחות שרגילים לדבר איתך על ביטוחי חיים, לא הרימו גבה כשהתחלת לדבר איתם על פיננסים?

"הלקוחות הכירו אותי והקשיבו לי. הבאתי להם מצגת 'מי מפחד מפיננסים?', לא דיברתי עם לקוח על מוצר אלא על ניהול כולל של הכסף, באתי להציע לו חלופה. הראיתי ללקוח סימולציה ואמרתי 'תן לי את ההזדמנות לשרת אותך'. חסכנו ללקוחות הרבה כסף ונתנו להם שירות. במשבר של 2008 הגעתי לשימור של 95% ולא נתתי להם לפדות את הכסף. היום הם מודים לי".

"הנסיעות לחו"ל הן לא פקטור"

שתי קפיצות מדרגה היו לאורן כהן בשנתיים האחרונות. הראשונה, כאמור, עם כניסת הפניקס שרכשה 50% מהסוכנות, והשנייה, רכישתה לפני כמה חודשים של סוכנות האלמנטרי, מזרח.

* "אורן-מזרח" היא בבעלות יצרן. האם הלקוחות שלך מנותבים לרכוש את מוצרי הפניקס ואקסלנס?

"הפניקס מחזיקה בסוכנות 50% אבל זה לא מונע מאיתנו לעבוד עם כמעט כל חברות הביטוח וקרנות הפנסיה. אני עובד עם מקפת, מגדל, הפניקס, כלל ביטוח, מנורה אליהו והראל. וגם עם רוב בתי ההשקעות הגדולים: אקסלנס, פסגות, כלל פיננסים. הבעלות של הפניקס לא מפריעה לי.

"האינטרס של הלקוח, אם היה יכול, הוא לרכז את הכל בחברה אחת, במידה שאותה חברה הייתה נותנת לו את כל הפתרונות בכל המוצרים ובמחירים הכי טובים. אמנם בהפניקס ובאקסלנס יש את כל המוצרים ללקוח, אבל אני עובד עם יצרנים נוספים כי עדיין יש אלטרנטיבות יותר טובות בחלק מהמוצרים בחברות האחרות".

* כל היצרנים הגדולים בשוק הביטוח מחזיקים במשווקים שכירים ובסוכנויות בבעלות מלאה, ומי שלא, כמו פסגות, מנסה ליצור לעצמו זרוע כזו. האם אנו לא בדרך לעולם של tied agent, "סוכן בית"?

"זה לא ילך. קחו את מבטח סימון שהם בבעלות מגדל אבל עובדים מול כל החברות, וכך גם אחרים: תמורה של כלל, שקל, אגם וקלע של הפניקס. סוכן שעובד עם חברה אחת בלבד לא יוכל לתת ללקוח את הראיה האובייקטיבית האמיתית ואת השירות לו מצפה הלקוח של מחר".

* תוכנית האוצר לעידוד התחרות בשוק הגמל כוללת בין היתר גם התייחסויות ומגבלות לגבי שורה של הטבות מהן נהנים סוכני הביטוח מזה עידן ועידנים. מה דעתך על הטענות נגד הסוכנים בנושא הטיסות לחו"ל כמקדם מכירות שמטה את שיקול דעתם?

"נסיעות לחו"ל הן חלק אינטגרלי מהתגמול. אישית, למעט נסיעות נדירות, אני לא נוסע. את הטיסה מחברת הביטוח אתן כבונוס לפקידה שלי שנתנה שירות יוצא מהכלל. אם אני רוצה לנסוע עם אשתי לחו"ל אקח את הכסף ואטוס איתה".

* ובכל זאת, תגמול בצורת נסיעה לחו"ל לגיטימי בעיניך?

"לדעתי חבל להיתפס לנושא הנסיעות למרות שהוא סקסי. לגבי ולגבי הסוכנים שלי, הנסיעות הן לא פקטור. אני ממליץ לסוכנים שלי לא להשתתף במבצעים כאלו ולרוב הם מקבלים את דעתי, וכשאני עורך מבצעים לסוכנים הם רק על רקע מקצועי".

* רוב הסוכנים חושבים אחרת ונוסעים השכם והערב.

"קופת גמל היא מוצר שהוא עתיד האדם ומשפחתו. אי אפשר בכל נקודת זמן לעשות מניפולציות בתהליך. אחרת הסוכן חוטא למטרה שהיא ראיית הלקוח. זה לא הדעה המקובלת, אבל זו האמת שלי".

* בוא נסתכל קדימה. בשנת 2005 אמרת שתגיע לפרמיות של רבע מיליארד שקל בשנה. ליעד הזה הגעת. לאן הלאה? איפה תהיה "אורן-מזרח" כשניפגש שוב בשנת 2015?

"בניתי שדירת ניהול שתתמוך בהתרחבות, ובראשה העמדתי את ניר עובדיה שהיה בכלל פיננסים. נמשיך לחפש סוכנויות וסוכנים ולצרף אותם אלינו. נגדל מאוד, נגייס עשרות סוכנים מדי שנה ונכפיל את הפרמיות. המודל לחיקוי שלי היא שחם, ואנחנו נהיה יותר גדולים".

ולפידות מסכם מהזווית שלו: "'אורן-מזרח' היא בית הסוכן של הפניקס, ממוקדת בפרט ומבודלת במתן ערך מוסף לסוכני הביטוח. אין לי ספק שזו תהיה הסוכנות עם שיעור הצמיחה הגבוה בענף בשנים הקרובות".

"הלקוח הראשון שלי היה אבא שלי"

כהן נולד בצפון הארץ, בן למשפחת מושבניקים. בגיל צעיר המשפחה עברה למרכז וכהן גדל בחולון, אבל לא שכח את הצפון. היום הוא מקים בית קיט במטולה ליד שמורת נחל עיון, לא רחוק מבית הקיט של סוכן ביטוח גדול ומצליח אחר - מנחם קלי.

בדומה לסוכני ביטוח רבים, כהן החל את דרכו בענף כפקיד בחברת ביטוח. "בשנת 1994 התקבלתי לעבודה כפקיד בחברת הביטוח הדר, לאחר חצי שנה בתיקייה הפכתי לפקיד בצוות שמפיק פוליסות ביטוח חיים. ההתנהלות כפקיד לא כל כך התאימה לאופי שלי, כל הזמן רציתי לשווק, ואחרי שנתיים בער בעצמותיי לצאת החוצה. בגיל 25 עזבתי את הדר והפכתי לסוכן ביטוח עצמאי", מספר כהן.

"הלקוח הראשון שלי היה אבא שלי, מכרתי לו ביטוח רכב. מכרתי ביטוח חיים ללקוחות פרטיים, הפוליסות היו אז 72/28 ואני הייתי בין הראשונים שמכרו ללקוחות פוליסות עם חיסכון מוגבר 90/10. בהמשך הדרך, החלו להצטרף אלי סוכנים אחרים, חנכתי אותם והם איתי עד היום. עם הזמן העסק קיבל נופך של אשכול, ובשנת 2004 כבר היו לי 20-25 סוכנים".

* כולם מכרו 72/28 בעמלות גבוהות ואתה מכרת 90/10?

"מאוד מפתה שיש מוצר יקר על השולחן, אבל צריך למכור את המוצר הנכון ללקוח. המוצר שמתאים לו אפילו אם העמלה שלי יותר נמוכה. אני מאמין שלא צריך לריב על נתח הפרוסה בעוגה, אלא לעבוד ביחד כדי להגדיל את העוגה".

* "אורן ישראל", כיום "אורן-מזרח", פועלת כבר כמה שנים כבית סוכנים או בהגדרתך, מרכז עסקים לסוכן הקטן. מה זה אומר ביום-יום?

"סוכן ביטוח שיימצא לבד בים הסוער ימצא את עצמו מהר מאוד מחוץ לשוק. לסוכן בסדר גודל בינוני יש זכות קיום אם יכנס לתהליכי מיקוד והכשרה, תחת מסגרות מאגדות סוכן - מעין מרכזי עסקים לסוכן. אנו ב'אורן-מזרח' מייצרים מרכז עסקים שמוביל את הסוכן לתהליך נכון ואמיתי בהתנהלות שלו - מול עצמו, מול הלקוח ומול היצרן. זו המסגרת לדור החדש כי היתרון לגודל מאוד משמעותי.

22

"המטרה שלנו היא לעטוף לקוח ולשמר אותו לטווח ארוך. לא רק בגלל הלקוח אלא כי לאורך זמן זה יועיל כלכלית ועסקית גם לסוכן וגם ליצרן. לסוכן אין ברירה אחרת אלא לעטוף את הלקוח, או להצטרף למי שיודע לעשות את זה. וזה גם מה שהופך את בתי הסוכן או סוכנויות מאגדות - שעובדים עם מספר יצרנים, עם תפעול, מערך לימוד ומחשוב ועוד - לכורח המציאות לסוכן הפרט".

* איך עוטפים את הלקוח?

"הסוכנים שלי מוכרים ביטוח סיעודי, אחרי זה קופות גמל ואחרי זה מטפלים בחיסכון של הילדים של הלקוח. וכמובן, אי אפשר לעטוף את הלקוח מבלי לדאוג גם לביטוחי הבריאות שלו. כמעט חמישית מהמכירות שלי זה בביטוחי בריאות וסיעוד".

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר