גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": סל הקניות התייקר ב-8% תוך 3 חודשים

החל מעוף ועד שמפו - השוואת "פרייסל" עבור "גלובס" מגלה כי סל הקניות המשפחתי התייקר משמעותית מאז פברואר 2011, כאשר בהשוואה לפברואר 2010 מדובר בעלייה של 16%

אם אתם חשים שבחודש האחרון אתם מוציאים על כל קנייה בסופר קצת יותר ממה שהתרגלתם להוציא, זה לא במקרה: מאז חודש פברואר ועד היום, בטווח של 3 חודשים בלבד, חלה עלייה של כ-8% במחיר הממוצע של סל מוצרים ברשתות השיווק - כך לפי בדיקה שביצע אתר פרייסל (www.pricesal.co.il) עבור "גלובס".

סל המוצרים שנבדק כולל 25 מוצרים בקטגוריות שונות. אף אחד מהמוצרים שברשימה לא הוזל, רובם התייקרו, ובאחרים המחיר נותר כשהיה.

סקירת אתר פרייסל, המשווה מחירים של סלי קניות ברשתות השיווק, כללה מוצרי מזון במגוון קטגוריות, בהן מוצרי חלב, מוצרי מזון יבש, מוצרים לתינוקות ומוצרי טואלטיקה. המחירים המוצגים בטבלה מייצגים את המחיר הנפוץ ברשתות הזולות.

אורז, טונה ושמפו: התייקרות של כ-15%

האורז, ששמר על יציבות בשנתיים האחרונות, התייקר ב-14%, מ-7.9 שקלים ל-9 שקלים, וקוטג' תנובה התייקר ב-7.5% (בפברואר עלה 6.50 שקלים, וכיום מחירו 7 שקלים). בכך השלים הקוטג' עלייה של 15% מאז פברואר 2009.

גם במחיר של שימורי טונה סטארקיסט חלה עלייה: מ-5 שקלים ל-5.80 שקלים (פער של 16%), ובאבקת מרק דגש קנור 1 ק"ג: מ-15 ל-17 שקל (עלייה של 13%).

עלייה חלה גם במחירי מוצרי הטואלטיקה: המחיר לשמפו פאנטן (700 מ"ל) עלה ב-18% (מ-21.90 ל-26 שקל), מרכך כביסה בדין עלה מ-20 ל-22 שקל - עלייה של 10%.

מחירי העוף הטרי מתעדכנים אמנם חדשות לבקרים, אולם כפי שניתן לראות בהשוואה, עלו באופן ניכר: 1 ק"ג עוף טרי עלה ב-22% (מ-14 שקל ל-17 שקל לק"ג), והמחיר לכרעיים עלה בשיעור של 30% (מ-20 ל-26 שקל ל-1 ק"ג).

מוצרים שלא התייקרו הם פתי בר אסם, במבה אסם, מיונז תלמה, נס קפה עלית וקטשופ אסם. מוצר נוסף שמחירו לא השתנה הוא סוכר, אשר בסקירה הקודמת רשם עלייה של יותר מ-70% לעומת פברואר אשתקד. גם המחיר לבקבוק קולה 1.5 ליטר נותר בעינו, לאחר שבסקירה הקודמת עלה בכ-30%.

גבינה צהובה יקרה מעוף

הטענה הרווחת היא שעליית מחירי הנפט היא שגררה עמה עלייה במחירי סחורות ובמחירי המזון. ואולם, עדי צים, מבעלי רשת מחסני כמעט חינם, מפנה את הזרקור אל הספקים, ובראשם החברות הגדולות, ש"נשענות על תירוצים כמו עליית מחירי הסחורות או שינוי בשערי המטבע בכדי להעלות מחירים. התוצאה היא שהכול התייקר ואין לכך הצדקה".

לדברי צים, העלייה הניכרת היא דווקא במחירי מוצרי החלב. "אני לא מבין למה המחירים של מוצרי החלב עולים בלי אבחנה. אנחנו אחת המדינות היקרות בעולם במחירי מוצרי החלב. אני מדבר על פערים של פי שלוש וארבע מהמחירים באירופה, וזה כזכור בניגוד לגובה השכר בארץ".

צים מבהיר כי אין קשר לחג השבועות הקרב ובא, וכי העלייה במוצרי החלב מתרחשת לעיתים קרובות מדי. "היצרניות הגדולות מעלות מחירים מחד ויוצאות במבצעים מאידך. לדוגמה, מחירי החמאה התייקרו ב-25%-30%, ואני תוהה מה מגלמת העלייה הדרמטית הזו. גם המחסור בחלב, שלכאורה גרם למחירים לעלות, היה גימיק. כיום אפשר לקנות 5 ק"ג עוף טרי במחיר של 1 ק"ג גבינה צהובה. זה מטורף, ואין לכך הסבר רציונלי".

לדבריו, לא רק בענף החלב העלייה אינה מוסברת: "גם במוצרי החיטה חלה עלייה, למרות שחומרי הגלם ירדו במחיר. לצרכן אין שום דרך לדעת מזה, משום שמחירי המוצרים רק עולים עד כדי כך, שבמקרים רבים אנחנו נאלצים לספוג את עליית מחירי הספקים".

מי שבעיקר משלם ביוקר על ההתייקרויות הם הורים לתינוקות: "המחירים של תחליפי המזון לתינוקות הם בגדר שערורייה", מוסיף צים. "בענף הזה שולטות שתי חברות שקובעות רמת מחירים המאפשרת להם מרווחים שאין להם אח ורע בעולם".

השכר שלא עלה

נזכיר כי לצד עליית המחירים האינפלציה חוגגת, וזאת משום חוסר הקורלציה שבין עליית מחירי המוצרים לתוספת השכר במשק. מדד המחירים אינו משקף את עליית המחירים ברשתות השיווק.

גם העלייה במדד המחירים לצרכן אינה משתקפת כלל בסקירת המחירים: מחודש מארס לחודש אפריל עלה מדד המחירים ב-0.6%, כאשר המוצרים שהשפיעו בעיקר על עלייה זו היו מוצרי הלבשה (שינוי של 6.7% במחיר) ומחירי הנופש וההבראה בישראל (שינוי של 9.4%).

בין החודשים פברואר ומארס עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור של 0.2%, כשהעלייה בסעיף המזון הייתה בשיעור של 0.6%. לפי מדד מחירי המזון (ללא ירקות ופירות), מינואר 2011 לאפריל 2011 נמדדה עלייה של 0.6% בלבד. הפירות הטריים התייקרו ב-4.2%, והירקות הטריים רשמו ירידה של 1.4%.

עליית המחירים הנוכחית דומה בשיעורה לעליית המחירים בין החודשים פברואר 2010 ל-2011. סל מוצרים זהה נבדק על-ידי פרייסל גם בפברואר 2010 ובפברואר 2009 והצביע על עליית מחירים מתמדת, כאשר מפברואר 2010 לפברואר השנה נמדדה עליה בשיעור דומה לזו הנוכחית, בשיעור של 8%.

הקפיצות במחירים זינקו בתקופה האחרונה בפערים הגדולים מהעליות בשנים עברו: בהשוואה שפורסמה בחודש פברואר ובדקה את השינוי במחירים לאורך תקופה של שנתיים, הצבענו על עלייה של 11% במחיר סל המוצרים שנבדק בפברואר 2011 בהשוואה לסל זהה מפברואר 2009. באותה בדיקה עלה גם כי בין השנים 2009 ל-2010 עליית המחירים בסל המוצרים נאמדה ב-3% בלבד.

צים מציע לצרכן לחפש אלטרנטיבה ולא לנהוג כקהל שבוי. "לכל המוצרים של החברות הגדולות יש חלופות, וחלופות טובות. אין שום סיבה להסתייג ממוצרים מקבילים של יצרניות קטנות - להיפך, כדאי לשים עליהן את הדגש ולהעדיף את מוצריהן. אין לצרכן שום סיבה לקבל את עליית המחירים בהכנעה ועליו להשתמש בתבונה בכוחו".

סל מוצרים

סל מוצרים

סל מוצרים

אתר "הסופר" משווה את אתרי רשתות המזון

נתח המזמינים קניות באמצעות אתרי האינטרנט של רשתות השיווק הוא שולי. המחירים היקרים, לצד השמרנות והצורך "למשש" בעת חוויית הקנייה, מוביל את רובנו לדחוף עגלות בסופר.

רמי לוי השיק זה מכבר אתר ששובר את החוקים הווירטואליים בכל הנוגע למחיר, כשהמוצרים באינטרנט יוצעו במחירים הזהים לאלה שבחנויות. בשלב זה פועל האתר במתכונת פיילוט עם אזורי חלוקה מוגבלים הכוללים את צפון תל-אביב. במגה ובשופרסל מחירי האינטרנט דומים לפורמטים היקרים של הרשתות.

אתר חדש, "הסופר" (www.hasuper.co.il), אמור לעודד את הקנייה המקוונת ומאפשר גימיק נחמד ויעיל: מזמינים מוצרים ומקבלים את מחיר סל הקנייה ב-3 אתרים: מגה, שופרסל ורמי לוי. בהתאם למחירים ניתן לבחור היכן לקנות.

כדי לבחון את האתר, הוזנו פרטי הסל המובא בכתבה. הפערים בין 3 הרשתות היו משמעותיים: אצל רמי לוי סך הסל נכון לאתמול (א') עמד על 397 שקל (25 שקל משלוח), בשופרסל ישיר מחיר הסל הוא 458 שקל (28 שקל משלוח), ובמגה באינטרנט מחירו היה 472 שקל (19 שקל משלוח). בין הסל הזול ליקר הפער הוא של 19%.

כאמור, רמי לוי עדיין מגדיר אזורי חלוקה מוגבלים, אולם אם אתם תושבי צפון תל-אביב והשכונות הסובבות (הדר יוסף) - שווה בהחלט לא לצאת מהבית ולקנות דרך האינטרנט.

החיפוש אחר המוצרים באתר "הסופר" הוא פשוט ויעיל: דרך הקלדת שם המוצר או לפי הקטגוריה. לכל מוצר מתקבלים 3 מחירים.

אחרי שהסל הושלם, מתקבלת טבלת השוואה בין 3 הרשתות המפרטת את מספר המוצרים, מתוך הסל, הזמינים ברשת, והצעה להחליף פריטים בסל לאחרים הזולים בקטגוריה (למשל מותג פרטי) בכדי להוזילו.

בכדי לבצע את הקנייה יש להיות רשום באתר שבו בחרתם (לינק ישיר מ"הסופר" מוביל לדף ההרשמה). ניתן לשמור את סל הקניות באתר. האחריות על המשלוח ועל המוצרים היא של הרשת ממנה בוצעה הרכישה. ב"הסופר" מבטיחים לעדכון יומי של המחירים.

מי שעומד מאחורי האתר היא חברת פי סי גרוסרי, המפעילה אתרים דומים בבריטניה.

עוד כתבות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק