טירוף ההתייקרויות: סל הקניות זינק ב-11% מאז 2009

בדיקת "גלובס" מגלה כי בתוך שנתיים חלה התייקרות של יותר מ-10% כמעט בכל המוצרים בסל הצריכה ■ מוצרי המזון הבסיסיים עלו ב-60% ■ עיקר העלייה - בשנה האחרונה

כיצד באה לידי ביטוי עליית המחירים בהוצאה השבועית שלנו ברשתות השיווק? מבדיקת אתר "פרייסל", המשווה עלויות של סלי הקנייה ברשתות השיווק, עולה כי סל המחירים הנוכחי, בהשוואה לסל זהה מחודש פברואר 2009, עלה בכ-11%. עליית המחירים בין פברואר 2010 לפברואר השנה היא כ-8%.

עליית המחירים הזו מייצגת את מצב האינפלציה כאשר אינה תואמת לשיעורי עליית השכר הממוצע במשק, ורחוקה מעליית מדד המחירים לצרכן שעמדה ב-2010 על 2.7%.

ממצא מעניין אחר העולה מהבדיקה הוא שעליית המחירים בין השנים 2009 ל-2010 היתה מתונה בהרבה כאשר עמדה על כ-3% בלבד.

סקירת המחירים בוצעה אתמול (ד') בסניף של רמי לוי במודיעין. הבחירה ברמי לוי כסמן הקוטבי וכמי שלרוב מציע את הסל הזול ביותר, מעידה על התייקרות גלובלית בענף.

1631
 1631

כידוע, גל ההתייקרויות אמנם לא הצליח להוציא אותנו למחות ברחובות, אולם הוא פוגע בכלל הצרכנים עם עליית המחירים במוצרים ברי-קיימא, בהם מים, דלק, לחם, שמן, סוכר, מוצרי חלב וביצים. העלייה במחירי חומרי הגלם העולמיים, בהם קמח, גרמה לעלייה ישירה במחירי המוצרים, והאחרון שבהם הוא הלחם.

כך למשל עליית מחירי הסוכר בולטת בסקירה: בפברואר 2009 עמד המחיר לק"ג סוכר על 2.90 שקלים, ב-2010 המחיר היה 3.20 שקלים, והמחיר נכון להיום עומד על 5 שקלים (בשבוע שעבר מחיר לק"ג סוכר היה 4 שקלים) - עלייה של 60%, שלפי רמי לוי עדיין לא משקפת את עליית המחירים הגולמיים של היצרנים.

הסל, המכיל כ-30 מוצרים בקטגוריות השונות, משקף את מגמת ההתייקרות - מרבית המוצרים התייקרו בשיעור כזה או אחר בצורה מדורגת: עלייה מתונה בין 2009 ל-2010 ועלייה נוספת לעומת מחירי השנה הנוכחית.

לדוגמה: מיונז תלמה עלה מ-8 שקלים ב-2009 ל-10 שקלים כיום (עלייה של 20%); קפה נמס עלית, שעלה 16.50 שקל, עולה כיום 20 שקל (עלייה של 18%); שיעור דומה בעליית המחירים נרשם בחטיף במבה (אסם), שעלה מ-3.30 שקלים ל-4 שקלים; שוקולד השחר, שעלה מ-8 שקלים לכ-11 שקל, כיום מגלם עלייה של 27% - שיעור דומה לשינוי שנרשם במחירי הקטשופ מ-9 שקלים ל-12 שקל השנה.

גם בתחום מוצרי התינוקות נרשמה התייקרות: פורמולת מטרנה פרמיום (700 גרם), שעלתה כ-50 שקל בשנה שעברה, עולה כיום 60 שקל.

מוצרים בהם לא נמצא כל שינוי כוללים אורז 1 ק"ג של סוגת - 7.90 שקלים; ו-1 ק"ג של כרעיים עוף (20 שקל). מוצרים בודדים בהם חלה ירידה במחיר כוללים שמפו פינוק, עם ירידה של כ-11%.

הרשתות הקפיאו את מחיר הלחם

לדברי רמי לוי, בעלי הרשת, עליות המחירים שבכותרות בימים אלה עדיין לא באות לידי ביטוי במחירים שברשתות השיווק. "לאורך השנתיים האחרונות היצרנים והספקים העלו מחירים בשיעורים שלא באים לידי ביטוי בעליית מחירי המוצרים לצרכן - למשל מחירי הסוכר או השמן, בהם אנחנו סופגים אחוזים לא קטנים מהעלייה.

"את מחיר הסוכר ל-5 שקלים אכן עדכנו לפני יומיים. אלא שמהיום נוריד את המחיר בחזרה ל-4 שקלים. למרות עליית מחירי חומרי הגלם, המחיר הנוכחי יישמר לפחות עד פסח".

לוי מוסיף כי חלק מהיצרנים רוכבים על גל ההתייקרות ומעלים מחירים בצורה לא מאוזנת.

את העלייה המתונה יחסית בשנים 2009-2010 מנמק לוי באופן הבא: "שנת 2009 היתה קשה לכולם. לעומתה ב-2010 הורגשה התאוששות במשק, שהתבטאה בעליית המחירים שהוקפאה בשל המשבר הכלכלי".

לוי מפציר בצרכן לנהוג בתבונה: "בתקופות כאלה על הצרכן לקנות אך רק את מה שצריך, לא לצבור מלאים בבית ולא לייצר ביקושי יתר שיגרמו לעליות נוספות".

עוד מציע לוי לבחון את החלופות הזולות בדמות מותגים פרטיים. היעדר ביקושים, לדבריו, ישפיע ישירות על מחירי היצרנים: "התנהגות כזו היתה אופיינית בעת המשבר ב-2009, כאשר צרכנים העדיפו מוצרים זולים על פני יקרים, ובכך גרמו לירידת מחירים של מוצרים מובילים בקטגוריות השונות. הצרכן צריך להעריך את הכוח שיש בידיו ואת יכולתו להשפיע".

ומה צפוי להתרחש ברשתות? לפי לוי, מכיוון שהמחירים כרגע מייצגים את השיא, המגמה הבאה תהיה בהכרח ירידת מחירים שתורגש באופן ממשי לקראת פסח.

"בשונה מהתנהגות הרשתות בחו"ל אשר מעלות מחירים בתקופת החגים, אצלנו התחרות גורמת לירידת מחירים שבוודאי תורגש כבר בחודש הבא", אומר לוי.

במסגרת המלחמה העקובה מדם שמנהלות רשתות המזון, הודיעה אתמול שופרסל כי לא תעלה את מחירי הלחם האחיד ותדאג להקפיא את המחיר עד פסח, וזאת במסגרת מהלך אותו הגדירה כ"אחריות ציבורית".

בעקבות פניית "גלובס" הוציאה רשת מגה הודעה דומה. גם רמי לוי מדגיש כי מחירי הלחם האחיד יישארו 1.90 שקל (במקום 4.40) עד פסח.

בשופרסל מבינים כי המחיר הוא ערך עליון לבחירה ברשת שבה יערוך הצרכן את קניותיו, ולכן הסבו את סניפי שופרסל ביג לפורמט דיל, הפורמט הזול של הרשת. מהלך דומה ביצעה לפני כשנתיים מגה כאשר הסבה את סניפי מגה למגה בול.

גם בזירה האינטרנטית מתנהלת תחרות בין החנויות המקוונות, שבקרוב תקבל "טוויסט" מעניין עם כניסת רמי לוי לזירה הווירטואלית ועם הבטחה למחירים הזהים לאלה שבחנויות - לעומת מגה ושופרסל שמתמחרות את מוצרי האינטרנט ברף העליון.

ב-2009 היתה ירידה

במסגרת בדיקה שביצע פרייסל עבור "גלובס" ואשר פורסמה בנובמבר 2009, עלה כי מחירי סל הקניות ירדו בממוצע ב-8% לעומת מחירי סלים זהים שנבדקו ב-2008.

ירידת המחירים אז נבעה בעיקר מהתחרות העזה שבערה בין הרשתות הודות לפתיחת מתחמים חדשים וחיזוק הנוכחות של השחקנים בענף. הירידה החדה נרשמה בסניפי מגה בול ושופרסל דיל (כ-11%), בעוד בסניפי רמי לוי וחצי חינם נמצאה ירידה של כ-5.5%.

395
 395

הממצא הזה מעניין במיוחד לאור העובדה שבדיקת הסלים בין השנים 2007 ל-2208 הצביעו על מגמה של עליית מחירים בשיעור של כ-11% בממוצע - גם אז ברקע עליית המחירים היתה עליית מחירי המזון בשווקים העולמיים (אורז למשל) ועליית מדד המחירים לצרכן בכ-5%.

כרעיים
 כרעיים

קמח2
 קמח2


מרק דגש
 מרק דגש




מרכך כביסה
 מרכך כביסה


צרו איתנו קשר *5988