גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פסטיבל הפרסום בקאן: עבודות פרו-בונו קריאטיביות במיוחד

הפרסומאים שהגיעו לפסטיבל הפרסום בקאן הוכיחו שנוסף לניסיון לשכנע אותנו לקנות עוד מוצר, הם יכולים לסייע לעולם להיראות טוב יותר ■ מבט על עבודות הפרו-בונו שעשו את ההבדל

האווירה בפסטיבל הפרסום בקאן, השוקק השנה יותר מתמיד, הייתה אווירה של גאווה וכבוד. ברחובות, במסדרונות ובאולמות - כולנו הרגשנו חלק מתעשייה מכובדת ורצינית, שמתגאה בהרבה מאוד עשייה, עשייה טובה וקריאטיבית, מחוללת שינוי. אין ספק כי תחושת הגאווה ניזונה גם מלצפות בקאדר המדהים של המרצים המגיעים לקאן, כדי להציג את משנתם בפני העוסקים בתחום הפרסום.

בפסטיבל השתתף אחד התסריטאים הטובים בעולם - הכותב אהרון סורקין (סדרת "הבית הלבן", הסרט "הרשת החברתית"), הופיעה הזמרת פטי סמית (הרוקיסטית האגדית), והרצה קן רובינסון המרתק על יצירתיות ודמיון.

בשנה שעברה עמד מארק צוקרברג על הבמה. השנה ריתק את הקהל אריק שמידט, מנכ"ל גוגל לשעבר. העלייה לרגל של המשפיענים הטכנולוגיים הראתה שוב שבקאן מתרחש מפגש אמיתי בין מדיסון אווניו לעמק הסיליקון.

החיבור הזה יוצר דינמיקה מדהימה בפרץ קריאטיביות אדיר, שמאתגר אותנו הפרסומאים לתת מענה כמעט מיידי לשינויים הטכנולוגיים הרבים שקורים סביבנו.

מעניין היה לראות שאחת מענקיות הטכנולוגיה, יו-טיוב, בחרה דווקא להציג בקאן פרויקט פרו-בונו. במסגרת פרויקט Good Work של יו-טיוב התבקשו צוותי קריאייטיב מרחבי העולם להכין סרטון פרומו לעמותה ללא מטרות רווח. 5 הזוכים מכל העולם הגיעו להציג את עבודותיהם, ביניהם גם אוראל ביתן, קופירייטרית בגיתם BBDO.

במחשבה שנייה, הבחירה של יו-טיוב אינה מפתיעה. תחושת הכבוד שמרגישים בקאן בשל העשייה הרבה רק מתחזקת למראה שלל עבודות הפרו-בונו, שעוסקות בכל תחום אפשרי - קיימות, רעב, ניצול ילדים ונשים, איידס, הגנה על חיות נכחדות ועוד ועוד.

בשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר צקצוקי לשון על כך שהתעשייה שלנו "יעילה" בעיקר בעידוד הצריכה (זה ודאי לא הבון טון של היום). מי שחווה ורואה את כל העשייה "הפרו-בונואית" מבין שהתעשייה שלנו עוסקת המון בחינוך, ביצירת אג'נדה, בהובלת מהפיכות ובנתינה להרבה מאוד גופים וארגונים. כמו לדוגמה קמפיין "16 ביוני 2014" שהתרחש בטוניסיה לאחר המהפכה בינואר, והראה לעם הטוניסאי המיואש והחבוט שמחכה להם עתיד טוב יותר, ושההווה העגום ייגמר בקרוב.

תעשיית הפרסום נמצאת בצומת של העשייה הטכנולוגית ומבינה את הכוח שלה, ויותר ויותר רותמת ונרתמת לחולל שינוי, במקומות גדולים ומשמעותיים בעולם לעשות פשוט עבודה טובה, במובן הערכי של המילה.

לפניכם מספר עבודות פרו-בונו מובילות מקאן 2011:

לשחרר את הנזירים

ב-2010 התקיימו בבורמה בחירות, לראשונה מזה 20 שנה. אולם למרות ההתקדמות הדמוקרטית, בכלא הבורמזי עדיין נמצאו יותר מ-2,100 פעילים פוליטיים, אנשי רוח ואמנות בורמים.

מטרת המהלך, שהתקיים בניו-יורק, הייתה לקדם את שחרורם של האסירים הבורמים החפים מפשע.

בתחנת גרנד סנטרל בניו-יורק הוצג מיצג ובו תאי אסירים מיניאטוריים. בתפקיד הסורגים - עטים, שאותם התבקש הקהל לקחת, ולחתום באמצעותם על העצומה. כך הפכה החתימה לאקט מוחשי של הורדת הסורגים מתאי האסירים.

עצומה זו, המכילה אלפי חתימות של אנשים מ-86 מדינות, נשלחה בעקבות המהלך לאו"ם וקראה לשחרור האסירים. מאז (וכנראה לא מעט בזכות המיצג) שוחררו 150 מהאסירים הבורמים.


קובץ לקריאה בלבד

כולנו מכירים את הסיומות באימייל שקוראות לאנשים לא להדפיס את תוכן האימייל אם אין ממש צורך. ארגוןWWF (World Wildlife Fund) הלך צעד אחד קדימה ויצר פורמט של קבצים, ממש בדומה לקבצי PDF של אדובי, בהבדל אחד גדול - אי-אפשר להדפיס קובץ WWF לעולם.

המטרה, כמובן, היא לחסוך נייר ולהציל עצים, ועל הדרך למתג את השם WWF ולעצור את האצבע הקלה על כפתור ההדפסה.

הרעיון פשוט, גאוני ויוצר קובץ שיישאר איתנו לנצח, אבל רק בצורה הדיגיטלית. את הפורמט אפשר להוריד ללא תשלום.


עניין של פרופורציה

קמפיין השילוט של האגודה למלחמה בסרטן בסינגפור תקף נושא שכיח, מזווית חדשה ומרהיבה. הקמפיין עשה שימוש ב-Body Art, ציורים על הגוף, כדי להזכיר לגברים ולנשים מה באמת חשוב בחיים, ולהגדיל את המודעות למניעת סרטן השד.

המודעות הציגו, בעזרת הציורים, סוגיות שכיחות המעסיקות את מרבית הנשים - יום של שיער רע, ישבן גדול, או חצ'קון שפורח באמצע הפרצוף. הטקסט שליווה את המודעות: "Are you obsessed with the right things?".


זן בהכחדה

ארגון ידידי כדור הארץ הגרמני פרסם שורה של מודעות שהזכירו לנו, בצורה מצמררת, שבמירוץ להצלת החיות הנכחדות - כל דקה קובעת.

במודעות נראו גורילות, כלבי ים ודובים לחוצים עד זוב דם בין מחוגיו של שעון. הטקסט שליווה את המודעות: "בכל 60 שניות גווע זן. כל דקה קובעת, כל תרומה עוזרת".

דבר הדיקטטור

קדאפי, פוטין ואחמדיניג'אד - קמפיין העיתונות של "עיתונאים ללא גבולות" נועד לצאת נגד הדיקטטורים שמשתלטים על אמצעי המדיה ולהעביר מסר ברור על חופש העיתונות.

הקמפיין יצר "מודעות שמדברות לאנשים" בעזרת שילוב בין מודעות פרינט מסורתיות לאחד החידושים הטכנולוגיים הפופולריים כיום - קודים של QR.

מודעות עם תמונותיהם של קדאפי, פוטין ואחמדיניג'אד הופיעו במגזינים והקוראים התבקשו לסרוק את קוד ה-QR ולהניח את הסמארטפון במיקום המסומן (על-פיו של הדיקטטור). לחיצה על כפתור ההפעלה - ובמקום פיו של הדיקטטור מופיע פיו של עיתונאי שמספר על מה שבאמת מתרחש בלוב, רוסיה ואיראן.


טוויט לרודן

ערוץ הטלוויזיה החדשותי המוביל בצרפת, France 24, פועל ב-3 שפות - צרפתית, אנגלית וערבית. בחודשי המהפכה במדינות הערביות זכה הערוץ לחשיפה חסרת תקדים באינטרנט - במיוחד הערוץ בערבית, גם תודות לפעילות הטוויטר הענפה שלו.

הערוץ החליט לפרסם לעולם את התפקיד של טוויטר בסיקור המהפכות, בשמירה על חופש האינפורמציה ובמלחמה ברודנות. בהומאג' מרהיב לציפורים של היצ'קוק, הראה הערוץ בסרטון של שתי דקות את כוחן של הציפורים הכחולות (האייקון של טוויטר) שיכלו לרודנים.


מספיק עם הטלוויזיה

הקמפיין של UNICEF באינדונזיה כיוון למשפחות ולילדים האינדונזים, שצופים בטלוויזיה יותר מ-5 שעות ביום. מטרת הקמפיין הייתה להילחם בתופעה ולהראות להורים ולילדים שאפשר למצוא אלטרנטיבות בריאות ומשעשעות יותר מאשר צפייה בטלוויזיה.

המודעות והסרטים עשו שימוש ברעיון - הבבואה שעל מרקע הטלוויזיה, כשזו מכובה. במודעות ובסרטים רואים את ההשתקפות, על מסך הטלוויזיה הכבויה, של המשפחה משחקת, של הילד הקטן מתאמן בנגינה על כינור ושל הילדים משתוללים בשמחה. הקמפיין כלל 3 סרטונים ו-3 מודעות פרינט.


הכותבת היא מנכ"לית משרד הפרסום גיתם BBDO.

עוד כתבות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים שוטפים