"היטל הבלו על הדלק הוא לא סביר. כבר חצי שנה שאנחנו מנהלים דיונים עם משרד האוצר על כך שכדי להוזיל את מחירי הדלק צריך פחות להתמקד בנושא מרווח השיווק, אלא הרבה יותר בנושא הבלו". כך אומר היום (ד') שר התשתיות עוזי לנדאו, בראיון לגלובס TV בכנס אנרג'יטק 2011.

לדבריו, "מחיר הדלק עלה בחודש שעבר למרות יחידת מרווח השיווק, הוא גם עומד לעלות בחודש הקרוב והוא ימשיך לעלות עוד, בשיעור לא קטן, בינואר".

לדברי לנדאו, "בבדיקה שערכנו במשרד התשתיות בתקופה האחרונה מתברר שאזרחי ישראל משלמים יותר מ-50% מס על הדלק לאחר היטל הבלו, המע"מ ועוד. במילים אחרות, אם אדם ממלא היום דלק בתחנות ב-300 שקל, יותר מ-150 שקל זה מס. זה לא סביר, אתה נכנס למחלבה של מסים, לא לתחנת דלק. בתנאים הנוכחיים, מחיר ליטר דלק אחרי כל המסים לא צריך להיות יותר מ-5 שקלים".

לנדאו הוסיף: "אני רוצה להדגיש שלא מציעים לציבור חלופה של תחבורה ועם העלאת מחיר הדלק נוצר מצב שהציבור לא יכול לנסוע ברכב. לאנשים אין ברירה, הם חייבים רכב כדי להגיע לעבודה וכשאתה מקשיב לרחשי הלב של הציבור, החבר'ה שיוצאים להפגנות, אתה רואה כמה זה קשה.

"לכן, לפי דעתי קודם כל צריך להוריד את הבלו, להוריד את המסים על הדלק באופן נמרץ - זה חשוב לצדק חברתי. צרכנים יוכלו לחסוך בין 50 ל-60 שקל על כל תדלוק, בחודש אחד זה יכול להיות בין 200 ל-300 שקל וזה הרבה כסף".

לדברי לנדאו, "את ההוזלה של הבלו ניתן להשלים במיסוי אחר - אפשר למשל לעלות את המס על מכוניות גדולות שזוללות דלק, אתה יכול לעלות את המס על מכוניות יוקרה, אתה יכול לעלות מס על מס רווחי הון בבורסה ועוד. אני אומר את זה בזהירות כי אני לא חובב גדול של מסים, אך בנסיבות הקיימות כרגע עם תחושות הציבור ועם כל הדיבורים על טייקונים, מתברר שהטייקון הגדול מכולם זה האוצר".

"מקווה שמעמד הביניים ירגיש בכיסו את המלצות טרכטנברג"

לנדאו התייחס גם לוועדת טרכטנברג לבחינת יוקר המחיה בישראל, ואמר שמשאלת לבו היא שהמלצותיה הסופיות יגרמו לאנשים להרגיש בכיסם את הורדת המסים המיידית, או שינוי תמהיל המסים לטובת כלל הציבור. "אני חושב ומקווה שהשנה החדשה תאיר פנים לא רק למעמד הביניים אלא גם אלה שמצבם קשה עוד יותר. אני מדבר על אמהות חד הוריות ועל מוגבלים וקשישים שבוודאי לא יקבלו משכנתא מהבנק.

לנדאו נשאל גם לגבי הטענות הלבנוניות על הזכויות שלהם בקידוחי הגז של ישראל ובחלק מתגליות הגז, ואמר כי "אין לטענות שלהם בסיס, לא לגבי "לוויתן" ולא לגבי "תמר" משום שהקידוחים האלה נמצאים כולם בתחום המים הכלכליים של ישראל. מה שמדאיג לגבי לבנון זו העובדה שמאחוריה מושכים בחוטים החיזבאללה ובחוטים של החיזבאללה מושכת איראן - והם מעלים את כל הטענות האלה לא מטעמי צדק בינלאומי וחוק בינלאומי, הם עושים זאת כתירוץ כדי להתגרות בנו".