גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיווק: 8,000 שקל בחודש לעוזר, עד 40 אלף לסמנכ"ל

השכר בתחום השיווק לא השתנה מהותית בהשוואה לשנה הקודמת ■ השינוי המהותי טמון במהות העבודה: לא עוד קמפיינים ואירועי תקופתיים לשמירה על קשר עם הלקוחות, אלא דיאלוג יומיומי בערוצים הדיגיטליים

"איזהו העשיר? לא מי שיש לו נכסים, אלא מי שיודע להשתמש בהם כראוי", אמר פעם המצביא הצרפתי נפוליאון בונפרטה. גם אנשי שיווק שיודעים להשתמש כראוי בכלים השיווקיים העומדים לרשותם, הם אלה שלרוב יצליחו להשיג את המטרות והיעדים.

"יש הרבה אנשי שיווק, אבל אין הרבה טובים באמת", אומר ד"ר אביחי בן-עמי, ראש המחלקה לשיווק ולפרסום בבית הספר למנהל עסקים המסלול האקדמי המכללה למינהל. לדבריו, יש יותר מדי מנהלי שיווק במדינה שלא מסתערים באמת על הדבר הבא. "זה מקצוע שלא מאפשר הירדמות לדקה אחת, ולכן הוא מעייף ושוחק רבים. הצורך הזה לחיות על הקצה, הוא צורך שקשה להתמודד איתו ולא כל אחד מצליח".

נירה צימלס, מנכ"לית מנפאואר פרופשיונל, סבורה מנגד שהבעיה היא לא באיכות אלא בהיצע המשרות. "יש הרבה מאוד אנשי שיווק מצוינים אך לא לכולם יש משרות, כי בעידן הטאלנטים מעסיקים מציבים דרישות תפקיד דרקוניות היוצרות משפך צר מאוד של מועמדים".

היתרונות

היתרונות הבולטים של מקצוע השיווק הם יצירתיות, חדשנות, דינמיות, אתגר וריגוש. "זה אחד המקצועות הכי יצירתיים שיש. השמיים הם הגבול", אומרת ענת אהרון, סמנכ"לית שיווק ומכירות של רשת מלונות רימונים, הרואה יתרון גדול גם באפשרות לייצר מערכת קשרים עסקיים ואישיים ענפה עם גורמים מחוץ לחברה.

"השיווק הבינלאומי חושף אותך לקשרים ולהיכרות גם עם תרבויות חדשות. אתה חושב גלובלי ופועל לוקלי. זה אתגר גדול", מוסיפה דפנה כץ, מנהלת השיווק הבינלאומי של סינרון. עוד לדבריה, השיווק הוא הגורם הפעיל בהתוויית ובמימוש החלק האסטרטגי והטקטי של החברה. "אתה בורג חשוב במערכת", היא אומרת.

לדברי רמי טסלר, סמנכ"ל השיווק של "מרכבים", "המשקל הסגולי של מנהל שיווק בתוך החברה, בקבלת ההחלטות ובעיצוב האסטרטגיה, גבוה מאוד. זהו ציר מרכזי בפעילות החברה ומכאן חשיבותו הרבה". לדברי גל עמית, מנהלת שיווק ומכירות של מטבחי "טופז ארט", "זה ריגוש גדול מאוד לקחת חברה מנקודה איקס לנקודה וואי. זה תחום שמרגש בכל יום מחדש ומעניין בטירוף".

לדברי רמי אברמוביץ', מנהל שיווק ומכירות של רשת "חלמיש", "בעידן המודרני, בלי שיווק אין עסק, ומכאן האתגר הגדול".

החסרונות

אחד החסרונות הבולטים של המקצוע הוא עבודה 24/7. "אני עובדת בלי הפסקה, גם בשבתות ובחגים, לא נחה לרגע ותמיד מחוברת לאי-מיילים, לפייסבוק ועונה לטלפונים. אין ברירה, התחרות אגרסיבית", אומרת כץ.

"שיווק הוא אחד המקצועות שחייבים לאהוב, אחרת הוא הופך לחיסרון, בגלל האינטנסיביות, הלחצים ושעות העבודה הארוכות", אומרת יפעת קרני, סמנכ"ל אסטרטגיה ושיווק בחברת תדיראן גרופ.

אברמוביץ' סבור שהחיסרון במקצוע נעוץ דווקא בתוצאות הלא מידיות. "לא מדובר בזבנג וגמרנו. עבודת השיווק כרוכה במהלכים ארוכי טווח שלא מאפשרים לראות תוצאות בטווח הקצר. לכן, אחת הטעויות הנפוצות של מנהלי שיווק היא לעשות מהלכי שיווק מהירים, מתוך חשיבה שהם יביאו לתוצאות מהירות. אך נדרשים אורך רוח, סבלנות והבנה של השוק בו פועלים".

גם נדב ברגר, סמנכ"ל השיווק של "יצהר", סבור שחוסר הידיעה הוא חסרונו הגדול של המקצוע. "שיווק זה לא מדע מדויק. אי-אפשר לדעת מהר אם המהלך השיווקי שלך יהיה הצלחה או כישלון. בעצם, על שום מהלך אתה לא יכול להגיד מראש 'זה יהיה שוס'. בשיווק רב הנסתר על הגלוי, והמתח עד לקבלת התוצאות גבוה. לכן, כדי להצליח במקצוע נדרש עמוד שדרה מוצק".

בהקשר זה מוסיפה קרני כי השיווק תלוי בשינויים. "במצב רוח לאומי, כלכלי, חברתי ופנים-ארגוני. השיווק יכול לעמול על תכנית עבודה, ובמהלך השנה להידרש לשנותה מהיסוד בגלל כל מיני שינויים בלתי צפויים. לכן, חלק ניכר מזמנו של מנהל השיווק מוקדש לניהול משברים. בניגוד למה שחושבים, אנחנו לא מצלמים כל היום קטלוגים בקריביים. מאידך, זה מייצר עניין בלתי פוסק בעבודה ומפחית את אלמנט השחיקה".

איך מתקדמים

המסלול הקלאסי להתקדמות בתחום מתחיל בתפקיד של מנהל מוצר/מותג - ומשם למנהל תחום, מנהל שיווק, סמנכ"ל שיווק ומנכ"ל. "כדי להתקדם נדרשים כישורים כמו יכולת ניתוח נתונים והסקת מסקנות, תשומת לב לפרטים בצד ראייה מערכתית, יכולת הבנה וחשיבה בכובעים שונים כדי להיכנס לראש של 'קהל היעד', חשיבה יצירתית וחדשנית, יכולת ביטוי גבוהה ויכולת שכנוע", אומרת יעל פרימק, מומחית לניהול קריירה באולג'ובס.

לדברי טסלר, "לא כל אחד מסוגל להתקדם עד לראש הפירמידה, כי לא לכל אחד יש חשיבת מאקרו-אסטרטגית הנדרשת בתפקידי שיווק בכירים. לכן, ההתקדמות במקצוע היא לא מובנת מאליה".

צימלס סבורה שהמעבר בין ענפים הוא המשימה הקשה באמת. "מי שנשאר יותר משלוש שנים כאיש שיווק בענף מסוים, יהיה לו קשה מאוד לעשות את המעבר כי עולם השיווק הוא עולם מקובע והתמחותי. מי שמתחיל, למשל, כמנהל שיווק בענף התקשורת ומתמחה בו, לרוב יתקע שם או מקסימום יעבור לענף משיק".

שחר אורן, סמנכ"ל השיווק של דור אלון, לא מסכים. "שיווק זה שיווק, ולא משנה אם אתה מוכר מכשיר סלולרי או דלק. אם ניחנת בחשיבה שיווקית אסטרטגית טובה, אין סיבה שלא תצליח לעשות את המעבר מענף לענף, מה גם שלמעסיקים כדאי לקלוט אנשי שיווק מענפים אחרים כי הם פחות מקובעים לענף ספציפי ומביאים איתם משהו אחר".

מה השתנה

מבחינת נתוני השכר, לא נרשם השנה שינוי מהותי בהשוואה לשנה קודמת. השינוי טמון דווקא במהות העבודה. לדברי פרימק, "אם בעבר שיווק היה כרוך בפעילויות המתרחשות אחת לתקופה כמו קמפיין ואירועי השקה, היום השיווק מורכב מפעילות 'תחזוקה' יומיומית המחייבת יד תמידית על הדופק. כניסתן של פלטפורמות אינטרנטיות וערוצים דיגיטלים חדשים לזירה, העצימו את הצורך של העוסקים במלאכה בתקשורת המבוססת על דיאלוג שוטף עם הלקוחות".

עוד לדבריה, כיום לא מדובר בעוד אתר חברה שמציג מידע סטטי, אלא בעמוד פייסבוק אינטראקטיבי, בפורום, בצ'ט עם נציגי שירות, באפליקציות, בתוכן עם אפשרויות לתגובות, בבלוג חברה וכדומה. "השינויים הללו דורשים ממנהל השיווק להתעדכן בחידושים, להשתנות ולהתאים את אסטרטגית השיווק לשוק שמשתנה בקצב מסחרר".

אהרון מוסיפה כי חייו של מנהל השיווק הופכים יותר ויותר און-ליין. "האינטרנט הפך לפלטפורמה משמעותית יותר בשיח עם הלקוחות".

לדברי ליאת רובינשטיין-ברוש, מנהלת יחידת ההשמה במנפאואר פרופשיונל, עולם השיווק שייך היום לצעירים. "המקצוע דורש חדשנות, זריזות וחשיבה און-ליין המאפיינת יותר צעירים".

אורן לא מסכים עם דבריה. "זה עניין של גישה ולא של גיל. גם מבוגרים יכולים ללמוד, להתעדכן ולאמץ את הגישה הנכונה והעדכנית".

לדברי צימלס, שינוי נוסף חל בתפיסה של ארגונים את פונקצית השיווק בתוך הארגון. "בעולם התחרותי של היום, הפוזיציות שאנשי שיווק תופסים הן חשובות ומשמעותיות יותר בארגון. לכן, אנחנו רואים שהרבה מנכ"לים באים היום מתחום השיווק והמכירות לעומת תחום התפעול בעבר".

השכר הממוצע בענף השיווק

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים