גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החיים המשובחים של שכירי מעמד הביניים בחו"ל: 30 ימי חופשה בשנה, 50% החזר על הוצאות הילד, חופשת לידה של 3 שנים, פנסיה ב-100% מהשכר

הצצה ראשונה למגזין Leaders שיחולק הערב למנויי "גלובס": כך נראים חייהם של עובדי מעמד הביניים בחו"ל ■ בחג, באתר "גלובס": סקר השכר של כל ענפי המשק, מקומות העבודה האטרקטיביים ודירוג המנהלים המצטיינים

המחאה הציבורית הדרמטית באשר ליוקר המחיה בישראל ייצרה לא מעט שאלות הנוגעות לתנאי העבודה בארץ ביחס למדינות אחרות בעולם. לשם ההשוואה, אספנו מספר תנאי תעסוקה מעוררי קנאה ממדינות שונות, שאולי יספקו חומר למחשבה לגורמים הרלוונטיים.

בהסתכלות כללית, מדינות צפון ומערב אירופה מככבות, באופן די צפוי, עם תנאים נדיבים לעובדים. מי שחושב שימצא יחס ישיר בין רמת החיים במדינה (למשל לפי תל"ג) לבין תנאי העבודה, יגלה שדווקא מדינות כמו יפן, דרום קוריאה וגם ארה"ב לא נדיבות כלפי עובדיהן במידה דומה. מדינות אחרות מספקות תנאים נדיבים בהתאם לנסיבות ייחודיות שלהן. ומה בישראל? הנה זה לפניכם.

אוסטרליה: החזר של 50% על הוצאות הילד

אוסטרליה / צלם: בלומברג

ההטבה: לפי המשרד לסיוע למשפחה (family assistance), כן, יש כזה: במשפחות עובדות (כאשר שני ההורים עובדים) ניתן לקבל החזר של 50% על ההוצאות לילד. בעיקרון, ההטבה מכוונת לבעלי הכנסה נמוכה יחסית, כזו שעם משרה וחצי (ההורה השני רק חצי משרה) מגיעים לכ-80 אלף דולר אוסטרלי בשנה (73 אלף דולר אמריקני).

מקור ההטבה: הבטחת בחירות של ראש הממשלה לשעבר קווין רוד, בהיותו מנהיג הלייבור. איזה פלא, לפעמים פוליטיקאים גם מקיימים הבטחות בחירות.

ומה בישראל: אין דבר כזה. שדולות הנשים נלחמות למען זה, ובקיץ האחרון גם תנועת המחאה, אבל בינתיים אין שינוי.

בריטניה: המעסיק חייב לגלות גמישות כלפי הבקשה לעבוד מהבית

בריטניה / צלם: רויטרס

ההטבה: חוק גמישות בעבודה. עובד יכול לבקש לעבוד חלק מהזמן מהבית, או לעבור למשרה חלקית והמנהל חייב לגלות גמישות. אם יסרב, עליו להסביר מדוע. חובת ההוכחה עליו. אם מעסיק מגלה גמישות בכל הקשור לבקשות העובדים לשינויים בתנאי ההעסקה, הוא יקבל גם הטבות מס. התופעה הזו מתבלטת במיוחד בקרב נשים אחרי חופשת לידה, אז מאפשרים להן חזרה הדרגתית, כמו שיבה לעבודה ב-80% משרה.

מקור ההטבה: כתוצאה משעות עבודה ארוכות בבריטניה, חלק מהפתרון לאיזון בין עבודה לחיים פרטיים הוא ליצור גמישות בעבודה, כדי שתיווצר חברה בריאה. הממשלה רוצה לעודד פתרונות מסוג זה.

ומה בישראל: מלי אלקובי, מנכ"לית דינמיקס: "אין פה בכלל חוק כזה. המעסיק קובע אם המשרה היא מלאה או לא. כרגע יש רק משרת אם, שמאפשרת הפחתה של שעת עבודה ביום, למשך השנה שלאחר חופשת הלידה".

ההטבה: תשלום חד פעמי של 1,000 ליש"ט אם בשל חזרה לעבודה התבטלה הטבה כלשהי, כמו למשל על גידול ילד.

מקור ההטבה: עידוד אפקטיבי של אזרחים לחזור כמה שיותר מהר למעגל העבודה.

מקור ההטבה: אלקובי: "אין דבר כזה. מצד שני, פה יש דמי לידה, מענק לידה וגם קצבת ילדים, שלא קיימים בכל העולם. מה שכן, ישנן מדינות, כמו אוסטרליה, שבהן ההחזר לגן ילדים הוא עד לתקרת שכר מסוימת, מה שמאפשר למעוטי יכולת לקבל יותר".

צרפת ודנמרק: 30 ימי חופשה בתשלום בשנה

צרפת / צלם: רויטרס

ההטבה: בצרפת ובדנמרק מעניקה המדינה לעובדיה לא פחות מ-30 ימי חופשה בתשלום בשנה. גם לאזרחי פינלנד, נורווגיה ושבדיה אין מה להתלונן. להם יש 25 ימים כאלה. תשוו את זה ל-10 ימים כאלה ביפן ולאפס עגול בארה"ב. בצרפת יש חיסרון אחד מהבחינה הזו: בעוד ששם רק יום חג אחד הוא חופשה בתשלום (דווקא ה-1 במאי, משל מדובר בברית המועצות), במקומות אחרים זה יכול להגיע אף ל-13. כך, בפורטוגל ואוסטריה יש למעשה 35 ימי חופשה במצטבר. גם לספרדים ולפינים אין הרבה מה להתלונן - יש להם 34 כאלה. יפן, כאמור, לא נדיבה מאוד בימי חופשה, אבל רק בתחילת הדרך. אחרי 18 חודשי עבודה, בכל שנה נוסף עוד יום חופש, עד שמגיעים ל-20 ימי חופש.

מקור ההטבה: ימי החופשה הרבים בצרפת ודנמרק (וגם בפינלנד) מגיעים כחלק ממודעות גבוהה הקיימת במדינות אלו לחשיבות שבמתן הטבות בתנאים סוציאליים, תוצאה של תרבות המקדשת את חיי הפרט ופחות מעודדת קרייריזם מארה"ב או מישראל, למשל. המחיר של ההטבות הללו מתבטא במיסוי ובעלות מחייה גבוהים.

ומה בישראל: 14 ימי חופשה בארבע השנים הראשונות, מספר שעולה עם השנים. עם ותק של 15 שנה במקום עבודה, אפשר להגיע למקסימום 28 ימי חופשה.

הודו: 15 ימי חופשה בתשלום כדי לטפל בהורים

הודו / צלם: רויטרס

ההטבה: ממשלת ביהר, מדינה בצפון-מזרח הודו, עם אוכלוסייה של יותר מ-100 מיליון איש, מעניקה לאזרחיה את הזכות לקחת פעם בשנתיים 15 ימי חופשה בתשלום על מנת לטפל בהורים או בהורי בן/בת הזוג, וזאת בנוסף לימי החופש הקבועים.

מקור ההטבה: בתרבות ההודית יש מקום נרחב לכיבוד ההורים ולטיפול בהם והחוק מבטא זאת היטב.

ומה בישראל: בעבור הורה סיעודי של העובד או של בן/בת זוגו, רשאי העובד להיעדר שישה ימים ממכסת ימי המחלה שלו. עובד יהיה זכאי להישאר לטפל באביו או באמו רק אם הפכו לתלויים לחלוטין בזולת ואינם מאושפזים במוסד סיעודי.

אוסטריה: תוספת ימי חופשה על עבודה בשעות הלילה

אוסטריה / צלם: רויטרס

ההטבה: מי שעבודתו כוללת זמן עבודה ממושך בלילה, זוכה לעוד שניים-שלושה ימי חופשה בשנה, תלוי כמה מהעבודה מתבצע בלילה. לאחר חמש שנים של עבודה מסוג זה, הם זכאים לארבעה ימים ולאחר 15 שנה הם זכאים לשישה ימים.

מקור ההטבה: הבנה שעבודה קשה, בעיקר על חשבון שעות שינה תקינות, לא תורמת לבריאות העובדים ומתוך כך יש להקל עליהם במידת האפשר בזמני מנוחה ולאפשר להם להיבדק בריאותית במידת הצורך.

מקור ההטבה: בארץ מקובל במקומות רבים להציע תעריף גבוה יותר על עבודה בשעות הלילה או להגדיל את מכסת ימי החופשה, אבל החוק אינו מחייב זאת. כל שהחוק דורש זה חלוקה הוגנת בנטל העבודה בלילה בין העובדים.

הולנד: תוכנית פנסיה של בין 70% ל-100% מהשכר טרם הפרישה

הולנד / צלם: רויטרס

ההטבה: אמנם התוכנית הציבורית בהולנד מעניקה לפורש לפנסיה רק 30% מהשכר שהיה לו קודם לכן, אבל הרוב הגדול של העובדים לא נזקקים לה. לרובם יש תוכניות במקומות העבודה המאפשרות להם לקבל 70% עד קרוב ל-100% מהשכר שקיבלו לפני הפרישה.

מקור ההטבה: תוכניות הפנסיה עוצבו באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה והושפעו במידה רבה ממצב המדינות בשנים שלאחר המשבר הכלכלי הגדול של 1929. במדינות כמו הולנד, שפחות סבלו מאינפלציה גבוהה, הייתה נטייה לעצב מערכת פנסיה שסומכת על הקרנות של השוק הפרטי ופחות על הממשלה. הבום הכלכלי שחוותה הולנד לאחר המלחמה, כמו רוב מדינות מערב אירופה, איפשר לה להעניק תוכניות פנסיה נדיבות.

ומה בישראל: ביטוח לאומי נותן סכום מוגבל כקצבת זקנה. מעבר לכך, קיים החיסכון הפנסיוני. מאז 1995, השיטה הנהוגה בישראל היא פנסיה צוברת, שבמסגרתה העובד והמעביד מפרישים סכומי כסף משכרו של העובד לגוף לחיסכון לטווח ארוך שמנהל את הסכום הצבור. בשיטה הישראלית החדשה אין לעובד זכויות מוגדרות לתקופת הגמלאות, והקיצבה שאותה יקבל תיגזר מהסכום שנצבר עבורו באמצעות השקעה בשוקי ההון לאורך השנים.

ימים יגידו אם שיטה זו משרתת את העובדים בצורה טובה. בעבר היו נהוגות בישראל תוכניות פנסיה תקציבית ו"פנסיה ותיקה", שבמסגרתן זכויותיו של החוסך לתקופת הגמלאות היו ברורות ומובטחות כבר מתחילת החיסכון. שיטות אלו רלוונטיות לעובדים רבים בישראל אך נמצאות ב-Run off (תהליך סגירה ארוך טווח, במסגרתו נותנים שירות לעמיתים קיימים ולא מקבלים עמיתים חדשים).

צ'כיה: חופשת לידה של 3 שנים

צ'כיה / צלם: בלומברג

ההטבה: אמנם מדינות צפון-אירופה ידועות כנדיבות במיוחד במימון חופשת הלידה וגם תקופת החופשה היא ארוכה (בשבדיה למשל מדובר ב-16 חודשים), אבל בכמה ממדינות מזרח אירופה מקובל שאם נשארת עם הילד זמן רב בהרבה. בצ'כיה, למשל, היא תישאר איתו במקרים רבים שלוש שנים. המימון מטעם המדינה נדיב פחות - 256 אירו לחודש לשנתיים הראשונות.

מקור ההטבה: ניתן למצוא מתאם גבוה בין המדינות שמעניקות את התנאים הטובים ביותר ליולדות (גרמניה, צ'כיה, סלובקיה, סלובניה ואוסטריה), לבין שיעור הפריון הנמוך שם. ההיגיון הוא פשוט: כשהנטייה היא שלא להביא לעולם ילדים, דבר שמכביד בטווח הארוך על הכלכלה במדינה, כדאי לה לעודד פריון גם בתנאי העבודה (והחופשה).

ומה בישראל: אורכה של חופשת לידה הוא 12 שבועות בלבד.

* מקור הנתונים: CIA World Factbook

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות