גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדלעת זהובת התלתל

מה בין שפע הדלועים בגינה שלי, לזרעי דלעת מוברחים ולהתפטרות של זהבית כהן

האמת היא שאני פושע. גונב גבולות עם מטענים גנטיים מוזרים ולא שומר בעליל על חוקי משרד החקלאות העולמי, האוסר העברה של צמחים וזרעים ללא פיקוח. מצד שני, אפשר לומר שאני מעשיר את המטען הגנטי של דלועי ארצנו ומכניס זנים חדשים לרפרטואר. בכל פעם שאני טס לחו"ל, אני מחפש בשווקי האיכרים כל מיני זרעים מקומיים ומעביר אותם את הגבול, אף שחוששני שאני עובר בזה על חוקי מדינתנו. שמחה גדולה עוטפת אותי בכל פעם שאני מצליח לגדל מהזרעים האלה ירק לא מקומי, שעושה לי קצת תחושת חוץ לארץ.

בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעה יוצאת דופן בעולם הדלעות המקומי. נראה שלא רק אני מבריח זרעי דלעת מוזרים, כי מה שקורה בשוק בעונה הזאת, קצת לפני ליל כל הקדושים והפמפקינים האמריקאי, הוא פשוט התפוצצות גנטית של דלועים. הענקתי הקיץ את השטח המרכזי של הבוסתן לדלועים, גם בגלל שלא יכולתי לגדל בערוגות האלה עגבניות או חצילים כמו בשנה שעברה.

לא טוב לגדל אותם סוגי ירקות באותה ערוגה שנה אחר שנה. חוץ מזה, הצטברו אצלי אין-ספור זני זרעים שהיה צריך כבר לשתול. כל הקיץ צפיתי בדלועים משמינים ותופחים. דלעת תאילנדית ודלעת צרפתית, דלעת יפנית ודלעת ערמונים. דלועים שזרעיהם הגיעו מווייטנאם ודלועים משווקי האיכרים בארצות הברית.

זה באמת היה מרתק לא לדעת מה ייצא משתילי הדלעת האלה. הרי לא באמת עקבתי באופן מדעי איפה טמנתי את הזרע הזה ואיפה את ההוא, מה שיצא - יצא. ואכן יצאו כל מיני מפלצות, שכל קשר בינן לבין הדלעת שאנחנו מכירים מקרי בהחלט.

אני חייב להגיד שלא כל הצמחים הנהדרים שגדלו, נתנו פרי. חלקם הוציאו עשרות פרחים צהובים-כתמתמים שנראו מבטיחים ביותר, אבל בסוף הבשילה מהם רק דלעת אחת קטנטונת במקרה הטוב. אני חושד שחלק מהזרעים שהגיעו אליי בדרך לא דרך, כנראה היו דור שני לזנים שפותחו על-ידי חברות הזרעים באמריקה. זרעים שהשתילו בהם באג גנטי כך שלא יוכלו להניב פרי, כדי לשמר את זכויות הקניין של המפתחים ולשמור את הגנים של המינים שפיתחו. החברות הרי משקיעות סכומי עתק בפיתוח, ומתפרנסות מזה.

אבל על אף הערוגות העקרות האלה, היו גם ערוגות שהניבו המוני דלועים: ארוכים, גמדיים, כתומים, מפוספסים בירוק-צהוב ועוד כהנה וכהנה זנים עלומים. חוששני שכל הזנים האלה גם הפרו אחד את השני ויצרו בני כלאיים לא גזעיים בעליל.

לדלועים אין מזג אגרסיבי

כבר כמה זמן אני מבשל עם הדלועים האלה. אין ברירה אלא להשתמש בהם, כדי להוריד קצת ממפלס הערימות שהצטברו בפתח ביתי. אבל ככל שאני מכניס אותן לסירים ולמחבתות, המפלס לא יורד כהוא זה. למזלי, לדלועים אין מזג אגרסיבי והם שוכבים להם בשקט ומחכים לרגע שבו ייכנסו למחבת.

מהקטנים אני עושה ממולאים. מהגדולים פסטות מעניינות ביותר. אבל הכי-הכי אני אוהב לעשות מדלעת צ'רשי עם זירעוני קימל, שום וים פלפלים אדומים חריפים. אין כמו צ'רשי כדי לבלוע חצי דלעת ענקית. אפילו חלות דלעת וכוסמין עשיתי, וגם לחמניות דלעת ובזיליקום.

זה המקום להזכיר איזו התערבות טיפשית שערכתי לפני שבועיים עם מישהו גדול ובקי ממני בענייני כלכלה. הוא טען שתוך כמה חודשים זהבית כהן הגדולה והמדופלמת לא תהיה עוד יו"ר תנובה. ואני, תמים וחסר הבנה שכמותי, גרסתי שראשה לא ייערף כל-כך מהר. התערבנו על סכום נאה, והנה, רק שמתי את כספי על השולחן, ושבועיים לאחר מכן הפתיעה זהבית כהן עם מכתב ההתפטרות שלה.

מיד התמלאו העיתונים בכתבות אכזריות הצופות את קצה. ולא שאני מרחם עליה, היא הרוויחה את זה ביושר. אבל האם זו אותה זהבית שכולם היללו והעריצו עד לא מזמן? אותם עיתונאים ששיבחו וקילסו אותה בעבר, מכים בה עכשיו בתענוג.

אבל מה לדלעת ולזהבית כהן? איך הגענו מהקלבסה ומהצ'רשי הטריפוליטאי לטייקונית הקוטג'? הפעם באמת הגזמתי לחלוטין. אולי עכשיו יהיה לה זמן לגדל קלבסות או לפחות להכין צ'רשי. וברשותכם אני אעזוב את ההתערבות האומללה הזאת ואודה ושדלעת לא הולכת לי עם קוטג'. ולכם אני מציע, לכו לשווקי האיכרים, הצטיידו בכל הדלועים שאתם יכולים לקנות, שימו אותם במרכז שולחן האוכל שלכם ותתחילו להכניס אותם לסירים. ואל תתערבו לי על דברים שאתם לא מבינים בהם.

מתכונים

דלועים קטנים ממולאים

חומרים: 10-8 דלועים קטנטנים, 500 גרם בשר טלה טחון גס פעמיים, 1 בצל גדול קצוץ דק, 1 ליטר מרק עוף ביתי מסונן ומחומם, 1 כוס פיסטוק קלוי ושבור, חצי כוס צימוקים בהירים קצוצים גס, חצי כוס שמן זית עדין, חצי כוס עלי פטרוזיליה קצוצים דק, חצי כוס שומר קצוץ דק, 1 כוס אורז עגול.

לתערובת התבלינים: קורט מוסקט מגורד טרי, קורט קינמון, 5 תרמילי הל מקולפים, 1 כפית זירעוני שומר, 1 כפית גדושה פלפל שחור, מלח ים גס לפי הטעם.

הכנה: מרתיחים מים ושופכים על האורז העגול, משהים כעשר דקות מכוסה בניילון, מסננים. מטגנים את הבצל ואת השומר הקצוצים בשמן זית עד שהם מזהיבים קלות. כותשים את כל התבלינים במכתש ובעלי. מערבבים את האורז החלוט עם הבשר הטחון, תערובת התבלינים שכתשתם, הבצל והשומר המוזהבים, עלי הפטרוזיליה, הפיסטוק הקלוי והצימוקים הקצוצים.

מתבלים במלח ים גס לפי הטעם. חותכים את מכסה הדלועים, מנקים בעזרת כף את כל הגרעינים והחוטים שבמרכזם וממלאים בתערובת המילוי שהכנתם. מכסים כל דלעת במכסה שלה. מניחים את כל הדלועים הממולאים בתבנית חרס ומציפים בציר עוף. אפשר ורצוי לדקור את הדלועים במזלג או בסכין דקה וחדה, כדי שהציר ייכנס לתוכם.

מטפטפים מעט שמן זית מעל כל דלעת ואופים בתנור מחומם מראש לטמפרטורה של 200 מעלות במשך כעשרים דקות. מכסים בנייר כסף ומורידים את הטמפרטורה ל-180 מעלות. ממשיכים באפייה עוד כשעה עד שעה וחצי, או עד שהדלועים והאורז מוכנים. מגישים עם יוגורט מתקתק.

ממרח דלעת

חומרים: 1 קילו דלעת, חצי כף פפריקה חריפה, חצי כף פפריקה מעושנת ספרדית, 5 שיני שום קלופות, 3/4 עד כוס שמן זית עדין, 2 פלפלים אדומים חריפים, קצוצים דק ללא גרעינים, 1 כפית זירעוני קימל קלויים, מלח ים גס לפי הטעם, 1 גוש גבינה בולגרית (רצוי של המאירי).

הכנה: חותכים את הדלעת לקוביות בינוניות, מניחים במחבת רחבה ועבה עם שמן הזית ומבשלים תוך כדי ערבוב בכף עץ מדי פעם, עד שהדלעת מתחילה להתפרק. מוסיפים את שיני השום הקלופות, הפלפלים הקצוצים, שני סוגי הפפריקות והקימל וממשיכים בבישול עד שהדלעת מתפרקת לגמרי (להבה לא גבוהה מדי). מתבלים במעט מלח ים גס, מורידים מהאש ומעבירים לקערה. מפוררים את הגבינה בגושים גדולים לתוך הדלעת ומערבבים בעדינות. אין צורך להגיע למרקם אחיד.

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר