יום תנודתי (ה') בבורסה של תל-אביב הסתיים בירידות שערים, למרות העליות שמאפיינות את בורסות אירופה. ברקע, למשבר החוב באירופה נוספו השבוע גם דאגות המשקיעים מחידלון הפוליטיקאים בארה"ב שנמנעים מלקצץ בתקציב הפדרלי. כך למשל, היום הגיבו השווקים להודעת בדבר הורדת דירוג האשראי לפורטוגל, בעוד בארה"ב נודע אתמול כי הבנקים הגדולים צפויים לעבור "מבחני לחץ" בגין חשיפתם לנכסים באירופה. היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט לרגל חג ההודיה, ואילו מחר צפוי המסחר להינעל מוקדם מהצפוי (20:00 שעון ישראל).

בזירה המקומית, נמשכה היום עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי עם דיווחים של חברות בולטות דוגמת החברה לישראל ועזריאלי, לצד פקיעה שלילית של אופציות המעו"ף לחודש נובמבר בתחילת המסחר. האופציות פקעו בירידה של 0.7% ברמה של 1,021.28 נק' למדד ת"א 25.

מדד המעו"ף השלים היום צניחה של 10.2% ב-9 ימי המסחר האחרונים ונכנס לכן לקטוגוריה של "תיקון טכני". ערן יעקובי, סמנכ"ל מחקר בדש ברוקראז', אומר בשיחה עם "גלובס" כי "הירידה היום בשוק למול העליות באירופה היא עקב הפעילות של שחקני המעו"ף. אנחנו קוראים לזה 'ריקושטים של פקיעה'. הם עושים התאמות לאחר שכנראה לא הצליחו לסגור את כל הפוזיציות. רואים גם שהמחזור נמוך יחסית. אנחנו לא רואים את המוסדיים עושים פעילות משמעותית בשוק"

המשקיעים המשיכו להגיב היום לחדשות מאירופה, שם הורידה פיץ' את דירוג האשראי לרמה של "+BB" מרמה קודמת של "-BBB", דירוג הנחשב כ"דירוג זבל". בנוסף, מותירה סוכנות הדירוג תחזית שלילית לדירוג החדש - עם סיכון להורדה נוספת שלו בתוך כ-90 יום.

עוד מתנוססת באירופה הידיעה מאתמול כי ממשלות בלגיה וצרפת חלוקות ביניהן על היקף השתתפותן בחילוץ הבנק הבלגי-צרפתי דקסיה (סימול בבורסת בלגיה: DEXB), שהסכמה עקרונית על פירוקו נעשתה באוקוטובר האחרון. על פי דיווח בעיתון הבלגי De Standaard, שורר חוסר הסכמה עדכנית בין ממשלות בלגיה וצרפת לגבי היקף ההשתפותן שלהן בחילוץ הבנק. גם נסיקת התשואות על האג"ח הגרמניות ל-10 שנים במסגרת הנפקה מצומצמת אתמול, מטרידה את ציבור המשקיעים.

המדד המשולב עלה

מאירופה לארה"ב, שם הגיבו אתמול המשקיעים לדיווח כי הפדרל ריזרב יבצע "מבחני לחץ" נוספים ל-31 מוסדות פיננסים בארה"ב, ביניהם 6 מהבנקים הגדולים בארה"ב. זאת, במטרה לבחון את עמידותם ונזילות ההון שלהם לאור חשיפתם הגבוהה לנכסים באירופה - בצל משבר החוב.

בזירת המאקרו המקומית, בנק ישראל פרסם אתמול כי המדד המשולב למצב המשק בחודש אוקטובר עלה ב-0.1%, כאשר נתוני המדד בחודשים האחרונים מצביעים על המשך התרחבות הפעילות במשק, אך בקצב מתון יחסית לזה שנרשם במחצית הראשונה של השנה. העלייה במדד החודש משקפת עליות במדד הייצור התעשייתי ובמדד הפדיון, שקוזזו על ידי ירידות במדדי יצוא השירותים ויבוא הסחורות.

החברה לישראל ואסם דיווחו; קבוצת דלק צנחה

מבין המניות הבולטות היום בבורסה, סולבר זינקה בעקבות עסקה למכירתה; CHS תרכוש את סולבר הישראלית לפי שווי שוק של חצי מיליארד שקל, בעוד החברה נסחרה אתמול לפי שווי של 221 מיליון שקל.

בראש המדווחת, החברה לישראל שמסכמת את הרבעון השלישי של השנה עם עלייה של 21.1% בהכנסות ל-3.08 מיליארד דולר לעומת 2.54 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2010. בשורה התחתונה, מדווחת החברה על זינוק של 47% ברווח הנקי ל-156 מיליון דולר.

אסם דיווחה לפני פתיחת המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה - הרבעון בו התרחשה המחאה החברתית בישראל - עם עלייה של 5.9% בהכנסות ל-1.04 מיליארד שקל לעומת 986 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2010. אסם מנוהלת על ידי גזי קפלן. בשורה התחתונה, רושמת החברה עלייה של 12.2% ברווח ל-101.8 מיליון שקל לעומת 90.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

עזריאלי דיווחה גם היא על תוצאותיה הפיננסיות, כאשר ה-NOI (הכנסות משכר דירה, הקמה ורכישה של נכסים חדשים) הסתכם ב-250 מיליון שקל, עלייה של 12% ביחס ל-NOI של 224 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשורה התחתונה, עזריאלי מדווחת על רווח נקי של 188 מיליון שקל, בהשוואה ל-251 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

אפי פיתוח, החברה הבת של אפריקה ישראל הנמצאת בשליטת לב לבייב, דיווחה היום על התקדמות משמעותית במו"מ מול עיריית מוסקבה לרכישת חלקה של העירייה בקניון "אפימול סיטי" במוסקבה (25%) וכן מתחם חנייה סמוך בן 2,700 מקומות חנייה. אפי פיתוח פרסמה היום כי היא מקדמת באופן משמעותי את המשא ומתן עם עיריית מוסקבה בעניין רכישת החניון התת-קרקעי של קניון "אפימול סיטי". על פי ההבנות המקדמיות שהושגו בין הצדדים, אפי פיתוח (במישרין או בעקיפין) תשלם בתמורה לחניון סך כולל של 4 מיליארד רובל (השווה לכ-128 מיליון דולר).

החברות בשליטתו של יצחק תשובה המשיכו לרכז עניין, במרכזן דלק נדל"ן אשר מגבשת הסדר חוב עבור בעלי האג"ח שלה. אתמול דיווחנו כי מרבית מניותיו של תשובה בקבוצת דלק (בה הוא מחזיק כ-64%) משעובדות לבנקים, ולפיכך לאחרון אין ככל הנראה את הנזילות הנדרשת כדי להזרים סכומים גבוהים לבעלי האג"ח של דלק, במסגרת ההסדר.

בין המדווחות אתמול לאחר המסחר, ניתן למצוא את קמור מוטורוס . בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד נקי של כ-33 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-38 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה דיווחה גם על הכנסות של 179 מיליון שקל - עלייה של 21.6% לעומת הכנסות של כ-147 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

(שחיקה של 28% ברווחי חברות הסלולר ברבעון השלישי)

גם אל על דיווחה אתמול, כשהיא רושמת רווח של 21 מיליון דולר. בשורת ההכנסות, רשמה החברה עלייה של 6%, בסך הכל הסתכמו ההכנסות ב-602 מיליון דולר ברבעון השלישי לעומת 566 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לפורטל הפיננסי]