גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל "מעצמת שיט"? לא להיסחף

מדליות נפלאות באליפות העולם זה מצוין, אבל כל האמירות על כך שישראל היא מעצמה, משכיחות את העובדה שרוב ההצלחות שלנו מרוכזות בשני תתי-ענפים

יש נטייה די טבעית לקבוע שישראל היא "מעצמת שיט". בעולם שבו צריך שורה תחתונה וכותרת, אין שום דבר שמתלבש טוב יותר מקביעה כזאת. ולמען האמת, קשה להתכחש לנתונים האובייקטיביים: מאליפות העולם האחרונה בפרת' שבאוסטרליה חזרה המשלחת הישראלית עם שתי מדליות, זהב של לי קורזיץ וארד של נמרוד משיח. נתון מצוין בהתחשב בכך שישראל לקחה 2 מדליות מתוך 30 בסך הכל שחולקו באליפות.

הנתון האובייקטיבי השני שאין להתכחש אליו: שתי המדליות מגיעות מאותו תת-ענף שבו ישראל היא באמת מעצמה - גלשנים מדגם ניל-פרייד (ולמען ההגינות נזכיר שישראל גם זכתה פעמיים במקום 4 במפרשיות מדגם 470).

אם מסתכלים על היריעה הרחבה יותר, התחרויות בדגם הניל-פרייד היוו חלק מזערי מהאליפות וענף השיט בכלל. בפרת' התחרו בעוד 8 מקצים אחרים, ובחלקם לישראל אפילו לא היו צוותים שהתייצבו לנקודת הזינוק. כך שהקביעה בעניין "מעצמת השיט ישראל", היא די סובייקטיבית.

***

גור שטיינברג, האחראי על ההכנות האולימפיות באיגוד השיט, הסביר לאחר אליפות אירופה בגלשני רוח לפני שלושה חודשים, כי ביחס למדינות המובילות, ישראל היא רק בדרג השלישי בענף השיט. שטיינברג סומך את טיעוניו על מדינות שבהן השיט כענף הוא רחב הרבה יותר, הן מבחינת כמות הפעילים והן מבחינת כמות הדגמים. למשל, אין ספק שהמעצמה העולמית מספר 1 בשיט היא בריטניה: באליפות בפרת' סיימו הבריטים עם שש מדליות - מספר דומה לכמות המדליות שהביאו גם מהמשחקים האולימפיים ב-2008 בבייג'ין.

בעוד שאצלנו אפשר לספור את מועדוני הגלישה והשיט על אצבעות שתי ידיים, האי הבריטי משופע ב-1,500 מועדוני שיט ומעגני יאכטות. עוד מונרכיה מצליחה בשיט היא הולנד, שבפרת' זכתה בשלוש מדליות לרבות בתחרות הגלישה לגברים. אחריהן בדירוג העולמי נמצאות אוסטרליה, ספרד, פולין, אליהן מצטרפות ארה"ב, ניו זילנד וברזיל - כל המדינות הללו מציגות בקביעות הצלחה הישגית בדמות מדליות וגם עומק, המתבטא בהשתתפות במגוון רב של דגמים ותחרות ברוב, אם לא בכל, עשרת הדגמים האולימפיים.

איפה ישראל? אם לוקחים את טבלת המדליות באירועי השיט הגדולים בעשור האחרון (2 משחקים אולימפיים ו-3 אליפויות העולם הגדולות) - ישראל נדחקת לעשירייה הראשונה (מקום ה-8) עם 7 מדליות (ראו גרף). הרחק אחרי בריטניה שגזרה 27 מדליות בשיט בעשור האחרון.

מעצמות השיט הגדולות

***

אפשר לסמן את חוסר העומק בשיט הישראלי כבעיה, ואפשר גם לסמן אותו כהחלטה מודעת מצוינת: למה להתפזר על פני עשרה דגמים אם אפשר לרכז מאמץ לשני דגמים שיביאו הצלחות וכותרות.

הבעיה העיקרית של איגוד השיט בישראל היא כמות הפעילים הזעומה. למרות ההצלחה המתמשכת, ולמרות שהספורט הימי בארץ מפותח, רבים עוסקים בשיט יאכטות ולא בדגמים האולימפיים. רק כ-403 ספורטאים פעילים השתתפו בלפחות ארבע תחרויות של האיגוד ב-2010 (ארבע תחרויות הוא המדד שמקנה לאיגוד תקצוב בגין פעילות הספורטאים). מספר הפעילים הקטן והעובדה שהאיגוד והמועדונים מתמקדים במספר מצומצם של דגמים, מביאים לכך שהתחרות הפנימית פורחת ומשביחה את שייטי ה-470 והגולשים, שכן הם צריכים למדוד עצמם כל העת ביחס לאחרים. כל אלה מביאים לכך שישראל היא "מעצמת שיט". אבל בקנה מידה קטן.

***

ההצלחה של ישראל בענף השיט, לפי שטיינברג, מתבססת על מרכיבים עיקריים אחדים, כשראש וראשון להם הוא העובדה שהענף הוא קטן ברמה הבינלאומית ולכן קל יחסית לישראל להתבלט בו. כמעט מחצית מהמדינות האולימפיות כלל לא פעילות בענף: איגוד השיט הבינלאומי, האחראי על הדגמים האולימפיים, מונה 134 מדינות חברות, לעומת 205 מדינות החברות בתנועה האולימפית, 212 באתלטיקה, 208 בכדורגל.

אלו שקובלים על כך שהענף רחוק מהרדאר ואפילו לא משודר בטלוויזיה, מתעלמים מנקודה אחת בסיסית: היקף הפעילות הכלכלית של ענף השיט העולמי הוא כמעט אפסי. סך ההכנסות של איגוד השיט העולמי, שמכיל בתוכו את הדגמים האולימפיים, ב-2011 הוערך בדיווח השנתי האחרון בכ-1.5 מיליון דולר (לעומת הוצאות של 4 מיליון דולר). בשנה האחרונה עמדו ההכנסות של איגוד השיט העולמי מטלוויזיה על 150 אלף דולר בלבד בשנה. סכום שבאנגליה מכניסה הפרמיירליג בערך ב-10 דקות של שידור משחק כדורגל אחד.

ההצטמצמות הכלכלית הזאת מביאה לא מעט מדינות להפנות את המשתתפים בענף למספר דגמים מצומצם. כך גם בישראל: אלופי העולם הראשונים אי פעם בספורט הישראלי הגיעו מהשיט - צפניה כרמל ולידיה לזרוב במפרשיות מדגם 420 בשנת 1969. אותה הצלחה הביאה להתמקצעות ופעילות בדגם המפרשיות 420 (שהוחלף אח"כ ל-470); הדגם השני הוא גלשני הרוח - ההצלחות של גל פרידמן ועמית ענבר בגלשני מיסטראל, וממשיכי דרכם נמרוד משיח, שחר צוברי, לי קורזיץ ומעיין דוידוביץ' בניל-פרייד.

"הטרגדיה" הספורטיבית בהתמקצעות כזאת היא די ברורה ועליה נאלצת ישראל לשלם מחיר כבד: העובדה שרק מתחרה אחד מכל מדינה יכול להגיע למשחקים האולימפיים, יצרה את האבסורד לפיו מחזיקה ישראל בדירוג העולמי (נכון לדירוג האחרון של 23 בנובמבר) בגלשני הניל-פרייד את שני המקומות הראשונים (משיח וצוברי), אבל אחד מהם ייאלץ לראות את המשחקים האולימפיים מהבית. מישהו יכול לראות מצב בו תיאלץ קניה לשלוח רק נציג אחד למקצה ה-10,000 מטר במשחקים האולימפיים?

***

הרכיב הנוסף שמסייע לישראל הוא הצטברות של ידע מקצועי והעברתו המהירה בין המאמנים בכל הגילאים. המסורת בהצלחות הענף ברמה הבינלאומית נמשכת יותר מארבעה עשורים, ורבים משייטי העבר הבכירים ממשיכים להעביר את הידע לדורות הבאים. כך, למשל, גל פרידמן שזכה במדליית הזהב באתונה, מדריך את נמרוד משיח למשחקי לונדון. השילוב הזה הביא גם לתמיכה ממסדית מוגברת לה זוכים הספורטאים הנמצאים במסגרת ההכנות האולימפיות.

נמרוד משיח אולימפידה / צלם: דור מלכה
נמרוד משיח. גל פרידמן ידריך אותו ללונדון

והיתרון הגדול הוא כמובן התנאים הסביבתיים. ישראל יכולה לטפח שייטים בגילאי הנוער, בשל תנאי מזג אוויר המאפשרים פעילות ימית בכל השנה, וגם בגלל הגיוון בתנאי השיט והגלישה: בים התיכון, במפרץ אילת ובכנרת. כאן כבר אין שום משמעות ל"מתקנים", לבניית אצטדיונים או להשקעה במתקנים - צריך פשוט להעמיס את הגלשן או לגרור את המפרשית, ולצאת לים הפתוח.

ושם, בים הפתוח, רחוק מהעין, הרחק מההשפעות המקומיות ורחוק מהבירוקרטיות - כשמדובר בגולש אחד מול הרוח והים, הכל נהייה פשוט יותר.

***

יו"ר איגוד השיט יהודה מעיין, טוען כי ההחלטה להתמקד בשני ענפים נעשתה מתוך בחירה. "יש תמיכה תקציבית קטנה, ולכן ההתמקדות בשני דגמים - גלשני רוח ומפרשיות 470 - היא כורח המציאות. אם רוצים להצטיין אי אפשר ללכת על הכל", אומר מעיין. "לגבי מספר הספורטאים הפעילים בענף", אומר מעיין, "זה פונקציה של מספר סירות. אם קרן המתקנים של הטוטו תאפשר לי לרכוש יותר סירות, נוכל להגדיל את מספר הספורטאים שפועלים. בג'ודו, למשל, אתה יכול לשים בשעה 30 ספורטאים על מזרן אחד ולשלוח אותם לתחרות. בשיט אתה לא יכול, אתה צריך כמות אדירה של סירות. ומאחר שאין מספק סירות, אין מספיק ילדים שיכולים לבוא להתאמן".

בעיה נוספת עליה מדבר מעיין, היא אותם מרכזים ימיים שפועלים תחת משרד החינוך. "ילדים יכולים היום להתאמן במסגרת בית הספר ולבחור במגמה של ספורט ימי, אבל בפועל הם מתחילים בגיל מאוחר יחסית, רק בגיל 12. בנוסף, הם מתאמנים בבתי הספר על סירות מיושנות שהמעבר משם לדגמים התחרותיים הוא בעייתי". לפי מעיין, "אם ייעשו שני השינויים האלו - הגדלת כמות הסירות והתאמתן לסטנדרטים התחרותיים - יוכפל מספר העוסקים בענף בבת אחת".

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו