גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-FDA הזהיר את יצרנית שתלי הסיליקון הפגומים ב-2000

למה לא בדקו קודם? אלפי נשים ברחבי העולם נאלצות להתמודד עם החשש שמא שתלי הסיליקון שקיבלו מיצרנית השתלים הצרפתית PIP פגומים

כבר בשנת 2000 הזהירו רשויות הבריאות בארה"ב מפני השימוש בשתלי החזה לנשים מתוצרת חברת PIP הצרפתית, שעומדת כיום במוקד השערורייה הנוגעת למאות אלפי נשים ברחבי העולם - כעשר שנים לפני שרשויות הבריאות באירופה החלו להיות מודעות לבעיה.

מנהל התרופות האמריקני, ה-FDA, שיגר חוקר לבדוק את המפעל המנוהל על ידי היצרנית בלה סיין סור מר שבדרום מזרח צרפת במאי 2000. כעבור זמן קצר שיגר ה-FDA למייסד החברה, ז'אן-קלוד מאס, מכתב אזהרה שבו נאמר כי השתלים היו "מדוללים", וצוינו בו לפחות 11 חריגות מנוהלי ייצור תקינים.

הבעיה הייתה קשורה לשתלים המומלחים, שהם פס ייצור שונה משתלי הסיליקון שהרשויות בצרפת הורידו ממדפים ב-2010, בגלל שימוש בסיליקון באיכות תעשייתית ולא באיכות רפואית (מה שגרם לפשיטת הרגל של PIP). עם זאת, המפעל שנבדק על ידי ה-FDA שימש גם לייצור שתלי הסיליקון של החברה.

למה לא בדקו קודם?

בשבוע שעבר המליצה ממשלת צרפת לנשים בצרפת שעברו השתלת שתלי סיליקון של PIP להסירם בניתוח, לאחר שהתברר כי שיעור הקריעה שלהם גבוה מהרגיל. מדינות אחרות, ובהן בריטניה וברזיל, המליצו לנשים עם השתלים הללו להיבדק אצל רופא.

השאלה הקריטית היא מדוע האזהרה של ה-FDA לא גררה בדיקות דומות של פעילות PIP על ידי רשויות הפיקוח בצרפת וביתר המדינות עוד הרבה קודם לכן. בשתי הרשויות, בארה"ב ובצרפת, לא הגיבו בינתיים לשאלה אם ה-FDA העביר את ממצאיו על הבדיקה במפעל של PIP לרשויות האחרות, אם כי מכתב האזהרה פורסם לידיעת הציבור בשנת 2000.

לפי שעה טרם הוגשו כתבי אישום בפרשה זו, ואולם, גורמים המקורבים לפרשה מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי בית המשפט במרסיי עומד לפרסם בקרוב כתבי אישום נגד 4-6 עובדים לשעבר של PIP. כמו כן, מתנהלת חקירה הנוגעת למותה מסרטן של אישה בצרפת, שקיבלה שתלים מתוצרת PIP בשנה שעברה. עם זאת, חשוב לציין שהרשויות בצרפת לא הציגו כל ראיה לכך שהמוצר מגדיל את הסיכוי לחלות בסרטן.

השבוע מסר לרויטרס עו"ד איב חדד, פרקליטו של מייסד PIP ז'אן-קלוד מאס, כי מרשו בן ה-72 סובל מבריאות לקויה, אך יהיה מוכן להגיב לכל זימון משפטי. חדד הכחיש שמאס מסתתר, וטען כי הוא שוהה עדיין במחוז ואר שבדרום צרפת.

"מצב בריאותו גרוע מאוד, מפני שהוא עבר באחרונה ניתוח קשה שמונע ממנו ללכת", אמר חדד. "הוא חושש מהחשיבות שהפרשה הזו לבשה, וכועס על אלו שמוסיפים לסבלן של הנשים ללא כל צורך".

התכווצות שתלים היא בעיה ידועה

החששות בארה"ב לגבי השתלים המומלחים של PIP לפני 11 שנה עלולים להביא לכך, שיותר מ-300 אלף נשים ברחבי העולם, שקיבלו שתלים אלה, צריכות להיות מודאגות כעת מבעיות בטיחות. רויטרס לא הצליחה לברר מהו המספר המדויק של הנשים שעברו השתלה כזו, ולא את רקורד הבטיחות של המוצר של PIP.

מכתב האזהרה של ה-FDA הוזכר בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בדרום טקסס, בשם מטופלות אמריקניות שקיבלו את השתלים המומלחים בסוף שנות ה-90, ובשם אישה את שקיבלה אותם ב-2001. התובעות טענו שהשתלים התכווצו כעבור כמה שנים. התכווצות שתלים היא בעיה ידועה. שאלת המפתח היא אם שיעור ההתכווצות של מוצר מסוים גבוה מהשיעור שהרשויות רואות כמתקבל על הדעת.

מכתב האזהרה, שזמין באתר האינטרנט של ה-FDA, נושא את התאריך 22 ביוני 2000, והוא מציין ש-PIP לא בדקה את ההתכווצות של שתליה המומלחים ולא דיווחה על יותר מ-120 תלונות בעניין זה שהתקבלו ב-FDA מצרפת וממקומות אחרים . במכתב נאמר שבמפעל של PIP לא היה מנגנון לווידוא שהשתלים המיוצרים עומדים בדרישות העיצוב שלהם.

המומחים עדיין לא נרגעו

PIP החלה לשווק את השתלים המומלחים שלה בארה"ב בספטמבר 1996, בכפוף לבקשת אישור מואץ, שלא חייבה אותה להגיש תוצאות של מבחנים קליניים כדי להוכיח את בטיחות המוצר ויעילותו. זאת משום שהמוצר "מקביל מהותית" למוצרים דומים שהיו כבר בשוק.

החברה הצרפתית לא יכולה הייתה לשווק באותה העת בארה"ב את שתלי ג'ל הסיליקון שלה, מפני שה-FDA אסר על מכירת כל השתלים מהסוג הזה בשנים 1992-2006 בגלל חששות בטיחות.

אבל במשך שנים רבות התיר ה-FDA ליצרנים לשווק שתלים מומלחים ללא מבחני בטיחות רשמיים, מפני ששתלים רבים כאלו נמכרו לפני שהמנהל קיבל את הסמכות לפקח על אביזרים רפואיים. ה-FDA הניח שהם בטוחים עד שלא יוכח אחרת.

בשנת 2000, בגלל חששות מסיבוכים אפשריים כמו זיהומים וקריעה, ה-FDA חייב לבסוף את כל יצרני השתלים להגיש בקשת אישור רשמית, שידועה כאישור לפני שיווק, כדי להמשיך לשווק את מוצריהם. PIP הייתה אחת משלוש יצרניות שהגישו את הבקשות, שנבדקו על ידי ועדת מומחים חיצוניים שמינה ה-FDA במארס 2000.

באותה העת מסרה PIP כי היא כברה מכרה 35 אלף משתליה הממולאים בתמיסת מלח בארה"ב, כשהיא הייתה היצרנית השלישית בגודלה בעולם של שתלים לחזה. היא דיווחה על 521 תלונות בלבד על מוצריה, שיעור נמוך של 1.5%.

אך ועדת המומחים המליצה שה-FDA ידחה את הבקשה של PIP, ויקבל את הבקשות של שתי היצרניות האחרות, Inamed (כעת מקבוצת אלרגן) ו-Mentor (כעת מקבוצת ג'ונסון אנד ג'ונסון).

חברי הוועדה מסרו אז שהם לא נרגעו מהנתונים שסיפקה PIP, והניסויים הקליניים שהיא ערכה לא הכילו מספיק מקרים, ולא בוצעו לאורך מספיק זמן, כדי לאפשר לקבוע שהמוצרים שלה בטוחים לשימוש.

אחד מחברי הוועדה, בויד בורקהרט, מנתח פלסטי מאריזונה, אמר שהנתונים של PIP היו חלקיים, והוא התקשה להבין מדוע החברה לא הייתה ערוכה לעמוד בתקני הפיקוח.

"יש לנו סף פיקוחי שהוא כנראה גבוה יותר או לפחות שונה ממה שהוא בשאר העולם, ואני חושב שכדי להשיג אישור למוצר, פשוט צריך לנשוך שפתיים ולעמוד בו", אמר בורקהרט לנציגי PIP בדיון על אישור השתלים שלה לשיווק בארה"ב.

לפי שעה לא ברור מדוע אחרי שה-FDA דחה את בקשתה של PIP, הוא שיגר חוקר מטעמו לבדיקת המפעל שלה בצרפת. PIP מסרה שהיא הפסיקה לשווק את שתליה המומלחים בארה"ב באותו חודש, לפי דיווח שהיא שיגרה לרשות ניירות הערך (SEC).

עוד כתבות

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום, אתמול / צילום: N12

הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל הוא ההרוג הרביעי ממטח הפצמ"רים אתמול לכרם שלום

בכיר בחמאס לרויטרס: פינוי רפיח מצד ישראל הוא "הסלמה מסוכנת" • גורם ישראלי בכיר ל"ניו יורק טיימס": "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"; לשכת רה"מ בתגובה: "שקר מוחלט" • דיווח: התקדמות בדרך להקמת כוח שמירת שלום ערבי בעזה • אחרי תקיפה בעומק לבנון: אזעקות בגולן ובגליל העליון • לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי