גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עקב הרפורמות במכס: מה כדאי לייבא ביבוא אישי?

בדיקת "גלובס" בעקבות הרפורמה במכס מגלה כי יבוא אישי מחו"ל עשוי להיות משתלם למרות עלות המשלוח והמע"מ, אך השימוש בחברות שילוח בינ"ל מייקר משמעותית את העסקה בשל עמלות דמי הטיפול החלות על מקבל החבילה

ב-4 בדצמבר דנה הממשלה בהמלצות ועדת טרכטנברג, ומבין שלל ההמלצות החשובות אושרה המלצה אחת וכולם מחאו כפיים: פטור ממכס על קניות באינטרנט עד לסכום של 1,200 שקל, כלומר פטור ממכס על יבוא אישי בדואר עד לסכום של 1,200 שקל.

הספקנים כנראה צודקים: מדובר אמנם בהטבה, אך בהיקף קטן ממה שניסו לצייר. ראשית, התקנה תפטור אותנו ממכס, אך לא ממס קנייה וממע"מ שהם המסים המשמעותיים יותר; לדברי עו"ד דוד גולדמן, לשר האוצר יש אפשרות ללכת עד הסוף, להשתמש בסמכותו ולפטור בתקנה גם ממס קנייה וממע"מ. שנית, מוצרים רבים פטורים כבר היום ממכס ללא תלות בעלותם - הודות להסכמי סחר חופשי של ישראל עם מדינות צפון אמריקה ועם מרבית מדינות אירופה ואמריקה הדרומית.

אם כך, האם אין בתקנה שום הטבה לגבי יבוא מוצרים מארה"ב וממערב אירופה, בהן מתבצעות רוב הקניות? לא מדויק. הפטור הנוכחי ממכס חל על סחורות המיובאות ואף מיוצרות באותן מדינות החתומות על הסכמי סחר חופשי. מי שקנה באינטרנט ב-2011 זוג נעליים מחנות בארה"ב ב-100 דולר, ובנעליים יש טיקט ובו כתוב Made in China, מוסה על-פי חוק במכס בשיעור 12%. אישור התקנה לפטור ממכס עד לסך של 1,200 שקל יפטור את רוכש זוג הנעליים מאותם 12% מס (שבפועל יסתכמו בדוגמה זו ב-14 דולר, בשל השפעת המע"מ).

לדברי ערן יעקב, סמנכ"ל רשות המסים, במהלך חודש ינואר תיכנס התקנה לתוקף: "התקנה תיטיב עם הציבור, משום שכיום יש קושי למייבאים להציג תעודת מקור (לגבי ארץ הייצור - ר.פ), ולכן בדרך-כלל חל כיום מכס גם ביבוא ממדינות שיש עימן הסכם סחר חופשי".

המכוניות מחוץ לחגיגה

בינתיים, שר האוצר יובל שטייניץ טרף את הקלפים וחתם ב-28 בדצמבר על צו המבטל את המכס כליל, ללא הגבלת סכום, על שורה של מוצרי צריכה - החשובים שבהם הם מוצרי חשמל "לבנים", ביגוד, צעצועים, תרופות, קוסמטיקה, צמיגים ותיקים. הצו נכנס לתוקף ב-1 בינואר והקדים את הפטור המקביל - זה החל על כל מוצר עד לסך של 1,200 שקל.

למען האמת, קשה עכשיו למצוא מוצרי צריכה שעדיין חייבים במכס. בזכוכית מגדלת מצאנו ששואבי אבק וגריל גז עדיין חייבים כנראה ב-12% מכס, וגם זה בערבון מוגבל - שכן ייתכן שהם מסתתרים בקטגוריה אחרת ברשימה הלא ברורה שפרסמה רשות המסים.

ו... כן, לא שכחנו: כמובן שיש יוצא דופן אחד גדול - הפרה החולבת של אוצר המדינה, כלי רכב וחלקי חילוף לרכב, עליהם נשאר המכס כפי שהיה - 7% ו-6% בהתאמה. על היפאנית או על הקוריאנית המשפחתית החדשה שלכם שולמו כ-7,000 שקל מכס, סכום שמתגלגל כמובן גם לשוק היד שנייה.

לא לשכוח עמלות

נכנסנו ל-eBay ושמחנו לגלות שתיק עור גדול וממותג לאישה, שעולה בארץ למעלה מ-1,200 שקל, נמכר בארה"ב בפחות מ-200 דולר. נוסיף 30-40 דולר דמי משלוח לישראל, ונתנחם בפטור החדש ממכס ובפטור הישן ממס קנייה. מה נשאר? כ-140 שקל מע"מ - ושילמנו כחוק את כל המסים.

הבעיה היא שלא בכך מסתכמות עלויות יבוא התיק: כשהוא יגיע לארץ, יתפסו אותנו חברות הבלדרות ברגע הנכון מבחינתן כדי לגבות מאיתנו עמלות: החבילה כבר על הדלפק, ריח העור החדש כבר עולה בדמיון, ואז נשלוף את הארנק שוב.

פעם הדברים היו ברורים: השולח משלם על המשלוח, המקבל מקבל. היום צריך להיות מומחה כדי לדעת מראש את העלויות שבקבלת חבילה כלשהי מחו"ל.

הצרכן הישראלי אינו יכול להיות צרכן נבון אם לא יידע מראש, ובוודאות, את העלויות הכוללות של העסקה וכך יוכל להעריך את כדאיותה. אין ברירה, אלא לצלול לפרטים (ראו בהמשך).

עד 50 דולר: החיים פשוטים

אם רכשתם בחו"ל מוצר כלשהו שמותר ביבוא לישראל, ועלותו כולל עלות המשלוח היא עד 50 דולר (או עד 75 דולר לדברי דפוס או לבגדים ונעליים שניתנו במתנה) - חל פטור מלא הן מכל סוגי המסים והן מכל סוגי העמלות, למעט במשלוח שהתקבל ב-EMS, עליו ייגבו בדואר עמלת שחרור ממכס של 34.80 שקל (קראתם נכון, למרות שאין בכלל מכס - ולמעט מעטפות "מסמכים").

בכל החברות האחרות שבדקנו - UPS, FEDEX, DHL ובשירות החבילות הרגילות של דואר ישראל - לא נשלם שקל.

יצוין כי פועלות בשוק עשרות חברות שילוח, ולכל אחת לוח תעריפים משלה ומדיניות משלה; התמקדנו בגדולות ובידועות ביותר.

כמה נשלם על חבילות שערכן 50-1,000 דולר?

בחבילות החייבות במס, שערכן 50-1,000 דולר, העניינים מסתבכים. כל חבילה בשווי של מעל 50 דולר חייבת ב-16% מע"מ, וחייבת גם במס קנייה אם קיים. מעבר למסים, יש עמלות שגובות חברות הבלדרות מהלקוח שקיבל את החבילה בארץ, וזאת בלי קשר לשאלה האם החבילה חייבת במכס או לא. הכי משתלם: לשלוח את החבילה בדואר רגיל, ולא בשילוח מהיר.

דואר חבילות רגיל: ללא עמלות

הדרך הכדאית ביותר לייבא פריט לא דחוף מחו"ל היא על-ידי שירותי הדואר הרגילים. הכלל נכון לכל סוגי החבילות ובלי קשר לתכולתן, לערכן ולמשקלן. הלקוח ישלם רק את המסים החלים על החבילה, ואין כל עמלה על טיפול בשחרור ממכס.

"חבילות רגילות" הן חבילות שנשלחו על-ידי שירותי הדואר בארץ המוצא, כגון שירות הדואר בארה"ב המכונה USPS (אין להתבלבל בינו לבין UPS הפרטית), במשלוח רגיל או בדואר רשום. משלוח מהיר עלול למצוא עצמו מועבר לידי EMS ואוטומטית מחויב בעמלות - ראו להלן.

בעבר דווח כי נעשו נסיונות ע"י הדואר לגבות עמלות גם על חבילות רגילות (במשקל מעל 2 ק"ג). משרד התקשורת, המאשר את תעריפי הדואר, אמר ל"גלובס" בתגובה: "האישור לחברת הדואר לעסוק בשירותי עמילות מכס ולגבות עמלה בגין פעילותה הוגבלה לשירותי EMS בלבד".

דואר מהיר: שורה של עמלות

* EMS:

הדואר הבינלאומי המהיר של דואר ישראל הינו שירות דומה לשירות שמציעות חברות הבלדרות הפרטיות, ובדומה לחבילות שמגיעות דרכן - גם כל החבילות ב-EMS צריכות לעבור שחרור ממכס. מי שקיבל חבילה מחו"ל שנשלחה ב-EMS, שלא ישכח ארנק בהיכנסו לדואר.

ייגבו ממנו 60 שקל עבור עמלת שחרור ממכס ברשומון קולקטיבי, 30 שקל עבור השתתפות באגרת רשומון ו-2% מסך המסים החלים על החבילה כדמי הקצאת אשראי, אך לא פחות מ-20 שקל מינימום. כלומר, 110 שקל לפחות יעלה התענוג של שחרור החבילה בדואר ישראל, המבוצע על-ידי חברת העמילות געש. על זה יש להוסיף מע"מ, והגענו ל-128 שקל.

אלטרנטיבה זולה יותר היא לבצע את שחרור החבילה עצמאית - לנסוע לבית המכס אישית ולשחרר את החבילה שם, על כל הכרוך בזה. דואר ישראל מחויב לאפשר זאת, אך גם דאג להבטיח לעצמו עמלה שמנה בגובה 81.20 שקל עבור "העברת ניירת", שמטרתה כיסוי העלויות התפעוליות הכרוכות בטיפול בחבילה. אפשר לשער כי הלקוח הממוצע יבחר לשלם 128 שקל ולחסוך התרוצצות למכס. עבור מוצר שעלה 100 דולר וחייב רק במע"מ, מדובר בתוספת עלות של 29% למחיר העסקה.

דוברת דואר ישראל, מירב לפידות, מסרה בתגובה: "בעקבות עתירה לבג"ץ, נושא גביית העמלות של דואר ישראל על חבילות EMS נבחן לעומק. בג"ץ קבע כי מבנה העלויות של הדואר כפי שהוצג הינו סביר ומשקף נכונה את עלות מתן השירות, והעמלות אושרו על-ידי בג"ץ. העמלות שגובה חברת געש באמצעות דואר ישראל הינן מהנמוכות ביותר הקיימות בישראל. חברות הבלדרות הבינלאומיות האחרות גובות מחירים גבוהים בהרבה הן בגין המשלוח עצמו והן בגין השחרור".

לזכות דואר ישראל יצוין כי העמלות הנ"ל מפורסמות בשקיפות באתר האינטרנט, בניגוד לחברות הבלדרות הבינלאומיות.

* DHL:

מבין חברות הבלדרות הבינלאומיות, חברת DHL הזולה ביותר - סך-הכול 68 שקל למשלוח בשווי 50-1,000 דולר. דמי טיפול: 30 שקל; אגרת ביטחון ורשומון: 38 שקל (שמועברת למדינה). משלוחים יקרים יותר חייבים בעמלה של 225 שקל.

* UPS:

דמי טיפול: 74 שקל; שחרור ממכס: 87 שקל; אגרת ביטחון ורשומון: 38 שקל. במשלוחים שערכם מעל 500 דולר ייגבו דמי הרשאה בסך 29 שקל. סך-הכול - 199 שקל על שחרור חבילה בשווי 50-500 דולר, ו-228 שקל על חבילה בשווי 500-1,000 דולר.

מדובר בעמלות בגין שחרור משלוח ברשומון קולקטיבי; אם יש צורך ברשומון פרטני, כגון ביבוא חלק בטיחותי לרכב המצריך אישור ממשרד התחבורה, או בחבילה בערך הגבוה מ-1,000 דולר - העמלות יסתכמו ב-450 שקל לפחות.

* פדקס:

החברה סירבה למסור ל"גלובס" את תעריפי העמלות במשלוחים שערכם מעל 50 דולר. בהתייחס לתקנה שצפויה להיחתם החודש נאמר: "למשלוחי יבוא אישי בערך של עד 1,200 שקל, אשר ייובאו במסגרת התקנות החדשות, חברת פדקס תתאים את דמי הטיפול בהתאם".

השוואת עמלות שחרור חבילה לפי סוג המשלוח

עוד כתבות

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב