גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטוניס: "פעם כל אתר בישראל צעק שהוא יותר גדול"

מנכ"ל ועדת המדרוג באינטרנט, שגיא סטוניס, מסכם את השבוע הסוער מאז פורסמו תוצאות המדידה ■ "שמחה גדולה התפרצה החוצה כשהפרויקט יצא לאור" ■ ראיון

ביום רביעי שעבר הסתובב שגיא סטוניס, מנכ"ל הוועדה למדרוג האינטרנט בישראל, עם חיוך רחב במיוחד. אחרי כ-6 שנים של דיבורים, עוד כ-4 שנים של עבודה בפועל ועשרות דחיות, פורסמו בשבוע שעבר נתונים רשמיים שמצביעים על הרגלי הגלישה באתרי האינטרנט הישראליים.

"זה יום חג עבורי, שמחה גדולה שהתפרצה החוצה אחרי שפרויקט שאני עובד עליו כל-כך הרבה זמן יוצא סוף-סוף לאור", אומר סטוניס בראיון בלעדי ל"גלובס". "זה פרויקט שעבדתי עליו בחושך, ושהאנשים שעבורם עבדתי עליו - האתרים ומשרדי הפרסום - רק עכשיו רואים תוצאות של משהו שהשקיעו ומימנו אותו במשך 3-4 שנים".

סטוניס, לשעבר סמנכ"ל לקוחות בארק אינטראקטיב ובאידיאולוג'יק וכיום בעל חברת ייעוץ להקמה ותפעול מערכי מכירות באינטרנט ובעל חברה ליצור מוצרי צריכה אלקטרוניים, נרתם למשימת ניהול ועדת מדרוג האינטרנט לפני כ-4 שנים בעקבות שיחה עם יגאל בראון ומנחם סלינס מאיגוד המפרסמים.

לדבריו, "אחד הדברים שאפשרו את הקמת הוועדה היה התקציב הנמוך. אם היינו מנסים להקים את זה כפרויקט עתיר-תקציבים עם משרדים מפוארים וכוח-אדם מטורף, זה לא היה קם. זה היה דורש מימון גדול ואורך נשימה ארוך מדי ממה שהחברים בתחום הזה היו יכולים להרשות לעצמם".

4 השנים האחרונות היו קשות. מסוף 2007, עת זכתה חברת גמיוס, המיוצגת בישראל על-ידי ארז בהט ופועלת בשיתוף עם מכון מרקט ווטש של אבינועם ברוג, דיברו על כך שהתוצאות אוטוטו מתפרסמות. אבל אינספור עיכובים, שנבעו בין היתר מבעיות תקציביות, מלחמות אגו ועודף ביורוקרטיה, דחו את הקץ עד לשלהי דצמבר האחרון.

- היו רגעים ב-4 השנים האחרונות שחשבת להרים ידיים, שאמרת לעצמך שאתה לא צריך את כל הבלגן הזה?

"בהחלט. היו הרבה רגעים ששאלתי את עצמי למה אני עושה את זה. כבר למעלה מעשור מנסים להקים כאן פעילות מדידה באינטרנט ולא מצליחים, ולכן את המשימה הזאת ליוו לא מעט ציניות וסקפטיות - מבפנים ומבחוץ. אבל אני שמח שבסוף היו לי את השותפים הנכונים ואת האנרגיה, ושהצלחנו להרים את הפרויקט".

- אנחנו מדברים על ציניות, סקפטיות, מלחמות אגו. הניסיון שלך במשרדי הפרסום לא הכין אותך לישיבות של הוועדה?

"בוא נגיד שזה הכין אותי לחוסר השגרתיות שבישיבות הוועדה ולכך שרובן לא היו רגועות. בשנה האחרונה בהחלט הייתה נדרשת הרבה דיפלומטיה בישיבות כדי לגשר על פערים תהומיים בין אנשים בכירים שרגילים להוביל מהלכים ולקבל את מה שהם רוצים. היה מדהים לראות איך בכור ההיתוך הזה גופים בעלי אינטרסים מנוגדים הולכים ביחד".

האתרים נבהלו מהנתונים

גם אם שמים את האגו בצד, נראה שהיו דברים אחרים שעיכבו את פרסום הנתונים. מדידת האתרים הביאה לשוק מונח חדש בשם Real User (גולשים בפועל), שלוקח בחשבון את העובדה שאדם אחד גולש באינטרנט מכמה מכשירים כמו מחשב, טלפון סלולרי, טאבלט וכו'. לפיכך, המונח החדש משקלל את נתוני הגולשים הייעודים (Unique Users), שהיו נהוגים עד היום, עם מספרם הממוצע של המכשירים מהם גולש המשתמש.

בחודש אוגוסט אשתקד נערכה כבר מדידה ראשונה לפי מספרי הגולשים בפועל, אך חלק מהאתרים נבהלו מהנתונים שהציגו חיתוך של עשרות אחוזים במספרים שאליהם היו רגילים עד כה ולקחו צעד אחורה.

- מדברים על המדידה כבר חודשים ארוכים, ורק בספטמבר האתרים גילו מה עומד מאחורי המונח "גולשים בפועל"?

"בתחילת הדרך האתרים היו פחות מעורבים ולמדו את המושג הזה לאורך הזמן. לא ידענו מה עומד מאחורי זה מבחינת ההשפעה האמיתית על המספרים ומה הולך להיות היחס לעומת הנתונים שהיו עד אז. יש הבדל בין ההבנה הכללית של פרמטר כלשהו לבין הידיעה שכמות המשתמשים שאתה מדווח עליה צנחה. אבל בסוף זה הסתדר, שהרי זו שיטת מדידה שמשתמשים בה בכל העולם לתכנון מדיה".

"הצטרפות וואלה ו-ynet - יום חג"

עד לפני כמה חודשים נראה היה כי מדידת הגלישה בישראל לא תספק את התמונה המלאה שכולם קיוו לה. שני האתרים הישראלים המובילים בביצה המקומית - וואלה ו-ynet - מיאנו מלהצטרף לחגיגה וישבו על הגדר, עד שלבסוף השתכנעו כי טוב. "אין ספק שברגע ששניהם הצטרפו פנימה, זה היה יום חג גדול לוועדה", אומר סטוניס.

מערכת המדידה הייתה אמורה לתת תשובה הולמת לשוק כדי להבין מי יותר גדול, אבל נראה כי המלחמה המתמשכת בין וואלה ל-ynet רק התגברה עכשיו, כשיש עשרות נתונים ופילוחים שיכולים להציג כל אחד באור חיובי.

"אני לא רואה בזה מלחמה, אבל אני גם לא מופתע מזה. לא ציפיתי שוואלה ו-ynet יפרסמו נתונים שיראו איפה האתר המתחרה יותר חזק. אין ספק שכל אחד רוצה למצוא את המקום שבו הוא חזק יותר. עד עכשיו כל אתר צעק שהוא יותר גדול, אבל היום אתר יכול להגיד לאיזה קהל הוא יותר מתאים".

אז וואלה ו-ynet כבר בפנים, אבל השמחה בשבוע שעבר לא הייתה חגיגה של ממש. חלק מהאתרים הישראליים, בהם כמה מהמובילים כמו אתרי הלוחות וקבוצת זאפ (לשעבר דפי זהב) העדיפו בינתיים להישאר בחוץ.

"קבוצת זאפ כבר הודיעה שהיא מוכנה להציג את הנתונים שלה", אומר סטוניס. "אני מניח שכולם ייכנסו מהר מאוד למדידה, כי כולם כבר מבינים את הערך".

סטוניס מספר כי ביום חמישי האחרון, יום לאחר פרסום נתוני המדידה, הוא כבר קיבל פניות מלמעלה מ-20 אתרים שרצו להצטרף לוועדה. "יש לנו כרגע כ-50 אתרים בוועדה, ואני מקווה שתוך שנה נגיע ל-180 אתרים".

לדבריו, בחודשים הקרובים צפויה הוועדה להעביר הילוך לשלב הבא, במסגרתו יושק פאנל מיוחד שיורכב מ-4,500 גולשים שיתקינו תוכנה ייעודית במחשביהם, ובכך יתנו תמונה רחבה יותר על הרגלי הגלישה באתרים שאינם אתרי הוועדה (גוגל ופייסבוק, למשל).

"שוק הפרסום באינטרנט יגדל"

לפני מספר שבועות, עוד לפני שפורסמו נתוני המדידה הראשונים לחודש נובמבר, הגיע לישראל נציג של פעילות גמיוס בדנמרק. בדנמרק, שמספר הגולשים בה דומה לישראל (כ-5 מיליון איש), הצליח האינטרנט לעקוף את הטלוויזיה והעיתונות בעוגת הפרסום המקומית ולזכות בנתח של 26% מתוכה.

סטוניס, כמו גם מנכ"ל יוניברסל דיגיטל והיו"ר היוצא של ועדת המדרוג אמיר וייס, מאמינים כי גם ישראל יכולה להגיע לשם. "אנחנו יכולים להיות איפה שדנמרק נמצאת היום", אומר וייס. "בטווח הרחוק, אני חושב שהפרסום באינטרנט יכול לעבור את הפרסום בטלוויזיה. לנתח של 20% משוק הפרסום בטוח נגיע, ואני חושב שזה יהיה ריאלי להיות סביב 22%-23% מהשוק".

וייס, שליווה את סטוניס והוועדה במחצית השנה האחרונה, בטוח שפרסום הנתונים ישנה את השוק באופן מהותי: "משרד פרסום שלא ישתמש בנתונים לא יהיה רלוונטי ויספק עבודה ברמה נמוכה למפרסם שלו".

המדידה באינטרנט

* שנת הקמת הוועדה: 2007

* מספר האתרים החברים כיום בוועדה: 50

* שיטת המדידה: קוד שמותקן באתרים, פאנלים, סקר ואינטגרציה של הנתונים

ענף המדיה: "המדידה מאפשרת למצוא קהלים מפולחים"

בחברות המדיה ובמשרדי הפרסום, שם חיכו במשך שנים לקבלת תוצאות מדויקות של תוצאות אתרי האינטרנט, קיבלו בברכה את פרסום התוצאות בשבוע שעבר. גורמים בענף אומרים כי הדירוג עצמו לא הפתיע את השוק, אך שגם לאישור הרשמי שהתקבל עבור ההנחות שרווחו בשוק, יש משמעות רבה.

לדברי רוני ארן, מנכ"ל חברת המדיה TMF, "עד עתה באינטרנט הכל היה בנוי על הערכות - ידענו כמה מקליקים, אבל לא ידענו מי מקליק. אותנו כמתכנני מדיה פחות מעניין מי מספר אחת ומי שתיים - זה עניין של אגו בין האתרים. אותי מעניין שעכשיו אני יכול לתכנן כאשר אני יודע מי נמצא איפה. אני יודע ליצור כעת תכנון יותר מדויק.

"הכלי הזה מאפשר לדעת איפה הקהלים המפולחים ולעקוב באופן קבוע אחרי התזוזה שלהם. אם משהו משתנה אנחנו יכולים כעת לדעת תוך תקופה קצרה יחסית. זה לא שקול לטלוויזיה, ששם אתה יודע כל דקה מה הרייטינג ומי הקהלים, אבל לאורך זמן נוכל לדעת גם את הנתונים הללו".

לדבריו, "היכולת לזהות קהלים טוב יותר יכולה לשנות את השוק מבחינה מסחרית. אם אני מחפש קהל נשי, ועד היום ביססתי את תכנון המדיה על הערכות, היום אני היום יכול למצוא אותם בעוד מקומות שלא בהכרח חשבתי עליהם. היו לנו מוסכמות, אבל לא עד הסוף ידענו. בסוף זה יעזור לאינטרנט, כי הקמפיינים יהיו יותר אפקטיביים, וכשקמפיין יעבוד טוב - אנשים ישימו באינטרנט יותר כסף".

עוד כתבות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

"למכור את המניות במאי ולצאת"? בוול סטריט כבר לא מאמינים באימרה הישנה

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות