שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, פוטר הערב מתפקידו בבית ההשקעות. "לאור ההתבטאויות הגסות והאומללות שלמה מעוז מסיים את כל תפקידיו. אקסלנס מתנצלת ומתנערת מאמירות אלה", נאמר בהודעה של בית ההשקעות שהתפרסמה הערב.

אחרי סכסוך מתוקשר עם הפרשן יוסי פרנק ב"לילה כלכלי", מעוז השתלח היום (ד') במילים חריפות ביותר במה שהוא מכנה "האליטה האשכנזית, בבנק לאומי, בבית המשפט העליון ובמפגינים שהשתתפו במחאה החברתית.

"הייתי מעדיף שהמחאה תתחיל בפתח תקווה איפה שיש פערים אמיתיים ולא במרכז ת"א איפה שכל האשכנזים האליטיסטים", אמר מעוז בכנס על הפוליטיקה של המחאה החברתית במכללת ספיר. "בנק לאומי זה בנק של לבנים. בבית המשפט כולם אשכנזים - הם עושים טובים שהם ממנים שופט מזרחי".

מעוז התמודד בעבר על תפקיד דירקטור בבנק לאומי ונדחה. היום הוא "סגר חשבון" עם הבנק וטען כי לא נבחר לתפקיד כי הוא מזרחי: "רק הלבנים יכולים להתמנות בבנק לאומי לתפקידים. הלכתי לוועדה שלא הזמינה אותי. שלחתי מכתב עם עורך דין. מצאו אותי כשיר אבל סגרו את הדלת השנייה. הוועדה היתה כולה אשכנזים! הלכתי לבית המשפט העליון - גם כולם היו אשכנזים. הוצאתי על זה 27 אלף שקל. מזל שיש לי כסף כי אני עובד בשוק ההון".

מעוז תקף גם את דפני ליף ואת המחאה החברתית: "בגלל ההפגנה שלכם הורידו את מחירי הטונה ועכשיו יש עוד 1,000 מובטלים בפריפריה".

"קליקה אוסטרו-הונגרית"

בכנס השתתפה גם ליף, שהגיבה לדברי מעוז ואמרה: "אני צריכה להתנצל על כך שאני גרה במרכז ת"א? לא רוצים להתחרות מי מסכן יותר אלא רוצים חברה שוויוניות".

מעוז לא עצר ותקף, בסגנונו הידוע, את המושבים והקיבוצים. הוא טען כי "קרקעות המדינה נשדדו ע"י קיבוצים ומושבים", והתייחס גם לכפר שמריהו, בו גרים הוריה של דפני ליף: "כפר שמריהו מקבל הטבות מהמדינה כמו קיבוץ למרות שלמעשה זה כפר של עשירים".

הוא חזר עד לשנות ה-50 ואמר כי "בשנות ה-50 החברה היתה שוויונית, הייתה עלייה גדולה; אבל האם זה היה באמת ככה? זו היתה חברה שוויונית בעיני אשכנזים, והחוצפה נמשכת - למשל, נפוטיזם בבית המשפט העליון. היתה תקופה, שכדי להתקדם באוניברסיטאות היה צריך להיות קרוב של מישהו מהאוכלוסייה השולטת. היה צריך ללכת דרך פרוטקציה כדי לקבל תפקיד. לנסוע לחו"ל לשליחות? רק אם היית שייך לקליקה האוסטרו-הונגרית".

התקפותיו על "האליטה האשכנזית" נמשכו שוב ושוב, והוא אמר כי "דרך מפעל הפיס, החוצפנים מזרימים כסף לבתי ספר יעודיים בשכונות היוקרתיות. כשאני הייתי באוצר בתור היועץ של יצחק מודעי, עשיתי המון רפורמות בשנתיים. אמרתי להם שיש לנו תקציבים. אגף התקציבים מתנהל כחברה מונוליטית: רוסיה אחת ומזרחי אחד. במשטר דמוקרטי, אגף תקציבים צריך לייצג את כל החברה ולא רק חלק ממנה. אין לכם סיכוי להיכנס לשם כל עוד זה ככה".

מעוז ידוע בלשונו החריפה, בעיקר נגד אשכנזים. בעבר הוא התבטא נגד השטרות החדשים של בנק ישראל ושאל מדוע על השטרות החדשים יופיעו רק אשכנזים ולא מזרחים. מעוז לא חסך שבטו גם מהאירופים, ולפני מספר חודשים התראיין לערוץ 1 בנושא משבר החוב באירופה, וכינה את היוונים "רועי עזים", את האירים "שיכורים", את הפורטוגזים "פסחים" ואת הספרדים "מכורים לסייסטה".

כשעה לאחר פרסום דבריו של מעוז, הוציא לראשונה בית ההשקעות אקסלנס תגובה חריפה: "מדובר בהתבטאות גסה ואומללה שאין הדעת סובלת. אקסלנס מתנצלת ומתנערת מאמירות אלו ומתכוונת לנקוט צעדים חריפים בנושא".