גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיהם 10 משרדי הפרסום המובילים לשנת 2011?

שנת המחאה: מרבית המשרדים יעדיפו לשכוח את 2011, אך מתוך השבר צצה ההזדמנות של המשרדים הבינוניים והקטנים לחזק את מעמדם ■ עפ"י יפעת בקרת פרסום, היקף תקציבי הפרסום המתנהלים ב-20 המשרדים הגדולים ירד ב-6.7%

המחאה החברתית בשנת 2011, פגעה בענף הפרסום ובעיקר במשרדים הגדולים. מניתוח נתוני יפעת בקרת פרסום עולה, כי בעוד שהיקף הפרסום בישראל רשם ב-2011 ירידה של 4.6% בהשוואה לשנת 2010 (מ-3.94 מיליארד שקל ל-3.76 מיליארד שקל), הרי שהירידה שנרשמה בתקציבים של 20 משרדי הפרסום הגדולים גדולה יותר ועומדת על 6.7%. בהשוואה של שנה מול שנה, ירידה זו מתבטאת בהיקף פרסום של 3.2 מיליארד ב-2010 לכ-3 מיליארד ב-2011.

נתחם של 20 המשרדים הגדולים בכלל עוגת הפרסום ירד גם הוא מ-83% אשתקד ל-81% השנה. חמשת המשרדים הגדולים נפגעו מעצירת הפרסום יותר מהממוצע בענף: הקיטון הממוצע בחמישייה המובילה עומד על 11% לעומת 9% של עשרת הגדולים.

החמישייה נחלשה גם בחלוקה בתוך עוגת הפרסום: חלקה היחסי השנה בעוגה עומד על 43% לעומת מ-46% ב-2010. בעשרת הגדולים התנהל השנה נתח של 77% מכלל עוגת הפרסום לעומת 79% לפני שנה.

נקודת התורפה של אדלר הפכה ליתרון

כדי לבחון את הישגי המשרדים באופן פרטני יש לבחון את הביצועים שלהם - גידול או קיטון יחסית לממוצע הענפי. מקאן אריקסון משלים שנה לא פשוטה, שבה רשם גם ירידה בהיקפיו וגם את צמצום הפער בינו לבין הטוען הנצחי לכתר - אדלר-חומסקי. מקאן ירד ב-13% בהיקפיו לעומת 6% ירידה שרשם אדלר-חומסקי. הפער בין השניים מצטמצם: בעוד שב-2010 עמד הפער בהיקף הפעילות של המשרדים על 35%, השנה הוא עומד על 25%. יש לזכור, שמדובר עדיין בפער של כמעט 100 מיליון שקל.

הקטגוריה הכמעט יחידה שחסרה לאדלר היא חברת מזון ויש להניח שעל רקע השינויים בשוק, לפחות תקציבים של שתי חברות כאלה - תנובה ושטראוס - יעמדו בקרוב על המדף. לעומת זאת, מקאן איבד השנה את תקציב סלקום ועשוי למצוא את עצמו מטפלים בתקציב סלולרי אחר ופותח מחדש את הפער. אין ספק שמקאן היה אחד המשרדים ששילמו באופן משמעותי על הקיפאון שאחז בשוק. חלק ניכר מלקוחותיו כמו תנובה וסלקום, הורידו פרופיל באופן דרמטי.

נקודת התורפה של אדלר-חומסקי - היעדר תקציבי מזון גדולים - שיחקה השנה לטובתו: אמנם היו גם במשרד לקוחות שהורידו רגל מהגז אבל בתמהיל הלקוחות שלו הייתה למחאה משמעות פחות דרמטית. לעומת זאת, היותו המשרד היחיד של קבוצת בזק (למעט מקאן ב-yes) והעובדה שהקבוצה עשתה השנה לא מעט פעילויות שיווקיות-פרסומיות לצד הפיכת אדלר-חומסקי לשחקן יחיד בפלאפון, מנעו ירידה חדה של יותר מ-6%, בעיקר בשנה שבה איבד המשרד לקוח גדול - 9 מיליון.

אם הפער בין אדלר למקאן קטן, הרי שהפער בינו לבין באומן-בר-ריבנאי גדל מעט מ-10% לכ-12%. לכאורה, שנה זו הייתה אמורה להיות שנה לא פשוטה לבאומן, גם ללא קשר למחאה החברתית, שכן הוא התחיל אותה כשהוא מנושל מחלקו בפלאפון לצד איבוד תקציב מי עדן. אבל המשרד רושם ירידה של 8% "בלבד" בהיקפיו - כמעט כמו הממוצע בשוק, ולאור אובדן התקציבים המצטרפים לאפקט המחאה מדובר כמעט בהישג. אין ספק, כי אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הנזק הממותן הייתה הבחירה של לקוח העוגן סופר-פארם לנהוג ההפך מהתנהלות השוק ולהגדיל השקעות בפרסום, בעוד כלל השוק משותק. גם הוט, שהמשיכה להשקיע השנה כמעט באופן קבוע, תרמה לכך.

שלמור-אבנון-עמיחי רושם את אחת הירידות הדרמטיות בענף, של 20%. אבל גם מספר זה עדיין אינו מספר את כל הסיפור. במקרה של שלמור לא מדובר בירידה שנובעת מהשפעת המחאה הצרכנית אלא במשרד שנמצא בבעיה קשה הנובעת משינויים פרסונליים וניהוליים. 20% ירידה מתארים את אובדן תקציב פרטנר, הקטנת תקציבי הפרסום של גינדי וקיטון בתקציב ישראכרט כחלק מעזיבת הלקוח, אך הנתון עדיין לא משקף את עזיבתם של טורנדו, ביטוח ישיר, סטימצקי וכדומה. אם בשלמור לא ישלפו שפן מהכובע, המשרד עלול למצוא את עצמו אולי גם מחוץ לעשירייה.

גליקמן גדל

יש להניח, כי בתחילת השנה ציפו בגיתם לשנה טובה ומוצלחת לאחר ששנים של היעדר תקציב רכב הגיעו לקיצן והמשרד הצליח לגייס שני תקציבים בקטגורייה. אבל המחאה החברתית הציבה את גיתם בלב החזית עם תקציבים כמו תנובה, אסם, שופרסל וסלקום, שמיהרו להיעלם מהשטח למשך תקופה ארוכה. בהתחשב בזאת, ירידה של 6% - פחות מהממוצע הענפי - גם היא יכולה להיחשב כסוג של הישג.

יהושע TBWA, שרשם עלייה כמעט מטאורית בשנים האחרונות, חווה השנה נפילה במספר חזיתות, שבאה לידי ביטוי בירידה של 18% בהיקפים. מדובר בירידה גבוהה משמעותית מהממוצע של הענף ושל העשירייה והיא נובעת ממספר גורמים: קיטון משמעותי בפעילות של לקוחות כמו דיסקונט ומקדונלד'ס שהקטינו משמעותית תקציבים לא רק בתקופת המחאה. זאת, לצד לקוחות שקטנו בגלל המחאה. עם זאת, לקראת סוף השנה קרו שני מהלכים שיש להניח שישפיעו על השנה הבאה: ההנהלה הבכירה במשרד התחלפה ובנוסף החלו "לזלוג" לכיוונו של יהושע תקציבים נוספים של החברה המרכזית למשקאות.

על רקע הירידות בולט ההישג של גליקמן-נטלר-סמסונוב, שלא רק שלא קטן אלא אף הצליח לגדול ב-9%. המשרד קוטף את הפירות של גיוס לקוחות חדשים ומשמעותיים כמו 012 סמייל, ביטוח ישיר, פסגות ועוד. גם גליקמן שילם בקטגוריות מסוימות את מחיר המחאה, שבלעדיה היה ההישג של המשרד משמעותי אף יותר.

גלר-נסיס פובליסיס יורד משמעותית בהיקפיו בכ-17%. המשרד התמודד השנה על לא מעט תקציבים כגון ישראכרט ופרטנר אך לא הצליח לגייס אף אחד. עם זאת, כניסת המשרד למערך הפרסום של קבוצת אי.די.בי עדיין לא באה לידי ביטוי.

ראובני-פרידן אמנם הצליח לגייס השנה לקוחות חשובים כגון מירס, מי עדן, ויסוצקי וסיטרואן, אבל רובם עדיין לא החלו לפעול באופן משמעותי וכך הישג זה עדיין לא מתורגם להיקפים פרסומיים שיפצו על הקושי של השנה האחרונה. התוצאה: ירידה של 10% בהיקפי הפרסום.

לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) מוכיחה שוב שהיא אינה משחקת בשוק תחרותי - הלשכה רשמה השנה גידול של לא פחות מ-33% בהיקפיה. לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "הסכומים המושקעים השנה בפרסום הממשלתי שוברים שיאים של כל הזמנים. לממשלה הנוכחית חשוב לתקשר את הרפורמות והמסרים שלה באמצעות לפ"מ".

ברוקנר מתקדם

משרד הפרסום ברוקנר-נטע-יער נמצא קרוב לעשירייה הראשונה. כך למשל, אל מול היקף של 125 מיליון שקל של ראובני-פרידן במקום ה-9, ניהל השנה ברוקנר תקציבים של כמעט 100 מיליון שקל. המשרד רושם את הגידול הגדול ביותר בעשירייה השנייה - 33%. אמנם בשוק מזוהה הקפיצה עם הזכייה בתקציב פרטנר אבל זכייה זאת הינה חלק מהתמונה בלבד.

בשנים האחרונות, ברוקנר הצליחו באופן עקבי לגייס לקוחות בזה אחר זה: כך למשל, הם קיבלו דריסת רגל משמעותית בתקציבי קוסמו פארם ותקציב פיג'ו של דוד לובינסקי.

JWT ישראל, שהצטרף גם הוא השנה למערך הפרסום של פרטנר, לא מצליח לתרגם זכייה זאת לגידול בהיקפו והוא קטן ב-3%. בין הסיבות לכך גם ירידה בהיקפי תקציבים של לקוחות כגון אלקטרה מים. גם למשרד זה צפויה שנה לא פשוטה כשעל תקציב פרטנר מרחף סימן שאלה ולאחר איבוד תקציבים כגון ישרוטל וקופ"ח מאוחדת.

משרד הפרסום דרורי-שלומי משלים עוד טרם כניסתו של ספי שקד כשותף עלייה של 16% בהיקפיו. המשרד מחזיק אמנם בתקציב סנו שעשוי היה להיפגע מהמחאה אבל תמהיל הלקוחות שלו כמעט נקי מלקוחות "מוטי מחאה" ולכן הפגיעה שלו בעטיה הייתה כנראה מינימלית.

בחמישייה הרביעית שני משרדים רושמים ירידה כואבת: זרמון-גולדמן קטן ב-28% ושטרית מדיה גרופ קטן ב-24%. הסיפור הדרמטי מבין השניים הוא זה של זרמון. הירידה של המשרד נובעת מאיבוד לקוחות כגון אפריל וסיטרואן. באחרונה איבד המשרד גם את תקציב AIG אך זה טרם בא לידי ביטוי בנתונים.

על סף המפץ הגדול / פרשנות - ענת ביין-לובוביץ'

המחאה החברתית ועצירת הפרסום שבאה בעקבותיה מצליחות לטשטש במשהו את הסיפור האמיתי של ענף הפרסום.

כשכמעט כולם יורדים בהיקפים קל לראות סיפור כללי שמטשטש את הסיפור של כל משרד בפני עצמו. אבל המחאה החברתית הצליחה להאיץ תהליך שממילא ריחף מעל ענף הפרסום: תהליך של חילופי דורות, סוג של מפץ גדול.

לאחר שנים של כמעט סטטוס-קוו בתקציבים, בחודשים האחרונים האדמה רועדת, סופסוף יש תזוזות ומכרזים אמיתיים וגדולים. כבר השנה החלו לזוז תקציבי ענק כמו פרטנר, ישראכרט ומירס. בחברה המרכזית השמרנית החלו לפתע תזוזות.

לקוחות שמצאו עצמם מדברים במשך שנים עם משרדי הפרסום שלהם רוצים פתאום לנסות עם מישהו אחר. ואל תוך הקלחת הרותחת ממילא מצטרפת התדרדרותם של משרדים כמו שלמור וזרמון, שבדרכם למטה מטילים לתוך השוק תקציבים שעד לפני שנה אפשר היה רק לחלום עליהם.

אל כל אלה מתווספים תהליכים תת-קרקעיים - פחות גלויים למי שאיננו טועם באופן יומיומי את ענף הפרסום. משרדים שעדיין נראים איתנים ויציבים שמאבדים כוח, תדמית מקצועית, משנים הנהלה ומשנים דרך.

אין ספק שמהמצוקה של חלק מהמשרדים הגדולים ירוויחו בעיקר משרדים גדולים או בינוניים אחרים. את הטרף של שלמור, זרמון ודומיהם יצודו בעיקר משרדים כמו אדלר, באומן וגליקמן - אותם משרדים שיש להם את הגודל הנכון ונהנים בשלב זה מתדמית של "מסתערים קדימה". אבל זה לא יספיק לאורך זמן, כי השבר עמוק מדי ואין כרגע מי שבאמת יקלוט את כולו. לכן, לראשונה מזה שנים, יש הזדמנות אמיתית למשרדים קטנים, רעבים ואיכותיים להגיח החוצה ולתפוס חלק מהשלל. משרדים כמו ברוקנר-נטע-יער ו-LEAD מוכיחים שזה אפשרי. גם בעשירייה השלישית מחכים משרדים כמו אברהם ופוקס-גורן-גלעדי לתורם.

22

אולי בלי לקרוא לילד בשמו, בענף כבר מרגישים את זה. הרי אין זה מקרה שבכירי הדור הצעיר כמו גיא גורן, עופר יער, ספי שקד וניסים מויאל בוחרים לצאת אל הכפור - אל משרדים מחוץ לעשירייה הראשונה, כדי לנסות לעשות את זה משם. זה לא יקרה ברגע ואולי לא יבוא עדיין לידי ביטוי בדירוגים של השנה הבאה אבל הרכבת כבר יצאה לדרך. ועבור חלק מהמשרדים הוותיקים התחנה האחרונה מתקרבת.

20 משרדי

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים