גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת שניט: כן למשמורת משותפת, לא להפחתת מזונות

ההמלצות, המקובלות על נאמן, מעניקות משמורת משותפת לגברים - אך כמעט לא מורידות בנטל המזונות ■ התוצאה: אלפי גברים עלולים להידרדר לפיטורים ועוני

לאחרונה פורסמו המלצותיה של ועדת שניט, כאשר ההמלצה המשמעותית ביותר היא לבטל את "חזקת הגיל הרך", אשר קבעה עד כה כי ילדים עד גיל 6 יימסרו אוטומטית לחזקת האם.

היום (ה') אף נודע כי שר המשפטים, יעקב נאמן, נפגש הבוקר עם הוועדה הציבורית לבחינת ההיבטים המשפטיים של האחריות ההורית בגירושים, בראשות פרופ' דן שניט, וכי הוא תומך בהמלצותיה.

מירוץ הסמכויות יימשך

האמנם יש בהמלצותיה של ועדת שניט הכוח הנדרש לשינוי חברתי יסודי אליו היא שואפת? האם קבלת המלצות הוועדה תוביל לאחריות הורית שווה או תקדם את טובתו של הילד? קיים ספק גדול בכך.

הגם שהמלצות הוועדה שובות לב, הן לוקות - לטעמי לפחות - בשני מחדלים משמעותיים ביותר. ראשית, אין פתרון למירוץ הסמכויות, ולכן אין פתרון לסכסוך בין ההורים. בנסוף לכך, לא נעשה ניסיון לאזן בין "משמורת משותפת" לבין המשמעות הכלכלית שלה מבחינת האב.

בעניינים הקשורים במשמורת ילדים, קיימת סמכות גם לבית המשפט האזרחי וגם לבית הדין הרבני. אם הגבר יגיש תביעה בנוגע לילדים בבית הדין הרבני - התביעה תידון שם. אם האשה תגיש ראשונה תביעה לבית המשפט לענייני משפחה - התביעה תידון שם. מי שירוץ ראשון להגיש תביעה הוא זה שיעניק את סמכות השיפוט לערכאה שבה בחר.

מציאות משפטית כפולה זו רק מסלימה את הסכסוך, החרדה והמתח בין בני-זוג בנוגע למשמורת או ל"אחריות ההורית". הבעיה היא שהחוקים על-פיהם פוסקות שתי הערכאות שונים, אמות-המידה ואמות המוסר שונות, ועל כן עלולים אותם בני-זוג לקבל הכרעות שונות והפוכות זו מזו בערכאה האזרחית לעומת הדתית. כל עוד יהיה מירוץ סמכויות במדינת ישראל, לא נוכל להפחית את הסכסוכים בין ההורים, וכתוצאה מכך את הפגיעה בילדים.

לצערי הרב, ועדת שניט לא המליצה ולא טיפלה בביטול מירוץ הסמכויות. על כן, כל שינוי שהיא מציעה אינו יכול לשנות באופן מהותי את המציאות החברתית ואינו יכול להפחית באופן משמעתי את הסכסוך בין ההורים.

משמורת משותפת - ללא הפחתת מזונות

סוגייה נוספת בה דנה ועדת שניט היא הרחבת מעורבותו של האב בחייהם של הילדים ונטילת אחריות הורית שווה לזו של האם. בהתאם להמלצות הוועדה, תהיה לאב חובה חקוקה (ולא זכות) למימוש אחריותו ההורית.

כלומר, בין האב לאם תתקיים משמורת משותפת על הילדים. הבעיה היא שהוועדה לא נתנה פתרון לעניין תשלום המזונות על הילדים. הוועדה פשוט הייתה מנותקת מהאבסורד שקיים בבסיס החוק הישראלי הקובע כי על האב בלבד מוטל נטל מימון המזונות הבסיסיים.

כיצד יוכלו אבות, מכל שכבות האוכלוסייה ולא רק מהשכבות המבוססות, לקחת חלק שווה בגידול הילדים, כאשר נטל המזונות העיקרי מונח על כתפיהם? בחוק הישראלי קיימת חובת מזונות בסיסיים על האב.

כיום, הסכום המינימלי שנפסק לאב הוא 1,250 שקל לחודש עבור כל ילד, גם אם האב הוא מובטל. בנוסף, על אב להשתתף בתשלום מדור עבור ילדיו (בגין ילד אחד 33% מהוצאות המדור, בגין שני ילדים, 40% ובגין 3 ילדים ומעלה 50%). בנוסף, עליו להשתתף (בדרך-כלל ב-50%) בהוצאות נלוות כגון: גן, צהרון, שיעורים פרטיים, הוצאות רפואיות וכו'.

כלומר, אב ממוצע, שהשתכר 10,000 שקל לחודש ואשתו השתכרה 7,000 שקל לחודש, ולהם 3 ילדים ושכר דירה של 4,500 שקל - צריך לשלם מזונות בסך של 6,000 שקל, חצי גן, צהרון וכו'. הוצאות אלה עלולות להגיע רק הן לסך של כ-2,500 שקל נוספים, באם שניים מהילדים עדיין בגנים פרטיים.

רק אבות מבוססים כלכלית יוכלו להרשות לעצמם

האם אב כזה ייקח אחריות הורית משותפת שמשמעותה כי 3 פעמים בשבוע הוא צריך להיות אחראי לילדיו ולהלין אותם אצלו? האם אב כזה יכול לאפשר לעצמו לקחת אחריות הורית משותפת? הרי ברור שכלכלית זה לא יכול לקרות.

כיום, ההטבה היחידה שקיימת לאבות שחולקים עם אמהות משמורת משותפת - אליה מכוונת ועדת שניט - היא הפחתה של 25% מדמי המדור שהם צריכים לשלם. כלומר, במקום תשלום של 2,250 שקל דמי מדור, הם ישלמו כ-1,600 שקל - הפחתה של 650 שקל בלבד!

מאידך, אותם אבות שמעוניינים לחלוק משמורת משותפת, צריכים להסביר למעסיקים שלהם במקומות העבודה מדוע הם צריכים לצמצם את שעות עבודתם בצורה ניכרת, מדוע פתאום הם נעדרים מהעבודה כשהילדים חולים או בחופשות וכו'. ואם המעסיק לא יפטר אותם, הרי שבוודאי הם לא יהיו מועמדים לקידום או להעלאת שכר, כאשר שעות העבודה שלהם מצטמצמות.

אז ועדת שניט מקבעת מצב לפיו רק אבות מבוססים מבחינה כלכלית יכולים להרשות לעצמם גם לשלם את דמי המזונות הגבוהים וגם לחלוק משמורת משותפת. רוב האבות ייאלצו, לשם מימון דמי המזונות, לחפש לעצמם עבודה נוספת על מנת לפרנס בכבוד את עצמם ואת ילדיהם.

*** הכותבת הינה מומחית בדיני משפחה.

עוד כתבות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה