לקראת חקיקה: נאמן תומך במשמורת ילדי גרושים גם אצל אבות

שר המשפטים העביר את מסקנות ועדת שניט ליועץ המשפטי לממשלה לשם הכנת תזכיר חוק בנושא ■ הוועדה המליצה לבטל את 'חזקת הגיל הרך', לפיה ילדים עד גיל 6 להורים גרושים נתונים למשמורת אצל אמם, אלא אם בית המשפט החליט אחרת

שר המשפטים, יעקב נאמן, נפגש הבוקר (ה') עם הוועדה הציבורית לבחינת ההיבטים המשפטיים של האחריות ההורית בגירושים, בראשות פרופ' דן שניט, על מנת לקבל ההמלצות הסופיות של הוועדה.

הוועדה, שמונתה במארס 2005, פרסמה דוח ביניים לתגובת הציבור באפריל 2008 ודוח משלים בספטמבר 2011, וב-27 בדצמבר 2011 הגישה לשר המשפטים את המלצותיה הסופיות.

המלצות הוועדה כוללות הצעת חוק להסדרת האחריות ההורית המשותפת למימוש זכויות הילד ולהבטחת טובתו, הן בעת שההורים נשואים והן בעת שהם גרושים, והצעות חקיקה בקשר להתדיינות בעניינים הקשורים לילדים בבתי המשפט לענייני משפחה בבתי הדין הדתיים.

שר המשפטים בחן הצעות החקיקה עליהן המליצה הוועדה והחליט להעביר מסקנות הוועדה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לשם הכנת תזכיר הצעת חוק בנושאים בהתאם להמלצות הוועדה.

ועדת שניט המליצה לבטל את 'חזקת הגיל הרך', לפיה ילדים עד גיל 6 להורים גרושים נתונים למשמורת אצל אמם, אלא אם בית המשפט החליט אחרת. לפי המלצות הוועדה, נדרשים ההורים והמדינה להעמיד בראש מעיניהם את "טובת הילד", באופן שיהווה שיקול ראשון במעלה בכל פעולה שהם נוקטים בענייניו. לפיכך, ילדים להורים גרושים לא יועברו באופן אוטומטי לאם.

למעשה, ועדת שניט ממליצה על שיטה חדשה לחלוטין - אחריות הורית משותפת. המלצת הוועדה לקבוע בחוק כי משמעות האחריות ההורית, יחד ולחוד, היא החובה לדאוג למימוש זכויות הילד על-פי עיקרון טובת הילד כשיקול ראשון במעלה. דהיינו: נקודת פתיחה היא שותפות שווה באחריות ההורית. שני ההורים שותפים בכל החלטה מהותית הנוגעת לילדם, ללא קשר לחלוקת זמני השהות של הילד עם מי מהם. לפיכך, לא תהיינה עוד הגדרות של "חזקת הגיל הרך" "משמורת" "משמורת משותפת" או כל הגדרה אחרת הקובעת מיהו ההורה בעל זכויות עודפות לגבי הילד. ביטול מונחים מיושנים אלה יוצר שוויון הגדרתי בין ההורים, הן בעיני ההורים עצמם והן בעיני הילדים.

תגובות - בעד ונגד

עו"ד רונן דליהו, מומחה לדיני משפחה העומד בראש הפורום הארצי לדיני משפחה בלשכת עורכי הדין, מסר כי הוא מברך על החלטת שר המשפטים לאמץ את מסקנות ועדת שניט.

יחד עם זאת, לדבריו, יש מקום לבחון הלכה למעשה את המלצות הוועדה יחד עם נושאים נוספים שצריכים להיות מוכרעים יחד עימה, כמו למשל נושא מזונות קטינים שנידון על-ידי ועדת שיפמן, נושא מעמד האמהות החד-הוריות ונושאים נוספים.

הפורום לדיני משפחה של הלשכה יערוך בימים הקרובים דיון במסקנות הוועדה.

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ זבולון אורלב, מסר בתגובה: "לא שוכנעתי כי יש צורך סוציאלי או חינוכי לשנות את 'חזקת הגיל הרך'. גם לא קראתי אף מחקר המלמד על הצורך המקצועי בשינוי. לכן אנהג בסוגייה זו בזהירות רבה. רק אם יתברר כי טובת הילד, כערך מוביל, מחייבת שינוי, אתמוך בו".

עוד נמסר כי ישיבה משותפת של הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ ציפי חוטובלי ושל הוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ זבולון אורלב בנושא המלצות ועדת שניט תתקיים ב-7 בפברואר, בהשתתפות שר המשפטים, יעקב נאמן, ויו"ר ועדת שניט, פרופ' דן שניט.

ראש מרכז רקמן לקידום מעמד האשה באוניברסיטת בר-אילן, פרופ' רות הלפרין-קדרי, מסרה בתגובה: "המלצות ועדת שניט בנושא ביטול 'חזקת הגיל הרך' מבטלות את המצב הקיים ללא קביעה של מנגנון לחזקה חלופית. הדבר יגרום לפגיעה ישירה ומיידית בטובת הילדים. ביטול החזקה יפגע ביציבות ובביטחון הילד, יוביל להתארכות ולהתמשכות הדיונים המשפטיים, יעצים את העימות בין ההורים ויפגע בילדים גם דרך הפחתת דמי המזונות.

"מחקרים פסיכולוגים עדכניים מראים כי יציבות ומקום לינה אחד קבוע אצל ילדים צעירים הוא קריטי (במיוחד עד גיל 4). המצב החדש ייצור ללא ספק הסלמה של העימות על חשבון בריאותם הנפשית של הילדים. לכן היה נכון להציע מנגנון חלופי הקובע כי המשמורת הפיזית תיקבע על-פי עיקרון ההורה המטפל העיקרי, כיוון שהוא הדומיננטי יותר עבור הילד.

"לא ייתכן שתתגבש המלצה כזו מבלי שמשרד הרווחה ושר הרווחה יתנו עליה את הדעת, בהתחשב בעובדה שיישום ההמלצה יכביד באופן דרמטי על פקידות הסעד ועל יחידות הסיוע, שכבר כיום קורסות תחת העומס.

"תהליך הגירושים בישראל הוא מורכב במיוחד, וניסיון לקדם בו רפורמה הוא מבורך, אך שינוי דרמטי במרכיב אחד בלבד תוך התעלמות מהמכלול יגרום נזק חסר תקנה".

בארגון ויצו מתריעים היום כי אימוץ מסקנות ועדת שניט יפגעו קשות בהמוני ילדים להורים בתהליכי גירושים ויאריכו את סכסוכי המשמורת על חשבון הילדים.

גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל, מסרה כי "שר המשפטים הופך את הילדים לקלפי מיקוח בהליכי גירושים. במציאות בה לגברים יש עדיפות כלכלית ומשפטית על פני נשים, ביטול 'חזקת הגיל הרך' רק יעמיק את אי-השוויון בין המינים. ביום בו יהיה בישראל שוויון זכויות אמיתי בין נשים לגברים, יהיה ניתן לדון גם בביטול חזקת 'הגיל הרך'".