גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המסים מגמישה תנאים לכניסת משקיעים לחברות

הרשות אימצה פרשנות חדשה לגבי הוראות החוק המטילות מגבלות על שינוי זכויות של בעלי מניות לאחר העברות נכסים או מיזוג ■ לאחר רה-ארגון במבנה ההחזקות בחברה, תתאפשר כניסת משקיעים חדשים בשיעורים גדולים יותר, מבלי חבות מס

רשות המסים מאמצת מדיניות חדשה - והפעם לטובת החברות במשק: הרשות החליטה לתת פרשנות חדשה ומקלה להוראות פקודת מס הכנסה, הקובעות את התנאים המגבילים לקבלת פטור או דחיית מס במקרים של רה-ארגון בחברות. פרשנות זו תאפשר כניסת משקיעים חדשים לחברה בשיעורים גבוהים יותר, לאחר ביצוע רה-ארגון במבנה החזקות בחברה, מבלי שהאירוע ייחשב לאירוע מס.

שינוי המדיניות מתייחס למגבלות, המוטלות על שינוי זכויות בעלי מניות, לאחר העברות נכסים (סעיף 104 לפקודה) ולאחר מיזוג (סעיף 103 לפקודה). הפרשנות החדשה, כפי שפורסמה השבוע בנייר עמדה פנימי שהפיץ אהרון אליהו, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים, תקל על גיוס כספים ממשקיעים פרטיים, לאחר ביצוע של שינויי מבנה.

מנייר העמדה, שהגיע לידי "גלובס", עולה כי מדובר בהקלה משמעותית ביחס לדין שהיה ערב פרסום הפרשנות החדשה, שמטרתה לאפשר לחברות לגייס כספים לצורך פעילותן הכלכלית.

המהלך מצטרף למהלכים נוספים שמוביל ראש המסים (בפועל), דורון ארבלי, למתן הקלות שמטרתן עידוד הצמיחה הכלכלית במשק.

לפי חוקי המס, במקרה שבו יצא נכס מבעלות המחזיק, נוצר אירוע מס. בכדי להקל על ביצוע רה-ארגון במבנה החזקות קיים, חוקק בראשית שנות ה-90' (1994) חלק 2 לפקודת מס הכנסה, המאפשר למזג חברות (סעיף 103 לפקודה), לפצל חברה (סעיף 105 לפקודה) או להעביר נכסים בתוך קבוצת החברות (סעיף 104 לפקודה), מבלי ליצור אירוע מס במועד הפעולה.

רווח על הנייר

מרבית העסקאות הגדולות והמורכבות במשק נעשות בדרך של שינויי מבנה, בין היתר משיקולי דחיית חבות מס מכוח הוראות פרק המיזוגים והפיצולים בפקודת מס הכנסה. מרבית הקבוצות הגדולות במשק נהנו מדחיית המס.

בין העסקאות שנהנו מהוראות דחיית המס היו עסקת רכישת עלית על-ידי שטראוס (מיזוג), מכירת אגיס לפריגו (שינוי מבנה), פיצול פעילות הנדל"ן של קו אופ-הריבוע מהפעילות הקמעונאית (שינוי מבנה) ושינוי המבנה בסיסקו. אפריקה ישראל, ארקיע, אלביט, שופרסל - כולן מתאימות את העסקאות שלהן כך שייהנו מדחיית המס.

הרציונל העומד בבסיס דחיית המס הנו התפיסה כי במסגרת שינוי המבנה לא נוצר רווח או מימוש אמיתי כלכלי של הנכס. זאת, משום שכל שינוי המבנה נעשה בתוך קבוצת החברות הקיימת, ללא שינוי בעלות וללא תמורה המזומן או בשווה מזומן, אלא כנגד הקצאת מניות בלבד. אלא שדחיית המס כפופה למספר תנאים מגבילים.

לפי הדין הקיים, לא ניתן למכור את הנכסים המועברים במשך שנתיים ממועד שינוי המבנה; בעלי המניות, שמשתתפים בשינוי המבנה, נדרשים להחזיק במניות שבבעלותם במשך שנתיים לפחות ממועד שינוי המבנה; בנוסף - והגבלה זו יצרה קושי רב לחברות, שביקשו לגייס משקיעים במסגרת רה-ארגון - לא ניתן להקצות מניות חדשות למשקיעים חדשים בשיעור העולה על 20%; כמו כן, ניתן להקצות זכויות בבורסה עד ל-49% מהון החברה, לאחר שינוי המבנה (בפיצול ניתן להקצות למשקיע חדש ובבורסה עד 50%).

הגבלות אלה עוררו ביקורת לא מעטה בקרב החברות ומומחי המס, שטענו כי הן מסכלות את מטרת דחיית המס ומקשות על כניסת משקיעים לחברות, שבמקרים רבים ביקשו למעלה מ-20% מהמניות, כדי להיכנס לחברה.

מ-20% ל-49%

לפי נייר העמדה החדש של רשות המסים - שכותרתו הקצאת זכויות לבעלי מניות חדשים במהלך תקופת המגבלות - ניתן לאמץ פרשנות אחרת, שתאפשר הקצאה פרטית למשקיעים חדשים עד 49% מהון המניות בחברה, לאחר שינוי המבנה, בכפוף למגבלת העל - כלומר ניתן להקצות בהקצאה פרטית למספר משקיעים חדשים עד 49% מהון המניות בחברה, לאחר שינוי המבנה - ובלבד שכל אחד מהמשקיעים החדשים לא יקבל יותר מ-20% מהון המניות.

כמו כן, משקיע שהשתתף בהקצאה קודמת לא יוכל להשתתף בהקצאה נוספת לאור העובדה שלא ייחשב למשקיע חדש.

"ההחלטה תסייע לחברות רבות שמחפשות מימון ממשקיעים"

עו"ד אלדד נח, לשעבר מנהל החטיבה המקצועית ומנהל מחלקת מיזוגים ופיצולים ברשות המסים, מסביר כי שינוי המדיניות ברשות המסים בנוגע להקצאת זכויות לבעלי מניות "חדשים" במהלך תקופת המגבלות לאחר שינוי מבנה בחברה - יפתח את הדלת להשקעות חדשות במשק הישראלי ויכניס כסף לשוק.

"במסגרת הוראות הפקודה ישנן מגבלות וחסמים רבים שמקשים מאוד על ביצוע העסקאות. אחד החסמים המובהקים הוא המגבלה של כניסת משקיעים חדשים עד 20% בלבד. ישנם מקרים רבים בהם מבצעים שינוי מבנה לצורך כניסת משקיע, וברגע שמגבילים אותו להשקעה של עד 20% בלבד - העסקה הופכת לפחות כדאית, ולעיתים אף נמנעים מביצוע העסקה.

"לכן, אימוץ המדיניות המקלה על-ידי הרשות היא החלטה אמיצה וחשובה ביותר, שללא ספק תאפשר ביצוע עסקאות רבות ומגוונות ותסייע לחברות רבות שמחפשות מימון באמצעות משקיעים נוספים".

"להרחיב את הפטור"

בשנים האחרונות עובדים ברשות המסים על רפורמה כוללת להקלה בחסמים לדחיית המס במקרה של רה-ארגון בחברות. נח נטל חלק בגיבוש ההמלצות בעניין. לדבריו, "ניסיון העבר מלמד כי מרבית שינויי המבנה נעשים לתכלית עסקית וכלכלית, ולא לצורך תכנון מס. לכן, לדעתי, חשוב לקדם את הרפורמה בתחום".

- ישנם חסמים נוספים שמונעים עסקאות?

נח: "פרק המיזוגים והפיצולים מאפשר ביצוע שינויי מבנה רבים תוך דחיית אירוע המס. יחד עם זאת, הוראות החוק כוללות מגבלות וחסמים רבים. בראש ובראשונה יש להקל עם משקיעים זרים. אין היגיון להגביל משקיע חוץ במסגרת שינוי המבנה, בזמן שבדרך-כלל הוא ממילא פטור על השקעותיו בישראל. יש לשקול שלא להטיל עליהם מגבלות כלל במסגרת עסקאות של שינויי מבנה.

"כמו כן, יש להקל על חברות שמעוניינות להנפיק את הפעילות שלהן בחו"ל באמצעות חברה זרה. כיום, ביצוע שינוי מבנה כזה עלול ליצור חיסרון מס ולעיתים אף כפל מס, וזאת בשל מדיניות נוקשה של רשות המסים.

"כמו כן, מאחר שבמרבית המקרים ביצוע שינוי המבנה נעשה משיקולים כלכליים ועסקיים, ולא לצורך התחמקות ממס, יש לשקול לאפשר יותר מתווים של שינויי מבנים פטורים".

כיום ניתן לבצע שינוי מבנה פטור רק במקרה של החלפת מניות לחברה נסחרת. "יש לשקול להרחיב את הפטור גם במקרה של החלפת מניות בין חברות פרטיות, ובלבד שהעסקה נועדה לתכלית עסקית. וכמובן, במסגרת התפיסה שיש לעודד מחקר ופיתוח, מומלץ להקל בכל הקשור לשינויי מבנה של חברות מו"פ", אומר נח.

עוד כתבות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר