גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בתקופתי בפרקליטות לא העמדנו לדין אפילו רו"ח אחד"

השופטת דניאלה שריזלי ביטלה לאחרונה אישומים נגד שני רואי חשבון בתיק פיקסל, לאחר שקבעה כי העמדתם לדין במקום הנישומים חורגת ממתחם הסבירות באורח קיצוני ■ בכירה בפרקליטות מיסוי וכלכלה: "אין דין שווה בין המייצג לבין הלקוח"

"לא זכורה לי אף לא העמדה אחת לדין של רואה חשבון בתקופתי בפרקליטות תל-אביב מיסוי וכלכלה, בשנות ה-80. אז לא התלבטנו כלל בשאלה אם להעמיד לדין את המייצג או הנישום. מרגע שהתחלתי לעסוק בכך כשופטת השתנתה התמונה, להפתעתי הרבה - מייצגים עומדים לדין לצד נישומים, ולעיתים אף בלעדיהם. התחושה היא שהמטוטלת נעה אצל הפרקליטות" - כך אמרה שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, דניאלה שריזלי, בכנס לשכת רואי החשבון שהתקיים באילת, במסגרת פאנל שעסק בשאלת אחריותו הפלילית של רואה החשבון המייצג נישומים במבוך חוקי המס.

הפאנל עסק בשאלות בוערות המטרידות כיום את רואי החשבון והיועצים המשפטיים של אנשי העסקים והחברות הגדולות במשק, בהן שאלת מידת אחריותם הפלילית כשהם מעניקים ייעוץ מס ללקוחותיהם ומסייעים להם בתכנוני מס יצירתיים; האם הטענה כי הלקוח הסתמך על עצתם הופכת אותם למועמדים אוטומטיים להעמדה לדין פלילי לצד הלקוחות ובלעדיהם; והאם יש מגמת החמרה עמם בשנים האחרונות.

השופטת שריזלי ציינה כי פסק הדין שמייצג את המדיניות החדשה בעניין העמדה לדין של מייצגים הוא פסק הדין בפרשת פיקסל, שבמסגרתו היא ביטלה שניים מבין 3 אישומים שהוגשו נגד רואי החשבון מרדכי גרינוולד ואלי אבוגני, שהואשמו בעבירות מס.

שריזלי קיבלה חלקית את טענתם המקדמית של הנאשמים ל"הגנה מן הצדק", וקבעה כי החלטת הפרקליטות להעמיד לדין את השניים, אך לא את הנישומים שעבורם הם פעלו - בעלי חברת פיקסל, רמי וייץ וגיא פורן - חורגת ממתחם הסבירות באופן קיצוני ובלתי ראויה מבחינה משפטית-ערכית.

על הכרעתה זו, שנתפסה בקהילה המשפטית כאמיצה וכתקדימית, אמרה השופטת בפאנל: "לא שהפרקליטות לא מוסמכת לקבוע את מי להעמיד לדין, אבל במקרה הספציפי הזה - כשהנישומים חתומים על דוחות כוזבים בעליל ויודעים איך התרחש כל התהליך - צריך היה להעמיד לדין את הנישומים. אין שום הצדקה להעמיד לדין פלילי את רואי החשבון".

אלא שבפרקליטות לא קיבלו את ההכרעה והגישו עליה ערעור לבית המשפט המחוזי. לדברי שריזלי, "טרם נפלה הכרעה במחוזי, ומי יודע, אולי ההחלטה שלי תתהפך. נראה".

דיל-ברייקרס במקום דיל-מייקר

עו"ד איריס שמואלי, מבכירות פרקליטות מיסוי וכלכלה, דחתה את הביקורת. "עלולה להצטייר פה תמונה שיש מגמה של רשויות האכיפה, של הפרקליטות או רשויות החקירה, כלפי המייצגים באופן מיוחד. רבותיי, אין מגמה כזו, אין טעות גדולה מלסבור שיש מגמה מיוחדת כלפי מייצגים, וחלילה שתהיה כזו".

עם זאת, שמואלי הוסיפה כי "יש התפתחויות שעולות בקנה אחד עם ההתפתחות של הלכת ההסתמכות ואינטרס ההסתמכות. ככל שהמשפט נכון להכיר יותר ויותר באינטרס ההסתמכות, וזה אכן כך - כך יש מקום להטיל אחריות על המייצג. זה כמו כלים שלובים".

הפרקליטה הבכירה ציינה כי בפרקליטות רואים את העובדה שמדובר ברואי חשבון מייצגים כעובדה להחמרה איתם יותר מאשר עם הנישומים, מכיוון שהם אלה ש"אמונים על האמת של השוק העסקי", "בידיהם ניתנה המשמורת על ההתנהלות בשוק ההון העסקי", ו"לא הרי הנישום כהרי המייצג".

שמואלי הזכירה עוד כי "לפני כמה שנים כינה בית משפט השלום בתל-אביב את רואה החשבון, בהקשר לטיפול בענייני מס, ככוהן בבית-המקדש. אם הנישום ביצע עבירה אז הוא יועמד לדין, ואכן ייקבע שהוא עובר את עבירת המס, אך המסייע, המייצג, נמצא במצב חמור יותר, כי הערך הנפגע על-ידו חמור יותר. אין דין שווה בין הלקוח לבין המייצג. בפרקליטות לא מסתכלים רק מההיבט הממוני של מי שקיבל את הכסף כתוצאה מעבירת המס, אלא מההיבט הערכי. בסופו של דבר, המייצג עובר עבירה שהערך שלה חמור וגדול לאין שיעור".

עו"ד איריס סבג-ניב, שייצגה את גיא פורן בפרשת פיקסל, הוסיפה כי "בניגוד למה שאמרה עו"ד שמואלי, בהחלט יש מגמה להיטפל למייצגים, והיא לא רק כלפי רואי החשבון אלא גם כלפי יועצים משפטיים, עורכי דין. רואי החשבון הם לא בנים יחידים במישור הזה".

לדבריה, מגמת ההחרפה בהעמדות לדין של מייצגים ברורה ובוטה. "בעבר, כשהתעוררה סוגייה לגבי שאלה של חבות במס, הייתה הסכמה שלא משנה מה עורך הדין ייעץ ללקוח, בכלל לא נכנסו לזה, העמידו לדין את איש העסקים בלבד. את המייצגים העמידו לדין בעבר רק במקרים בוטים, שחורים, ולא במקרים אפורים".

ניב-סבג הזהירה כי "מה שיקרה זה שרואי החשבון יהפכו לדיל-ברייקרס ולא דיל-מייקר. זו לא מטרת הרשויות והפסיקה, אלא האינטרס היה שתהיה פנייה יותר נרחבת של אנשי העסקים ליועצים".

רואי חשבון: "הפכנו לעבריינים בפוטנציה. אנחנו האחראים הראשיים במקום הנישום"

במסגרת הפאנל הסוער, שכותרתו הייתה "אחריות רואי החשבון בסבך המס", הציגו גם רואי חשבון את נקודת מבטם באשר לשאלה אם הם מרגישים נרדפים - כמייצגים - יותר מאשר בעבר על-ידי רשויות האכיפה הפליליות.

בעניין זה הייתה הסכמה רחבה בין רואי החשבון שהשתתפו בפאנל לבין הנוכחים באולם. "יש תחושה של ציד", נשמעו קריאות שונות מהקהל.

את הפאנל הנחה רו"ח עו"ד גיא רשטיק, שאמר: "חל איזה שינוי בארץ בשנים האחרונות. עברנו מאחריות של נישום לאחריות של מייצג. הפכנו לעבריינים בפוטנציה. אנחנו כבר לא מסייעים לכאורה לעבירה אלא האחראים הראשיים במקום הנישום".

נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח דורון קופמן, חיזק את הדברים ואמר: "רואי החשבון נמצאים בין הפטיש לסדן. מצד אחד, הרשויות רואות בהם את מי שאמורים לזהות עבירות דיווח ו'צווארון לבן' של לקוחות. מצד שני, לקוחות מסוימים מנצלים את חובת הנאמנות ותום-הלב של רואה החשבון כדי להטיל עליו אחריות על דברים לא חוקיים שעשו בלי ידיעתו. התוצאה של מצב זה היא ה'חשבונאות המתגוננת', שבה רואי חשבון עסוקים בהגנה על עצמם הן מהרשויות והן מהלקוחות.

"תוצאה נוספת היא הכבדה ניכרת על נישומים רבים אשר אין להם כל כוונה ורצון להימנע מתשלום מסים כחוק, וחשיפת רואי חשבון לסיכונים מיותרים. בכך ייפגע האינטרס של הרשויות, של הלקוחות ושל המשק כולו".

עו"ד רו"ח אברהם שהבזי, לשעבר מנהל בפועל של היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, הוסיף כי "בכל חקירה של נישום, רואה החשבון צריך לדעת שמהר מאוד הוא יכול להפוך לנחקר בעצמו. כל אחד ואחד מאתנו צריך להיזהר שבעתיים. האצבע מאוד-מאוד קלה על ההדק ברשות המסים, לקחת את רואי החשבון לחקירה ולבית המשפט לדיון במעצר.

לדברי שהבזי, "יש היום רצון 'להכניס' לרואי החשבון או להרתיע ולהפחיד אותם ברשות המסים. בצד זה, הלקוח לא יחשוב פעמיים ויצביע עליכם כאשמים, בין אם אמרתם ובין אם לא אמרתם את מה שמיוחס לכם".

"פעם", הוסיף שהבזי, "שאלו אם רואה החשבון הוא כלב שמירה או כלב ציד", והתשובה, סיכם: "לא חשוב איזה, העיקר שהוא כלב. במציאות של היום אנחנו צריכים להיזהר שבעתיים".

עוד כתבות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם