גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח "גלובס": על מה נאבקים עובדי רכבת ישראל?

מאחורי המשבר ברכבת עומד מאבק עיקש על מערך תחזוקה חדש נוכח הצורך בקליטת קרונות חדשים להרחבת הרכבת ■ מה הן עמדות ועד העובדים וההנהלה, איזו פשרה מסתמנת באופק, ומדוע שר התחבורה ישראל כץ נאלם דום?

שישה סכסוכים הוכרזו בתקופה האחרונה ברכבת ישראל, לא פחות ולא יותר. מיקור חוץ, דרגות שכר, תקינה חדשה לקטרים ועוד עילות נוספות. בכל פעם שעובדי הרכבת פותחים בשביתה, הם עושים זאת בעילה שונה וכך הציבור מאבד עניין לחלוטין במטרתה. השביתה, גם אם בוועד לא התכוונו לכך, נתפסת כמטרה ולא כאמצעי.

למעשה, מאחורי כל העילות המשתנות, יש סיבה אחת מרכזית לאנדרלמוסיה ברכבת, והיא ההחלטה להוציא למיקור חוץ חלק מהתחזוקה של הקרונות. יתר הסכסוכים משמשים תפאורה בלבד, לכל היותר אמצעי לחץ נוסף להשגת המטרה הראשית: עצירת ההפרטה והשלכותיה, ובראשן פגיעה בכוחו של הוועד והעבודה המאורגנת בחברה.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הצליח לדחות את יישום המהלך למיקור חוץ, ועל פי הערכות ניתן היה להגיע לפשרה שתניח את דעתם של שני הצדדים - להוציא את זו של משרד האוצר, שמייחל להפרטה מלאה - אולם בוועד העובדים לא המתינו לעיני. הוא ושר התחבורה, ישראל כץ, היו אמורים להיפגש מחר (ה') בדיוק בעניין הזה, אבל יומיים של המתנה היו כנראה יותר מדי לגילה אדרעי וחבריה.

הפחד של העובדים

אז על מה באמת כל המהומה? הנהלת רכבת ישראל, בעידודו הפעיל של משרד האוצר ובגיבוי משרד התחבורה, ביקשה להקים מערך תחזוקה חדש שיופעל על ידי החברה שזכתה במכרז להספקת הקרונות החדשים לחברה. להלן: בומברדייה, חברה קנדית שיש לה פעילות בינלאומית ענפה. הכוונה הייתה להעביר לבומברדייה את כל הקרונות החדשים שיגיעו לישראל ולהותיר בידי מערך התחזוקה הקיים של הרכבת את תחזוקת הקרונות הישנים. המערך הישן אמור היה לגווע באופן טבעי, בעוד שהמערך החדש והפרטי אמור היה לצמוח עם הזמן.

הרציונל פשוט לכאורה: יצרנית הקרונות תדע טוב יותר מכל גורם אחר כיצד לתחזק את הקרונות, ודאי טוב מחברת הרכבת הישראלית, על מגרעותיה הרבות. כששאלנו אם גם המטוסים של בואינג המוחזקים בידי אל על מתוחזקים על ידי בואינג, לפי העיקרון הזה, קיבלנו תשובה שלילית: בואינג מספקת שירותי תמיכה, הכשרה והטמעה של מערכות ונהלים, אולם עובדי אל על הם אלה שעוסקים בתחזוקה.

גם בחברת בומברדייה מודים כי במדינות שונות בעולם הם מספקים שירות חלקי בדומה לדוגמה של אל על, אך ראשי החברה וכל הגורמים המעורבים במשרדי האוצר, התחבורה ובהנהלת הרכבת מעדיפים את המודל של מיקור חוץ מלא. לפחות לכאורה, ההתנהלות הכוחנית ובעיקר הטיפשית שהציג השבוע ועד העובדים, מוכיחה בדיוק מדוע הם מעדיפים זאת.

ההצעה של הנהלת הרכבת

בתקופה האחרונה, החומה הבצורה שהוצבה מול עובדי הרכבת החלה להיסדק: הנהלת הרכבת הודיעה כי היא מוכנה להתפשר באופן משמעותי, כך שמערך התחזוקה של הרכבת הוא שיתחזק את הקרונות החדשים, ואילו המערך הפרטי יתחזק רק את הקרונות הישנים מסוג IC-3.

אם עד עתה העברת הקרונות החדשים לחברת בומברדייה נתפסה כתרגיל של ההנהלה שנועד לייבש את מערך התחזוקה של הרכבת על פני השנים, באה ההצעה הזאת והוכיחה את ההיפך. בומברדייה התקשתה לבלוע את הצפרדע. בחברה הסכימו בלית ברירה, אבל ביקשו להשאיר בידיהם את האחריות לתיקונים משמעותיים בקרונות. הוועד, מצידו, לא טרח בכלל לענות על ההצעה.

ההצעה של ההסתדרות

ובינתיים הלחץ גובר והולך. בנובמבר 2011 החלה הרכבת לקלוט את הראשונים מבין כ-150 הקרונות החדשים מתוצרת חברת בומברדייה. מספר הקרונות הכולל יגדל ב-60% ומערך התחזוקה של הרכבת צפוי לקרוס. גם היום מדובר במערך שמתנהל ברמה ירודה, ללא תקן ISO וללא אפשרות לבצע בקרת איכות ותחקור כשלים. כדי לספק רמת שירותים נאותה לפני שהקריסה הזו מתרחשת, צריך לאמץ לכאורה אחת משתי גישות בלבד: זו של ההסתדרות או זו של הנהלת הרכבת.

ההסתדרות מציעה להפסיק לייבש את מערך התחזוקה הקיים, לרכוש ציוד מתאים, לגייס כוח אדם נוסף ולהתאים את הסכמי העבודה כך שיענו לכל הדרישות של ההנהלה: יעילות, דינמיות בשעות העבודה, תגמול לפי ביצועים ומודל של "קנס-פרס", כלומר, תמרוץ צוותים ועובדים שעומדים ביעדים והטלת קנסות על אלה שאינם עומדים ביעדים. ההנהלה מציעה, כאמור, מודל של מיקור חוץ לצד מערך התחזוקה הקיים.

הפשרה המסתמנת

אבל בסופו של דבר, ישנה גישה שלישית, והיא גישת הפשרה, שככל הנראה גם תתקבל. לפי הגישה הזאת, הנהלת הרכבת תורשה לקנות שירותים מחברה חיצונית במודל של מיקור חוץ חלקי, כזה שיבטיח כי מערך התחזוקה ברכבת לא יגווע למוות. לא הבטחה לכמה שנים בודדות, אלא לאורך זמן של 15-20 שנה לפחות. עובדי הרכבת כבר ויתרו עם השנים על מערך הקופות, מערך השירות ברציפים וגם על עבודת המסילות - לא בטוח שנכון לדרוש מהם לוותר גם על מערך התחזוקה. הרי רק בתחילת השבוע הכול דיברו על כך שעובדי קבלן לא צריכים לעבוד במה שמכונה "ליבת העסק".

לא יכול להיות שליבת העסק ברכבת תכלול רק נהגי קטר. העובדים, מצדם, צריכים להחליף דיסקט. אם הם לא יישמעו לקול המתון והאחראי של ההסתדרות וימשיכו להתנהג כמו כנופיה, הם ימצאו את עצמם מהר מאוד בתוך הליך של הפרטה כוללת. עכשיו נראה מי יהיה המבוגר האחראי שיוריד את כולם מהעץ.

פרשנות / עמירם ברקת: דרוש עכשיו שר תחבורה אמיץ, אבל ישראל כץ נאלם דום

"לאן נעלם ישראל כץ?" - כמעט שבוע עבר מאז פרץ סבב ההתכתשויות האחרון בין עובדי הרכבת להנהלה ועד שהפרשנים נזכרו לשאול לאן נעלם המפקד בעיצומה של המערכה. שר התחבורה של מדינת ישראל, האיש שרווחתם של 140 אלף הנוסעים ברכבת מדי יום אמורה לעמוד בראש מעייניו, לא פצה את פיו נוכח השביתה הפראית של ועד העובדים וההתעמרות הבלתי חוקית בציבור הנוסעים.

מי שיבדוק את אמירותיו האחרונות של כץ עלול לחשוב בטעות שהדבר היחיד שקרה כאן החודש היה אישור קו הרכבת לאילת.

דוברו של כץ מסביר שהשר סבור שיש לתת לבית המשפט לומר את דברו. נוכח ההתקפות האלימות של הוועד על מנכ"ל הרכבת, מסביר הדובר שהשר "מעניק גיבוי מלא להנהלה". מדוע מתקשה כץ להעניק גיבוי למנכ"ל המותקף שלו בקולו שלו? קשה שלא לראות בשתיקתו של כץ נסיגה מהקו האמיץ, המפתיע, שאותו נקט בשנה שעברה. באפריל הוא לא חשש לאיים בסגירת הרכבת אם לא תאושר תוכנית הבטיחות החדשה. כבר אז קראנו לשר התחבורה ללכת עד הסוף ולבצע את המהלך היחיד שיכול לרפא את המחלה הקשה שבה נתונה חברת רכבת ישראל.

כמעט כל מי שמכיר את תחלואי הרכבת לעומקם שותף לדעה כי הצעד הזה הוא מהלך לסגירת הרכבת ולפתיחתה של חברה חדשה במקומה - כפי שנעשה במע"צ ב-2004. כל מה שדרוש לכך הוא החלטת ממשלה, בהמלצתו של כץ. נכון שהשבתת הרכבת לתקופה ממושכת תגרום מטרד קשה בהרבה מהשבתתה של מע"צ, אך במשרד התחבורה כבר קיימת תוכנית פעולה מפורטת להתמודדות עם השבתה ממושכת ומלאה.

ייתכן מאוד שלא יהיה צורך להפעיל את התוכנית לפרק זמן ממושך, כי מרגע סגירת חברת הרכבת הישנה ישתנו יחסי הכוחות בין המדינה לעובדים. המדינה תוכל לנצל את המהלך כדי לבנות מחדש את ענף הרכבות במדינה, עם חברה נפרדת למטענים וחברה ממשלתית לתחזוקת תשתית המסילות. כל התוכניות כבר מוכנות, נדרשת רק החלטה אמיצה. אם אין לכץ האומץ לעשות זאת, הוא יכול להסתפק באיומים - הניסיון מוכיח שזו השפה היחידה שמבינים בוועד.

המספרים של רכבת ישראל

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-120 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35