גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד פלדמן: "לעתים שוטרי הדרום גרועים יותר מעבריינים"

אמר את הדברים בכנס הפורום הפלילי של לשכת עוה"ד באילת ■ השופט חאלד כבוב לעורכי הדין: "הילחמו ברעה החולה של חובת דיווח על חשד להלבנת הון של לקוחותיכם" ■ הסנגור הציבורי: "לבטל הבחנה בין זיכוי מחמת הספק לזיכוי מלא"

שופט בית המשפט הכלכלי בתל-אביב, חאלד כבוב, מותח ביקורת חריפה על הצעת החוק שתטיל על עורכי דין ורואי חשבון חובת דיווח לרשויות כל אימת שמתעורר אצלם חשד שלקוח שלהם עובר עבירה של הלבנת הון.

בכנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין, שהתקיים בסוף השבוע באילת, אמר כבוב לעורכי הדין ביחס להצעת החוק המתגבשת: "אתם על עברי פי פחת, הילחמו ברעה החולה הזו, עצרו את הידרדרות המקצוע".

השופט כבוב הזהיר את עורכי הדין ואמר כי "אתם קציני הציות החדשים. אתם לא יודעים את זה עדיין, אבל אתם הולכים להיות המדווחים לרשויות במדינת ישראל. מי ביניכם שלא ידווח, במקרה הגרוע יועמד לדין על עבירה בניגוד לחוק הלבנת הון. המדינה יכולה לעקל כספים שלכם. מי שיגיד שזה חזון אפוקליפטי, זה כבר פה, עבר בוועדת השרים לחקיקה.

"אנחנו על סף התקופה הזו. אתם תהיו אלה שתקבעו אם מעורר חשד אובייקטיבי כלפי הלקוח שלכם. אתם נמצאים על עבר פי פחת, לעבר הידרדרות המקצוע, ואני לא בטוח שאני מקנא בכם. זה יפגע בכלל עורכי הדין אך בעורך הדין הקטן בעיקר. עורכי הדין מחויבים לשמור על מידע שנמסר להם מטעם הלקוח. זוהי נשמת אפו של מקצוע עריכת הדין".

כבוב הביע עמדה שלילית גם ביחס לכוונה להפוך גם עבירות מס לעבירות מקור לפי החוק לאיסור הלבנת הון. לדבריו, "התוצאה תהיה שתכנון מס אגרסיבי על-ידי רואה חשבון ויועץ מס ובסוף יביא את הנישומים למצב שבו יאמרו להם 'עברת עבירה ואתה צפוי ל-10 שנות מאסר'. שומו שמיים, האם ההוראה הזו ראוי שתעמוד? צריך להוריד מיד את העניין הזה. לא ראוי שבשביל לגבות יותר מס יקבעו הוראות דרקוניות בחוק איסור הלבנת הון".

מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד אביה אלף, אמרה כי חוק איסור הלבנת הון הוא אכן דרמטי, דרקוני וכולל סמכויות אכיפה דרקוניות, אך החוק מכיל מנגנוני איזון אינהרנטיים, בעיקר הדגש שהחוק שם על חובות הדיווח של גופים פיננסיים.

"שוטרי מחוז הדרום גרועים מעבריינים"

עו"ד אביגדור פלדמן, שהשתתף גם הוא בכנס הפורום הפלילי, האשים את שוטרי מחוז הדרום כי הם "גרועים יותר מעבריינים. זו לא מילה גסה לומר ששוטר משקר. במחוזות אחדים יותר ובאחרים פחות. בשיא מחזיקים שוטרי באר-שבע. ימ"ר דרום הוא אלוף בעניינים הללו. הם גרועים יותר לעתים קרובות מהעבריינים שהם מביאים לדין. חקירות מרכזיות לא מתועדות, מסמכים נעלמים מן התיק, שוטרים מגלגלים אחד על השני אחריות לפעולות של החקירה".

לדברי פלדמן, אולם המשפט הפך לזירת מלחמה. "מילים כמו 'כבודו', 'אדוני המלומד' - מי שמע אותן לאחרונה בבית המשפט? הפנייה לשופט היא 'אתה', הפנייה לעד מזלזלת. התופעה הזו לא נוצרה על ריק, היא נוצרה משום אובדן אמון בבית המשפט".

ביחס לנשיא לשעבר משה קצב, שפלדמן ייצג עד לאחרונה, סיפר פלדמן כי "אני חקרתי את המתלוננת העיקרית. לא צעקתי עליה, כמו שביקשו ממני, שהיא זונה, ולא צעקתי עד שהיא תבקש עזרה, אבל אולי אם הייתי עושה את זה, התוצאה הייתה שונה".

"ללא הסדרי טיעון, המערכת הייתה קורסת"

במושב שעסק בהסדרי טיעון וגישור פלילי, אמר שופט בית המשפט המחוזי גלעד נויטל כי "הסדרי טיעון הם כמו פיצה שמוציאים לשופט מהתנור, בלעדיהם המערכת היתה קורסת. נכון להיום רק במקרים חריגים מתערבים בהסדרי טיעון, למשל אם נמצא פגם בשיקולי התביעה או שיש פער בלתי סביר בין העונש המסוכם לבין העונש הראוי. יש אינטרס ציבורי עליון לאמץ הסדרי טיעון".

נויטל הוסיף כי בתי המשפט מבטיחים כי הודאת הנאשם במסגרת הסדרי טיעון היא הודאת אמת. "אני מרים את כתב האישום ושואל את הנאשם 'מה שכתוב כאן זה נכון?, אל תעשה לי טובה. האם זה מה שעשית?'. אם אנחנו מזהירים את הנאשם ואחרי כל זה הוא אומר שהוא מודע לעובדות כתב האישום - הוא קנה סיכון, הוא יודע מה הוא עושה".

נויטל גם הביע תמיכה חד-משמעית בהליך הגישור, שעשוי לייתר את ניהול המשפט. "אני לעולם לא אמכור לוקשים למי שעושה גישור אצלי. אם הציעו לצד לגישור הצעה שהוא לא יכול להסכים לה, אני יכול להגיד לו לא ללכת על זה".

לדבריו, בכל תיק אפשר לעשות גישור, שכן זהו הליך שבו לאף אחד מהצדדים אין מה להפסיד. "לפעמים מה שמפריד בין תיק שנראה מפלצתי, לבין לסיים אותו, הוא דיבור, משהו מינורי. אנשים באים לגישור כי אין להם עם מי לדבר. הם נלחמים עם האגו, אבל אין להם עם מי לדבר, הם היו ברוגז. אז אני פותח יומן וקובע להם מתי הם ידברו. הרי מה זה גישור? זה 70% פסיכולוגיה. זה שירות פסיכולוגי בחינם. למה לא?".

"זיכוי מחמת הספק נחשב זיכוי סוג ב'"

במושב הפתיחה של הכנס מתח הסנגור הציבורי הארצי החדש, ד"ר יואב ספיר, ביקורת על תגובתה של פרקליטות המדינה לאחר הכרעת הדין שבה זוכה עו"ד יעקב וינרוט מאישום של מתן שוחד. ספיר קרא לבטל את ההבחנה שבין זיכוי מחמת הספק לזיכוי מלא, ובין סגירת תיק מחוסר ראיות לסגירת תיק מחוסר אשמה, זאת, כדי למחוק את הכתם הנותר על חשוד או נאשם שהתיק נגדו נסגר.

"בישראל, זיכוי מחמת הספק נחשב זיכוי סוג ב', וזה מטריד אותי", אמר ספיר, "בפרשת דנציגר התעוררה בתקשורת השאלה מה תהיה ההשלכה של סגירת התיק, בהיעדר אשמה או בהיעדר ראיות מספיקות. מומחים כתבו שאם עילת סגירת התיק תהיה חוסר ראיות, החזרה של דנציגר לשיפוט תהיה בלתי מתקבלת על הדעת. אני אומר - מה שלא מתקבל על הדעת, זה להתייחס להבדל בין העילות. במדינה ליברלית לא משנה באיזו עילה נסגר התיק. תיק סגור זה תיק סגור".

ביחס לזיכויו של עו"ד וינרוט אמר ספיר כי "השופט נויטל קבע שוינרוט זכאי. והנה, בתגובת הפרקליטות להכרעת הדין הודגש שזה זיכוי מחמת הספק. בכל הכבוד, זו עמדה בלתי ראויה. לא ראוי לצייר זיכוי מחמת הספק כזיכוי מסוג ב'. גם כשהוא מזוכה הוא עוד מתבוסס בקלון. זה משקף תפיסה ציבורית של 'אין עשן בלי אש', אבל מי שמכיר את העולם הפלילי, יודע היטב שיש הרבה מקרים שיש עשן בלי אש, ויש רעש וצלצולים בלי אש".

עו"ד אלי אברבנאל, המסיים את תפקידו כפרקליט מחוז ירושלים ועתיד להתחיל בתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, אמר כי אין בישראל תופעה של הרשעות שאינן במקומן. "מלכתחילה כתבי אישום מוגשים אחרי סינון קפדני ביותר, יש שיטענו סינון מוגזם. בפרקליטות אין תרבות של ניפוח כתבי אישום. ועדיין, יש כל-כך הרבה סנגורים נכבדים שטוענים כך לאורך זמן, וזה לכשעצמו חייב להדאיג. אני לא מבטל את האפשרות הזו".

עוד כתבות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות