גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בסוף נהיה דיגיטליים, זה פשוט לא יקרה כל-כך מהר"

הריצה אל הפרסום הדיגיטלי גבתה מממשרדי הפרסום מחיר כבד: לא ברור כמה הם צריכים להעמיק בתחום, הלקוחות דורשים קמפיינים אבל לא מבינים אותם, ומודל התגמול בעייתי ■ כעת הולכים המשרדים כמה צעדים אחורה לצורך חשיבה מחדש

עד לפני שנים ספורות נראה היה כי ענף הפרסום, כמו העולם כולו, עומד להיסחף תחת גל דיגיטלי שישטוף את כולם וישנה לחלוטין את פני הענף. דיברו על מותה של הטלוויזיה וקץ מדורת השבט, חדשות לבקרים עלו כותרות שדיברו על הסטת תקציבים מהמדיה המסורתית לאינטרנט ולמדיות חדשות אחרות, סוכנויות פרסום אינטראקטיביות צצו כפטריות אחרי הגשם, וחלקן אפילו האמינו שהן יהיו אלה שישתלטו בסופו של דבר על משרדי הפרסום המסורתיים.

משרדי הפרסום הגדולים ראו בעיניים כלות (לפחות לפי הדיווחים בתקשורת) איך סכומי כסף הולכים וגדלים חומקים מתוך כיסיהם והחליטו לעשות מעשה. חלקם רכשו סוכנויות דיגיטל, אחרים הקימו מחלקות מתמחות, וכולם ניהלו מלחמות חורמה בסוכנויות הדיגיטל העצמאיות.

אבל מהר מאוד הגיעה התפכחות: ככל שעולם הצרכנים האינטראקטיבי הלך והתפתח, העבודה הפרסומית בו הפכה למסובכת יותר ומורכבת בהרבה מאשר רק לקנות באנר ולקבל על כך עמלה. פתאום התברר שמדובר בהרבה עבודה, בהשקעה כספית וניהולית שרחוקה מלהיות משתלמת בטווח הקצר, וחמור מכך - שהמודלים הכלכליים הקיימים בין מפרסם לפרסומאי אינם מספקים מענה הולם למציאות שנוצרה.

את התוצאות ניתן היה לראות השנה בבירור: המשרדים לקחו צעדים גדולים אחורה, צמצמו את כוח-האדם והקטינו את ההוצאות. חלקם הכריזו בריש-גלי כי אינם מוכנים להשקיע במקומות שבהם הלקוח אינו משלם.

בתקופת המחאה החברתית שפגעה בענף הפרסום כולו הוקצנה התמונה עוד יותר: תחום האינטראקטיב היה הראשון להיפגע, והיקף הפגיעה בו היה משמעותי בהרבה מהיקף הפגיעה בכל שאר אמצעי המדיה.

אז האם מדובר בהתפכחות של הענף או רק בעצירה לצורך חשיבה? יוסי לובטון, מנכ"ל באומן-בר-ריבנאי, מנסה להסביר: "הדיגיטל עבר שינוי גדול ומהותי - מעבר ממודעות דיספליי למקומות מורכבים בהרבה. היום זה עוד כלי בתוך סט הכלים להעברת המסר לצרכן. המשמעות של זה כוללת הרבה פעילויות שהן מעבר ל'לקנות נדל"ן' באינטרנט ולקבל עבור זה עמלה. לפעילויות האלה אין מודל כלכלי, לא ביחסים ולא בהסכמים. התהליכים בשנים האחרונות גרמו להיחלשות של משרדי אינטראקטיב עצמאיים עד כדי היעלמות כמעט מוחלטת, כי פשוט אין להם ממה לחיות".

- איך המשרדים הגדולים יכולים לפתור את הבעיה?

"רוב המשרדים הגדולים הבינו כבר לפני שנתיים שצריך לתת הצעה כוללת. הם החלו למזג סוכנויות עצמאיות לתוך המשרדים, ומי שלא היה לו הקים יחידה. החל תהליך מורכב שהביא לכישלון של רוב המשרדים בתחום זה. פתאום המשרדים הבינו שלא פשוט לשנות שיטות עבודה, נהלים, כישורים של אנשים, ולהתאים אותם לעולם החדש. זה אתגר ניהולי וכלכלי.

"כמו כן התברר שעבודה מהסוג הזה דורשת הרבה יותר מאמץ ומשאבים שאין עבורם תמורה. בשלב הזה חלק מהמשרדים הרימו ידיים מסיבות כלכליות, פיטרו אנשים מוכשרים ויקרים ואמרו 'הבנו, הלקוחות לא משלמים, אז לא נהיה פראיירים'.

"מיעוטם של המשרדים ממשיכים בדרך הקשה שעולה כסף ודורשת משאבים, מתוך הבנה שאנחנו בתקופת מעבר, ובסופו של דבר יהיה מודל כלכלי שיצדיק את זה. בסוף יהיה תגמול הוגן עבור רעיונות ולא רק עבור מדיה".

יוסי ארז, אחד האנשים המוערכים ביותר בענף הדיגיטל, ומי שחתום על מקאן דיגיטל והקפצת תחום האינטראקטיב באדלר-חומסקי, מוסיף: "ההבטחה הגדולה הייתה שהדיגיטל ישתלט על העולם ועל הפרסום. אם מסתכלים על השוק כיום, יש מהלכים אינטראקטיביים, אבל רובם מאוד מוגבלים.

"למשל מהלך ה'קפטן' (קפה טורקי עלית, עב"ל) הוא כזה, אבל בגדול אף אחד לא בכיוון - רובם הולכים אחורה ולא קדימה. הייתה תחושה שזה רץ מהר מדי, תחושה של אובדן שליטה ועלויות גבוהות גרמו לכולם לוותר. יוצאי הדופן אולי הם באומן-בר-ריבנאי וקבוצת מקאן-אריקסון".

גם הלקוחות אשמים

גם ארז רואה מספר סיבות להתפכחות מהדיגיטל, לא כולן כלכליות: "הדיגיטל היה תמיד מגוון אדיר של כלים. אבל הכלים שרלוונטיים למה שאנחנו מכירים באופן מסורתי כ'פרסום' - באנרים, מיני-סייטים וכדומה, הולך ויורד, ומה שמתחזק הם דברים שהם פחות בכור ההיתוך של פרסום כמו פרפורמנס, חיפוש ופייסבוק, שהם בעצם שלוחה של מדיה. עוד מה שמתחזק זה הצד של טכנולוגיות, אפליקציות, CRM וכדומה, וזה גם רחוק מכור ההיתוך של פרסום".

לדבריו, "הדיגיטל נהיה פחות 'פרסומי' מבחינת הכישורים וההבנה של התחום. מי שנהנה מזה בינתיים זה חלק מהסוכנויות המתמחות, כמו חברות פרסום לגוגל, לרשתות חברתיות, לאפליקציות אייפון - חברות שבנויות לשרת מטרה מסוימת. הפוקוס שלהן, מבנה העסק ומודל הרווחים בנויים לזה.

"בשונה מהסוכנויות, גם היום ברמה הבסיסית משרד פרסום מרוויח מעט על ה'פרסום' והרבה על המדיה. אבל בדיגיטל אין לרכש מדיה מסורתי כמעט משמעות. רוב משרדי הפרסום לא בנויים למודל העסקי של זה".

ואילו אמיר גיא, מנכ"ל משותף באדלר-חומסקי, רואה את הדברים מעט אחרת: "הענף התבגר בהתייחסות שלו לדיגיטל, וההתבגרות באה לידי ביטוי בכך שהבינו שלא מדובר ברבולוציה אלא באבולוציה, וככה צריך לנהל את זה. אי-אפשר לא להיות שם, אבל אסור לאבד פוקוס ולשכוח שהשירות שאנחנו נותנים זה לתרגם מטרות שיווקיות למסרים שיווקיים ולפגוש את הצרכן במקומות שבהם הוא נמצא. דיגיטל זה לא המהות, ומי שמתבלבל והופך את כל החזות שלו לכזאת - טועה".

באופן מפתיע, דווקא ינון לנדנברג, מבעלי חברת אידיאולוג'יק, אינו תולה את האשמה במצב התקוע של התחום רק במשרדי הפרסום: "עם כל הכבוד לעוצמתם של משרדי הפרסום, יש להם לקוחות שצריכים להסכים לעשות דברים, ורובם מעדיפים להישאר בסביבתם המוכרת. זה נכון גם לגבי משרדי הפרסום שמעדיפים לעלות עם קמפיין טלוויזיה שנחתם בלוגו של פייסבוק ולהגיד ללקוח 'עשינו לך אינטראקטיב'.

"למשרדים יותר נוח לקנות מדיה בערוץ וחצי של טלוויזיה שקיים בישראל ולהרוויח עמלה מ-2 מיליון שקל, מאשר על 200 אלף שקל קמפיין אינטרנט שפרוש ברשת. הפרסומאים שבאים על תקן המומחים שנשכרו על-ידי הלקוחות אמורים לדפוק על השולחן ולהגיד 'חבר'ה, זה לא נכון מה שאתם עושים', אבל בגלל שיטת התגמול יש אנומליה".

חייבים להיות שם

כולם מודים שיש כרגע בעיה, אבל נראה כי לאיש אין ספק שבסופו של דבר מי שחפץ חיים בתחום יהיה חייב להיות שם. אין חולק על כך ששיטת התגמול תצטרך להשתנות ולמצוא דרך לתגמל על רעיונות, אבל יש ויכוח לגבי כמה משרד הפרסום יהיה חייב להיות מעורב בעולם האינטראקטיבי. האם הוא חייב לשלוט ולהפעיל מתוכו "טכנאים" - מומחי אפליקציות, או להסתפק במקום של מתווה הקריאייטיב והאסטרטגיה?

על כך משיב לובטון: "משרד שרוצה לתת תוצר פרסומי טוב חייב להיות שם. אין ספק שכרגע זאת השקעה. עם כמות השעות, המשאבים, הזמן והכסף שמשקיעים במהלכים כאלה לעומת התמורה, קל להגיד 'רגע, למה עשיתי את זה, הייתי עולה בשילוט חוצות, עובד פחות קשה ומרוויח יותר'. אבל זה שחלק מהמשרדים מתחמקים מהדיון הזה, מוותרים על השירות הזה בסל הלקוחות, יגרום לכך שהם ימצאו עצמם עם תוצר פרסומי בינוני. הם עושים טעות בטווח הארוך, כי ייקח להם זמן לסגור את הפער".

אלדד וינברגר, מנכ"ל מקאן דיגיטל, טוען כי "העולם הדיגיטלי הוא בהכרח חלק ממסלול הקנייה של הצרכן בימים אלה. כדי להישאר רלוונטי, משרדי הפרסום חייבים להבין לעומק את מסלול הצריכה הדיגיטלי ולהוציא לפועל שני סוגי תוצרים: קמפיינים המשלבים את כל המדיות הרלוונטיות למסלול הצריכה: טלוויזיה, דיספליי, גוגל, פייסבוק, מובייל וכו', כך שהצרכן יפגוש מסרים והצעה אחידה בכל המדיות. בנוסף, הם צריכים לבנות לצד הלקוחות פלטפורמות דיגיטליות שיווקיות שיקנו להם יתרון תחרותי.

"כל אלה אינם מחליפים את הפרסום הקיים אלא מהווים תוספת הכרחית. אני מקווה ומאמין שהשנה השיחה תהיה יותר מאשר 'כמה לייקים הבאנו'. המודל העסקי הנכון עוד לא פתור".

גם גיא מאמין כי העתיד מצוי בדיגיטל: "בסוף נהיה כולנו דיגיטליים, זה פשוט יקרה הרבה פחות מהר ממה שאנשים חושבים. מי שלא ישלוט בדיגיטל לא יהיה. הייתה תקופה שהתבלבלו, חשבו שהדיגיטל הוא המהות, אבל זה עוד כלי בדיוק כמו שהטלוויזיה הפכה להיות עוד כלי.

"כרגע יש לנו בעיה בענף בנושא התגמול. דיגיטל זה מדיה שלא מצדיקה הוצאות עצומות, כי לא רואים בקצה החזר השקעה. אבל לסגור בגלל שלא מוצאים מודל עסקי זו שטות, כי הצרכן נמצא שם, ואני כפרסומאי חייב לדעת למצוא אותו. צריך להיות שם אבל להתנהל בשפיות. לדעת למצוא את המשאבים הנכונים, להבין מה זה קמפיין אפקטיבי ללקוח ולפי זה לשים שם משאבים".

הסוכנויות העצמאיות יחזרו?

ינון לנדנברג מאמין כי מי שיחזור למפה יהיו סוכנויות דיגיטל עצמאיות: "הסוכנויות העצמאיות נעלמו כי משרדי הפרסום הגדולים אמרו 'אני אתן לך שירות כולל'. הם שכנעו את הלקוחות שלהם לעבוד איתם בדיגיטל ולהישאר על אותו תשלום כמעט כמו לפני כן, אבל אז הם קלטו שזה עולה הרבה כסף ועבודה ואמרו 'תשלמו לי עוד', וכשזה לא קורה הם מוותרים כי הם מפסידים על זה כסף. הם יצרו את הבעיה, והם חיים אותה עכשיו. הם לא יודעים להתמודד ולתת פתרון כי זה יקר, צריך לגייס אנשים ולשנות שיטות עבודה".

לדבריו, "אני מאמין שנראה גל חדש של סוכנויות עצמאיות שיקומו. הלקוח אינטליגנטי ורוצה חשיבה מתקדמת, הוא יודע מה קורה בעולם, רואה את החדשנות, אבל בארץ אין כמעט משרדים שעושים חדשנות. יתכן שמשרד פרסום יביא קמפיין דיגיטלי מגניב עם יציאה מעניינת ,אבל כראייה אסטרטגית ארוכת-טווח הם לא חושבים בצורה כזאת".

בשונה מכולם, לנדנברג גם לא חושב שהמשבר הוא משבר של הדיגיטל: "לקוחות לא בורחים מהמדיה הדיגיטלית אלא מפרסום. גם הטלוויזיה היום היא עם 40% רייטינג, והיא לא מלאה. יש משהו שקורה בשוק - אני לא יודע אם זאת התפכחות, אבל זה גורם למפרסמים לחשוב מה עושים - גם בדיגיטל".

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים