גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיוחד: סיכום המורשת השיפוטית של ביניש, נשיאת העליון היוצאת

שלא כקודמה אהרן ברק, שהיה נשיא של רגעים משפטיים דרמטיים ומכוננים, נמנעה דורית ביניש בשנות כהונתה מ"זיקוקי די-נור" ■ גם בפסקי הדין המשמעותיים שכתבה (ע"ע פסק הדין בעניין חוק טל) שמרה נשיאת העליון על רטוריקה מתונה

אירועי הימים האחרונים של כהונתה הנשיאותית והשיפוטית של דורית ביניש מהווים מפתח להבנת סגנון התנהלותה בבית המשפט העליון. שלשום (ג') השתתפה ביניש בטקס השבעתם של שני שופטים חדשים לעליון, צבי זילברטל ונעם סולברג. היא ניצלה את האירוע כדי להתחשבן עם השיח התקשורתי שסבב את שני המינויים - בעניין זילברטל הבהירה ביניש כי הוא איננו ממקורביה, ובפני סולברג הביעה את צערה על הביקורת שספג נוכח היותו תושב גוש עציון.

נוכח סירובה לחשוף מהו פסק הדין שבחרה לקרוא בטקס פרישתה ביום שלישי הקרוב, שררה הערכה כי יהיה זה פסק הדין הצפוי בעניין חוק טל. בהמשך נודע כי ביניש החליטה שלא להמתין שבוע נוסף ולפרסם את פסק הדין כבר שלשום בערב, בהיחבא, בלא הקראה פומבית באולם בית המשפט. יש להניח כי ביניש צפתה את הסערה הפוליטית שיעורר פסק הדין, ובחרה שלא לתזמן אותה דווקא ליום פרישתה.

גם עיון בפסק הדין עצמו (בג"ץ 6298/07) מסייע לשרטט את דמותה השיפוטית של ביניש, בעיקר אל מול קודמה בנשיאות, אהרן ברק. בעתירות חוקתיות מהסוג הזה נהג ברק לשוטט במחוזות הערטילאיים של מבחני המשנה של המידתיות, ולנסח כללים אקדמיים באשר למסלול הלוגי של הבדיקה החוקתית.

ביניש איננה תיאורטיקנית משפטית, רגליה נטועות בקרקע. בפסק דינה היא מפשילה שרוולים מטפוריים ומכניסה את ידה עמוק לעיסת הנתונים המספריים העובדתיים, כדי לשלוף משם את מסקנתה - שיישומו הכושל של חוק טל מלמד על אי-חוקיותו.

ברק היה נשיא של רגעים משפטיים דרמטיים, של ברקים ורעמים ואירועים מכוננים שיפוטיים. כזה היה גם רגע כניסתו לתפקיד, בעת שהוא ומאיר שמגר חתמו כנשיאים - אחד יוצא ואחד נכנס - על פסק דין בנק המזרחי (ע"א 6821/93), שכונן את סמכותו החוקתית של בית המשפט העליון לפסול חוקים.

ביניש ביקשה להימנע במהלך כהונתה מזיקוקי די-נור כאלה. גם בפסקי הדין המשמעותיים שכתבה ושהוציא העליון תחת ידיו במהלך כהונתה, ביקשה לשמור על רטוריקה מתונה, משל לא היה מנוס מלפסול את החוק, ובית המשפט נאלץ לנקוט צעד שנתפס כאקטיביסטי.

כך, פסק הדין בעניין חוק טל ניתן קרוב ל-5 שנים לאחר הגשת העתירות וכעשור מאז חקיקת החוק, אחרי שכלו כל הקיצים, ולכנסת ולממשלה ניתנו כל ההזדמנויות האפשריות.

גם פסק הדין בפרשת יקותיאלי, שבו אסר העליון על המשך מתן קצבת הבטחת הכנסה לאברכי כוללים, בעוד שסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה אינם זכאים לקצבה זו, ניתן 10 שנים לאחר הגשת העתירה (בג"ץ 4124/00).

העליון של ביניש נקט אורך-רוח חסר תקדים מול רשויות הממשל האחרות, ובסופו של דבר נקט עמדה כמוצא אחרון בלבד.

צעד קדימה מבחינת פיתוח זכויות האדם החוקתיות, עשתה ביניש בפרשת הפרטת בתי-הסוהר (בג"ץ 2605/05), כשהחליטה ליישם את עקרונות כבוד האדם גם בתחום מדיניות ההפרטה.

מלבד המשמעות העיונית של פסק הדין, הייתה זו דריסת רגל משמעותית בשיח בין רשויות השלטון בנוגע למדיניות ציבורית, תחום שבית המשפט מבקש להתרחק ממנו ככל האפשר. יותר מאשר המשמעות האופרטיבית של פסק הדין - ביטול חוק הקמת בתי-סוהר פרטיים והלאמת בית-הסוהר הפרטי שכבר נבנה - משמש פסק הדין תמרור אזהרה, המציב גבולות חוקתיים לתאוות ההפרטה של הממשלה והכנסת.

כיבוד זכויות אדם כבסיס להצבת דרישות מהשלטון עמדו גם בבסיס פסק דינה של ביניש בפרשת מיגון בתי-הספר באזור עוטף עזה (בג"ץ 8397/06). ביניש עוררה עליה את חמתה של המערכת הפוליטית, כשחייבה את הממשלה לממן את מיגונם של בתי-הספר, כדי לשמור על חייהם של התלמידים החשופים לפגיעת רקטות מרצועת עזה.

לא עזרו הסבריה כי אף שהתערבות בשיקולים תקציביים היא חריגה ונדירה, בית המשפט יפעל כך כשהסכנה לחיי אדם היא מוחשית, וכשההחלטה התקציבית של הממשלה לוקה באי-סבירות.

זכויות אדם במשפט פלילי

לא תמיד מצאה עצמה ביניש בדעת רוב בקרב עמיתיה בעליון. בעניין איחוד משפחותיהם של ערבים אזרחי ישראל עם בני-זוגם הפלסטינים, היא נמצאה פעמיים במיעוט, גם ב-2006 (בג"ץ 7052/03) ושוב לפני כחודש (בג"ץ 466/07), בעמדתה שיש לפסול את התיקון לחוק האזרחות.

גם בעניין כהונתו של צחי הנגבי כשר לביטחון פנים, בעוד מתנהלת נגדו חקירה פלילית בפרשת המינויים הפוליטיים, הייתה ביניש בדעת מיעוט: פעם ב-2003, כשסברה כי מינויו לתפקיד הממונה על המשטרה נגוע בניגוד עניינים (בג"ץ 1993/03); ופעם נוספת ב-2004, כשסברה כי נכון יהיה לקבוע תקופת צינון שבה לא יוכל הנגבי לשוב למשרד זה בתום חקירתו, כדי להימנע מאיום על עתידם המקצועי של חוקריו (בג"ץ 8192/04).

פסקי הדין הללו היו הוכחה נוספת לדבקותה של ביניש באתוס טוהר המידות בזירה הפוליטית, גם נוכח מחירים שמשלמת בשל כך השיטה הדמוקרטית. אותו אתוס שהפגינה גם בימיה כפרקליטת המדינה.

ואולם דעת המיעוט המהדהדת ביותר של ביניש תישאר זו שבפרשת הסדר הטיעון של הנשיא לשעבר משה קצב (בג"ץ 5699/07). בהיעדר חוק שיסדיר את שיקול-הדעת של התביעה בנוגע לכריתת הסדרי טיעון, עמדתה כי יש לבטל את הסדר הטיעון המקל שסיכם היועץ המשפטי לממשלה מזוז עם קצב, סימנה לפרקליטות את גבולות הגזרה ביחס לפשרות המותרות במשא-ומתן.

פסיקתה זו, אף שלא התקבלה כהלכה, היוותה מהלך משלים לכללים שניסחה ב-2002 ביחס לאופן שבו על בתי המשפט לאמץ או לדחות הסדרי טיעון (ע"פ 1958/98).

לא רק ביחס לחובתן של רשויות השלטון לייחס משקל לזכויות אדם חצבה ביניש הלכות חדשות, אלא גם בתחום תחולתן של זכויות האדם במשפט הפלילי. פסק דינה החדשני בפרשת יששכרוב (ע"פ 5121/98) הצעיד לראשונה את המשפט הישראלי אל עבר דיני פסלות הראיות הנהוגים בארה"ב, שם חלה תורת "פרי העץ המורעל", ולפיה כל ראיה שהושגה באמצעים לא כשרים נפסלת אוטומטית. ביניש העניקה שיקול-דעת לבית המשפט לפסול ראיה שהושגה שלא כדין, לרבות הודאה שנגבתה מחשוד בלא שניתנה לו זכות היוועצות עם עורך דין.

פסק הדין שבו אסרה על הורים להכות את ילדיהם כחלק מתהליך חינוכם, וקבעה כי מדובר בהתעללות, זכה לתהודה בינלאומית. ענישה גופנית כלפי ילדים, היא קבעה, או השפלתם וביזוים היא פסולה, הילד איננו רכוש של ההורה שלו (ע"פ 4596/98).

שותפה לדרכו של ברק

אין קץ לנושאים מעוררי המחלוקת ובעלי הפוטנציאל לגרום לסערה ציבורית, הנוחתים על שולחנו של נשיא העליון. ביניש הייתה שותפה נאמנה לדרכו השיפוטית של ברק בנושאים כמו הכרה ב"גיורי קפיצה" רפורמיים בחו"ל לצורך מתן אזרחות על-פי חוק השבות (בג"ץ 2597/99), פסקי דין שפסלו חלקים מתוואי גדר ההפרדה בשל פגיעה לא מידתית בזכויות האדם של הפלסטינים (בג"ץ 7957/04) ופסיקות שביטלו או הגבילו שלל פרקטיקות צבאיות כגון "נוהל שכן" ומגן אנושי (בג"ץ 3799/02) או מדיניות החיסולים (בג"ץ 769/02).

באשר למדיניות הממשלה לגבש תקציב דו-שנתי, ביניש דחתה אמנם את העתירה שהוגשה לבג"ץ בעניין זה (בג"ץ 4908/10), אולם מתחה ביקורת על חקיקת תיקון לחוק יסוד כהוראת-שעה זמנית. הייתה זו נגיעה בקצה האופק המותר בתחום המשפט החוקתי, שכן בהיעדר חוק יסוד: החקיקה, שיפרט באופן מסודר את סמכויותיו של בית המשפט בתחום הפעלת ביקורת שיפוטית על דברי חקיקה, לא ניתן לשיטתה לבחון את חוקיותו של דבר חקיקה המעוגן כחוק-יסוד.

עם הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית בראשות השופט אליהו וינוגרד לחקר כשלי מלחמת לבנון השנייה, הורתה ביניש לפרסם ללא דיחוי את הפרוטוקולים הבלתי חסויים של הוועדה, וזאת כחלק מעקרון פומביות הדיון וזכות הציבור לדעת (בג"ץ 258/07).

גם אוניברסיטת בר-אילן נדרשה לחשוף את הפרוטוקולים של הדיונים המתקיימים בוועדות המינוי והקידום, כחלק מחובת גילוי המסמכים בהליך משפטי שיזמו מי שבקשתם לקביעות ולקידום נדחתה (בג"ץ 7793/05).

הגם שנשיא המדינה איננו נותן את הדין בפני שום ערכאה שיפוטית, לרבות בג"ץ, קבעה ביניש, במסגרת דיון נוסף, כי שיקול-דעתו של הנשיא במתן חנינות, המתקת עונשים או בהקלות בדין איננו בלתי מוגבל, וכי במקרים חריגים רשאי שר המשפטים לסרב לצרף להחלטת הנשיא חתימת-קיום מטעמו (דנג"ץ 219/09). עקרונות היסוד של המשטר בישראל, קבעה, מחייבים קיום הליכי בקרה גם על סמכות החנינה המסורה לנשיא.

לא חידשה בתחום האזרחי

יהיה זה הוגן לקבוע כי ביניש לא חידשה חידושים משמעותיים בתחום המשפט האזרחי, שאיננו תחום מומחיותה. בתחום דיני לשון הרע היא קבעה כי לעתים לשון הרע נלמדת לאו דווקא מלשון הפרסום כפשוטה אלא ממה שעולה "מבין השורות" לפי הבנת האדם הסביר (ע"א 1104/00).

לגישתה, דיני לשון הרע עוסקים במתן סעד לנפגע לאחר הפרסום, וככלל לא ניתן למצוא בהם הצדקה להוצאת צו מניעה שיאסור מלכתחילה את הפרסום הפוגעני, וזאת בשל משקלו הרב של ערך חופש הביטוי (רע"א 10771/04).

חופש הביטוי, וזכות ההפגנה הנגזרת ממנו, עמדו גם ביסוד פסיקתה לאפשר את קיום מצעד הגאווה של הקהילה ההומו-לסבית בירושלים (בג"ץ 5277/07). נקודת המוצא של הדיון, קבעה ביניש, חייבת להיות זכותו של היחיד להביע את עצמו, ועל המשטרה לנקוט את כל האמצעים הסבירים כדי לאפשר את מימושה של זכות זו. הגבלה על זכות היחיד לחופש הביטוי מתקיימת רק כשיש חשש קרוב לוודאי לפגיעה קשה וחמורה בביטחון הציבור, ופגיעה ב"רגשות הציבור" איננה עילה להגבלת חופש הביטוי וההפגנה.

עתירתו של איש הימין הקיצוני ברוך מרזל למנוע את מצעד הגאווה אמנם נדחתה באותה הזדמנות, אך הפסיקה עתידה הייתה לשרת גם את הימין הפוליטי, שדרש להפגין במרכז ערים ערביות.

נגיעות מרפרפות היו לביניש גם בתחומים קלאסיים של המשפט הפרטי, כמו דיני החוזים. כך, היא בחנה כיצד יש לפרש "חיובי השתדלות" וכיצד יש להוכיחם (ע"א 444/94); מה דינו של חוזה שבוטל על-ידי שני הצדדים לו, בזמנים שונים, שלא כדין מצד שניהם ותחת סברה מוטעית שהצד האחר הפר את החוזה הפרה יסודית, וכן מה הפיצוי המגיע לכל אחד מהצדדים לחוזה, כאשר ההפרות המשולבות גרמו למלוא הנזק שנגרם (ע"א 3940/94).

ביניש קבעה כי אין לקבוע מבחנים קשיחים לחלוקת הנזק, אלא יש לייחס משקל לחומרת ההפרה, מידת האשם שדבק בכל אחד מהצדדים, התרומה הסיבתית של כל אחד מהם לנזק ועוד.

כאשר מדובר בחוזה חד-צדדי, קבעה ביניש, כמו למשל חוזה מתנה, נדרשת מידה גבוהה יותר של גמירות דעת מצד המעניק, וזאת בשל האינטרס המשפטי להגן על רצונו של מעניק המתנה, אינטרס הגובר על אינטרס ההסתמכות של מקבל המתנה (ע"א 3601/96).

את פסקי הדין הללו כתבה ביניש בשנותיה הראשונות בעליון. מאחר שסיימה את תפקידה כפרקליטת המדינה זמן קצר קודם לכן, נגזרה עליה כשופטת חדשה תקופה מסוימת של צינון מעניינים פליליים שבהם עסקה בתפקידה הקודם.

עיקר המורשת השיפוטית שביניש מותירה אחריה בעליון מתמקד בתחום הציבורי-חוקתי ובתחום הפלילי. מורשת שתגיע לסיומה הטקסי בשבוע הבא, ולסופה המוחלט בעוד 3 חודשים ושבוע, כשהנשיאה בדימוס תסיים לכתוב את פסקי הדין בתיקים שנותרו על שולחנה.

המרצה הצעיר אהרן ברק הפך לדמות מופת בחייה

"הנני בת הדור שנולד בימי המאבק על הקמתה של מדינה עצמאית בישראל כבית לאומי לעם היהודי", כך אמרה דורית ביניש לפני 5.5 שנים, בטקס שבו הושבעה לנשיאת בית המשפט העליון, והוסיפה: "אני שייכת לדור שגדל והתחנך על רקע תקופה של שואה ותקומה".

ביניש נולדה ב-1942 (כדורית ורבה) בתל-אביב, והיא בוגרת תיכון חדש. בצבא שירתה כקצינה בדרגת סגן באגף כוח-אדם במטכ"ל. עם שחרורה פנתה ללימודי משפטים, והשלימה תואר ראשון ושני באוניברסיטה העברית בירושלים. אחד ממוריה, ומי שיהפוך לדמות מופת בחייה, היה המרצה הצעיר אהרן ברק. לאחר לימודיה התקבלה לעבודה במשרד המשפטים, ושימשה כפרקליטה בפרקליטות המדינה ובפרקליטות מחוז ירושלים.

ב-1976 ירשה ביניש את מקומו של ד"ר מישאל חשין כמנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות, וגם את הכרטסת המפוארת שהכין, ובה הפניות להלכות המשפטיות המרכזיות.

דורית בייניש בצעירותה / צלם: חנניה הרמן

ברק הביא לבחירתה לעליון

ב-1982 מונתה ביניש למשנה לפרקליט המדינה, ויחד עם עדנה ארבל שימשה כחוקרת ראשית ב"וועדת כהן" שחקרה את הטבח בסברה ושתילה. ביניש הייתה התובעת במשפט המחתרת היהודית, ובהמשך מילאה תפקיד מרכזי בקידום חקירת פרשת קו 300 וניסיון הטיוח בשב"כ.

ב-1989 מונתה ביניש לפרקליטת המדינה, והובילה בין היתר את העמדתם לדין של השר אריה דרעי, יו"ר הסוכנות היהודית שמחה דיניץ ונבחרי ציבור נוספים.

ב-1995, חודשים אחדים לאחר שברק התמנה לנשיא העליון, הוא הביא לבחירתה לבית המשפט העליון, ונוכח גילה הצעיר הבטיח למעשה את מינויה לנשיאה אחריו.

ביניש הושבעה לנשיאת העליון ביום פרישתו של ברק, בספטמבר 2006, ובשבוע הבא היא תפרוש לגמלאות עם הגיעה לגיל 70. היא מסרבת לחשוף לפי שעה אם בכוונתה להמשיך ולמלא תפקידים בזירה הציבורית.

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים