גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממלכה עוקבת בדאגה

איבן לנדל, המאמן החדש של אנדי מארי, צריך להפוך אותו לבריטי הראשון שזוכה בגראנד סלאם מאז 1936 ‏‏‎■ בראיון ל"גלובס", לנדל מבטיח לי ולבריטניה כולה: "זה רק עניין של זמן עד שמארי יזכה בתואר גראנד סלאם"

לפני כמה שבועות קראתי מעל דפים אלו את הכתבה על "עידן הגלדיאטורים". אותה תופעה שיצרה מוטציות פיזיולוגיות, והביאה לטניס שחקנים כמו נדאל ודיוקוביץ' שמסוגלים לחבוט אחד בשני במשך שש שעות רצופות. בניסיון לזכור איפה נתקלתי בניצנים ראשונים של אותה תופעה, נעצרתי בתחילת שנות השמונים. כן, אני חושב ששם זה התחיל. אצל איבן לנדל.

סיפורים על איבן לנדל אני שומע בערך אחת לשבוע. הסיפורים האלו מתובלים באינספור קללות עסיסיות על ה"בחור ההוא מצ'כוסלובקיה" (או "את הכישרון שיש לי בזרת אין לו בכל הגוף"). הבוס שלי, ג'ון מקנרו, לא יכול לשכוח ללנדל את "המשחק ההוא". יוני 1984, לנדל שעד אז היה 0 מ-4 בגמרים של גראנד סלאם, חזר מפיגור 2-0 במערכות ו-4-2 בשלישית בגמר הרולאן גארוס מול מקנרו, כדי לרשום זכייה ראשונה בגראנד סלאם. הזכייה העניקה לו לגיטימציה של אלוף גראנד סלאם והעלתה אותו למקום הראשון בעולם, ולמעשה סימנה את סיום השליטה הקצרה של מקנרו בענף. אחרי המשחק הזה לנדל הוסיף עוד 7 תארי סלאם ב-6 שנים ורשם קריירה עם מעל 1,000 ניצחונות ובסה"כ 92 תארים.

עד היום כשמקנרו מדבר איתי על המשחק ועל ה"צ'וק" (השתנקות) שלו במערכה השלישית, אני רואה את הטירוף שלו בעיניים. ג'וני מק טוען שעד היום יש לילות שהוא לא נרדם בהם כי הוא חושב על אותו משחק.

***

עד שלנדל החל את ההשתלטות שלו על הסבב, שלטו בענף שחקנים מהדור הישן והמסורתי. לנדל היה ה"גלדיאטור" הראשון (נברטילובה בת ארצו היתה ה"גלדיאטורית" הראשונה של סבב הנשים). כשהגיע לסבב הוא הציב סטנדרטים חדשים שלא הכרנו: הוא הראשון שלקח את נושא הכושר הגופני לדרגה של מדע מדויק. היתה לו תכנית אימונים סיזיפית שכללה תזונה מופרעת, אימוני כושר מפרכים ואימוני טניס של שעות. אימון רגיל שלו כלל שלוש שעות רצופות של חבטת כף יד, אחר כך מנוחה קצרה, ועוד שלוש שעות רצופות של חבטת גב יד. אחרי שסיים ללטש את שתי החבטות הוא היה מתפנה למשחקי אימון שכללו מערכות על גבי מערכות מול 2-3 יריבים שהיו מתחלפים ביניהם במהלך "יום הקרב" שאליו נזרקו.

השנים של לנדל בצמרת הענף היו בדיוק השנים שאני שיחקתי בסבב. יצא לי לראות מקרוב את התופעה, וגם היה לי התענוג המפוקפק לשחק מולו פעמיים ביחידים. בפעמיים ששיחקתי מולו הרגשתי כאילו יש מאוורר ענק של רוח שפועל מאחוריו ונותן לחבטות שלו עוד כובד ועוצמה. הפעם הראשונה שלי מולו היתה בשמינית גמר אליפות ארה"ב ב-1990 באצטדיון המרכזי. לפני המשחק לקח אותי מקנרו הצידה ונתן לי טקטיקה איך לנצח את לנדל שנוא-נפשו, כשהוא אומר לי: "תיזהר כמו מאש מכף היד שלו, תחבוט לו כל כדור לגב היד. אני מת שתבעט לו בתחת". הטקטיקה הזאת הביאה אותי לחטוף 6-0 במערכה הראשונה, ובהמשך המשחק אחרי שנטשתי את הרעיונות "הגאוניים" של מקנרו הצלחתי למזער את הנזק ולצאת רק עם 6-3, 6-4. כשסיפרתי את הסיפור הזה ללנדל השבוע בשיחת טלפון הוא התגלגל מצחוק. "אם היית בודק את הסטטיסטיקה, היית רואה שמאז 1985 ניצחתי את מקנרו 10 פעמים רצופות בסבב", הוא אמר לי, "כך שלקחת הוראות ממקנרו איך לנצח אותי זה לא מעשה חכם".

אבל הטריגר האמיתי לשיחת הטלפון ללנדל לא היה להעלות זיכרונות. אלא לדבר איתו על הג'וב הכי יוקרתי/מורכב/גרוע בטניס העולמי שקיבל לפני מספר שבועות: לנסות ולהוביל את אנדי מארי לזכייה בתואר גראנד סלאם, ולהפוך אותו לבריטי הראשון שעושה את זה מאז 1936.

***

"את אנדי אני מכיר כבר כמה שנים", מספר לי לנדל. "הוא יצר איתי קשר בשנה שעברה, דיברנו קצת בטלפון ואז נפגשנו פנים אל פנים ודיברנו על הציפיות שלנו אחד מהשני. שנינו היינו צריכים קצת זמן לחשוב. היה ברור לי שאני יכול לעזור לו, אבל הייתי צריך לחשוב על ההשלכות של העבודה שלי איתו על חיי הפרטיים, כי זו התחייבות רצינית".

- מה גורם לך להאמין שזה יעבוד, בכל זאת יושב חתיכת קוף על הגב שלו?

"אנדי עבר תקופה די מורכבת בשנה שעברה והגיע לנקודה שבה הוא רצה שינוי בצוות המקצועי שלו, והתזמון התאים לשנינו. הוא עובר כרגע תהליכים בקריירה שאני עברתי בתחילת הקריירה שלי. גם לי לקח זמן עד הזכייה הראשונה שלי בגראנד סלאם, אני יודע מה עובר עליו, ויש לי סיבה להאמין שאני יכול להעניק לו מהניסיון שלי ולעזור לו להגיע למטרות שלו. חוץ מזה, אני חושב שיש לו סיכוי להיות שחקן גדול, אולי גם יותר טוב ממה שאני הייתי. בכל מקרה, עיקר העבודה שלי איתו תהיה בתקופות ההכנה בין הטורנירים, וכמובן שאצטרף אליו לטורנירים הגדולים שזו כמובן המטרה העיקרית שלנו".

כשלנדל מדבר על הזמן שלקח לו עצמו עד הזכייה הראשונה, הרי שאצלו התסכול עוד היה גדול יותר מזה של מארי: לנדל היה בן 24 אחרי זכייה ב-40 (!) תארי יחידים, כולל עונת שיא (1982) שבה זכה ב-15 תארים. מארי כרגע באותו גיל שבו לנדל התחיל (24), ועם 22 תארי יחידים ברקורד. "אני די בטוח שזה רק עניין של זמן עד שאנדי יזכה בתואר גדול. צריך לזכור שבשלושת הגראנד סלאמים שבהם הגיע לגמר, הוא הפסיד פעמיים לרוג'ר פדרר שהוא אולי השחקן הטוב בכל הזמנים, ובשנה שעברה הפסיד לדיוקוביץ' באוסטרליה, ולאור הטניס שנובאק מציג בשנה האחרונה זה לא בדיוק הפסד רע. אל תשכח שמאז 2005, רוג'ר, רפא ודיוקוביץ' זכו בכל תארי הגראנד סלאם למעט זכיות בודדות של סאפין ודל פוטרו. זו תקופה מאוד מאוד קשה לזכות במשהו, כי השלושה הללו מאוד דומיננטיים".

- אתה מאמן את מארי באותה שיטה שבה אתה עבדת כשחקן?

"מבלי לפרט ספציפית על מה אנחנו עובדים, אני יכול לומר שאני בהחלט לא מאמן אותו לשחק כמוני. מדובר בשחקן מצוין ומוכשר, וזה יהיה טיפשי בעיני לומר לו לשחק בסגנון זה או אחר. יש לו סגנון והוא מצוין, כך שאני מנסה לקחת את מה שיש לו ולשפר בקצוות, לתת לו נקודת מבט של מישהו שהיה שם. אני זוכר את התועלת שהפקתי מטוני רואץ' שאימן אותי בזמנו, שהיה שחקן עבר גדול שזכה בתארים גדולים. רואץ' מעולם לא אמר לי איך לשחק, הוא פשוט עבד איתי על נקודות תורפה ונתן לי טיפים של שחקן לשחקן. אין לי ספק שהדברים שאני יכול לומר לאנדי יעזרו לו".

- בפעם האחרונה שנפגשנו לפני מספר שנים אמרת לי שאין לך אפילו מחבט טניס בבית, פשוט נעלמת מהשטח אחרי שפרשת. עד כדי כך נמאס לך מהענף?

"לא, בכלל לא. פשוט היתה לי פציעה בגב ולא יכולתי לשחק. כשניסיתי להתאמן היו לי כאבים אדירים בגב ולא יכולתי ללכת יומיים אחרי האימון. כבר חשבתי שלעולם לא אחזור לשחק, אבל מצאתי רופא והתחלתי להתאמן עם פיטר קורדה וחזרתי לשחק קצת טורנירים בסבב הוותיקים".

- ואתה נהנה מזה? הרי לשחק בגיל 52 זה לא תענוג גדול.

"למען האמת זה קשה מאוד מול הצעירים, ביחוד אחרי מספר שנים של שבתון. אני נהנה ממופעי ראווה של ערב אחד, אבל אחריהם הגוף צריך מנוחה של יום-יומיים אחרי משחק. בגילי ובמצב הגב אני לא מסוגל לשחק טורנירים של 3-4 ימים, זה גומר אותי".

- המשחק השתנה מאז שפרשנו, איך אתה רואה את המשחק היום?

"אין ספק שהמשחק השתנה. השחקנים היום יותר גבוהים, מהירים ואתלטיים, העוצמות של החבטות אדירות. אבל השינוי העיקרי הוא בציוד, לאו דווקא במחבטים עם הראש הגדול, זה היה גם בזמננו, השינוי הגדול ביותר הוא בגידי המחבט. הגידים החדשים מאפשרים לא רק עצמות אדירות אלא גם ספינים מטורפים. היום אני יכול לנפק חבטות שלא חלמתי עליהן כשהייתי שחקן. זה שינה את המשחק לעולמים, בגלל זה אין כמעט עליות לרשת, כי בלתי אפשרי לחזות כדור שמגיע במהירות כה גבוהה, ולכן לא משתלם לעלות לרשת יותר. נראה לי שאת הגלגל הזה כבר יהיה קשה להחזיר".

- כשהתנתקת מהטניס נכנסת לענף הגולף, אם אני לא טועה אפילו היתה לך אקדמיה לגולף.

"פתחתי אקדמיה לגולף בעיקר כדי שהילדים ישחקו, תמיד הייתי אובססיבי בענייני גולף".

- ואף אחד מהילדים שלך לא יצא שחקן טניס?

"לא, כולם שחקני גולף. כשהם היו צעירים אז לא הייתי בענף הטניס והייתי על מגרש גולף כל יום, וילדים עושים בדרך כלל מה שההורים עושים. לכן יש לי חמש בנות שמשחקות גולף, הן כולן ברמה די טובה וישחקו ברמה של מכללות. לא נראה לי שיש להן תכניות מעבר לזה".

עוד כתבות

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"