גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד ז'ק חן: "השקפת העולם של לדור מסוכנת"

עו"ד חן, שייצג כמה מהנאשמים בתיקי הלבנת ההון בבנק הפועלים, טוען כי "השקפת עולמו של פרקליט המדינה מביאה להפעלת מכשיר האכיפה הפלילי ללא הבחנה"

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" מכתבו של פרקליט המדינה, משה לדור, לכלל הפרקליטים המשרתים בפרקליטות, שבו מסביר לדור כי כישלונותיה של התביעה בשרשרת תיקי הלבנת ההון בבנק הפועלים - פרשת הדסק הרוסי, הדסק הצרפתי וארקדי גאידמק - היו בעצם הצלחה כבירה.

הדברים הללו קוממו את עו"ד ז'ק חן, לשעבר בכיר בפרקליטות וכיום אחד מהסנגורים המובילים בתחום הצווארון הלבן. חן ייצג כמה מהנאשמים בתיקים הללו, ולמקרא דבריו של לדור, המתעקש להטיל בנאשמים כתם אף שנוקו בבית המשפט, הוא לא יכול עוד להחריש.

"מכתבו של פרקליט המדינה", הוא אומר, "מבטא ליקוי מאורות". חן מזכיר כי הפרשה החלה ב-2005, אז פשטו חוקרי המשטרה על סניף בנק הפועלים ברחוב הירקון בתל-אביב ותפסו לקוחות זרים רבים של הבנק, רובם מחבר המדינות וצרפת, שנחשדו כולם בהפרת חובות דיווח לפי חוק איסור הלבנת הון.

לדבריו, "חלק מהלקוחות הזרים, שפירכסו ברשת ולא הבינו כלל מה רוצים מהם - שילמו אתנן תמורת סגירת התיק נגדם. העיקר שלא יפורסם שמם בראש חוצות ויבולע להם בארץ מוצאם. חלק ניכר מאותם לקוחות מכרו את רכושם כאן, אספו את יתרת כספם ועזבו את הארץ לבלי שוב. ממורמרים וכואבים הם אינם מוכנים לשמוע עוד על 'ארץ ישראל' ועל השקעה בה.

לדברי חן, "פרשה זו, ספינת הדגל של הפרקליטות במסעה העיוור והברוטלי להטמעת הנורמות החדשות שבחוק החדש, הולידה 3 כתבי אישום מופרכים. בשתי הפרשות הראשונות זוכו הנאשמים. בימים אחרים תגובת הפרקליטות הייתה שהיא מכבדת את פסקי הדין, שאין ולא היה לה חלילה עניין אישי כנגד הנאשמים, והיא אף מברכת אותם על זיכויים".

לדברי חן, "הלב נחמץ לדעת שהמזוכים בדין נדרשים לקרוא בעיתון את התירוצים להתנהלותה השערורייתית של הפרקליטות בפרשה זו. במקום להתנצל או לשתוק ולתת לאלה שזוכו להירפא מפצעיהם בשקט, כשנחמתם היחידה היא טיהור שמם על-ידי בית המשפט, מצא לנכון הממונה על התביעה הכללית לומר כי בניהול תיקים אלה, על גבם של החפים מפשע, 'הצליחה' הפרקליטות להביא לשינוי 'מן הקצה אל הקצה' בהתנהלותם של גופים פיננסיים.

"התנהלות זו מגלה אטימות מוחלטת מפני מצוקתו של האדם העומד לדין. לעינוי הדין האיום שהוא עובר. אפילו כשזוכה אדם, שעבר את טבילת האש בגיהנום ההליך הפלילי וחזר מן התופת, לא מניח לו פרקליט המדינה, והוא מוסיף ופוגע במה שנותר מכבודו האבוד".

עו"ד חן מאמין שלדור הוא אדם ישר, אלא שלצד זאת הוא "אידאולוג קנאי". לדבריו, "לדור מאמין בכל נימי נפשו שעל גדרות התיל של משרד המשפטים צובאים גדודי אויב, שכל מטרתם היא להבקיע את חומתו הבצורה של שלטון החוק.

"תפיסה דוגמתית כזו היא מופרכת. כשהמחזיק בה הוא העומד בראש מערכת אכיפה, שבידה עוצמה אדירה - השקפת עולם שכזו היא גם מסוכנת מאין כמותה. היא מביאה להפעלת מכשיר האכיפה הפלילי האימתני בחמת זעם קדוש ועיוור, המכה ללא הבחנה ומידה על ימין ועל שמאל, כשהוא מפיל קורבנות רבים. בין קורבנות האדם של אידאולוגיה זו נמנים - כפי שראינו במכתב פרקליט המדינה - גם כאלה שזוכו בדין".

לתשומת-לב עובדי הכור בדימונה

בסוף השבוע התקיים באילת כנס בדיני ביטוח ונזיקין, מטעם מחוז תל-אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין. גולת הכותרת של הכנס היה משפט מבוים, שעסק במקרה ביטוחי, ובו ישבה בדין שופטת המחוזי בפ"ת, אסתר דודקביץ.

פסק הדין שכתבה דודקביץ מהווה הזדמנות חריגה ללמוד על תפיסת עולמה של השופטת, העוסקת בימים אלה בתיק שאין כבד ממנו - תביעתם של עשרות מעובדי הקריה למחקר גרעיני בדימונה כנגד המדינה, לתשלום פיצויים בשל מחלות שלקו בהן, לטענתם, בשנות עבודתם במתקן.

אחד הנושאים במשפט המבוים עסק בתביעה, שהגישה מבוטחת נגד חברת הביטוח שלה, במסגרת פוליסה המכסה השתלות איברים בחו"ל בסכום של עד מיליון דולר. התובעת, שאותה גילמה עו"ד רחל לויתן, טענה כי מאחר שנעזרה במאכער, שדאג לתורם כליה באסטוניה, סירבה חברת הביטוח לשלם. הנימוק: ההשתלה נעשתה בניגוד לחוק השתלות איברים, האוסר על סחר באיברי אדם או תשלום עבור תרומת איבר. אלא שהפוליסה נרכשה ב-1983, כ-15 שנה לפני כניסתו של החוק לתוקף, והתובעת טענה לציפייה סבירה, שנלוותה לתשלומים החודשיים.

אלא שדודקביץ פסקה לטובת חברת הביטוח. "קיימות הוראות ברורות של החוק, כמו גם הוראות חוזר המפקח על הביטוח. חוק השתלת איברים נועד להגשים מטרה נעלה ואנושית, והיא מניעת מצב שבו ינוצל אדם החש תחת לחץ כלכלי, חברתי, משפחתי או אחר על-ידי קטיעת איבר מגופו. במקרים רבים נכפתה נטילת האיבר על ה'תורמים'. לא בכדי נחשב סחר באיברים לפעולה הנוגדת נורמות אתיות ומשפטיות בכל מדינות העולם הנאור".

לדברי דודקביץ, נטל ההוכחה שההשתלה נעשתה בהתאם לדין הישראלי ולדין האסטוני, מוטל על המבוטחת. "העובדה שהכליה הושגה דרך מאכער, והעובדה שהתורם קיבל סכום זעיר יחסית לסכום הכולל ששילמה רחל, מלמד על כך שהכליה הושגה בדרך פסולה ושלא באמצעות מוסד מוכר של מדינת אסטוניה. עם כל הצער שבדבר, אין לתת תוקף לתניה בלתי חוקית בחוזה הביטוח, תניה שהיא גם מנוגדת לתקנת הציבור. הדעת נותנת כי סחר באיברים הוא מעשה עוולתי, ומעילה בת עוולה לא תצמח זכות תביעה".

מי יחליף את משה גל?

המאבק הבא במערכת המשפט ייסוב סביב מינוי מנהל חדש להנהלת בתי המשפט. המנהל הנוכחי, השופט משה גל, מסיים את תפקידו בעוד כ-3 חודשים, בסוף מאי. זאת, לאחר שבהסכמת שר המשפטים, יעקב נאמן, וביוזמת הנשיאה הפורשת, דורית ביניש, הוארכה כהונתו בשנה נוספת לפני כשנה.

גל נחשב למינוי מובהק של ביניש: סמוך לתחילת כהונתה כנשיאה, פרש מנהל בתי המשפט הקודם, בעז אוקון, מתפקידו ומכהונתו השיפוטית, בעקבות סכסוך חריף עמה. היה זה לגיטימי מצדה להביא למינוי מנהל שעמו תוכל לעבוד; באותה מידה, לגיטימי מצד הנשיא החדש, השופט אשר גרוניס, למנות לתפקיד מנהל בתי המשפט אדם המזוהה עמו.

שני מתמודדים הפשילו שרוולים - האחת היא נשיאת המחוזי מרכז בפתח-תקווה, השופטת המוערכת הילה גרסטל; והאחר הוא שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, ד"ר יגאל מרזל.

מתחת לפני השטח כבר רוחש הקמפיין. מרזל, שהיה בעבר מתמחהו ועוזרו המשפטי של נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק וכן רשם בית המשפט העליון, נחשב למינוי מובהק של ביניש, וזה גם הקושי העיקרי שעמו הוא ייאלץ להתמודד. הדעת נותנת שגרוניס אינו מרוצה מהאפשרות שביניש תמשיך לנווט בשלט רחוק את המהלכים במערכת בתי המשפט.

גרסטל, לעומת מרזל, זוכה להערכה רבה בקרב עמיתיו, הן בהיבט השיפוטי-מקצועי והן בהיבט הניהולי-ארגוני. הקושי היחיד שיציב מינויה הוא מציאת נשיא חדש למחוזי בפתח-תקווה, יציר כפיה של גרסטל, שהפך תחת הנהגתה לבית המשפט המחוזי השני בגודלו, אחרי זה שבתל-אביב.

אף שמכהנים בו כמחצית מהשופטים שבתל-אביב, הוא מטפל במספר כפול של תיקים, ונתוני הפיגורים שלו הם הנמוכים ביותר. עם זאת, שופטי המחוזי מרכז מאוחדים בדעתם שעם פרישתו של השופט זכריה כספי נותר בעצם מועמד טבעי אחד בלבד לרשת את גרסטל, והוא סגנה, אברהם טל.

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים