גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כץ: "גילה אדרעי רוצה לשלוט בשאלטר - היא מתנהגת כאילו הרכבת שייכת לה; לא מעניינים אותה העובדים"

(עדכון) - שר התחבורה מציג ארגון מחדש של הרכבת ומאיים: "אם יהיו שביתות - נסגור את החברה" ■ טוען כי הגיע להסכמות עם עופר עיני - אך גילה אדרעי סיכלה את ההסכם: "היא הטילה וטו; לא ראיתי כזה דבר באף מונופול ממשלתי"

שר התחבורה ישראל כץ הודיע היום (ב') על צעדים לארגון מחדש של רכבת ישראל וממשיך לאיים כי אם יימשכו השביתות מצד העובדים - הוא יסגור את הרכבת.

"נקים 3 חברות שתטפלנה בציוד הקיים, בנושא של המטענים ובפיתוח העסקי של הרכבת", אמר כץ במסיבת עיתונאים שכינס אחר-הצהריים, תוך שהוא מתייחס ליישום ההסכם עם חברת בומברדייה. "התגבשו הסכמות רחבות על הרבה דברים אבל הוויכוח בסופו של דבר הוא מי ינהל את הרכבת. הנהלת הרכבת תנהל את הרכבת וקרונות חדשים צריכים להיות מטופלים בצורה אחרת. היום נעשה צעד משמעותי בארגונה מחדש של הרכבת. אני מצפה שהעובדים יתנו יד לדבר הזה ולא יפגעו בציבור".

כץ חזר על האיום שהשמיע בשבועיים האחרונים, לפיו: "אם יהיו שביתות לא יהיה מנוס מסגירת הרכבת. אני משפר את תפקוד הרכבת ומכין אותה למילוי היעדים". כץ רמז כי מי שאחראית לפיצוץ המו"מ היא יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי: "לא מעניין אותה התנאים של העובדים; היא רוצה לשלוט בשאלטר".

הוא גם הוסיף שיו"ר ההסתדרות עופר עיני הסכים עימו על חלק מההסכמות שהושגו, אולם גילה אדרעי סיכלה את ההסכם: "כן, עיני הסכים לנוסח ההסכם אבל יש כאן מצב שמישהי לקחה זכות וטו כאילו החברה שייכת לה. החברה שייכת לציבור ואנחנו נחזיר אותה לציבור".

כץ הבהיר כי אין בכוונת הנהלת הרכבת להפריט את החברה, אלא "להביא חברה זרה, מהמובילות בעולם, שתהיה שותפה. אין לי עיקרון לבוא ולהפריט, להתנצח עם העובדים. המודל הזה שיו"ר ההסתדרות הסכים לו זה לא מודל של הפרטה. אבל העובדים לא מסכימים. למה? כי הפתרון הזה טוב לרכבת אבל לא טוב לוועד כי אם העובדים מושאלים אז הוועד לא יכול לשלוט בהם. ההסכם הזה מוציא עובדים משליטת הוועד ויש כאן מאבק על שליטה. לא ראיתי את זה בחברת החשמל, ברשות שדות התעופה, במקורות ובמונופולים אחרים".

גורמים בהסתדרות: "כץ מונע משיקולים פוליטיים"

יו"ר ההסתדרות עופר עיני זעם על ההחלטה של כץ לכנס מסיבת עיתונאים בעניין, וטען בשיחות סגורות כי מדובר בהתנהלות תמוהה של השר אשר אינה על דעתם של בכירי הרכבת ומשרד האוצר. בהסתדרות ציינו כי כבר גובש מתווה פורץ דרך להסכם ברכבת, וכי קיימות מספר מחלוקות הניתנות לגישור. כבר ביום חמישי האחרון הציע עיני להאריך את המו"מ בשבועיים נוספים לכל היותר, אולם כץ סרב. בסביבתו של כץ הסבירו כי מי שניהל את המו"מ התרשם כי לא מדובר במחלוקות קטנות, אלא בוועד עובדים שעושה הכל כדי להימנע מחתימה על הסכם ולכן לא היה עוד טעם לתת ארכה למו"מ.

גורמים בהסתדרות טענו מוקדם יותר היום כי השר כץ פועל משיקולים פוליטיים, מתוך הנחה כי דעת הקהל אוהדת את הכוונה לסגור את הרכבת ולפתוח אותה במתכונת חדשה. "מי שמחפש פתרון לא דוחה הצעה להאריך את המו"מ בעוד כמה ימים. זה נראה כאילו הוא מעוניין במלחמה", אמר אחד הגורמים. לדבריו, "רק אתמול בערב ישבנו לפגישה נוספת של מו"מ ותוך כדי אנחנו שומעים על הכוונה של כץ לכנס מסיבת עיתונאים. זה חוסר אחריות וזה בטח לא נובע מדאגה לאינטרס של הרכבת".

בהסתדרות סבורים כי כץ מאיים בסגירת הרכבת מתוך הנחה כי ההודעה שלו תגרור שביתה מיידית בחברה - דבר שרק יחזק את עמדתו בדבר הצורך לכאורה בסגירתה והקמתה מחדש. ואולם, בהסתדרות לא מתכוונים לפעול על פי התרחיש הצפוי. על פי בכיר בארגון, אם כץ יודיע על סגירת הרכבת בעוד שבועיים לצורך העניין, אזי ההסתדרות תדאג לכך שלא תהיה שום שביתה עד אז. כץ, במקרה הזה, יצטייר כאיש הרע שסגר מקום עבודה של אלפי עובדים.

באופן אירוני, דווקא הכוונה של כץ לכנס מסיבת עיתונאים דרמטית הצליחה לאחד בין בכירי ההסתדרות לוועד עובדי הרכבת, לאחר מספר מחלוקות ביניהם. בשעות הבוקר עוד נדמה היה כי עיני מוכן לחתום על הסכם וזו רק יו"ר הוועד, גילה אדרעי, שמעכבת את החתימה בעניין. אותן מחלוקות הניעו ככל הנראה את כץ להודיע על מסיבת העיתונאים, ומרגע זה הזעם של ההסתדרות ושל הוועד הופנה יחד לעברו של שר התחבורה.

פחות מיקור חוץ, יותר עובדי רכבת

למעשה, כבר גובשו הסכמות עקרוניות לקראת רפורמה מקיפה ברכבת ישראל. המחלוקות האחרונות נוגעות בעיקר למיקרו, ולא למאקרו. על פי ההסכמות, עובדי רכבת ישראל יתחזקו את כל הקרונות החדשים שצפויים להגיע בקרוב לארץ, וכך גם 70% מהציוד שקשור לפרויקט החשמול העתידי של הרכבת. חברת בומברדיה הקנדית תתחזק רק את הקרונות הישנים ו-30% בלבד מהציוד של פרויקט החשמול.

בצורה הזו, ביטחונם התעסוקתי של העובדים והעבודה המאורגנת ברכבת מובטחים לשנים רבות. עד לסוף השבוע האחרון ההסתדרות והנהלת הרכבת קידמו חלופה אחרת: הקמת חברה בת בתחום התחזוקה כאשר רכבת ישראל תחזיק בה 51% מהשליטה, ואילו גורמים פרטיים יורשו להחזיק עד 49%. עובדי מערך התחזוקה ברכבת אמורים היו לעבור אל חברת הבת תוך הצמדת הסכמי השכר בחברת הבת להסכמים של חברת האם. בוועד העובדים העלו הסתייגויות מהמודל הזה, ולבסוף הוסכם על המודל של מיקור חוץ חלקי.

המחלוקת העיקרית שנותרה בתחום התחזוקה קשורה לדרישה של הנהלת הרכבת לפיה העובדים שתגייס חברת בומברדיה, אשר יועסקו כאמור במיקור חוץ, יעבדו למשך כשנה וחצי בתוך המוסכים של הרכבת. בוועד התנגדו לכך נמרצות בטענה כי מדובר בהכנסת עובדי קבלן לכל דבר ועניין, שיועסקו כתף אל כתף לצד עובדי הרכבת. בוועד דורשים כעת כי מיקור החוץ יחל רק לאחר שחברת בומברדייה תפעיל מוסכים נפרדים משלה, ובהסתרות הביעו הבנה מסוימת לדרישה הזו.

על פי התוכנית שגובשה, יוקמו שתי חברות בנות לרכבת: האחת היא חברה שתנהל את הנדל"ן ותניב הכנסות לרכבת, כאשר רכבת ישראל תחזיק בה 100% מהשליטה. השנייה היא חברת ניהול בתחום המטענים, כאשר גורמים פרטים יורשו להחזיק בה שליטה (51%). מדובר בחברת ניהול עם מספר מצומצם של עובדים, ואילו הנהגים ואנשי התחזוקה שיועסקו בחברה יהיו למעשה עובדי רכבת.

בתמורה לנתינות מצד העובדים, הצדדים הסכימו עקרונית כי הקופאים שהועסקו מזה כעשור בידי חברת כוח האדם מנפאואר, ייקלטו בהדרגה כעובדי הרכבת. גם עבודות תחזוקה שונות שהתבצעו עד היום בידי חברות חיצוניות כמו קטרפילר, יבוצעו מעתה בידי עובדי הרכבת. ויש גם תמורה כספית: על פי ההסכמות העקרוניות, העובדים יקבלו תוספת שכר של כ-25%, בצד מענק בגובה 40 אלף שקל שיינתן בשתי פעימות. בסך הכל מדובר בהטבות כספיות בשווי של 100 מיליון שקל.

כץ: "המצב הנוכחי לא יכול להימשך"

רגע לפני מסיבת העיתונאים, כץ נשא היום נאום לוחמני במיוחד בפסגת הנדל"ן של "גלובס", וחימם את השטח לקראת המסע"ת. המסר שביקש כץ להעביר לעובדי הרכבת ברור לחלוטין: "המצב הנוכחי לא יכול להימשך".

"נכנסתי למצב שהנהלת הרכבת לא יכולה לנהל אותה", אמר כץ. "אם היא נתנה הוראה זה היה בגדר המלצה, במקרה הטוב. אני מגבה את ההנהלה וזה יוכיח את עצמו. כאשר חוטבים עצים, ניתזים שבבים. היום אין שום אפשרות מלבד שהמצב יוסדר ושההנהלה תנהל. מה שהיה לא יכול להימשך".

כץ, שאיים לאחרונה לסגור את הרכבת אם יהיו שביתות נוספות מצד העובדים, אמר היום כי "ההשקעה ברכבת חסרת תקדים בהיקפה, אנחנו נערכים גם לעתיד כדי לתקן את ההרגלים הלא-טובים ברכבת על רקע ההתרחבות. אני יכול להבטיח שהמסילות ייסללו ושהעובדים יעבדו".

באשר למו"מ שהתפוצץ עם עובדי הרכבת, השר כץ סירב להיכנס לפרטים ואמר שיגיד הכל במסיבת העיתונאים. "הציבור אוהב את הרכבת וזקוק לרכבת והיום מתבצעת מהפכה - תוכנית 'נתיבי ישראל' שמחברת את הפריפריה למרכז, ותהיה גם רכבת לאילת. תהיינה מסילות מדן ועד אילת. כל ההזדמנויות בתחום הדיור, החינוך והתעסוקה יהיו שוויוניות", אמר כץ.

כאשר נשאל על הייאוש של הציבור מהרכבת, אמר כץ: "הציבור אוהב את הרכבת והתפקיד שלה הוא לשרת את הנוסעים. מתבצעות היום עבודות ברכבת והציבור רואה את זה. תקציב והחלטות היו כבר הרבה שנים - והיום זה קורה. בקרוב נביא החלטה מפורטת למערכת כוללת של הסעת המונים".

עוד כתבות

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי