גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחירי המוצרים בישראל משתוללים: זינקו בכ-18% בשנתיים

חרם הקוטג' בלם חלקית את עליית המחירים ברבעון השלישי של 2011 - אך המבצעים של החברות מונעים את הירידה בצריכה ■ מחיר ליטר חלב בישראל גבוה ב-39% מאשר בארה"ב ■ מחיר תריסר ביצים בישראל גבוה ב-77% מבארה"ב

בתקופה של פחות משנתיים, מתחילת ינואר 2010 ועד לסוף חודש ספטמבר 2011, עלו מחירי מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) בישראל בשיעור ממוצע של 18%. באותה התקופה אפיינה מגמה הפוכה בדיוק את מחירי הקטגוריה בארה"ב, ואלה ירדו בשיעור של 5.2%. נתונים אלה עולים ממחקר עולמי של נילסן שהגיע לידי "גלובס". מוצרי הצריכה השוטפת כוללים מוצרי מזון, משקאות, טיפוח הפרט וטיפוח הבית.

בזמן שבארה"ב מחירי המזון והצריכה ירדו מרבעון לרבעון (להוציא הרבעון הראשון של 2010), בישראל חלה מגמת עלייה במחירים לאורך כל התקופה.

עוד עולה מהמחקר כי באירופה נרשמה עליית מחירים גבוהה יותר מאשר בישראל, שהסתכמה ב-22%. למעשה, עד פרוץ חרם הקוטג' רשמו ישראל ואירופה עליית מחיר ממוצעת דומה, אולם חרם הקוטג' בלם חלקית את עליית המחירים בישראל ברבעון השלישי של 2011, בעוד שבאירופה המגמה נמשכה ונפתח פער.

עם זאת, למרות המחאה החברתית, גם ברבעון השלישי של 2011, בחודשים יולי-ספטמבר, נרשמה בישראל עלייה ממוצעת של 2.1% במחירים.

שיעור העלייה במחירי המזון והצריכה לא מספר את הסיפור כולו. בחודשים האחרונים פורסמו בכלי התקשורת השונים השוואות רבות של מחירים, שמהן עלה כי רמת המחירים בישראל גבוהה ביחס לארה"ב ולמדינות אירופה.

מכאן, שלמרות עליית המחיר החדה באירופה, מוצרי מזון וצריכה רבים נמכרים שם במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים מהמחירים בישראל. הדבר בולט הן במוצרי המזון והן במותגי הצריכה הבינלאומיים, כמו למשל מותג הגילוח ג'ילט, שנמכר בישראל במחירים הגבוהים בעשרות אחוזים מאירופה.

לשם השוואה נציין כי מחיר ליטר חלב בישראל גבוה ב-39% ממחירו בארה"ב, וב-7.3% ממחירו באנגליה. מחיר תריסר ביצים בישראל גבוה ב-77% ממחירן בארה"ב, וב-10.2% ממחירן באנגליה. הנתונים לקוחים מאתר NUMBEO.

לפי שעה, הריכוזיות בשוק ועוצמת המותגים מונעים תחרות אמיתית ומקבעים מחירים גבוהים בשוק המקומי. אין פלא שהתסכול הזה מביא נבחרי ציבור להציע הצעות, שחלק יגדירו אותן כפופוליסטיות, במטרה לנסות לרסן את המחירים בשוק.

האחרון בהם הוא ח"כ שי חרמש, שמציע לחוקק את "חוק הבושה", שיחייב רשתות לסמן מעל כל מוצר את המחיר שבו רכשה אותו.

יותר מבצעים, פחות השקות

אסטרטגיית המבצעים המוגברת, שבה נהגו הן היצרנים והן רשתות השיווק, עובדת. כרבע (24%) מכלל המוצרים שהצרכנים רכשו במחצית השנייה של 2011, אחרי פרוץ המחאה החברתית, נרכשו במבצע. זאת לעומת 18% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד - כך עולה מנתוני נילסן. נראה כי מדיניות זו היא שסייעה לשמר את רמת המכירות הריאלית (הכמותית) בשוק, חרף המחאה.

שיעור מכר המבצעים הגבוה ביותר נרשם בתחום טיפוח הפרט והגיע ל-34% מכלל המכר, לעומת 31% שנה קודם לכן. בתחום טיפוח הבית נרשם גם כן שיעור גבוה של 28% לעומת 24%.

שיעור מכר המוצרים במבצע בתחום המזון והמשקאות נמוך יותר, אולם השינוי בהשוואה לשנה קודמת גבוה יותר. 23% מכלל מכר המשקאות ב-2011 היה של מוצרים במבצע, לעומת 17% בלבד ב-2010. 21% ממוצרי המזון נמכרו במבצע ב-2011 לעומת 17% בלבד שנה קודם לכן.

שנת 2011 התאפיינה גם בירידה של 7% במספר ההשקות של פריטים חדשים שהסתכם ב-5,430 פריטים שהיוו 5% מכלל המכר. לשם השוואה - בשנת 2010 הושקו 5,825 פריטים שהיוו 6% מכלל המכר בשוק.

המחירים בישראל

המותג הפרטי שועט קדימה

המותג הפרטי של רשתות השיווק ממשיך להתחזק. לפי נתוני נילסן שהגיעו ל"גלובס", המותג הפרטי הולך ותופס נתח נכבד גם בקטגוריות מזון ממותגות.

בקטגוריית שמן, חומץ ומיץ לימון הגיע מכר המותג הפרטי ל-29% מכלל המכר. בוופלים עומד שיעור מכר המותג הפרטי על 23%, ואילו בירקות הקפואים הוא הגיע ב-2011 ל-20% מכלל המכר. בקטגוריות מזון נוספות ממותגות, כמו שימורי דגים ופסטה, מכר המותג הפרטי עומד על 18% מכלל המכר.

ככלל, בזמן שהשוק צמח ב-2011 ב-2.4% בלבד, מכר המותג פרטי בכלל הרשתות צמח בכ-10%. הצמיחה החדה במכר המותג הפרטי נובעת, בין היתר, מגידול של 31% במספר השקות מוצרי המותג הפרטי שהסתכם ב-706 מוצרים.

בקטגוריות המזון הבסיסי ובקטגוריות הטיפוח, זוכה המותג הפרטי לשיעורי חדירה גבוהים במיוחד. כך למשל, בקטגוריית הקטניות והקמח הוא מהווה 30%-32% מהמכר. בקטגוריות מגשיות אלומיניום וצמר גפן הוא עומד על 56%-58% מהמכר. בכלים החד-פעמיים - 49% מהמכר, ואילו בקטגוריית המגבונים, הנחשבת לממותגת, הוא מהווה 40% מהמכר.

המשמעות היא כי המרווחים של היצרנים, המייצרים את המותגים הפרטיים עבור הרשתות, הולכים ונשחקים.

המחירים בישראל

"המותג" נחלש

המותג הפרטי המוביל הוא של רשת שופרסל, והוא מהווה 12% מכלל מכר ה-FMCG ברשת. המותג השני המוביל הוא "לייף" של סופר-פארם, שאחראי ל-8% ממכר מוצרי הצריכה השוטפת ברשת. השלישי בחוזקו הוא המותג מגה, שאחראי ל-6% מהמכר ברשת מגה.

בזמן שהמותגים הפרטיים של שופרסל, מגה וסופר-פארם מתחזקים - מכר "המותג" המשותף למספר רשתות קמעונאיות, לרבות רמי לוי שיווק השקמה וויקטורי, נחלש. שיעור מכר "המותג" ירד מ-5% בשנת 2009 ל-4% בשנת 2011.

בתחום טיפוח הבית והפרט, המותג הפרטי חזק הרבה יותר והוא אחראי ל-17% ממכר הקטגוריות בשופרסל, ל-9% מהמכר במגה ול-8% מהמכר בסופר-פארם וברשתות החברות ב"המותג". גם כאן "המותג" רושם היחלשות, בזמן שיתר המותגים הפרטיים מתחזקים.

המחירים בישראל

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"