גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גלובס" מציג: המדריך לפרסום מותגים במדיה החברתית

איפה מוצאים קהל נשי, איזו רשת מועדפת ע"י הברנז'ה, והאם ה-Timeline של פייסבוק הוא הזדמנות אמיתית? ■ פרסום במדיה החברתית - היתרונות והחסרונות

פעילות המותגים במדיה החברתית התפתחה באופן דרמטי בחודשים האחרונים, כש-3 רשתות השיקו, בזו אחר זו, את עמודי המותגים הייעודים שלהן. הראשונה הייתה גוגל, שבתחילת נובמבר הכריזה על השקת עמודי מותגים לרשת גוגל פלוס, בניסיון ליצוק קצת יותר פעילות של מפרסמים לתוך הרשת החברתית המקרטעת שלה.

חודש לאחר מכן הייתה זו טוויטר שהודיעה על עמודי מותגים ייעודיים בשירות המיקרו-בלוגינג, בניסיון להתחיל לייצר הכנסות מפרסום שיפנה לאותם עמודים. גם פייסבוק לא נשארה מאחור, וביומו האחרון של חודש פברואר הודיעה על השקת עמודי Timeline עבור מותגים.

בד-בבד, בתקופה האחרונה התפתח באזז ויראלי סביב הרשת החברתית Pinterest, ועוד קודם לכן סביב שירות שיתופי התמונות הסלולרי Instagram. בשתי רשתות אלה נוצר אקו-סיסטם פורה עבור פעילות של מותגים מכל הסוגים.

"גלובס" בחן מה מאפיין כל רשת חברתית מבחינת האפשרויות המוצעות למפרסמים בהן, ואילו מותגים ישראליים כבר מובילים פעילות משמעותית בכל אחת מהן.

instagram: טאץ' אמנותי

השירות התחיל כאפליקציית צילום לאייפון, אך הפך במהרה לתופעה חברתית שמושכת אחריה כבר 27 מיליון משתמשים. הרעיון פשוט: מצלמים תמונה מעניינת, מוסיפים פילטרים ואפקטים שמקנים לה נופך אמנותי וטאץ' מעט מיושן, מעלים לתוך Instagram או לרשתות חברתיות אחרות - ומשם הלייקים ושאר התגובות כבר מגיעים.

היקף השימוש ב-Instagram מפתיע, במיוחד כשלוקחים בחשבון שהאפליקציה עדיין לא הגיעה למכשירי אנדרואיד. המותגים בחו"ל גילו כבר מזמן את הפוטנציאל, ורשתות כמו סטארבאקס, CNN ו-Burberry כבר משתמשות באופן קבוע בשירות. בישראל מתקשים להבין את הפוטנציאל.

קמפיין ישראלי: נעלי מרקו

ניסים כהן, מנכ"ל נעלי מרקו: "החלטנו ללכת על Instagram עקב המלצת היחצ"נית שלנו, ששולטת במדיה החברתית. תקציב הפרסום השנתי היה סגור, וההשקעה היחסית נמוכה - כמה אלפי שקלים לצלמת הקמפיין קארין בר ולקידום מסביב - התאימה לניסוי וטעייה ברשת החדשה".

לדברי כהן, לאחר הקמפיין נרשמה עלייה במספר הכניסות לאתר הרשת, ונרשם גידול של כ-10% במספר המבקרים בחנויות הפיזיות.

כהן אומר כי בחברה מתכוונים לחדש את הפעילות ב-Instagram עם השקת קולקציית הקיץ.

יתרונות

* ישר ולעניין: מסרים מבוססי תמונות עם טקסט קצר.

* ייחודיות: הפילטרים ב"סגנון של פעם" בתמונות מעניקים למותגים טאץ' כאילו אמנותי ועדכני.

* חלוציות: מותגים יזכו לתשומת-לב גדולה יותר בתקשורת לעומת עוד עמוד מותג בפייסבוק.

חסרונות

* אפליה: רק בעלי אייפון יכולים להצטרף לשיחה ולהעלות תמונות.

* ללא מילים: התוכן ברובו ויזואלי, מה שלאו דווקא מתאים לכל המותגים.

* אדישות: 37% ממשתמשי Instagram מעולם לא שיתפו תמונות.

טוויטר: מסר חד ומהיר

שירות המיקרו-בלוגינג הוא כלי ייחודי שמאפשר לעקוב אחר עדכונים. בין לבין הגולשים מדברים ביניהם, אך הסטטיסטיקות מראות כי את מרבית הפעילות בטוויטר מובילים מספר מועט של משתמשים - השאר פשוט עוקבים אחריהם כדי להישאר מעודכנים. בשבוע שעבר הושק השירות לראשונה בעברית - מה שאולי יקדם אותו יותר בישראל.

קמפיין ישראלי: "The Voice ישראל"

שירה מיאסניק, מנהלת פיתוח תוכן דיגיטלי בזכיינית ערוץ 2 רשת: "השימוש בטוויטר היה מובנה בפורמט של 'The Voice'. בחרנו לפתח שם פעילות כדי לפנות לקהל נוסף, שהוא שונה מזה שנמצא בפייסבוק. הקהילה יותר קטנה ומצומצמת, ברנז'אית ובמיוחד סרקסטית וצינית".

יתרונות

* חדות: הטקסטים בני 140 תווים ומטבעם ממוקדים יותר.

* מהירות: שירות שמותאם להפצת מסרים דחופים ומיידים.

* מיקוד: הפוקוס הוא על מסרים ולא על משחקים וכו'.

חסרונות

* בקצרה: קשה להעביר מסר שלם ב-140 תווים.

* מסה: השירות מוטה ברנז'ה, ומעט ישראלים רשומים אליו.

* קידום: הפרסום עדיין זניח, וקשה למותג לקדם את עצמו.

pinterest: לעלות על הבאזז

Pinterest היא אחת הרשתות החברתיות הטרנדיות ביותר בתקופה האחרונה. בתוך 9 חודשים זינק מספר המשתמשים בה ב-180% והגיע בינואר השנה ל-11.7 מיליון משתמשים.

הרעיון שעומד מאחורי Pinterest מבוסס כמעט כולו על שיתוף תמונות. אך בשונה מפייסבוק, השיתוף הוא של תמונות שהגולשים מוצאים ברשת ופחות של תמונות של הילדים מחופשים בפורים. את התמונות מעלים הגולשים לדף האישי שלהם שמשמש כ"לוח שעם".

על אף היותה בשלבים ראשוניים, עשרות מותגים בחו"ל כבר אימצו את הרשת לחיקם, בהם קוקה-קולה, מקדונלד'ס ואפילו מרתה סטיוארט. בישראל עדיין לא נרשמה פעילות ערה במיוחד.

קמפיין ישראלי: מכללת ספיר

מירן פחמן, פרסום PH: "הכנו כבר קמפיין פרסומי להרשמה למכללה, אבל אז צץ הבאזז סביב Pinterest, וזה התיישב לנו מצוין על הקמפיין מבחינת הערכים שרצינו לשדר תחת הסלוגן 'לעורר עניין'. הקמנו 4 לוחות - סקרנות, שיחה, עניין ומחשבות, ובהם אנחנו נועצים חומרים מתאימים".

פחמן מסביר כי בספיר לא הבינו בהתחלה את המהות של Pinterest, אבל הבאזז סביב הרשת עשה את שלו, ודובר המכללה, סיימון תמיר, מאוד התלהב מהרעיון. "ההשקעה הכספית קטנה, וזה יותר אלמנט תדמיתי, כדי להראות שספיר כבר שם", מסביר פחמן.

יתרונות

* באזז: הרשת החברתית הכי טרנדית שכולם מדברים עליה ושקצב המצטרפים שלה מבטיח.

* גירל פאואר: קהל נשי מובהק, חיבה רבה ללייף סטייל ועיצובים.

* טראפיק: בינואר הביאה יותר תנועה לאתרים אחרים מאשר לינקדאין, גוגל פלוס ויו-טיוב יחד.

חסרונות

* מסה: אין עדיין הרבה קהל, וקשה למצוא עמודי מותגים כי אין מודל שיאפשר לקדם אותם.

* מגדריות: רק 13% מהמשתמשים הם גברים.

* חוקיות: המשתמשים משתפים תמונות מרחבי האינטרנט, כולל כאלה שמעוגנות בזכויות יוצרים.

Timeline של פייסבוק: עניין של מסה

פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה והוותיקה ביותר מבין הנסקרות כאן, ופעילות המותגים בה אינה חדשה. בשבועות האחרונים היא השיקה גירסה משודרגת לפעילות באמצעות פרופילי Timeline.

פרופילים אלה הם עיצוב גרפי חדש, שמעניקים מחד פן ויזואלי רחב יותר ומאידך אפשרות להציג את המותג לאורך ההיסטוריה האישית שלו. כך, למשל, מנצ'סטר יונייטד מציגה ב-Timeline את השנים רבות ההישגים של הקבוצה.

קמפיין ישראלי: בצלאל

מיכל תורג'מן, דוברת בצלאל: "ברגע שידענו שפייסבוק מתכננת להשיק את עמודי Timeline גם למותגים, כבר התחלנו לעבוד על עמוד כזה, יחד עם משרד הפרסום שלנו. במקביל לקמפיין ההרשמה שלנו ולפיתוח אפליקציה להעלאת תיקי עבודות של בוגרים, ישבנו ימים כלילות ואספנו חומרי ארכיון והכנו את ה-Timeline, ואז כשפייסבוק השיקה את עמודי המותגים - שלנו כבר היה מוכן לעלות לאוויר".

לדברי תורג'מן, "ה-Timeline נתן אפשרות לספר את הסיפור של בצלאל, שקיים 106 שנה, ולא רק את מה שקרה בשנים האחרונות. ה-Timeline עוזר לחבר את הסטודנטים של היום להיסטוריה ואת הבוגרים של פעם לזמן הנוכחי. ההיסטוריה היא כלי עבור בצלאל, וה-Timeline עוזר לנו לממשו".

יתרונות

* מסה: הרשת החברתית הגדולה ביותר עם יותר מ-850 מיליון משתמשים.

* כרונולוגיה: אפשרות ליצור היסטוריה נרחבת למותג.

* קידום: פלטפורמת הפרסום המתקדמת ביותר ברשתות החברתיות.

חסרונות

* עומס 1: בשל כמות המותגים שפועלים בפייסבוק קשה לבלוט החוצה.

* עומס 2: המותגים מתמודדים גם מול תחרות מצד עדכוני חברים.

* עייפות: הגולשים משדרים עייפות כלפי פייסבוק ומגלים עניין ברשתות חברתיות חדשות.

גוגל פלוס: חזקים בווידיאו

ענקית האינטרנט גוגל נכנסה לשוק הרשתות החברתיות בשלב מאוחר, ונראה כי גוגל פלוס לא מצליחה להתרומם. קרוב ל-100 מיליון גולשים רשומים לשירות, אך רמת המעורבות שלהם נמוכה במיוחד.

קמפיין ישראלי: מכבי תל-אביב כדורסל

עומר גבע, מנהל ניו-מדיה במכבי תל-אביב: "עיקר הפעילות שלנו בגוגל פלוס היא סביב פיצ'ר Hangouts, שמאפשר לייצר שיחת וידיאו עם 10 משתתפים. זה עוזר לנו לקשר בין הקבוצה לאוהדים, ונוצר ביקוש מאוד גדול סביב זה".

לדברי גבע, "היה לקבוצה קודם עמוד בגוגל פלוס אבל לא ממש פעיל, והיום אנחנו משתדלים לעדכן אותו מדי יום. למרות שאין הרבה משתמשים, אין לנו מה להפסיד בפעילות בעוד רשת חברתית".

יתרונות

* קידום: השירות צפוי לקדם את המותג בתוצאות החיפוש של גוגל.

* וידיאו: אינטראקציית וידיאו עם 10 משתתפים.

* סיווג: יכולת קלה ליצור מעגלים חברתיים ולסנן מסרים לפי קהלים.

חסרונות

* מסה: מספר המשתמשים קטן יחסית לפייסבוק.

* פסיביות: רובם המוחלט של המשתמשים אינו פעיל.

* פרטיות: גוגל ופרטיות לא הולכים יחד.

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו