עשרות שנים שהעכבר והמקלדת הם האביזרים העיקריים לתפעול המחשב. העתיד הקרוב יביא את מסכי המגע למחשבים האישיים בבתים, בעקבות השקת מערכת ההפעלה חלונות 8 של מיקרוסופט בסוף שנה זו. בעתיד היותר רחוק אפשר יהיה לשלוט בחלק מהיישומים בלפטופ באמצעות מחוות תנועה, ללא נגיעה במסך.

למרות שהשינויים המשמעותיים עדיין נמצאים בפתח העולם הטכנולוגי, כבר היום אפשר למצוא שדרוגים משמעותיים בעכברים איתם אפשר להפעיל את המחשב האישי והלפטופ. היצרניות החזקות בתעשייה: לוג'יטק, מיקרוסופט ואפילו HP, השיקו לאחרונה בארץ מספר חידושים מעניינים, שעבור חלק מהמשתמשים מצדיקים שדרוג של העכבר.

אחד הדברים שכדאי לשים לב אליהם, הוא הטכנולוגיה שבה פועל העכבר. מיקרוסופט מציעה בחלק מהדגמים שלה את טכנולוגיית Bluetrack, אותה החלה לשווק כבר ב-2008. מדובר בשיטה המאפשרת להפעיל את העכבר על מגוון רחב של משטחים, למשל על ג'ינס המכנסיים, אבל לא על שולחנות זכוכית שקופים.

ללוג'יטק יש טכנולוגיה בשם Darkfield אותה השיקה ב-2009. הטכנולוגיה הזו, הקיימת במספר מצומצם מאוד של דגמים, פותרת את הבעיה הגדולה עם עכברי הלייזר הנפוצים - חוסר יכולת לעבוד משטחי זכוכית שקופים. איך זה עובד? העכבר לא בודק את המשטח שעליו הוא נמצא, אלא את מה שנמצא עליו. העכבר רואה את משטח הזכוכית כרקע חשוך שעליו נמצאות נקודות בהירות, כמו חלקיקי אבק או שומן, והוא מזהה את התזוזה באמצעות נקודות אלה. התוצאה הסופית מוצלחת: העכבר מדייק בתזוזה שלו.

HP , WiFi Touch Mouse X7000 - עכבר אלחוטי

תקשורת: עכברים אלחוטיים קיימים כבר זמן רב, אבל אחת הבעיות הוא המתאם המתחבר למחשב. ותופס כניסת USB. מלבד זה, המתאם לא תמיד קטן ולא נוח לסחוב אותו על-גבי המחשב הנייד כשיוצאים מהמשרד. הדגם של HP מתחבר למחשב ללא מתאם בטכנולוגיית אינטרנט אלחוטית, וזה יתרונו.

עיצוב: העכבר בנוי מכפתור מגע מרכזי, כך שגלילה של עמוד אינטרנט מתבצעת בתנועה קלה של האצבע. מעבר לזה, לעכבר יש כפתורים רגילים עם לחיצה לשאר האפשרויות, כולל כפתורי אחורה וקדימה ולחצן ייעודי לשליחת תמונות לפייסבוק. הדגם פועל בטכנולוגיית לייזר ומופעל על סוללות, אשר לטענת החברה יספקו 9 חודשי עבודה, כפול מזמן העבודה של עכברים הפועלים בטכנולוגיית בלוטות'. העכבר דורש התקנה של חלונות 7.

בשורה התחתונה: מדובר בעכבר ארגונומי נוח להפעלה, שחוסך בשימוש במתאם, למי שהדבר חיוני.

עכבר אלחוטי

מיקרוסופט Touch Mouse - עכבר מגע

מגע: חציו העליון של העכבר הוא משטח מגע, המאפשר לבצע פעולות בהחלקה של האצבעות, בשיטה המזכירה תפעול של סמארטפון. גלגול העמוד למעלה ולמטה מתבצע בהחלקה של האצבע, כמעט בכל אזור של העכבר. כדי לנווט אחורה או קדימה בעמוד מחליקים את האגודל בחצי סיבוב על צד העכבר. אפשר לראות את כל היישומים שפתוחים במחשב באמצעות החלקת שלוש אצבעות כלפי מעלה או דחיסת החלון בו משתמשים לחצי מסך באמצעות הזזת שתי אצבעות לכיוון הדרוש. ההפעלה נוחה לשימוש ודורשת רק תרגול קל. הבעיה היא שלפעמים העכבר מבצע גם פעולות שלא התבקש לבצע כי האצבעות מחליקות עליו.

עיצוב: העכבר הוא יחסית גדול כעכבר אלחוטי שלוקחים עם המחשב הנייד לדרכים, אבל הוא נוח מאוד לשימוש על שולחן עבודה, ומתאים גם לימניים וגם שמאליים. בחלקו התחתון יש מקום לאחסון מתאם ה-USB האלחוטי, למרות שהוא זעיר וניתן להשאיר אותו על הלפטופ בזמן נשיאה, כמעט מבלי להרגיש שהוא נמצא שם.

בשורה התחתונה: ה-Touch Mouse מביא את ההפעלה באמצעות מגע גם לעכברים חיצוניים למחשבים שולחניים עם חלונות 7.

ציון: 8.

עכבר מגע

לוג'יטק Cube - עכבר פרזנטור

עיצוב: ה-Cube הוא עכבר המותאם במיוחד לאנשים שעובדים עם לפטופ בדרכים. העכבר מעוצב בצורה המזכירה קופסת גפרורים זעירה והוא מגיע בצבע שחור או לבן.

מגע: בדומה לעכברים אחרים שבדקנו, גם כאן יש שימוש בטכנולוגיית מגע לתפעול המכשיר. ניתן להחליק את האצבע בצורה נוחה, בשביל לנווט בעמוד בו נמצאים. הכפתור הימני והשמאלי של העכבר בנויים כאן בצורת קצת שונה ממה שקיים בעכברים אחרים. הכפתור השמאלי נמצא במרכז החלק העליון של הקיוב, כאשר הכפתור הימני נמצא מתחת. הדבר נעשה משיקולי מקום והוא מחייב זמן התרגלות.

מצגת: הקיוב משמש כפרזנטור למצגות לשליטה על סמן העכבר במסך. בשביל להשתמש באופציה הזו, צריך להפוך את המוצר ולשלוט בו באמצעות משטח מגע קטן שנמצא במרכזו. לנו הדבר היה מאוד לא נוח לשימוש, אולם כנראה מי שנוהג לעשות הרצאות, יתאמץ מאוד בשביל להתרגל לזה.

בשורה התחתונה: הקיוב מציע עיצוב ופתרון חדשני לשימוש במצגות, אולם לנו הוא לא היה יותר מדי נוח.

ציון: 7.5.

עכבר פרזנטור

LG, LSM-100 - עכבר סורק

סורק: דגם זה של LG מציע, על פי נתוני היצרן, סריקה באיכות של מעל 320DPI ועד סריקתעמודים בגודל A3. הנתונים נשמעים טוב, אבל הביצוע בעייתי: החלק הסורק הממוקם בצד האחורי קטן מדי, כך שנחמד לסרוק איתו תמונה קטנה מאוד, אבל ברגע שמתחילים לסרוק מסמך בגודל של גלויה או עמוד A4, מדובר בפעולה איטית מאוד עד בלתי אפשרית. מה שמונע את הפעולה הזו הוא הזיכרון הפנימי של העכבר שמאפשר בקושי סריקה של עמוד A4 ברזולוציה הכי נמוכה שלו. ברגע שמנסים לעלות לרמה הבינונית או הגבוהה, הזיכרון נגמר בחלק מהמקרים בזמן הסריקה.

מסמכים: העכבר מגיע גם עם תוכנת OCR הממירה טקסטים למסמכי וורד, כולל עברית, מה שמאפשר לאחר הסריקה העברת הטקסט למסמך ועריכה שלו. הפעולה הזו עובדת בסך הכול בצורה סבירה, אבל עדיין מחייבת בדיקה של טעויות קלות בהעברה הטקסט. חבל שהמרה של כתב יד לטקסט, לא הצליחה לנו בכלל.

בשורה התחתונה: הרעיון של סורק משולב בתוך עכבר נייד הוא בהחלט חביב, אבל בפועל מדובר במוצר לא בשל עם בעיות רבות.

ציון: 7.

עכבר סורק

Swiftpoint - עכבר ללפטופים

אחת הבעיות המוכרות שמהן סובלים חלק גדול ממשתמשי מחשבים ניידים, הוא הצורך לעבוד עם עכבר חיצוני, מעבר למשטח מגע הקיים בלפטופ עצמו.

שימוש: ה-Swiftpoint, הנמכר ברשת iDigital, בנוי בצורה המאפשרת להשתמש בו כאילו מחזיקים עט, מה שמספק שיטת עבודה נוחה. בעכבר ניתן להשתמש כמו בכל עכבר רגיל על גבי שולחן עבודה (לא זכוכית שקופה), כאשר העיצוב הקטן שלו מאפשר לעבוד איתו על גבי החלק התחתון של המחשב באזור המקלדת (זה שנמצא ליד משטח המגע). הרעיון הזה פותר בעצם את הצורך למצוא משטח להניח עליו את העכבר בזמן עבודה והוא בדרך כלל נוח לשימוש, למרות שלעתים הוא מגיב קצת פחות טוב על משטח המחשב מאשר שולחן עבודה רגיל.

בעיה אחרת בשימוש בעכבר על-גבי משטח הלפטופ היא שהוא מפריע להקלדה. במקרה הזה, צריך להניח אותו באמצע משטח המגע של המחשב, כאשר לאריזת המוצר מצורפת גם מדבקה שמאפשרת להציב אותו שם בקלות באמצעות מגנט.

בשורה התחתונה: ה-Swiftpoint הוא פתרון טוב למי שמאוד לא אוהב את משטח המגע של המחשב הנייד שלו וחייב פתרון טוב יותר לעבוד בו כאשר הלפטופ על הברכיים שלו.

Swiftpoint