גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרקונים בכינרת: הספורט הסיני חלחל גם לארץ

בחודש הבא תתקיים לראשונה במימי הכינרת תחרות של סירות דרקון, ספורט שראשיתו בנהר בדרום סין לפני אלפי שנים

מי הכינרת התכולים ראו כבר כל מיני מחזות יוצאי דופן, מתימהוני ארוך שיער שהלך על המים ועד האגדה האורבנית הטבריינית על לוך נס של הכינרת, מפלצת טורפת מסתורית, שגורמת לטביעות באגם בגלל זעמה על ירידת המפלס. אבל דבר כזה גם ותיקי הדייגים לא ראו: ראשי דרקון סיניים מגולפים בשלל צבעים, שדוהרים בכינרת ומתחרים ביניהם לקול הלמות תופים גדולים.

ראשי הדרקון הללו, שעשויים עץ, שייכים לסירות דרקון מסורתיות, מהסוג שמיוצר בסין כבר יותר מ-2,500 שנים, ובעשרות השנים האחרונות מתפשט במהירות גם במערב. מירוצי סירות דרקון (Dragon Boat Race) מתקיימים בכשבעים ארצות - באסיה (בעיקר בסין, בטייוואן ובסינגפור), באירופה (בגרמניה ובסקנדינביה מתים על זה), ובצפון אמריקה (בקנדה משתגעים על זה).

לפני שבועות אחדים עשו סירות הדרקון את טבילת הבכורה שלהן בכינרת, במסגרת אימונים לתחרות הראשונה של סירות הדרקון בישראל, שעתידה להתקיים בעוד כחודש.

התחרויות הראשונות של סירות הדרקון בסין התקיימו בערך באותו זמן שבו נולדו המשחקים האולימפיים ביוון, לפני כ-2,500 שנה. מקורן בדרום סין, כנראה כחלק מפולחן לכבוד ישות מיתית בשם דרקון המים. בטקסים העתיקים הללו הוטבעו המפסידים, כקורבן לאל המים הדרקוני. הסיפור הרשמי המקושר לתולדות התחרות מאוחר בהרבה, והוא מתייחס לתקופה היסטורית בתולדות סין (220-475 לפני הספירה), שבה נלחמו זו בזו שבע ממלכות קטנות במשך יותר ממאתיים שנה.

בחצרו של אחד המלכים הללו חי שר ויועץ, שהיה גם משורר ואיש רוח, בשם קו יואן (Qu Yuan). הוא נתן לשליט עצה שלא נשאה חן בעיניו, ובהשפעתם של שרים תככנים היגלה השליט את קו יואן מהממלכה. קו יואן חי בגלות, ואז גם כתב את מיטב שירתו, אבל כששמע שארצו לשעבר עומדת להיחרב במלחמה בשל העצות הרעות שקיבל המלך, ביצע התאבדות טקסית בנהר לאות מחאה. הדייגים והאנשים הפשוטים, שאהבו והעריצו אותו, חשו למקום בסירות הדרקון שלהם, אבל כבר היה מאוחר מדי.

הדרקונים עושים עלייה

כמו הרבה אקטים פולחניים עתיקים, מכדורגל ועד ציד, גם פולחן דרקון המים הפך לספורט - תחרות שיט בין סירות ארוכות, שבחרטומיהן מגולפים ראשי דרקונים ובירכתיהן זנבות. בכל סירה יושבים עשרים חותרים, הגאי שמנווט את הסירה במסלול, ומתופף היושב בחלק הקדמי ונותן את הקצב המאחד והמגבש את הקבוצה. סירות הדרקון משמרות את צורתן המסורתית גם בגרסתן המודרנית.

עם השנים הפך המירוץ לספורט פופולרי שהתפשט מסין למדינות נוספות באסיה, ומשם לעולם כולו. התחרות הבינלאומית הראשונה התקיימה בהונג קונג ב-1976.

אחת המדינות שבהן תפס הספורט הזה יותר מאשר במקומות אחרים היא קנדה, אולי מפני ששם הוצגו הסירות למערב בפעם הראשונה. ב-1986 התקיימה תערוכת אקספו הבינלאומית בוונקובר שבקולומביה הבריטית, ומהונג קונג נשלחו שש סירות כמחווה לעיר, שחגגה 100 שנה להיווסדה.

באותו קיץ ארגנה הקהילה הגדולה של מהגרים הסינים בוונקובר מירוץ סירות דרקון ראשון, שהפך ללהיט. קנדה הייתה למעצמת דרקונים, וב-1996, עם חגיגות העשור להגעתן של הסירות למערב, הוקמה בה הפדרציה הבינלאומית לסירות דרקון (IDBF), שכמחווה לשורשים קיימה תחרות בינלאומית בדרום סין, במקום שבו טבע לפי האגדה המשורר קו יואן.

מירוצי סירות הדרקון הפכו עם השנים להרבה יותר מספורט. לא רק אלופי חתירה מסוקסים נמשכו אליו, אלא גם חובבים גמורים ואנשים ונשים בלי ניסיון קודם בשיט. סירות הדרקון הפכו לכלי חברתי, המגבש קבוצות מסוגים שונים - מעמיתים לעבודה ועד קבוצות תמיכה ועזרה עצמית - שניגשות למירוץ במטרה להכריז על קיומן ולהעצים את חבריהן, וגם כאמצעי להתרמת כספים למטרות משמעותיות.

הדרקונים לא עלו לישראל ישירות מסין, אלא הגיעו דרך קנדה. מירוץ סירות הדרקון הישראלי הוא מיזם של מגבית קנדה ושל הקהילה היהודית באוטווה, קנדה. אלה מצאו דרך מקורית לתרום למדינת ישראל. בנוסף לתחרות הספורטיבית, מתחרות הקבוצות גם בהתרמת כספים.

אחת הקבוצות הקנדיות שהתחברו באופן משמעותי לתחום היא קבוצת נשים שמתמודדות עם סרטן השד. אלה פועלות להעלאת המודעות של מלחמה בסרטן השד ולפיתוח הרפואה בתחום, גם באמצעות השתתפות במירוץ. בין החותרות היו כמה נשים קנדיות יהודיות מאוטווה, ש"התמכרו" לעניין. אלה שאלו את עצמן איך אפשר לקחת את חוויית האקסטרים הצבעונית הזו ולמנף אותה למען ארץ הקודש. כך התחילו להרים את הפרויקט של פסטיבל סירות הדרקון הישראלי.

"ישבנו יחד והתחלנו לזרוק רעיונות", מספרת דבי הלטון-וייס, המובילה את הפרויקט. "בגלל שהקהילה היהודית בקנדה מחוברת מאוד לעשייה למען צפון הארץ, היה לנו חשוב שהתחרות תתקיים בכינרת. התחלנו לחבר אלינו פעילים נוספים, שהסכימו להתנדב להפוך את הפנטזיה הזו למציאות. חלקם מקצוענים בתחום, כמה מהם בעלי הון, ואחרים פשוט יהודים טובים שמוכנים תמיד לתת יד כשמדובר בישראל. השגנו בתרומות שש סירות דרקון, והצלחנו לגייס 600 קנדים שיגיעו להשתתף במירוץ. אנחנו מאושרות שהצלחנו לגרום ל-600 קנדים לעלות על מטוס ולהגיע לישראל. רובם לא היו מגיעים לכאן לעולם לולא הפרויקט''.

הנשים יצרו קשר עם המגבית היהודית בקנדה ועם שותפות 2000, יוזמה המקשרת בין ישראל לבין 550 קהילות יהודיות בעולם, במיוחד בצפון אמריקה, באמצעות 45 אזורי שותפות בישראל. בנובמבר האחרון הגיעו עם מומחים קנדיים לבדיקת תנאי השטח ומידת התאמתם לסירות דרקון. אז גם פנו בקריאה לקבוצות ישראליות להירשם למירוץ, ואלה לא הכזיבו. כמו בקנדה, שתיים מהן קבוצות תמיכה במטופלות ובמחלימות מסרטן שד, יד להחלמה וחתירה לחיים, כשהאחרונה ממש מתאמנת בחתירה פעם בשבוע כחלק מתהליך ההחלמה.

עוד משתתפות קבוצת כן ולא, שחלק מחבריה רואים וחלקם לא (כלומר, עיוורים); קבוצת מנהלים ועובדים ברשת סופר פארם מצפון הארץ; קבוצת תות השדה מרמת השרון - קבוצת רקדנים מעורבת גברים ונשים; קבוצת איילים - כפרי סטודנטים של עמותת איילים מאזור הצפון (עמותה שקמה במטרה לחזק את מפעל ההתיישבות והמעורבות החברתית בנגב ובגליל); מרכז הטניס הישראלי מקריית שמונה; נוער גליל עליון - שחקני כדורסל ושחייניי המועצה; מכללת כינרת, מכללת תל חי, מכללת אוהלו, פורום נשים ושותפות 2000 - משגב, פותחים עתיד, נט"ע@ ועוד.

התחרות מיועדת לגילאים 12-80, ואין צורך בניסיון קודם. התנאי הבסיסי להקמת קבוצה הוא 21 חותרים, כשלפחות שמונה מהם נשים. בנוסף מתקיימת תחרות בין הקבוצות על גיוס תרומות לעמותות העוסקות בחינוך: נט"ע@, המכשירה ילדי תיכון כטכנאי מחשבים, ופותחים עתיד, המסייעת ל-7,000 בני נוער יהודים וערבים בנגב ובגליל.

"מה נותנת לנו ההשתתפות בפרויקט?", שואלת-עונה אדריאנה קרן, מנהלת סניף של סופר פארם בטבריה, וחברת קבוצת החתירה של הרשת. "קודם כול - חוויה. באנו ליהנות, ויצאנו עם המון אנרגיות. אבל חוץ מזה, מדובר גם בגיבוש וברוח קבוצתית. הקבוצה שלנו כוללת יהודים, ערבים ובדואים, וכולנו מנהלים יחסי עבודה וידידות משותפים. אנו נפגשים פעם בחודש-חודשיים לישיבות שמטרתן לקדם את החנות שאנחנו מנהלים. אנחנו אמנם משתפים פעולה כדי שסופר פארם תהיה חברה מובילה - מארגנים מבצעים יחד, למשל - אבל באופן טבעי אנחנו גם תחרותיים, וכל ראש סניף רוצה להוביל על-פני הסניפים האחרים. זה מורכב".

בתום התחרות יישארו הסירות ליד הכינרת, בבית הספר לחינוך ימי במכללה האקדמית אוהלו, בשאיפה שגם הספורט הסימפטי הזה יתאזרח בארץ. מארגנות התחרות מתכננות אירוע למשפחות שירצו לבוא, לצפות ולעודד. "אחת המטרות שלנו היא שהמשתתפים שיגיעו מקנדה יזכו להכיר לא רק את ישראל, אלא גם את הישראלים", הן אומרות. "לתחושתנו, זהו ערך מוסף משמעותי בפרויקט".

עוד כתבות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

אלטשולר שחם מביע אי אמון בשוק המניות הישראלי. מה האסטרטגיה של המתחרים?

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

רשות המסים מגבירה את האכיפה על משכירי דירות שהקפיצו את המחירים למפונים במאות אחוזים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"