גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מודל רציני או טריק? "מדד המעו"ף בדיסקאונט של 32%"

באלומות ספרינט סבורים, כי מדד ת"א 25 נסחר בדיסקאונט של יותר מ-32% ■האם מדובר במודל רציני או בעוד טריק שיווקי

בשוק המקומי הקטן קיימים עשרות בתי השקעות, גדולים וקטנים, ולכולם מטרה אחת - ללכוד את המשקיעים. אך בעולם שבו מרבית המידע זמין בלחיצת עכבר, הופכת התחרות למאתגרת יותר, ובהתאמה - את בתי ההשקעות ליצירתיים יותר בבואם להציג כלים בעלי ערך מוסף למשקיע.

כלי שכזה הגיע לידינו באחרונה מבית היוצר של אלומות ספרינט, בית השקעות קטן המנהל כ-1.7 מיליארד שקל. המודל שהורכב בבית ההשקעות לפני שלוש שנים, מכונה שם "מדד המעו"ף הכלכלי". כעת הגיעו באלומות ספרינט למסקנה, כי מדד המעו"ף זול, והמניות שבו נסחרות בדיסקאונט ממוצע של כ-32.7%.

חכו רגע לפני שאתם מתקשרים למנהל ההשקעות שלכם, ומבקשים לקנות את המדד כדי לזכות בתשואה המדהימה שאלומות ספרינט מבטיחה למי שמאמין למודל שלה. למרות דבריו של קובי נימקובסקי, מנכ"ל אלומות ספרינט, כי "בתקופות שנבדקו, המודל הוכיח את עצמו", לא זכה המודל לפרסום כלשהו בתקשורת, ויתרה מכך, לא תורגם לשימוש פרקטי כהשקעה, למשל כקרן נאמנות.

ביקשנו לבדוק האם יש דברים בגו, האם מדובר במודל רציני או שמא זהו עוד טריק שיווקי. מה שגילינו הוא שבמודל של אלומות ספרינט קיימים מספר כשלים, אשר יוצרים ספק מהותי באשר להמלצה האופטימית.

1. מודדים ציפיות

בניגוד לשמו, "מדד כלכלי" כאמור, הרי המודל אינו כלכלי אלא בנוי מממוצע המלצות אנליסטים. מכאן שמדובר במודל ציפיות אנליסטים - כאלו שנוטים לעתים קרובות להיות אופטימיים מדי לגבי השוק. בפרט הדברים אמורים לגבי האנליסטים הנמנים עם מחלקת ה-Sell Side, שמטרתם להגדיל את תנועות הרכישה של המשקיעים, ולכן נדיר שיפרסמו המלצות מכירה.

באלומות ציינו בפנינו כי מרבית ההמלצות, גם אם לא כולן, הן של אנליסטים ממחלקת ה-Buy Side - אנליסטים של הבית המבצעים בעצמם את ההשקעות, ולכן המלצותיהם נחשבות לאובייקטיביות יותר. לרוב נשמרות המלצות אלו בין הגופים עצמם, ולא מגיעות לידיעת כלל ציבור המשקיעים; זאת בניגוד להמלצות ה-Sell Side כאמור.

את ההמלצות של האנליסטים המקומיים מקבלים באלומות ישירות מבתי ההשקעות, ואילו את המלצותיהם של האנליסטים הזרים הם מוציאים מבלומברג.

2. עדכון שרירותי

באלומות ציינו בפנינו, כי המודל מקיף כ-20 בתי השקעות וכ-200 המלצות המעודכנות שרירותית מדי 15 בחודש. כאן עולה בעיה נוספת, שכן אנליסטים משנים תכופות את המלצותיהם, בעיקר כתגובה למתרחש בשוק.

קחו לדוגמה את מלאנוקס: לפי המודל של אלומות ספרינט מנייתה יקרה מדי (1.9%-), ומשקלה במדד כ-4% בלבד; אלא שמלאנוקס הפתיעה בשבוע שעבר לטובה עם פרסום דוחותיה, העלתה את תחזיות הרווח לרבעון הבא והמניה קפצה ביותר מ-40% ביומיים. אתמול עמד משקלה במדד כמעט על 6%. תגובת האנליסטים לא איחרה לבוא, והם שינו לחיוב את המלצותיהם לגבי מחיר היעד של המניה. ומה לגבי המודל של אלומות? הוא יצטרך להמתין עד לעדכון הבא, ב-15 במאי.

בתגובה לכך אומר נימקובסקי: "מה שחשוב זה הפער. מדובר במודל סטטיסטי שמוכיח עצמו לאורך זמן. כשהפער גדול, השוק נוטה לעלות, וכשאנו רואים שהפער מצטמצם, נטיית השוק היא לרדת. אין משמעות לאירועים או לאנליסטים מסוימים. בסופו של דבר, כל האנליזות משוקללות לטובת חישוב הפער בין ממוצעי ההמלצות למצב בפועל, וזוהי המטרה היחידה בשימוש במדד".

3. פערים עצומים

ידוע כי הפרטים הקטנים הם שעושים את התמונה הגדולה. בחינה פרטנית של ממוצע המלצות האנליסטים על המניות המסוקרות, מעלה תהיות לגבי אמינות המודל. להלן דוגמאות.

71% לחברה לישראל

זהו הדיסקאונט הגבוה ביותר שניתן למניה במודל - פי 4 מהדיסקאונט על מניית החברה-הבת כיל (שבה מחזיקה החברה בכ-52%). אלא שחברות החזקה כמו החברה לישראל, הן מהחברות הפחות מסוקרות על-ידי אנליסטים בארץ, בעיקר מסיבות לא ענייניות, שכן אלו נמנעים מלהתעמת עם הטייקונים השולטים בהן.

באלומות אישרו בפנינו כי לחברה לישראל מספר ההמלצות הנמוך ביותר במודל. "נכון שתמיד עדיף שיהיו יותר המלצות", אומר נימקובסקי, "אבל בבחינה היסטורית ראינו שאין לכך השפעה מהותית. כל הנתונים משוקללים יחד לתמונה הגדולה. בנוסף, חשוב לזכור שלמניות שפחות מסוקרות יש משקל נמוך יותר במדד, כך שטעות בסיקור בהן משפיעה פחות".

נימקובסקי לא מדייק. חברות כמו ישראמקו ודיסקונט, שהן בעלות משקל דומה לזה של חברה לישראל, זוכות לסיקור נרחב יותר; האם נכון לשים יחד מניות במשקל דומה, אשר נהנות ממספר המלצות שונה. לכמות ההמלצות יש הרי השפעה ישירה על המודל, ולכן אנו סבורים, שהדבר דווקא כן משפיע על התמונה הגדולה.

כ-40% לדיסקונט

איך קרה שהבנק עם הבעיות החמורות ביותר - עודף עובדים, חוסר יעילות ואשראי עסקי בעייתי - זכה לתמחור כזה? דיסקונט, נציין, נחשב זה כ-10 שנים להבטחה לא מממומשת, וייתכן כי קיימת סיבה לתמחור הנמוך שבו נסחר הבנק - 0.47 על ההון העצמי. אך עבור האנליסטים מדובר במכפיל זול, ולכן דיסקונט מקבל את האפסייד הגבוה ביותר בין מניות הבנקים. אופטימיים מדי? ימים יגידו.

30% למניות התקשורת

למרות הטלטלה בשוק התקשורת, הסנטימנט השלילי ואי-הוודאות הרגולטורית, זוכות בזק, פרטנר וסלקום לתמחור נדיב ע"י האנליסטים, שמניחים כנראה כי פער של 30% הוא סביר.

בשורה התחתונה: ייתכן כי ת"א 25 באמת יעלה בכ-32%, אבל קבלת החלטת השקעה צריכה להתבצע מתוך ניתוח מושכל. מודלים כדאי לקחת בערבון מוגבל, בפרט כאלו המתבססים על חישוב ממוצע הנשען על תחזיות וציפיות אנליסטים. גם אנליסטים טועים, ועל המשקיע לבחון כל מקרה לגופו. במקרה שלנו הפרטים הקטנים בהחלט עושים את התמונה הגדולה.

תל אביב 52 פערים עצומים

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": תקציבי הביטחון בעולם מזנקים ואלה חלק מהמניות שעשויות להרוויח מכך

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגיאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים