גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בריונות בכסות משפטית

כזו היא עמדתה המעודכנת של המדינה בפרשת בניית בתי המתנחלים בבית-אל

אין דרך קלה לומר זאת, אבל עמדתה המעודכנת של המדינה בפרשת בניית בתי המתנחלים על קרקע פרטית פלסטינית - כפי שבאה לידי ביטוי בהודעת הפרקליטות לבג"ץ ביום שישי - מהווה פשיטת-רגל מוסרית ומקצועית של משרד המשפטים.

גם אם היוזמה באה מהדרג הפוליטי הבכיר ביותר - צוות שרים שבראשו עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו - על היועמ"ש, יהודה וינשטיין, ומנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות, עו"ד אסנת מנדל, היה לשרטט בפני הפוליטיקאים קו אדום. ואם צריך, להניח את המפתחות על השולחן, או לכל הפחות לסרב לייצג את המדינה בבג"ץ.

קשה למנות את כל העוולות הגלומות בהודעת הפרקליטות: בין אם בדרישה המופרכת, המקוממת, לפתוח מחדש לדיון תיק סגור, שבו ניתן פסק דין חלוט, על יסוד התחייבותה של המדינה עצמה לפנות את 5 המבנים ב"גבעת האולפנה" שבפאתי ההתנחלות בית-אל; בין אם בעיתוי פנייתה של המדינה, המסנדלת את בג"ץ, כך שגם אם הבקשה לא תתקבל, לא ניתן יהיה למלא במועד את ההתחייבות לפנות את הבתים; בין אם ברמיסה הבוטה של זכות הקניין הפרטי, המעוגנת בחוק יסוד, כשמדובר בקניין של פלסטינים; בין אם בכניעה המוחלטת לאיומי המתנחלים באלימות נוכח אכיפת דין מתחייבת; ובין אם במתן לגיטימציה לעמדת הממשלה, שלפיה "שינוי מדיניות" של הרשות המבצעת גובר על פסק דין של ערכאת השיפוט הבכירה.

התוצאה, בדמות בקשת המדינה בשתי עתירות נפרדות, האחת תלויה ועומדת והשנייה הסתיימה בפסק דין לפני שנה - דוקרת את העין: עמדתה המעודכנת של המדינה ביחס להריסת בתי המתנחלים שנבנו על קרקע פרטית פלסטינית, מהווה לא פחות מבריונות בכסות משפטית.

במערכת הפוליטית נשמעו בשנים האחרונות מי שקראו להגבלת כוחם של המשפטנים, במגמה להגביר את ה"משילות". שר המשפטים, יעקב נאמן, הגדיר זאת כך: שהיועצים המשפטיים יפסיקו לומר למה לא, אלא איך כן.

וינשטיין ומנדל נראים כעת כמי שמנתבים את הגישה הזו עד מעבר למחוזות הדמיון. נראה כי אין שום גחמה פוליטית, חוקית או בלתי חוקית, שהם יסרבו להלבישה בלבוש משפטי ולהגישה לאשרור בג"ץ.

זמן לשינוי מדיניות

הודעת הפרקליטות הוגשה בעתירה אחת סגורה (בג"ץ 9060/08), ובמקביל כנספח בעתירה פתוחה (בג"ץ 9669/10) ביחס לכמה מבנים במערב בית-אל, שהדיון בה התקיים היום (א') בצהריים בפני הרכב בראשות נשיא העליון, אשר גרוניס.

הרקע להודעה הוא דיון שהתקיים בקרב שרי הממשלה בשבועות האחרונים, לאחר שנתניהו ושריו הבכירים הציצו בלוח השנה, וגילו כי במכלול עתירות נפרדות שנדונו בבג"ץ, שכל אחת מהן עוסקת בדרישה לממש צווי הריסה שהוצאו לבתי מתנחלים שנבנו על קרקע פרטית פלסטינית, מועד ההריסה שהמדינה התחייבה לבצע יגיע בחודשים הקרובים.

פירוש הדבר שאלמלא יסכים בג"ץ לדחיות נוספות, או יקרה דבר יוצא דופן - המדינה חייבת לבצע שורה של הריסות בתים, מה שיגרור בוודאי התנגשויות חריפות בין צה"ל והמשטרה לבין המתנחלים ו"נוער הגבעות".

התיק הסגור מתייחס ל-5 מבנים מאוכלסים בני 3 קומות, ובהם 30 משפחות, המצויים ב"גבעת האולפנה" וב"ג'בל ערטיס" במזרח בית-אל, על קרקעות, שהמינהל האזרחי דחה בעניינן את טענת המתנחלים כי רכשו את הקרקע כדין בשנת 2000.

בהיעדר קביעה שיפוטית אחרת, תמוה שהפרקליטות נאחזת כעת בטענה, הנשמעת בדרך-כלל מפי המתנחלים עצמם, כי המחלוקת בנושא הבעלות מצויה כעת בתביעה אזרחית בבית משפט.

בפרקליטות מנסים למזער את התיאור הדרמטי של הצעד שנקטו. בטיעונה בבית המשפט הבחינה מנדל בין בקשה לפתיחת פסק דין, שבו הוכרעה על-ידי השופטים מחלוקת בין הצדדים, לבין פסק דין שבו "בסך-הכול" רשמו השופטים לפניהם את התחייבותה של המדינה ליישם את מדיניותה - כאילו במקרה השני שמורה למדינה זכות לשנות בשלב מאוחר יותר את המדיניות.

עוד טוענת המדינה כי המדיניות הכללית, שלפיה בתים שנבנו על קרקע פרטית פלסטינית יש להרוס, להבדיל מבתים שנבנו על אדמות מדינה, שאותם יש להסדיר - לא השתנתה, אלא שבסך-הכול מבקש הדרג המדיני זמן נוסף לבחון גיבוש רזולוציות עדינות יותר.

מורא המתנחלים

במה דברים אמורים? ניתן למשל להבחין, אומרים גורמים משפטיים, בין מבנים שנבנו על קרקע שהיא אמנם פרטית, אבל שנתפסה בצו צבאי, לבין קרקע שאינה כזו; או בין קרקע פרטית הנמצאת מחוץ לגבול המוניציפלי של התנחלות, לבין קרקע הנמצאת בתוכה - אף שקניינית היא עדיין שייכת לפלסטינים. בנוגע לתת-קטגוריות אלה מבקשת המדינה, לשיטתה, זמן לשם "חשיבה מחודשת לגבי סדר העדיפויות באכיפת הדין".

מעבר לכך, מכל שורה בהודעת הפרקליטות נודף הפחד מנחת זרועם של המתנחלים, שמא לא יוכלו כוחות הביטחון הישראליים לאכוף את החוק ולמנוע התפרעויות בעת פינוי המבנים שהמדינה התחייבה לפנותם.

"לכל אחד מהאירועים האלה", כתבה מנדל ביחס לפינויים הצפויים, "יש השלכות רחבות, קל וחומר הצטברות של אירועים אלה בזה אחר זה". בקרב השרים, היא מסרה, "ניתנה הדעת להשלכות החברתיות רחבות-ההיקף, שיכולות להיות ליישום החלטות אלה". האימה.

בפרקליטות גם הבהירו כי 3 החודשים המבוקשים אינם מיועדים לשם גיבוש חקיקה בנוסח "חוק ההסדרה", שהציעו חברי כנסת מהימין, שמשמעותו מתן פיצוי כספי לבעלי הקרקעות הפלסטינים במקום החזרת אדמותיהם, אלא לשם גיבוש מדיניות חדשה בלבד. אם יש לממשלה כוונה ליזום חקיקה כזו, במשרד המשפטים לא מתכוונים לתת לה גיבוי. אולי בכל זאת יש ליועץ המשפטי ואנשיו קו אדום מקצועי כלשהו.

ועוד אומרים במשרד המשפטים כי בנושא זה שוררת "אי-בהירות נורמטיבית", נוכח העובדה שבג"ץ לא פסק עד היום בבקשה דומה שהוגשה לו לפני שנתיים לגבי בתים בהתנחלות עופרה.

בנקודה זו עוד עשוי מעז לצאת מתוק: כעת נקרית בפני שופטי בג"ץ לפוגג את העמימות הנורמטיבית, ולהבהיר למדינה כיצד יש לנהוג בפסקי דין חלוטים.

גרוניס דבק ב-70

לאחר המתקפה הפומבית של נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, על יוזמת החקיקה של שר המשפטים, יעקב נאמן, לחוקק את חוק יסוד: החקיקה, אמר יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, כי בכוונתו להיפגש עם גרוניס, וכי "הפתרון למחלוקת מצוי כבר בידינו".

גרוניס, כזכור, הביע בנאומו תמיכה בהסדרים שגיבשה ועדת נאמן ב-2004, שכללו סדרת מרכיבים שונים, ביחס לסמכות ההתגברות של הכנסת על פסק דין של בית המשפט העליון, המבטל חקיקה.

אחרי מפגשם של ריבלין וגרוניס, נפוצו ידיעות ולפיהן סיכמו השניים כי סמכות ההתגברות תוענק לכנסת ברוב מיוחד של 66 חברי כנסת, לעומת 65 שנקבעו בתזכיר החוק של נאמן.

דוברת בית המשפט העליון מיהרה להבהיר כי גרוניס מעולם לא הסכים לכך. נשיא העליון איננו מגלה כל רמז לנכונות להתפשר, ודבק בהצעת ועדת נאמן, שדיברה על חקיקת חוק התגברות ברוב של 70 חברי כנסת, לא פחות.

עוד כתבות

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים