גרוניס: לתקן את חוק יסוד: החקיקה, שלא יהיה בכייה לדורות

נשיא העליון מותח ביקורת על הצעת חוק יסוד: החקיקה שפירסם משרד המשפטים לפני כשבועיים, וטוען כי "הצעת החוק בנוסחה הנוכחי מעוררת קשיים לא מעטים"

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, מותח ביקורת חריפה על הצעת חוק יסוד: החקיקה, שפירסם משרד המשפטים בהנחיית שר המשפטים יעקב נאמן לפני כשבועיים.

בטקס השבעת שופטים חדשים שהתקיים היום (ג') בבית המשפט העליון, אמר גרוניס כי יש לערוך תיקונים בהצעת החוק, שבנוסחה הנוכחי "מעוררת קשיים", כדי שלא תהיה "בכייה לדורות". לדברי גרוניס, הצעתה של ועדת נאמן משנת 2004 עדיפה על פני הצעת החוק הנוכחית.

על-פי הצעת חוק יסוד: החקיקה, בית המשפט העליון יוכל לפסול, בהרכב מורחב של 9 שופטים לפחות, חוק של הכנסת; מאידך, הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שנפסל, ברוב מיוחד של 65 חברי כנסת.

גרוניס הביע תרעומת על כך שתזכיר החוק פורסם מבלי שנערכה התייעצות עמו ועם אנשי הרשות השופטת. "דומה שמיותר לומר שראוי כי תזכיר כה חשוב וכה מרכזי למשטרנו החוקתי יוגש לאחר עיון ושיתוף של בית המשפט העליון", אמר.

באשר לסמכותה של הכנסת להתגבר על פסק דין של בית המשפט העליון המבטל חקיקה, ציין גרוניס כי "מדובר ברעיון שיובא ארצה מן הצ'רטר הקנדי, שהתקבל שם בשנת 1982, והיום, אגב, מלאו 30 שנה לכניסתו לתוקף.

"יש לזכור כי 'פסקת ההתגברות', המקנה למעשה סמכות לבית המחוקקים לבטל פסק דין חוקתי, הינה המצאה קנדית, שאינה מוכרת במדינות אחרות. חשוב גם לציין כי הפרלמנט הפדרלי הקנדי מעולם לא עשה שימוש ב'פסקת ההתגברות'. היינו, מעולם לא נחקק שם חוק על-ידי הפרלמנט הפדרלי שביטל למעשה פסק דין חוקתי של בית המשפט העליון".

ואולם לדברי גרוניס, הצעת החוק הנוכחית "סוטה מבחינות שונות לא רק מן ההסדר הקנדי, אלא גם מהצעות שהועלו בעבר בארץ. כך, ההצעה שונה בנקודות חשובות ביותר מן ההצעה שנתפרסמה בשנת 2004, ושיצאה מתחת ידיה של ועדה בראשותו של שר המשפטים דהיום, פרופ' יעקב נאמן. דומה שאותה הצעה יצרה איזון ראוי וטוב יותר בין בית המחוקקים לבין בית המשפט מאשר ההצעה שנתפרסמה לאחרונה".

נשיא העליון הוסיף כי "הצעת חוק יסוד: החקיקה אוצרת הבטחה להסדרת סוגיות יסוד בדרך לחוקה שלמה לישראל. עם זאת, יש להישמר שלא יהיה בה כדי לפגוע בנורמות החוקתיות הבסיסיות שהן חלק מהמסורת המשפטית, החוקתית והחברתית שלנו.

"בנוסחה הנוכחי מעוררת הצעת החוק קשיים לא מעטים. על כן, יש מקום לדיון מעמיק בהצעה, לשיתוף-פעולה ולדיאלוג בין כלל הגורמים הרלוונטיים, לשם שמירה על כך שהצעת החוק תבצר את משטרנו החוקתי, ולא תהווה בכייה לדורות".