גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרופ' אוריאל רייכמן: כך נשנה את שיטת הממשל ונחולל היסטוריה

חייבים להקטין את מספר המפלגות הקטנות ולהחדיר אלמנט של בחירות אזוריות ■ איך עושים את זה? העלאת אחוז החסימה וחיזוק הרשות המבצעת

אנחנו מתבשרים הבוקר על ביטול הבחירות לכנסת, שתוכננו להתקיים בעוד מספר חודשים, ועל הצטרפותה של מפלגת "קדימה" לממשלת אחדות. יש לברך על כך, נוכח ההחלטה לשנות את שיטת הממשל בבחירות הבאות. הליכה לבחירות בחודשים הקרובים בשיטה הקיימת לא היתה מביאה לפתרון ולהכרעה בבעיות היסוד או בנושאים השנויים במחלוקת פוליטית, אשר בשמם הכריזו על ההליכה לבחירות מלכתחילה. יש טעם ללכת לבחירות חדשות, אך ורק אם הן תיערכנה לפי שיטה חדשה, שתביא לשינוי מהותי בהתנהלות הפוליטית.

מדינת ישראל ניצבת בפני בעיות קשות. רובן - תוצר של גורמים מעבר לשליטתנו. אבל בעיה מרכזית אחת, בעיית שיטת הממשל שלנו, היא יציר כפינו.

שיטת הבחירות היחסית הנוהגת היום, הצמיחה 12 ויותר מפלגות בכנסת. בקואליציה, עד להצטרפות קדימה, היו שותפות 6 מפלגות וכרבע מחברי הכנסת מכהנים כשרים בממשלה.

חוסר היציבות הוא תופעת יסוד

מה קורה במצב דברים זה? הממשלה הקואליציונית מגשרת בקושי על חילוקי-הדעות בין ששת הגופים המרכיבים אותה. חוסר היציבות הוא תופעת יסוד. ממשלה בישראל שורדת בממוצע 23 חודשים. שר מכהן בתפקידו בממוצע 18 חודשים, ולכן אינו יכול להשלים תכנון ולא לבצע אותו. התוצאה: אסטרטגיה של יחסי-ציבור באה במקום אסטרטגיה תכנונית ומדיניות ביצוע. הפקידים, היודעים שזמנו של כל שר קצוב, אינם מזדרזים להשקיע מאמץ ביישום רעיונות השר החדש. יזמים, הפעילים ברצף בין כהונת שרים, מתקשים לדעת מה המדיניות, ומכאן הקושי לגבש אופק תכנוני.

הבעיה המרכזית בישראל היא המשילות. ראש מפלגה גדולה זוכה לאמון בבחירות על בסיס תוכנית פעולה ומדיניות שהוא מציג. במשא-ומתן הקואליציוני עם חמישה שותפים הוא נאלץ לוותר על חלק משמעותי מיעדיו ולאמץ דרישות שהן זרות להשקפת עולמו. המפלגות הסקטוריאליות קיימות כדי להיטיב עם מצביעיהן. נאלצים להיכנע להן. התוצאה: פגיעה בצדק החברתי, בשוויון הזדמנויות, בח*ירות ובשירותים לכלל האוכלוסייה.

הבעיה היא לא רק בהסכמים הקואליציוניים ובדרישות החדשות לבקרים, הבעיה מוחמרת משום שהכוח השלטוני מבוזר. כל השותפות הקואליציוניות מתחלקות בשלל. תפקידי שרים ניתנים ליריבים פוליטיים, השותפים בממשלה, והם ינצלו אותם כדי להגביר את כוח מפלגתם. כך מתחזקים העיוותים והשיטה מנציחה את עצמה.

בנוסף, ראש הממשלה חייב לספק שלל ותפקידי שרים גם לחברי מפלגתו. התוצאה: ממשלות מנופחות, הוצאות מיותרות, ובעיקר צורת פעולה אנכית. נושא אחרון זה חשוב ומחייב הסבר. העולם מאופיין היום בשינויים מהירים - שינויים טכנולוגיים, כלכליים וגיאו-פוליטיים. כל אלה מתרחשים על רקע של חברה ישראלית הטרוגנית עם אתגרי ענק. כדי להתמודד עם האתגרים חייבים להתקיים יכולת תגובה מהירה, ידע מקצועי ובעיקר עבודת צוות בינתחומית. הבעיה היא, שהשרים אינם אנשי מקצוע והם גם שומרים בקנאות על סמכותם הייחודית. התוצאה היא, שבמקום פעילות רוחבית של שיתוף אנחנו מקבלים ממגורות אנכיות של הסתגרות. יש שורה ארוכה של תוכניות לאומיות התקועות בשל השיטה השלטונית הביזנטינית שלנו. לא צריך לכן להתפלא שיותר מ-70% מהחלטות הממשלה אינן מיושמות.

רמות תחמון וחוסר לויאליות

בכל מסכת הדברים הזו מצבו של ראש הממשלה בעייתי. בכל רגע עלול המתווה הקואליציוני להיפרם. שותף קואליציוני כלשהו עלול להצטרף לאופוזיציה וליצור ממשלה אלטרנטיבית או להוביל לפיזור הכנסת. גם בנוגע לחברי מפלגתו, שחלקם מעוניינים לרשת אותו, חייב ראש הממשלה לחזר אחריהם ולשמר את נאמנותם. ברמות התחמון וחוסר הלויאליות בפוליטיקה הישראלית, נאלץ ראש הממשלה לגונן על גבו, ודומה שללא מידה של פרנויה פעילה הוא לא יוכל לשרוד. בתנאים כאלה קשה להשקיע זמן בעבודת חשיבה ומטה, לתכנן ולנהל מדינה מורכבת וקשה כשלנו.

מה צריך לעשות?

התשובה המתבקשת: להקטין את מספר המפלגות ולהמריץ היווצרות מפלגות גדולות, כך שדי יהיה בשתי מפלגות כדי להשיג רוב בכנסת. חשוב להחדיר אלמנט של בחירות אזוריות כדי שיהיו לנו נציגים מזוהים מהאזור שעמהם נוכל לתקשר, ובעיקר - שומה עלינו לחזק את היציבות והמשילות.

איך עושים זאת?

אתייחס כאן רק לעקרונות היסוד. בארץ החל להתגבש קונצנזוס לגבי התיקון הראוי. התוכנית שגובשה במרכז הבינתחומי, בעקבות הצעות ועדת מגידור, ואומצה על-ידי עמותת "יש סיכוי" בראשות מאיר דגן, מתייחסת לשני עיקרים: שינוי בשיטת הבחירות לכנסת וחיזוק יכולת הניהול של ראש הממשלה.

העלאת אחוז החסימה

הבחירות לכנסת יתקיימו בשני מישורים: 60 חברי-כנסת ייבחרו בשיטה היחסית הנוהגת כיום תוך העלאת אחוז החסימה ל-3%. 60 חברי-כנסת ייבחרו בבחירות אזוריות ב-17 הנפות המנהליות הקיימות היום. בכל נפה או אזור ייבחרו מספר חברי-כנסת בהתאם למספר היחסי של בעלי זכות הבחירה באזור, לעומת כלל בעלי זכות הבחירה בארץ. בסימולציות שעשינו, על-פי תוצאות הבחירות בשנים האחרונות, הסתבר שכוח המפלגות הגדולות עולה, יש סיכוי להקטנת מספר המפלגות בשליש, וניתן יהיה להרכיב קואליציה על-ידי שתי מפלגות בלבד. נציגות אזורית בכנסת עשויה לחזק את הקשר בין הנבחרים לבוחרים ולתרום לתחושה של דמוקרטיה פעילה.

החלק השני הוא חיזוק הרשות המבצעת. ראש הממשלה יהיה ראש המפלגה הגדולה ביותר, ובלבד שמפלגתו זכתה ב-40 מושבי כנסת. ראש הממשלה שנבחר ירכיב את ממשלתו ויתחיל מיד בעבודתו לאחר הבחירות ללא צורך בהצבעת אמון בכנסת. כך, המשחק הקואליציוני יאבד משמעותית מכוחו. הכנסת לא תוכל לפזר את עצמה או להצביע אי-אמון בראש הממשלה אלא ברוב של 73 ח"כים. התוצאה: יהיה קשה להדיח את ראש הממשלה, ואם זה יקרה בנסיבות קיצוניות - לא תקום ממשלה אלטרנטיבית, אלא ייערכו בחירות חדשות. המגמה היא שראש הממשלה יוכל להקדיש יותר זמן לניהול הרשות המבצעת מאשר לעסוק בפוליטיקה של הישרדות.

אם אף מפלגה לא תגיע ל-40 ח"כים, ייערך סיבוב בחירות שני ואישי בין שני ראשי המפלגות הגדולות, והמנצח יהיה ראש הממשלה, ובידיו יהיו הסמכויות שצוינו. ראש הממשלה יהיה רשאי לפטר שרים ולקבוע את תפקידיהם. חבר-כנסת, זולת ראש הממשלה, לא יוכל להיות שר (אם כי יוחל החוק הנורבגי). הממשלה לא תכלול יותר מ- 16 שרים, ויש לקוות שיכהנו בה גם שרים מקצועיים.

רפורמה זו תיצור תמריץ נוסף לאיחוד מפלגות קרובות, שכן הדבר יחזק את סיכוייהן בבחירות האזוריות ובאפשרות לזכות בשלטון בסיבוב הבחירות הראשון. כך יש סיכוי שמספר המפלגות יצטמצם למחצית ושתי מפלגות ציר ייווצרו מחדש.

הלב הפועם של ישראל

כוחה ועוצמתה של מדינת ישראל באים מהעם. למאות אלפי אנשים אכפת מהמדינה. הם משרתים בצבא ובמילואים. יזמים, עובדים ומשלמי מיסים, אנשים יצירתיים ויצרנים המחנכים את ילדיהם לאהבת המדינה הזו. אכפת להם ממוסריות החברה, יש להם סולידריות עם מי שלא יכול לעזור לעצמו, והם רגישים לצדק חברתי, חרות ושוויון. זה הלב הפועם של ישראל. אלו האנשים שבזכותם אנחנו קיימים. לאנשים הללו נמאס משלטון המיעוט ומניצול הפטריוטיות שלהם.

ההסכמה הרחבה שנוצרה היום יוצרת הזדמנות חד-פעמית לתיקון מבנה השלטון וחיזוקו של הבית המשותף לכולנו. יש לקוות שהפעם תוכיח המערכת הפוליטית את כנותה ואחריותה האמיתית לתפקוד המדינה.

* פרופ' אוריאל רייכמן הינו נשיא ומייסד המרכז הבינתחומי הרצליה, יו"ר "חוקה לישראל"

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר